Brazilië

Uit Wikitravel
Amerika : Zuid-Amerika : Brazilië
noframe
Locatie
noframe
Vlag
noframe
Beknopt
Hoofdstad Brasilia
Regering Federale republiek
Munt Real (BRL)
Oppervlakte 8.511.965 km²
Bevolking 190.755.799 (Census augustus 2010)
Taal Portugees
Religie Rooms Katholiek 80%
Elektriciteit 127V/60Hz of 220V/60Hz (Noord-Amerikaanse of Europese stekker)
Oproepcode 55
Internet TLD .br
Tijdzone UTC -3 (-2 to -4)

WK voetbal 2014
Arena Amazônia.jpg

Tussen 12 Juni en 13 Juli zal in Brazilië het grootste voetbalevenement plaatsvinden - het FIFA WK 2014. Kijk voor meer informatie hier.

Brazilië (Portugees:Brasil) is verreweg het grootste land van Zuid-Amerika. Het beslaat ongeveer de helft van de totale landoppervlakte van het continent. Er wonen meer dan 180 miljoen mensen. Brazilië heeft een lange kustlijn aan de Atlantische Oceaan en heeft landsgrenzen met alle andere Zuid-Amerikaanse landen behalve Ecuador en Chili.

Regio's[bewerken]

Brazilië is het op vier na grootste land op aarde. Het is verdeeld in vijf regio's, die de landsgrenzen volgen, maar die ook natuurlijke, economische en culturele grenzen hebben.

Brazil regions.png
Noord (Acre, Amapá, Amazone, Pará, Rondônia, Roraima, Tocantins)
De Amazone, het regenwoud en het gebied langs de noordelijke en westelijke grens, met een opmerkelijke invloed van de oorspronkelijke bewoners.
Noordoost (Alagoas, Bahia, Ceará, Maranhão, Paraíba, Pernambuco, Piauí, Rio Grande do Norte, Sergipe)
Sterke zwarte cultuur (met name in Bahia) gemend met vroege Iberische folklore. De kustlijn wordt beschouwd als de mooiste van het land. Het heeft het zonnigste en warmste klimaat, maar is ook de droogste en armste regio van het land.
Centraal-West (Distrito Federal (Federaal District), Goiás, Mato Grosso, Mato Grosso do Sul)
De Pantanal moerassen, grote boerderijen, jonge steden, de Cerrado en het Federaal District, met zijn extreem modernistische architectuur.
Zuidoost (Espirito Santo, Minas Gerais, Rio de Janeiro, São Paulo)
São Paulo en Rio zijn de grootste steden van het land en de economische en industriële knooppunten, er zijn ook enkele eeuwenoude koloniale steden.
Zuid (Paraná, Rio Grande do Sul, Santa Catarina)
Is een land van de valleien en pampa's waar je een sterke gauchocultuur, zoals in Uruguay en Argentinië, de Europese invloeden tegenkomt. Daarom is er veel economische groei en toerisme. Het heeft de hoogste levensstandaard van het land. Er zijn slechts twee grote steden (Curitiba en Porto Alegre) en een aantal middelgrote steden met zeer lage misdaadcijfers. Duitse, Italiaanse, Poolse en Oekraïense immigranten hebben de regio in het midden van de 19e eeuw gekoloniseerd. Het is de enige regio in Brazilië waar het ieder jaar sneeuwt, voornamelijk in de centrale berggebied van de staat Santa Catarina.

Steden[bewerken]

Amazone gebied
Iguacu watervallen

Info[bewerken]

Brazilië is het enige land in Zuid-Amerika waar Portugees de officiële taal is.

Geschiedenis[bewerken]

Bevolking[bewerken]

Gedurende de hele geschiedenis heeft Brazilië een aantal verschillende volkeren en gewoontes ontvangen. Brazilië is een smeltkroes van de meest uiteenlopende etnische groepen wat etnische vooroordelen en raciale conflicten veelal voorkomen heeft, hoewel langdurige slavernij en genocide bij autochtone bevolkingsgroepen hun tol hebben geëist. Vooroordelen zijn in het algemeen gericht op de verschillende sociale klassen in plaats van op verschullende rassen. Desalniettemin zijn ras of gewoon huidskleur nog steeds een factor dat de Braziliaanse maatschappij deelt, en je zult merken dat de huid meestal donkerder is als de sociale klasse lager wordt: rijke upper-class mensen zijn meestal blank; vele middenklasse zijn gemengd; en de meerderheid van de armen zijn zwart. Echter zijn tegenwoordig de Afro-Brazilianen en Indiaanse bevolking zich steeds meer bewust van hun burgerrechten en hun rijke culturele erfgoed.

In het algemeen zijn de Brazilianen vrolijke mensen. Terwijl zuiderlingen iets gereserveerder kunnen zijn, zijn de mensen uit Rio en daarboven meestal wat vrijer en houden ervan van het leven te genieten en een goede tijd te hebben. Sommigen zullen je zelfs vertellen dat bier, voetbal, samba, barbecue en vrouwen het enige is waar ze naar verlangen.

Vriendschap en gastvrijheid zijn geprezen eigenschappen, en familie en sociale relaties worden sterk gewaardeerd. Bij mensen die ze hebben ontmoet, of die ze bij naam kennen zijn Brazilianen meestal erg open, vriendelijk en soms heel gul. Eenmaal aan elkaar geïntroduceerd behandelt een Braziliaan je meestal net als een goede vriend. Brazilianen hebben de reputatie gastvrij te zijn en buitenlanders worden meestal met respect behandeld en worden vaak oprecht bewonderd.

Klimaat[bewerken]

Brazilië is een enorm land met verschillende klimaatzones. In het Noorden, in de buurt van de evenaar is er een nat en een droog seizoen; van ongeveer São Paulo naar het zuiden zijn er de vier seizoenen lente / zomer / herfst / winter.

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Elektriciteit[bewerken]

Brazilië is een van de weinige landen die zowel 120 en 240 volt gebruikt voor alledaagse apparaten. Hou er rekening mee dat de spanning per plaats kan wisselen als je reist van de ene naar de andere plaats, zelfs binnen dezelfde Braziliaanse staat, soms zelfs binnen hetzelfde gebouw. Er is geen fysiek verschil in de stopcontacten (elektriciteitsnet) voor de twee spanningen.

Hoewel Brazilië zijn eigen type stopcontact heeft, gebruikt bijna niemand deze. Electrische stopcontacten accepteren gewoonlijk zowel de platte (Noord-Amerika) als de ronde (Europese) stekkers. Adapters zijn gemakkelijk te vinden in een supermarkt of hardware winkel indien nodig.

Arriveren[bewerken]

Paspoort- en visuminformatie[bewerken]

Nederlanders en Belgen hebben geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 90 dagen.

Wanneer je reist van bepaalde tropische regio's naar Brazilië dan heb je een vaccinatie tegen gele koorts nodig en een certificaat om te tonen dat je deze gehad hebt. Het is illegaal om dieren, vlees, zuivel, zaden, planten, eieren, honing, fruit, of enige vorm van niet-bewerkte levensmiddelen zonder vergunning in te voeren.

Per vliegtuig[bewerken]

Brazilië heeft veel verschillende luchthavens.

Het grootste internationale vliegveld in Brazilië is São Paulo - Guarulhos International Airport (IATA: GRU), de spil van TAM airlines [1], dat directe vluchten aanbiedt naar vele grote steden in Zuid Amerika.

Vanuit Europa: Lissabon met TAP, Madrid met Iberia, Amsterdam en Parijs met KLM-Air France, Londen met British Airways, Frankfurt end München met Lufthansa, Istanbul met Turkish Airlines.

Het tweede grootste vliegveld in Brazilië is Rio de Janeiro - Galeão International Airport, (IATA: GIG) thuishaven van Gol Transportes Aéreos [2], dat naar vele regionale vluchten uitvoerdt, waaronder naar Montevideo, Buenos Aires en Asuncion. Vanuit Europa: Rome met Alitalia, Londen met British Airways, Madrid met Iberia, Amsterdam en Parijs met KLM-Air France, Frankfurt met Lufthansa, Lissabon en Porto met TAP Portugal, Istanbul met Turkish Airlines.

VanuitNatal zijn er directe vluchten naar Lissabon met TAP, Amsterdam met Arkefly.

Vanuit Recife zijn er directe vluchten naar Lissabon met TAP, Madrid met Iberia, Frankfurt met Condor.

Vanuit Fortaleza zijn er directe vluchten naar Lissabon met TAP, Madrid met Iberia, Italië met Air Italy.

TAP [3], de maatschappij met de meeste bestemmingen in Brazilië, heeft ook directe vluchten vanuit Lissabon en Porto naar Salvador, Brasilia, Belo Horizonte, Campinas, Porto Alegre.

Per trein[bewerken]

In Brazilië is er geen treinnetwerk tussen de grote steden. Rails vervoeren vracht, geen passagiers. Er zijn echter uitzonderingen op de regel, waaronder de Trem da Morte, of Death Train, die gaat van Santa Cruz, Bolivia, een kleine stad net over de grens van Corumbá in de staat van Mato Grosso do Sul. Behalve de historische lijn Santos-São Paulo naar Corumba in de Pantanal en Santa Cruz in Bolivia loopt er een spoorlijn van Natal langs de noord-oostelijke kusthoofdsteden, via Belo Horizonte naar Rio de Janeiro en een noord-zuidlijn Brasília-São Paulo naar Montevideo in Uruguay, met een aftakking naar Porto Alegre. Ook Vitória en Goiânia zijn per trein bereikbaar. Behalve deze intercitylijnen zijn er ook nog enkele provinciale treinverbindingen.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Amazone rivier boten verbinden het noorden van Brazilië met Peru, Venezuela en Colombia. Vanaf Frans-Guyana, kun je de rivier Oyapoque oversteken, wat ongeveer 15 minuten duurt.

Rondreizen[bewerken]

Heb je geen zin om alles op eigen houtje te doen, dan kun je een rondreis via een touroperator boeken. Dit kan bij aankomst in Rio de Janeiro, Sao Paulo of een van de andere internationale luchthavens in Brazilië, bij een lokale agent, maar kan ook vanuit Nederland of België. Olaf Reizen [4] is een goede aanrader voor avontuurlijke reizigers die zo min mogelijk zelf willen regelen en toch op eigen gelegenheid mooie plekjes willen ontdekken.

Per vliegtuig[bewerken]

Het grootste deel van Brazilië is te bereiken via vliegtuig. Veel vluchten maken een tussenstop in de grotere plaatsen zoals São Paulo of Brasilia. De meeste luchthavens die regelmatig passagiers vervoer hebben worden geregeld door de federale Infraero. [5]. Ze hebben een zeer handige website, met een Engels versie. Hier vindt je alle luchtvaartmaatschappijen en op welke luchthavens ze vliegen met alle vluchtschema's.

Per trein[bewerken]

Regionale treinsysteem in São Paulo

Van het Braziliaanse spoorwegennet is niet veel overgebleven, veel is gesloopt tijdens de militaire regimes. Er zijn nog een paar passagierslijnen over:

  • De Serra Verde Express [6] van Curitiba naar Paranaguá. Deze schilderachtige 150 km lange spoorlijn verbindt de hoofdstad van Paraná met de kuststeden van Morretes en Paranaguá, en gaat door het prachtige Serra do Mar gebergte met het Mata Atlântica bos. De tocht duurt ongeveer 3 uur en heeft tweetalige gidsen . Treinen vertrekken dagelijks om 08:15 en prijzen beginnen vanaf ongeveer R$50 (retour).
  • Vanaf São João del Rei naar Tiradentes - Deze 35 - minuten durende reis met de stoomtrein rijdt vr-zo, met vertrek vanuit São João om 10:00 uur en 15:00 en 13:00 en 17:00 van Tiradentes. Een retourtje kost R$16.
  • Vanaf Belo Horizonte naar Vitória - dagelijks treinen van Companhia Vale do Rio Doce [7] vertrekken vanuit Belo Horizonte om 07:30 en Vitória om 07:00 . De reistijd is ongeveer twaalf en een half uur. Tickets zijn te koop bij de treinstations en een tweedeklas ticket kost ongeveer R$25. Beperkt aantal stoelen en het is niet mogelijk om te reserveren, dus het is raadzaam om van tevoren een kaartje te kopen.
  • Vanaf São Luis naar Parauapebas - interessant omdat een deel van de reis door het Amazone regenwoud gaat.
  • Vanaf Macapá naar Serra do Navio
  • Vanaf Campinas naar Jaguariúna. Maakt deel uit van de oude Ferrovia Mogiana, dat werd gebouwd om de koffie-export in de late 19e en vroege 20e eeuw te vergemakkelijken. Onderhoudende gidsen. Alleen in het weekend en op feestdagen. Een aantal stoomtreinen. Goedkoop. Ongeveer 1 uur per enkele reis.

Per auto[bewerken]

SP-160 snelweg

Brazilië heeft het grootste wegennet in Latijns-Amerika met meer dan 1,6 miljoen kilometer. Een auto is een goed idee als je de natuurgebieden wilt verkennen, of de historische steden van bijvoorbeeld Minas Gerais, of de stranden in Noord-Oost Brazilië. Op de luchthavens en via hotels is het makkelijk om via de gebruikelijke autoverhuurbedrijven een auto te huren.

Veel wegen zijn in goede staat , met name in het oosten en zuiden van het land en langs de kust . In andere gebieden buiten de grootstedelijke regio's zijn er ook grind en onverharde wegen waarvoor een off - road voertuig sterk wordt aanbevolen. Dit geldt vooral voor het Amazone gebied waar veel wegen moeilijk of tijdens het regenseizoen (van November tot Maart) helemaal niet toegankelijk zijn. Daarom is het raadzaam om te reizen met een goede kaart en goed geïnformeerd te zijn over afstanden , weg omstandigheden en de geschatte reistijd. Wegenkaarten van het merk Guia 4 Rodas kunnen worden gekocht bij de meeste kiosken in Brazilië. In theorie lijken de verkeersregels in Brazilië op die van West-Europa of Noord-Amerika . In de praktijk kan rijden in Brazilië erg stressvol te zijn, als gevolg van wijdverspreide schendingen van de verkeersregels.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

In het Amazonegebied, alsmede aan de kust ten westen van Sao Luis, is reizen per boot vaak de enige manier om rond te reizen.

Taal[bewerken]

Zien[bewerken]

Natuurwonderen[bewerken]

Mata Atlantica, Bahia
  • Amazonegebied - Het Amazonerivieren gebied beslaat meer dan de helft van 's werelds resterende regenwoud, en meer dan 60% hiervan ligt binnen de Noord regio van Brazilië - ongeveer een miljard hectare met ongelooflijke biodiversiteit. De regio is de thuisbasis van ongeveer 2,5 miljoen insectensoorten, meer dan 40.000 plantensoorten, 2200 vissoorten, en meer dan 2000 soorten vogels en zoogdieren. Een op de vijf van alle vogelsoorten in de wereld leeft in de regenwouden van de Amazone, en een op de vijf van de vissoorten leven in de Amazone rivieren en beken.
  • Atlantische Woud (Mata Atlântica) - Een gebied van tropische en subtropische bossen dat zich uitstrekt langs de Atlantische kust van Brazilië van Rio Grande do Norte in het Noordoosten tot Rio Grande do Sul in het Zuiden. Het Atlantische Woud heeft een grote verscheidenheid aan vegetatie , waaronder de vele boomsoorten , zoals de iconische araucaria boom in het zuiden of de mangroves in het noordoosten , tientallen soorten bromelia's en orchideeën , en unieke beestjes zoals capivara. Het bos is ook aangewezen als World Biosphere Reserve, met een groot aantal zeer bedreigde soorten, waaronder de bekende marmosets , leeuwaapjes en wollige slingerapen . Helaas is er veel van het bos gekapt, vooral voor de teelt van suikerriet en voor stedelijke nederzettingen - De resten worden geschat op minder dan 10 % van het originele bos. Echter, grote delen zijn beschermd door honderden parken, waaronder 131 federale parken , 443 staat parken , en 14 gemeentelijke parken , waarvan de meeste open zijn voor bezoek.
  • Pantanal - een uitgestrekt tropisch draslandgebied, een van de grootste ter wereld. 80% van het gebied ligt binnen de staat van Mato Grosso do Sul, maar het bestrekt ook delen van Mato Grosso, Bolivia en Paraguay), over een gebied geschat op tussen de 140.000 en 195.000 vierkante kilometer (54,000-75,000 sq mi). 80% van de Pantanal staat onder water tijdens het regenseizoen, wat zorgt voor een verbazingwekkende biologisch gevarieerde verzameling van waterplanten en een reeks van diersoorten.
Panorama van de Iguazu watervallen
  • Watervallen (Cachoeiras) - Brazilië heeft een reeks van indrukwekkende watervallen. De Iguazú-watervallen , in het oosten van Parana, zijn een van de meest spectaculaire watervallen ter wereld , echt een lust om te zien . De 353 - meter Cachoeira da Fumaça in Bahia's Chapada Diamantina Nationaal Park is de op een na hoogste waterval , na de Amazone' s bijna ontoegankelijke Cachoeira do Araca. Andere beroemde watervallen zijn onder andere de Caracol Watervallen, in een Rio Grande do Sul state park met dezelfde naam in de buurt van Canela, Itaquira Watervallen , gemakkelijk toegankelijke watervallen van 168 meter in de buurt van Formosa, Goiás, en de kloof bij Parque da Cascata in de buurt van Sete Lagoas, Minas Gerais . Afgezien van de nationaal beroemde watervallen , zijn er in vele delen van het land, met name in het Zuiden, Zuidoosten en Centraal West Brazilë, ook lokale watervallen te bekijken, die ook zeker de moeite waard zijn.

Architectuur[bewerken]

  • Koloniale architectuur - Veel steden hebben herinneringen aan Brazilië 's koloniale verleden, door de kerken, kloosters, forten, kazernes en andere gebouwen die nog steeds intact zijn. Enkele van de best bewaarde koloniale gebouwen zijn te vinden in de oude goudmijnsteden zoals Ouro Preto en Tiradentes, maar ook in veel andere steden zoals Rio de Janeiro, Petrópolis, Salvador, Paraty en Goiânia hebben belangrijke koloniale centra.
  • Oscar Niemeyer werken - Niemeyer was de beroemdste architect van Brazilië (overleden op 5 december 2012), en een moderne architectonische pionier die de esthetische impact van gewapend beton onderzocht en die met behulp van curves gebouwen maakte met een uniek gevoel van ruimte . Hij is vooral bekend voor het ontwerpen van veel van de gebouwen toen de nieuwe hoofdstad Brasilia werd gebouwd in 1950 , maar zijn werken komt overal in het land voor, met grote werken in Natal, João Pessoa, Belo Horizonte, Rio de Janeiro, Niteri, Sao Paulo, Londrina en in vele andere locaties .

Doen[bewerken]

Carnaval[bewerken]

Het grootste feest in de wereld vindt elk jaar plaats in het hele land, een hele week in februari of begin maart. Brazilië staat natuurlijk bekend om de massale samba parades in Rio de Janeiro en São Paulo.

Stranden[bewerken]

Langs bijna de hele kustlijn vindt je prachtige stranden, het strand is een groot deel van de Braziliaanse cultuur. Nergens is dat meer waar dan in Rio de Janeiro, met zijn laidback , flip - flop - footed levensstijl en de beroemde stranden zoals Ipanema en Copacabana . Stranden in andere gebieden van het land zijn misschien minder bekend, maar zijn daarom niet minder verbazingwekkend. In het Noordoosten vindt je de pareltjes zoals [[Jericoacoara] , Praia do Futuro, Boa Vista, Porto de Galinhas en Morro de São Paulo, waar vele toeristen op afkomen, vooral Europeanen. In het Zuiden komen feestvierders massaal ieder weekend naar Ilha do Mel of Balneário Camboriú, terwijl de 42 stranden van Santa Catarina eiland duizenden toeristen trekt, voornamelijk uit Argentinië. Honderden andere stranden zijn de moeite waard om ontdekt te worden.

Sport[bewerken]

  • Voetbal - Voetbal is het gesprek van de dag, waar je ook bent in Brazilië, en het land heeft vele grote teams en bekende spelers. In Rio de Janeiro bevindt zich het wereldberoemde Maracanã stadion, Mineirão stadion in Belo Horizonte en Morumbi Stadion in São Paulo. In 2014 vindt het Wereldkampioenschap Voetbal plaats in Brazilië.
  • Volleybal - Hoewel het voetbal de belangrijkste sport in Brazilië is, zie je ook veel volleybal, en vooral het strandvolleybal.

Kopen[bewerken]

Kosten[bewerken]

De eerste munteenheid die in Brazilië werd gevoerd was vanaf 1624 de gulden, tijdens de bezetting van Brazilië door Nederland. De munteenheid nu is de Braziliaanse Real, afgekort tot BRL, het meervoud is reais.

100 Centavos is 1 real.

De munten: 1, 10, 25, 50 centavos en 1 real.

Papiergeld: 1, 2, 5, 10, 20, 50 en 100 real.

De koers van de Real is (mei 2011) 1 EUR = 2,28 BRL 1 BRL = 0,44 EUR

Tot 1999 waren de Amerikaanse dollar en de Braziliaanse Real gelijk aan elkaar, maar als gevolg van de wereldwijde financiële crisis is de waarde van de Real flink gezakt.

Winkelen[bewerken]

Het is geen slecht idee om weinig bagage mee te nemen en je kleding gewoon na aankomst te kopen in Brazilië. Zo zie je er ook niet zo uit als toerist. Brazilianen hebben hun eigen gevoel voor stijl en dat maakt toeristen - vooral die in Hawaiiaanse shirts of sandalen met sokken - opvallen in de menigte. Een andere goede reden voor het kopen van kleding en schoenen in Brazilië is dat de kwaliteit meestal goed is en de prijzen zijn vaak goedkoop.

Eten[bewerken]

Feijoada, het nationale gerecht
BBQ

In Brazilië eten ze veel rijst, bonen, sauzen, vlees, vis en salades. In elke streek eten ze verschillend, aan de kust eet men namelijk meer vis en garnalen. En in het zuiden eten ze meer vleesgrills. In Brazilië is het eten erg goedkoop en erg hygiënisch. Ook wordt er in Brazilië nog veel met houtovens gekookt, waardoor het eten een speciale smaak krijgt.

In Brazilië worden veel vruchtensappen gedronken en veel fruit gegeten.

Ook Caipirinha is echt Braziliaans. Caipirinha is een cocktail die bestaat uit rum, limoenen, suiker en ijs.

In Brazilië is kraanwater niet drinkbaar, dus als je daar water wilt drinken moet je bronwater kopen. Wat ze ook in Brazilië drinken is chimarrãothee. chimarrão is een soort thee gemaakt van erva-mate. In een speciale kop, genaamd cuia wordt dit kruid gemengd met water en via een dik ijzeren rietje, genaamd bomba, opgedronken.

Het nationale gerecht van Brazilië is feijoada, een hartige stoofpot gemaakt van zwarte bonen, varkensvlees (oren, knokkels, koteletten, worst) en rundvlees (meestal gedroogd). Het wordt geserveerd met rijst, gegarneerd met kool en gesneden sinaasappelen. Een typische fout gemaakt door toeristen is voor de eerste keer te veel feijoada te eten, het is namelijk een zware schotel.

Uitgaan[bewerken]

Caipirinha en Cachaça

De nationale drank van Brazilië is cachaça (CAH-sjah-sah, ook wel bekend als aguardente ("brandend water") en Pinga), een likeur van 40% suikerriet en kan voor de onervaren drinker een knock-out effect hebben. Het kan worden besteld in vrijwel elke bar in het land. Beroemde producerende regio's zijn onder andere Minas Gerais, waar er rondleidingen door distilleerderijen gedaan worden, en in de stad Paraty. Pirassununga is de thuisbasis van Caninha 51, ​​Brazilië's best verkopende merk. Buiten Fortaleza is er een cachaça museum (Museu da Cachaça), waar je over de geschiedenis van het merk Ypioca kunt leren.

Overnachten[bewerken]

Brazilië heeft een ruime keus aan soorten accommodatie. De meeste accommodatievormen voldoen aan de Europese maatstaven.

Hotels in Brazilië[bewerken]

Brazilië heeft een ruime keus aan hotels, van goedkope, simpele onderkomens tot de meest luxe 5 sterrenhotels. De meeste hotels staan onder restrictie van Embratur, het federale toerismeorgaan in Brazilië. De Embratur kent de hotels het aantal sterren toe.

Aparthotels in Brazilië[bewerken]

Aparthotels worden ook wel 'flats' genoemd en zijn voornamelijk te vinden in de grotere steden. Ze bieden hetzelfde comfort als een hotel, maar zonder alle 'overbodige' luxe van een hotel. Ze zijn hierdoor dan ook goedkoper dan een hotel.

Pousada's in Brazilië[bewerken]

Pousada's zijn vaak voormalige boerderijen omgebouwd tot een gasthuis en zijn meestal buiten de stad te vinden. Ook hier varieert het van budgetpousada's tot zeer luxe 5 sterren-pousada's met alle bijbehorende luxe.

Jeugdherbergen in Brazilië[bewerken]

Jeugdherbergen worden in Brazilië 'Albergues de Juventude' genoemd. Op dit moment zijn er meer dan 100 jeugdherbergen door heel Brazilië te vinden. Bijna elke grote Braziliaanse stad of toeristische bestemming heeft er minimaal een. De kwaliteit van de jeugdherbergen variërt van plaats tot plaats, al zijn de prijzen altijd redelijk. Wanneer je lid bent van Hostelling International krijg je een korting.

Motels in Brazilië[bewerken]

Motels zijn in heel Brazilië een algemeen geaccepteerd begrip, maar moeten nooit vergeleken worden met hotels. Je huurt in motels in Brazilië een kamer per uur. Het motel wordt ook wel gezien als de oplossing van het privacyprobleem in Brazilië. Het motel wordt in Brazilië onder andere gebruikt door volwassenen en jongeren die behoefte hebben aan privacy, omdat ze die thuis niet hebben. Maar er moet bij gezegd worden dat de motels ook gebruikt worden door prostituees die hier klanten ontvangen. De meeste motels in Brazilië zijn vrij luxe en uitgerust met zwembad, sauna en kamers die aan alle eisen voldoen.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Er gaan verhalen rond dat Brazilië een zeer gevaarlijk land is. Deze verhalen vinden hun oorsprong bij toeristen die overvallen zijn. Zo'n overval kan met geweld plaatsvinden. Deze overvallen vinden plaats in de grote steden. In de kleinere steden, meer in de provincie, is alles erg kalm, rustig en vredig. De bevolking is erg vriendelijk en open.

Hier zijn enkele tips om te zorgen dat je niet overvallen wordt:

  • Zorg dat je er niet te veel als toerist uit ziet.
    De kleding in Brazilië bestaat uit een t-shirt, korte broek en slippers. Dat is meer dan voldoende om naar het strand te gaan. Neem niet veel geld mee. Voedsel is echter niet meer zo goedkoop in vergelijking met de Benelux. Laat sieraden thuis; deze geven alleen maar witte strepen achter na het zonnen. Ga niet opvallend foto's maken; dat trekt de aandacht. Neem

geen i-Phone of videocamera mee. Praat niet luidruchtig. Geniet van de schoonheid en hou de gedachten vast.

  • Val niet op.
    Zoals eerder geschreven: korte broek, t-shirt en slippers zijn voldoende. Een kop groter, blanke huid, blonde haren en blauwe ogen; dat valt al genoeg op.
  • Ga niet naar plaatsen waarvan een normaal mens weet dat daar gevaar loert.

Waarom gevaar zoeken als je van de schoonheid kunt genieten? Duistere steegjes en gevaarlijke buitenwijken zijn geen plaatsen voor een toerist. Ga naar het strand, eet in een restaurant, neem de bus, dat is allemaal veilig.

De gele taxi's in Rio staan erom bekend dat ze toeristen afzetten en minimaal het dubbele van het normale tarief rekenen.

Het is verplicht om in Brazilië altijd een foto id bij zich te hebben. Voor buitenlanders is dit dus je paspoort. Als je liever niet je paspoort steeds meeneemt, neem dan in ieder geval een geplastificeerde kopie mee.

Gezondheid[bewerken]

Eten van de kiosks op straat en bij het strand hebben een slechte hygiënische reputatie in Brazilië. Hoe later op de dag, hoe erger het wordt. Flesjes en blikjes met drinken zijn veilig, hoewel sommige mensen zullen aandringen op het gebruik van een rietje om contact met de buitenkant van het blikje of flesje te voorkomen .

Hou rekening met de hitte en vochtigheid bij de opslag van bederfelijke levensmiddelen.

Leidingwater varieert van plaats tot plaats, (van besmette, met zoutoplossing of doorweekt met chloor of gewoon drinkbaar) en Brazilianen zelf hebben het water meestal liever gefilterd.

Op luchthavens, busstations, evenals in veel van de goedkopere hotels zijn drinkfonteinen te vinden (Bebedouro). Deze zijn niet altijd veilig.

Vaccinatie tegen gele koorts en het nemen van anti-malaria medicatie kan nodig zijn als je reist naar de centraal-westelijke (Mato Grosso ) of Noord (Amazon) regio's . Als je aankomt uit Peru , Colombia en Bolivia is een bewijs van vaccinatie tegen gele koorts vereist voordat je Brazilië binnen mag.

Openbare ziekenhuizen hebben de neiging druk en verschrikkelijk te zijn. De meeste steden van minstens 60.000 inwoners hebben goede particuliere gezondheidszorg.

Tandartsen zijn er in overvloed en zijn veel goedkoper dan in West-Europa. In het algemeen is de kwaliteit van hun werk consistent, maar vraag eerst lokaal om advies.

Het alarmnummer is 192, maar je moet wel Portugees spreken.

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Per telefoon[bewerken]

Brazilië heeft de internationale telefoon-code 55 en twee-cijferige netnummers, telefoonnummers zijn acht cijfers lang. Sommige gebieden gebruikten tot 2006 zeven cijfers, wat betekent dat u wellicht nog enkele oude nummers tegenkomt die niet werken, tenzij u een extra nummer toevoegt. (probeer het toevoegen van 2 of 3 aan het begin, meestal werkt dit). Nummers die beginnen met 2-5 zijn vaste nummers, begint het nummer met 6-9, dan is het een mobiel nummer.

Alle steden gebruiken de volgende nummers voor noodgevallen:

  • 190 - Politie
  • 192 - Ambulance
  • 193 - Brandweer

Als je 911 draait word je automatisch met de politie doorverbonden.

Vertrekken[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites