Brasilia

Uit Wikitravel
Zuid-Amerika : Brazilië : Brasilia

Brasilia [1] (Portugees: Brasília) is de hoofdstad van Brazilië. Wettelijk is Brasilia geen stad en ook geen deelstaat, maar hoort direct toe aan de Unie. De Braziliaanse Grondwet verbiedt het verdelen van het Federaal District in gemeenten. De basiswet is geen grondwet, zoals in de deelstaten, maar een organieke wet, net als in de gemeenten. Ook heeft Brasilia geen burgemeester, maar wordt haar regering geleid door een gouverneur. Dit maakt Brasilia een hybride eenheid met eigenschappen van zowel een gemeente als een (deel-)staat. Brasilia heeft ongeveer 1.600.000 inwoners (2005).

Begrijpen[bewerken]

De kathedraal van Brasilia.

De stad is aan het einde van de jaren vijftig van de twintigste eeuw op initiatief van de toenmalige president Juscelino Kubitschek in enkele jaren tijd uit de grond gestampt. Brasilia moest als nieuwe, neutrale hoofdstad van het land dienen ter vervanging van Rio de Janeiro. Een belangrijk doel was de economische ontwikkeling van het Braziliaanse hinterland.

De stad is gebaseerd op een stedenbouwkundig plan van Lucio Costa met de vorm van een vliegtuig. Aan een brede, centrale boulevard, de "monumentale as" (Eixo Monumental) liggen alle regeringsgebouwen. Dwars daarop staan twee "vleugels" (de Asa Norte (Noordas) en Asa Sul (Zuidas)). Daaraan liggen, uiterst regelmatig geordend, grote woonblokken (superquadra's). Een groot aantal monumentale gebouwen (onder meer de kathedraal en het congres) is van de hand van architect Oscar Niemeyer. De architecturale en stedenbouwkundige ideeën van Le Corbusier zijn van grote invloed geweest bij het concipiëren van de nieuwe stad Brasilia, zoals onder meer het uiteenleggen van de functies waardoor het verkeer toeneemt.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De luchthaven Presidente Juscelino Kubitschek International (IATA: BSB, ICAO: SBBR) is de internationale luchthaven van Brasília en ligt op 11 kilometer van het centrum en heeft een van de weinige toeristische informatievoorzieningen in de stad. Vanwege de lange afstanden en dalende prijzen in de luchtvaart, is vliegen uitgegroeid tot een praktische manier om naar Brasilia te gaan. De stad is een belangrijke nationale hub en er zijn veel vluchten van en naar Brasilia. Vaak worden hier tussenstops gemaakt, zelfs als de eindbestemming niet eens in de buurt is, zoals bijvoorbeeld van Salvador naar Belem. Anderzijds, ondanks dat dit een belangrijke internationale hoofdstad is, is het moeilijk of vaak zelfs onmogelijk om een directe vlucht te vinden hiernaar toe. Vrijwel alle vluchten zijn binnenlandse, en je zult in een andere plaats door de Braziliaanse douane en immigratie moeten gaan. Momenteel zijn er alleen non-stop vluchten van Lissabon (TAP Portugal), Bogota (AviancaTaca) [2], Miami (TAM Brazilië) en (American Airlines), Panama-Stad (Panama) (COPA), Montevideo (Pluna) en Atlanta (Delta Airlines).

Er is een Executive Bus van de luchthaven naar de hotel zone en het centraal station en kost ongeveer R$8.

Met de taxi naar de stad is ook een aangename manier om te reizen. Ze zijn wel relatief duur in vergelijking met de rest van Brazilië. De 20 minuten durende rit van het vliegveld naar de hotel zone kost ongeveer R$30-40. De buslijnen 102 en 102.1 rijden vaak en zijn een stuk goedkoper. Ze rijden van de luchthaven naar het centraal station Rodoviária, waarvandaan je andere bussen kunt nemen of met de metro verder kan gaan de stad in.

Per Auto[bewerken]

Wie met de auto uit het zuiden en westen in Brasilia aankomt bereikt de stad via de Saida Sul, vanuit de andere richtingen kom je in Brasilia via de Saida Norte.

Per Bus[bewerken]

Door zijn centrale ligging is Brasilia vlot bereikbaar met de bus vanuit de rest van Brazilië. Reistijden zijn ongeveer 15 uur naar São Paulo, 18 uur naar Rio, 10 uur naar Belo Horizonte en 3 uur naar Goiania. Bussen die vanuit andere staten aankomen in Brasilia houden halt aan een speciaal busstation met de naam Rodoferroviaria, dat is gelegen aan de westkant van de as en is verbonden met het centrum met stadsbussen van lijn 131 (de bussen vertrekken er om de 10 tot 20 minuten, van 5 uur 's ochtends tot middernacht) en taxi's.

Rondreizen[bewerken]

Per bus/tram/metro[bewerken]

De metro van Brasilia is het grotendeels bovengrondse systeem dat enkele buitenwijken met het centrale gedeelte van deze geplande stad verbind. Anno 2010 bestaat het netwerk uit twee in een Y-vorm aangelegde lijnen, die op de oostelijke helft stations en sporen delen en in het westen vertakken. De metro wordt geëxploiteerd door de Companhia do Metropolitano do Distrito Federal S.A., een staatsbedrijf in handen van het federale district. De bouw van het stelsel heeft een groeispurt veroorzaakt in enkele westelijke voorsteden van de ruim opgezette stad.

Per taxi[bewerken]

Zoals al gezegd, zijn taxis relatief duur in Brasilia en kunnen niet gestopt worden in de straten. Taxi stands zijn veelal dichtbij de toeristische attracties en je kunt altijd bij de receptie in je hotel vragen om een taxi te bellen of je het nummer te geven. Taxis moeten een meter hebben, en mogen alleen gestart worden als de passagier in de taxi zit.

Per auto[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Brasilia's Kathedraal
  • Het plein van de drie Machtigen ( Praça dos Três Poderes) - Hier bevinden zich de zetels van de drie hoogste autoriteiten van het land: het Congres, het presidentieel paleis (het zogenaamde Palacio da Alvorada) en het Hooggerechtshof. De Braziliaanse vlag op het plein is de grootste vlag in de wereld die regelmatig gehesen wordt.
  • Paleis van het Ministerie van Buitenlandse Zaken - op de Esplanada dos Ministerios, open voor geleide bezoeken van 02:00-4:30 uur op weekdagen en za-zo 10:00-3:30pm. Tel. 3411-6148 [3].
  • Kathedraal van Brasilia Met zijn zestien gebogen betonnen pilaren en gebrandschilderd glas, is dit een van 's werelds meest verbazingwekkende modernistische gebouwen. Open maandag en zaterdag 8am-5pm, dins-vrij en zondag 8am-6pm. Tel. 3224-4073 [4]
  • Televisietoren - De beste plaats voor een mooi uitzicht over de stad. ER zijn ook wat souvenir winkeltjes en een markt aan de voet van de toren. Open di-zo 08h-20h. Gratis entree.
  • Openbare kunstwerken - Enkele van de beste Braziliaanse kunstenaars hebben werken gemaakt in Brasilia: Burle Marx (landschapsontwerp), Athos (geometrische tegeltableaus), Oscar Niemeyer (gebouwen en sculpturen) en Bruno Giorgio Ceschiatti (sculpturen). Deze zijn gratis te bewonderen.

Naast kunst en cultuur is er ook veel natuurschoon te bewonderen in Brasilia.

Brug over het Paranoa Meer
  • Paranoá Meer - Pontão heeft restaurants aan het meer en een park, en de Ermida Don Bosco kapel (nabij SHIS QI 29, buslijn 100/123) biedt een prachtig uitzicht op de stad vanaf de overkant van het meer, een uitstekende plek om de beroemde zonsondergangen van Brasilia te zien. Je kunt zwemmen in het meer bij het ​​ecologische park naast de Ermida. Ook kun je zwemmen in het Olympisch Centrum van de Universiteit van Brasilia.
  • Stadspark (Parque da Cidade) - Iets groter dan New York´s Central Park, dit grote groene gebied is de hot spot voor sporten zoals joggen, fietsen, rolschaatsen en zelfs karten, maar ook ideaal voor barbecues en andere buitenactiviteiten.
  • Brasilia Nationaal Park - Cerrado vegetatie en fauna, plus natuurlijke zwembaden.
  • Poço Azul - Een waterval op een rots van quartz met mooie blauwe baden.

Doen[bewerken]

  • Japans Festival, Honpa Hongwanji Temple, EQS 315/316. Weekends in Augustus - Zaterdag en zondag van 6 pm. De Japanse gemeenschap in Brasilia viert dan het Obon Festival, met bon odori dansen en stalletjes die typisch eten en andere japanse dingen verkopen. Gratis.  edit
  • Porão do Rock [5] - Vindt plaats in juli, augustus of september, en is het grootste muziekfestival in Brasilia. Lokale bands treden op, maar ook enige internationale groepen, voornamelijk rock en roll.
  • Chapada Imperial [6] - Tel. +55 61 9965-2461 / 9961-9068 / 9984-4437. 50 Km van het centrum van de stad bevindt zich dit natuurpark waar je kunt hiken, kamperen, er zijn hier watervallen en er zijn de typische cerrado vogels te zien.

Leren[bewerken]

De Universiteit van Brasilia (Portugees: Universidade de Brasília) is één van de grootste en meest prestigieuze universiteiten van Brazilië.

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • Park Shopping, SAI/SO ÁREA 6580 CCCV, (61) 3362-1300 (, fax: (61) 3362-1339), [7]. Ma-Za 10h - 22h/ Zondag Winkels: 14h - 20h / Restaurants en entertainment: 12h - 22h.  edit
  • Conjunto Nacional de Brasília, SDN CNB Conjunto A – T.119, (61) 2106.9700, [8]. Ma-Za: 10hs - 22h/Zondag en feestdagen (feriados): Restaurants - 12h - 20h - Winkels - 14h - 20h.  edit
  • Feira dos Importados, [9].  edit
  • Pátio Brasil Shopping, SCS Quadra 07 – Bl. A s/n - Asa Sul, (61) 2101-3200 ‎, [10].  edit
  • Iguatemi Brasília, SHIN CA 4 - LOTE A - LAGO NORTE, 61 3577 5000, [11].  edit
  • Brasília Shopping, SCN Qd 05 BL. A, (61) 2109-2122, [12].  edit
  • Taguatinga Shopping, QS 01 Rua 210, lote 40 Pistão Sul, Taguatinga/DF, (61) 3451-6000 (), [13].  edit
  • Terraço Shopping, AOS 2/8 lote 05 Área Octogonal Sul Brasília, (61) 34032992, [14]. Iedere dag open van 10h - 22h..  edit
  • Boulevard Shopping, Setor Terminal Norte , Conjunto J - Asa Norte, (61) 3448-3300 ‎ (), [15].  edit
  • Pier 21, Setor de Clubes Esportivos Sul (SCES) Trecho 02 – Lote 32, (61) 3251-2121 (, fax: (61) 3251 2100), [16]. Zo-do: 12:00 - 01:00. Vrij-za: 12:00 - 02:00 h..  edit

Eten[bewerken]

Brasilia heeft geen typische keuken, maar er is een grote vertegenwoordiging van nationale en internationale variëteiten. De self-service restaurants (por quilo) vindt je overal en zijn relatief goedkoop. Veel van de beste restaurants bevinden zich in de residentiële gebieden. Een van de meest populaire straten is de CLS 405 (vanaf het station neem je bus 114), waar je restaurants vindt variërend van onder andee Sushi tot Braziliaans, Mexicaans of Frans.

Budget[bewerken]

  • Lokale keten Giraffas (diverse locaties in de stad), grote rivaal van de McDonald's wat fastfood betreft. Hier vindt je sandwiches en goedkope vlees/kip gerechten geserveerd met bonen (typisch Braziliaans).
  • Pizzaria Dom Bosco. De langst actieve pizzeria in Brasilia. Verkoopt redelijk goedkope pizza. R$ 1.50/slice.  edit
  • Velha Guarda 302 Norte, Bloco D - Een echt typisch Braziliaanse ervaring, met heerlijk en goedkoop eten.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Brasilia staat niet echt bekend om zijn nachtleven, maar er zijn genoeg bars en clubs te vinden om een gezellige avond te hebben.

  • Bar do Calaf - SBS Quadra 02 Edifício Empire Center - Asa Sul, +55 61 3325-7408, [17]. Bekend om de Spaanse keuken en de leuke feesten.
  • Beirute - CLS 109 Bloco A (vlakbij 108 Sul metro station), +55 61 3244-1717, [18]. Dagelijks geopend tot 2am. Een van de oudste en meest traditionele bars in de stad. Redelijke prijzen, en een gemengd publiek.
  • Água Doce Cachaçaria - CLS 412, Bl A Lj 3 - Asa Sul (vlakbij 112 Sul metro station) +55 61 3345-7169. Gespecialiseerd in cachaça, de populaire braziliaanse drank gemaakt van suikerriet. Open Di-zo tot 2 AM.

Slapen[bewerken]

Het merendeel van de accommodatie van de stad is gelegen in de hotel sectoren (SHS en SHN), twee centrale gebieden aan weerszijden van de Eixo Monumental. Tijdens weekdagen zijn hotels meestal druk als gevolg van politieke activiteiten in de hoofdstad en is het raadzaam om vooraf te reserveren. Typische prijzen zijn R$200 voor een tweepersoonskamer en R$95 voor een enkele. De meeste hotels hebben een speciale prijs voor het weekend.

Budget[bewerken]

  • Hospedagem Alternativa, Via W3 Sul, Quadra 703, Bloco G, Casa 61, +55 61 3224 6775. Single R$ 50, Double R$ 80.  edit
  • Hostel Brasília - Setor de Áreas Isoladas Norte - Camping - Lote 2 (Vanaf Rodoviária, neem bus 143), (61) 3343-0531/3344-9191 (brasilia@brasiliahostel.com.br, fax (61) 3342-2476) [19]. Deze jeugdherberg is lid van de FBAJ, de nationale hostels federatie. Alhoewel het goedkoper is dan de hotels is het wel verder weg van alle faciliteiten en attracties.

Medium[bewerken]

  • Bristol Hotel, SHS Qd. 04 Bloco F. 61 3962-6162, fax 61 3321-2690, bristol@bristolhotel.com.br, [20]. Centrale lokatie, dichtbij het winkelcentrum en de buslijnen. Vanaf R$231 per nacht voor eenpersoonskamer.

Duur[bewerken]

  • De Royal Tulip Brasilia Alvorada [21] - SHTN Trecho 1, Conj 1B, Bloco C. Tel. +55 61 3424-7018 / 3424-7000. Dit grote hotel bij het Paranoa Meer en naast het Alvorada Paleis heeft de reputatie het beste hotel te zijn in de stad. Prijzen vanaf R$250.
  • Meliá Comfort - SHS, Quadra 6 - Conjunto "A" - Lote 1 - Bloco "D", (61) 3218-4700 (fax: (11) 3043-8353; reservas.park@meliaconfort.com.br). [22] Gelegen in de monumentale Axis, tussen de Televisietoren en 50 meter van het stadspark. 13 km van het vliegveld. Prijzen vanaf R$ 200.
  • Sonesta Hotel Brasilia, SHN Quadra 5 – Bloco B – CEP 70.705-000, [23]. Een luxe hotel met 18 verdiepingen, 148 kamers, naast de zakelijke en financiële district.  edit
  • Brasilia Palace Hotel - SHTN Trecho 01, Cj01, Tel. +55 61 33069100. [24]. Ontworpen door Oscar Neimeyer en geopend in 1958, dit hotel maakt de Brasilia/Neimeyer ervaring compleet. Het was het eerste hotel in de stad.

Communicatie[bewerken]

Telefoon[bewerken]

Het netnummer van Brasilia is 61 (ook in Brazilië eerst 55 draaien alsof je vanuit het buitenland belt). Alle 7-cijferige telefoonnummers zijn onlangs tot 8 cijfers omgezet door toevoeging van een 3 voor het nummer. Om een ​​nummer te bereiken, bijvoorbeeld 241-0000 vanuit het buitenland, draai je (55 61) 3241-0000.

GSM[bewerken]

Internet[bewerken]

  • Neon Lights cybercafe [25], SRTVS, Patio Brasil mall - 2nd Floor, (61) 3322-8060, webmaster@neonlights.com.br- Bevindt zich in een groot winkelcentrum, naast de Zuid Hotel Sector. Open Ma-Za 10 am - 10 pm. R$6 / uur.
  • Media Cyber[26] - Brasilia Winkelcentrum, G1 verdieping. (61) 3201-7300. Naast de Noord Hotel Sector.
  • RedShot[27], SCLS 409 Bloco D Loja 30 (vanaf rodoviaria, neem bus 114). (61) 3443-4359

Er zijn ook vele Wifi Hotspots te vinden in de stad en verschillende hotels.

Veiligheid[bewerken]

Brasilia is op zich wel een veilige stad, maar de gebruikelijke maatregelen moeten worden genomen. De omliggende steden als Taguatinga en Ceilandia zijn geen toeristische bestemmingen en worden niet beschouwd zo veilig als Brasília zelf te zijn. In feite, in die steden zijn er een heleboel gevaarlijke zones, en als je niet weet welke gebieden te vermijden is het beter om niet te gaan. 'S Nachts wordt het gebied in de buurt van het centrale busstation als onveilig beschouwd (prostitutie en drugs). Vermijd alleen door de stad te lopen 's nachts.

Er is een toenemend aantal gevallen van "flash kidnapping". Dit bestaat uit het aanvallen van mensen in de buurt van of in hun eigen auto, die worden beroofd en de aanvallers gaan er vandoor met je auto, en soms nemen ze je eerst nog mee naar een geldautomaat om je daar te dwingen geld op te nemen.

Als je politieassistentie nodig hebt, bel dan 190 vanuit een publieke telefooncel of met je privé telefoon. Voor medische assistentie, draai je 192.

Attracties in de buurt:

  • Pirenopolis - een oude Portugese koloniale stad omgeven door verschillende watervallen.
  • Chapada dos Veadeiros - Een Nationaal Park met spectaculaire watervallen en Cerrado wildlife.
  • Itiquira waterval - deze prachtige 168m-hoge waterval is ongeveer 100 km van Brasilia, een mooie tocht van ongeveer 2 uur naar het noordwesten. Verlaat de stad via de Ponte do Bragueto en neem de BR020 snelweg naar Planaltina en daarna richting Formosa.
  • Caldas Novas -300 Km ten zuiden van Brasília. Caldas Novas is populair vanwege zijn warmwaterbronnen en trekt het hele jaar door toeristen aan.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites