Bisjkek

Uit Wikitravel
Het centrale plein in Bisjkek.

Bisjkek (Kirgizisch: Бишкек) is de hoofdstad van Kirgizië. De stad heeft 866.300 inwoners (schatting 2004) en is het economische, culturele, politieke en wetenschappelijke centrum van het land. Ook is de stad het belangrijkste verkeersknooppunt van het land en de omringende oblast Chü. De stad maakt hier echter geen deel van uit, maar is een zelfstandige politieke eenheid (shaary) binnen het land.

Begrijpen[bewerken]

Over de herkomst van de namen Pishpek en Bishkek is veel twijfel. Het zou misschien een misspelling van het Oezbeekse "Besjbek" kunnen zijn, wat "vijf Beks" betekent, waarbij "Bek" een leider is van een bestuurlijke regio binnen Kanaten of regio's in Boechara.

Een andere meer legendarische verklaring wordt gezocht in een verband tussen de stad en het Kirgizische woord voor een karnton waarmee gefermenteerde melk geklopt kan worden tot (bijvoorbeeld) de drank Kumys.

Als een meer wetenschappelijk onderbouwde verklaring wordt ook wel gegeven dat het woord een gevolg is van een volksetymologische interpretatie van een oud woord voor "plaats onder de bergen".

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De Internationale Luchthaven Manas (IATA: FRU, ICAO: UAFM) is de luchthaven van Bisjkek, het is de hoofdzetel van de nationale luchtvaartmaatschappij Kyrgizstan airlines.

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • standbeelden van Lenin en Froenze.
  • het ruiterstandbeeld van de legendarische Kirgizische held Manas.
  • het "overwinningsmonument" dat bestaat uit drie gekromde spiralen die samen een boogwerk vormen in de vorm van een joert (de nomadische tent van de Kirgiezen).
  • het Kirgizische Witte Huis, waar in de tijd van de Kirgizische SSR de partijtop vergaderde en wat nu dient als presidentieel paleis.
  • het Ala-Artsjanatuurpark ligt iets ten oosten van de stad.

Doe[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites