Bordeaux

Uit Wikitravel

Bordeaux, is de hoofdstad van Aquitaine, dat een regio in het zuidwesten van Frankrijk is. Tevens is het de hoofdstad van het departement Gironde. Het is beroemd om zijn wijnen die men rekent tot de beste ter wereld. Een bezoek aan Bordeaux kan men ook doen om andere redenen: de stad is de op vier na grootste stad van Frankrijk. De stad heeft een bevolking van omgeveer 235.000 inwoners (2007), de agglomeratie heeft ongeveer 800.000 inwoners. Het is een zeer levendige plaats met een grote studentengemeenschap, de Bordeaux Campus is de grootste van Frankrijk en vreemdelingengemeenschappen.

Begrijpen[bewerken]

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Lichthaven Bordeaux-Merignac ligt ten westen van de stad. Het is een regionale luchthaven die grotendeels binnenlandse vluchten verzorgt alhoewel er ook enkele internationale verbindingen zijn naar Europese luchthavens via Parijs (Orly et Roissy), London Gatwick, Madrid en Amsterdam. Een expresbus rijdt elke 45 minuten naar het stadscentrum, met stoppen op verzoek. Dezelfde bus rijdt van het station St. Jean naar de luchthaven met drie stops. (1. Office du Tourisme 12, Cours du 30 juillet 2. Place Gambetta Arret 50-16-13 (voor nrs. 38 & 39) 3. Barrière Judaique (voor nr. 9 Avenue de la Rupublique). De prijs bedraagt € 7,00, gereduceerd tarief voor 26- en 60+ € 6,00.

[1] (in het Frans)

Trein[bewerken]

Er is een TGV-verbinding met Parijs, de reis duurt ongeveer drie uur. Een paar keer per dag is er een rechtstreekse verbinding met Brussel.

Een aantal TGV-treinen rijdt door naar Bayonne en Hendaye aan de kust nabij de Spaanse grens en naar Dax en Lourdes in de Pyreneën.

Er rijdt iedere 2 uur een Corail/Teoz exprestrein naar Toulouse, Narbonne, Montpellier, Nimes en Marseille.

Auto[bewerken]

Bus[bewerken]

Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zie[bewerken]

Bezienswaardigheden[bewerken]

  • Rue Sainte-Catherine een 1250 m lange voetgangerszone, de belangrijkste winkelstraat van de stad
  • Palais Rohan, het stadhuis van bordeaux
  • Kathedraal Saint-André, waarvan het oudste deel uit de 12de eeuw stamt
  • Palais de la Bourse, een oud beursgebouw aan de oever van de Garonne

Musea[bewerken]

De stad kent vele musea, waarvan er enkele internationale bekendheid genieten.

  • Het museum voor schone kunsten is in de Oranjerie van het stadhuis. Er hangen werken van onder anderen Titiaan, Peter Paul Rubens, Eugène Delacroix, Renoir, Henri Matisse en Pablo Picasso.
  • Het CAPC, museum voor moderne kunst, gevestigd in een voormalig entrepot, het geniet een internationale bekendheid. Naast een drie verdiepingen hoog schilderij van Keith Haring in de liftschacht en een groot aantal werken van Spaanse figuratieve kunstenaars, waaronder Miquel Barceló, bevat de vaste collectie onder andere conceptuele kunst, Land Art en Arte Povera. Verder zijn er regelmatig internationaal bekende exposities.
  • Het Musée des Arts Décoratifs toont serviesgoed, glaswerk, meubels, binnenhuisarchitectuur etc.
  • Het Musée d'Aquitaine is het regionale historische museum, een van de grootste van Frankrijk. In 1783 is het opgericht om resten van het Romeinse Burdigala te tonen, die bloot gelegd waren tijdens stedenbouwkundige werken in de 17e en 18e eeuw. Sinds 1962 bevat de collectie ook objecten uit de Prehistorische kunst, de Middeleeuwen, lokale volkenkundige objecten, etc.
  • Het Centre Jean Moulin toont de geschiedenis van de Maquis, de verzetsbeweging tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • In de zuidvleugel van het Palais de la Bourse aan de kades is het douanemuseum gevestigd.
  • Het natuurhistorisch museum
  • De museumboot Colbert ligt in de rivier aangemeerd, tegenover de wijk Chartrons.
  • Vinorama is een wijnmuseum en mag natuurlijk niet ontbreken in het aanbod van musea in de stad.
  • Casa de Goya is het huis waar de Spaanse schilder enkele jaren aan het einde van zijn leven in zelfgekozen ballingschap verbleef. Hij is er op 82-jarige leeftijd overleden.

Doe[bewerken]

  • Beklim de 243 trappen van de toren van Saint-Michel en bewonder het panorama, toegang € 3,00.
  • Breng wat tijd door aan de miroir d'eau (waterspiegel) aan de rivierkant. Het wordt afwisselend gevuld met 2 cm water en 1 meter mist.

Leer[bewerken]

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

Eet[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drink[bewerken][add listing]

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Eruit reizen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites