Bled

Uit Wikitravel
Balkan : Slovenië : Bled
Blejsko jezero.jpg

Bled is een stadje dat zo'n 5500 inwoners telt in het noordwesten van Slovenië, gelegen in de streek Gorenjska tussen de Karawanken en de Julische Alpen. Met haar romantische bergmeer en de vele mogelijkheden die de omgeving biedt, vormt het één van de bekendste toeristische trekpleisters van het land.

Info[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De dichtstbijgelegen internationale luchthaven is Jože Pučnik Airport (ook bekend als Brnik Airport) in Brnik, ongeveer 36 km verwijderd van Bled.

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Bled ligt op zo'n 10 minuten rijden vanaf de snelweg, die loopt vanaf de grens met Oostenrijk naar Ljubljana.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bled is erg geschikt als uitvalsbasis om noord-west Slovenië op je gemak te bekijken. Door hotels en activiteitencentra worden er met enige regelmaat sportieve of culturele tripjes georganiseerd, zoals wandelingen in het nationale park, of een dagtocht naar hoofdstad Ljubljana. Een aanrader voor wie op een leuke manier een eerste kennismaking wil met het hele gebied rond Bled

Slovenië is ongeveer half zo groot als Nederland en met de auto is de centraal gelegen hoofdstad vanuit Bled daarom goed te bereiken, net als de andere grote steden in het land overigens. Vanuit Bled vertrekken er ook bussen naar de hoofdstad.

Zien[bewerken]

  • Het meer van Bled, met in het midden een eilandje met daarop de Maria Hemelvaartskerk, is een bezienswaardigheid op zich.
  • Blejski Grad [1], alle dagen open 8:00 - 18:00, van april tot juni tot 20:00, van juli tot oktober tot 21:00. Het kasteel van Bled, ligt op een 130 m hoog plateau boven het meer. Je kan het kasteel te voet bereiken vanaf het meer via een schaduwrijk wandelpad, maar het is langs de andere zijde ook toegankelijk met de auto of een van de door paarden getrokken rijtuigjes (fijakar) die in Bled rondrijden. Het kasteel is het oudste van Slovenië, het werd voor het eerst vermeld in een tekst die dateert uit het jaar 1011. In de loop van de geschiedenis werd het kasteel, dat een beneden- en een bovenhof heeft, vele malen verbouwd, de huidige vorm dateert vooral uit de 16e eeuw. De laatste grote renovatie werd in 1961 voltooid. In de zuidvleugel is een museum over de geschiedenis van het kasteel gevestigd. Vanaf het bovenste terras kan je genieten van een magnifiek uitzicht over het meer, het eilandje en de bergen in de verte. Toegangsprijs: 8€/volwassene.

Doen[bewerken]

  • Wandelen rond het meer van Bled. Dit kost je ongeveer een uur. Je kunt overigens ook een roeibootje huren, of je in een pletna, een overdekte gondel, naar het eilandje laten brengen.
  • Wandelen en fietsen, of toch liever raften, canyoning of sky-diven? Boek een actieve dagactiviteit bij 3glav adventures [2], Ljubljanska 1, 4260 Bled. Het seizoen loopt van april t/m oktober.
  • Maak een ritje met de lokale zomersleebaan (Sloveens: poletno sankanje) [3],

Leer[bewerken]

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

Eet[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drink[bewerken][add listing]

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Je hoeft geen Sloveens te spreken om je verstaanbaar te maken. Gidsen en hoteliers spreken en verstaan over het algemeen Engels en ook in restaurants kun je je in die taal verstaanbaar maken. Menukaarten zijn, naast in de landstaal, doorgaans ook in het Engels, Duits en Italiaans beschikbaar.

Veiligheid[bewerken]

Eruit reizen[bewerken]

Externe links[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites