Bratislava

Uit Wikitravel

Bratislava (tot 1919 Nederlands: Presburg; Duits: Preßburg; Hongaars: Pozsony; Slowaaks: Prešporok) is de hoofdstad van Slowakije. De stad ligt in het uiterste zuidwesten van het land, aan weerszijden van de Donau (met het oude centrum op de linkeroever) en aan de voet van de Kleine Karpaten. Ze telt circa 430.000 inwoners.

De stad ligt op korte afstand van zowel Oostenrijk (Wenen op slechts 60 km) als Hongarije en zowel Oostenrijkers als Hongaren hebben in de geschiedenis van de stad een grote rol gespeeld. In de voornaamste stad van Slowakije woont nog steeds een grote Hongaarse minderheid.

Begrijpen[bewerken]

Bratislava (voor 1919 gekend als Prešporok in Slovaaks), Pressburg in het Duitsn heeft een zeer aangenaam middeleeuwse binnenstad met kleine, smalle en kronkelende straten, een kasteel op de top van de heuvel en de Donau Rivier en vele historische kerken en gebouwen om te bezoeken. De oude stad is opgebouwd rond twee pleinen Hlavne namestie (grote markt) en Hviezdoslavovo namestie (Hviezdoslav plein genoemd naar een bekende Slovaakse dichter). Van een totaal andere architecturale karakter zijn sommige van uit het communistisch tijdperk daterende complexen van flatgebouwen die alsof het lijkt oneindig blijven doorgaan langs de rivier. Als je meer naar het Oosten gaat zijn er veel landelijke plaatsen te ontdekken. Boerderijen, wijngaarden en agrarisch land en kleine dorpen bevinden zich op minder dan 50 kilometer in het Noorden en Oosten van Bratislava.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

In 907 kwamen stad en omgeving in handen van Hongarije, dat er zijn meest westelijke steunpunt van maakte. Vanaf de dertiende eeuw kwamen er veel immigranten uit Duitse landen (vooral uit Beieren) wonen.

Koning Matthias van Hongarije stichtte hier in 1467 een van de eerste Midden-Europese universiteiten, de Academia Istropolitana, die echter een kort leven beschoren was. In 1914 kreeg de stad opnieuw een universiteit, maar deze verhuisde in 1921 naar Boedapest en later naar Pécs. De huidige universiteit dateert van 1919 (Comenius Universiteit).

Sinds Boeda in 1541 in Turkse handen was gekomen, werden de Hongaarse koningen hier gekroond (1563-1830), en tot 1848 zouden hier Hongaarse rijksdagen plaatsvinden. Daarna nam Boedapest zijn oude plaats weer in, en viel Bratislava terug. Inmiddels was het wel het centrum van de Slowaakse nationale beweging geworden.

De Eerste Wereldoorlog eindigde met een nederlaag voor Oostenrijk-Hongarije. Met het Verdrag van Trianon kwam Bratislava aan de nieuw gevormde republiek Tsjecho-Slowakije. In 1939 werd Bratislava de hoofdstad van de Slowaakse marionettenrepubliek onder Josef Tiso, die was ontstaan na de liquidatie van Tsjecho-Slowakije. De regering van Tiso werkte nauw samen met de nazi's, zo werden onder andere in overleg met de nazi's 60.000 Joodse inwoners van Bratislava weggevoerd richting Auschwitz (in totaal woonden er 70.000 Joden in de hoofdstad). Het stadbestuur betaalde de nazi's 500 Mark per weggevoerde jood. In 1945 verschenen de sovjetsoldaten en Bratislava kwam in het nu communistische Tsjecho-Slowakije vlak achter het IJzeren Gordijn te liggen. De stad kreeg grote uitbreidingen in socialistische stijl en werd de derde stad van het land (na Praag en Brno).

In 1993 verwierf Bratislava voor de derde keer de status van hoofdstad, ditmaal van de nieuwe republiek Slowakije. De Slowaakse regering en volksvertegenwoordiging zijn er gevestigd.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Het internationale treinstation heet Bratislava Hlavna Stanica (Bratislava Hl. S.). Diverse verbindingen van West- naar Oost-Slowakije (Kosice). Ook zijn er regelmatige verbindingen naar het buitenland (Praag, Wenen, Boedapest, Belgrado). De prijzen zijn zeer scherp, het vervoer is niet heel snel, mede door de verouderde infrastructuur. Naar Boedapest moet er een kleine drie uur gerekend worden, en een 14-tal euro. Bratislava wordt een 12-tal euro.

Per bus[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Kasteel Bratislava (Bratislavský hrad): Prachig kasteel met uitzicht over het oude centrum van Bratislava en de donau. Kasteel zelf gesloten tot medio 2011 in verband met een grondige renovatie. In de keldergewelven is een tijdelijke expositie met voorwerpen welken in en rondom het kasteel gevonden zijn door de jaren heen.
  • Sint Martin's kathedraal (Dóm sv. Martina): Gotische kathedraal, alwaar tussen 1563 en 1830 in totaal 11 Hongaarse koningen en 8 koninginnen werden gekroond. De toren is 85 meter hoog en draagt boven op de spits een 300 kilo zware kopie van de Hongaarse kroon. (Origineel te vinden in het parlement in Boedapest, Hongarije)
  • Oude raadhuis (Stara radnica): Een complex van verschillende gebouwen uit uiteenlopende periodes. Dit gebouw was eerst een ambtswoning, maar in 1424 verbouwd tot raadhuis. Sinds 1868 huist hier het stadmuseum.
  • Fontein van Koning Maximiliaan (Maximilianova fontány) : Midden op het oude stadsplein ligt de, door steenhouwer Adreas Luttringer gebouwde en door koning Maximiliaan gefinancierde, eerste fontein van Bratislava.
  • Primatiaal Paleis (Primaciálny palác): Prachtig neoclassicistisch paleis. Eind 17e eeuw gebouwd voor de primaat ofwel aartsbisschop van Hongarije. In 1805 is hier, na de slag bij Austerlitz, de vrede van Preßburg getekend tussen Napoleon en keizer Franz I van Oostenrijk. Bezoek ook zeker het museum op de eerste verdieping alwaar je een prachtige spiegelzaal aantreft.
  • St. Michaeltoren (Michalská brána): Een gotische toren, gebouwd in de eerste helft van de 14de eeuw. De laatste van 4 stadspoorten uit de middeleeuwen. Sinds 1960 is hier een wapenmuseum te vinden.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Een Slowaakse specialiteit is schapenkaas. Diverse (kleinere) zaken verkopen deze maaltijd tegen zeer scherpe prijzen. Zeker het proberen waard.

Drinken[bewerken]

It het oude Tsjechoslowakije werd er veel Kofola gedronken. De Slowaken drinken het nog altijd meer dan de gewone cola. Het ziet er hetzelfde uit als cola, maar de smaak is wat verschillend. Door toevoeging van siroop en andere extracten krijgt men een dropachtig smaak. Zeker proeven!

Slapen[bewerken]

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites