Bern

Uit Wikitravel
thumb

Beknopt
Bevolking 123.466 inwoners
Taal Duits (Schwyzerdütsch)
Tijdzone UTC

Bern is de bondsstad van Zwitserland. Hoewel Bern de hoofdstad van Zwitserland is, heeft Zwitserland eigenlijk geen hoofdstad. Op 28 november 1848 Bern werd tot bondsstad verkozen, als navolging van de omvorming van de Zwitserse statenbond tot bondsstaat. Voordat Bern de bondsstad werd, wisselde de bondsregering vanaf 1803 elk jaar, en later elke twee jaar, van de ene Zwitserse stad naar de andere.

Begrijpen[bewerken]

Hoewel er weliswaar al nederzettingen waren, werd de huidige stad Bern gesticht door Hertog Berthold V van Zähringen in 1191. Volgens een sage heet de stad Bern omdat de hertog op deze plaats een beer heeft gedood, de beer is dan ook de mascotte van de stad. Berchthold V bouwde de stad volgens een duidelijk plan, waarbij de stad aan drie zijden omringd werd door de Aare en daarom beter verdedigbaar was. Aan de vierde (westelijke) zijde werd een muur en een toren gebouwd. Aan die kant werd de stad relatief snel verder vergroot. De rand van de stad werd tot 1256 gemarkeerd door de Zytgloggetoren, daarna tot 1345 door de Käfigtoren en tot 1622 door de Christoffelturm. Deze toren stond op de plaats van het huidige centraal station en werd in 1865 afgebroken.

Na het uitsterven van het geslacht van de Zähringer in 1218 werd Bern een vrije stad. Ten slotte bereikte de stad zijn onafhankelijkheid na 2 oorlogen, de eerste in 1298 tegen Freiburg en de Habsburgers en daarna in 1339 tegen de Bourgondiërs. In de tweede oorlog werd Bern ondersteund door de Eedgenoten van Nidwalden, Uri en Schwyz, waarmee het zich in 1323 verbond.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Alhoewel Bern een eigen vliegveld heeft (Belpermoos), arriveren de meeste reizigers die per vliegtuig komen op de luchthavens van Genève (Cointrin) of Zürich (Kloten). Vanaf de treinstations Zürich Flughafen en Genève Aeroport rijden er ieder halfuur intercitytreinen rechtstreeks naar Bern. Voor de dienstregeling zie de site van de SBB.

Per trein[bewerken]

De RE Bern-Neuchâtel klaar voor vertrek in Bern

De Schweizerische Bundesbahn (SBB-CFF-FFS) onderhoudt tezamen met enkele particuliere spoorwegmaatschappijen (o.a.BLS/Loetschbergbahn [1]) frequente treinverbindingen met Bern. In samenwerking met buitenlandse maatschappijen worden ook steden in Frankrijk, Duitsland en Italië rechtstreeks vanuit Bern of met overstappen in Basel, Genève of Brig bediend. De TGV rijdt een paar keer per dag van Bern naar Parijs en zijn Duitse tegenhanger de ICE rijdt o.a. naar Frankfurt am Main.

Per auto[bewerken]

Bern ligt aan kruising van de Zwitserse autosnelwegen A1 (Zürich - Geneve); A6 (Biel - Spiez) en A12 (Bern - Vevey). Let er op dat het Autobahnvignet (CHF 40,- per jaar) verplicht is om van de autosnelweg gebruik te mogen maken! Door de goede kwaliteit van de wegen en het feit dat files alleen op bepaalde punten in de spitsuren voorkomen is het makkelijk om per auto naar Bern te reizen. Let wel op dat zoals in alle andere grote steden het parkeren in de stad relatief duur is en dat een parkeerplaats moeilijk te vinden is. Beter is het om de auto op een P+R-terrein buiten de stad te parkeren en per trein, bus of tram verder te reizen.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Openbaar vervoer[bewerken]

De regio Bern heeft een eenheidstarief voor het openbaar vervoer. Het stadsvervoerbedrijf van Bern exploiteert de tramlijnen en destadsbus, de voorstadstreinen worden grotendeels geexploiteerd door de BLS (Loetschbergbahn) [2] en de RBS (Regionalverkehr Bern Solothurn) [3]. Het stadsvervoergebied strekt grofweg van Solothurn tot Fribourg en van Biel tot Thun. Voor meer informatie, tarieven en dienstregeling zie de site van Bern Mobil [4].

Te voet[bewerken]

Door de beperkte oppervlakte van het stadscentrum is dit uitstekend te voet te verkennen.

Zien[bewerken]

Bern, Marktgasse met arcades
  • De Arcades in het centrum van Bern: In de meeste winkelstraten zijn de huizen zo gebouwd dat de eerste verdieping boven de trottoirs uitsteekt. Op straatniveau worden deze verdiepingen door boogconstructies ondersteund waardoor er een soort semi-overdekte winkelpassage ontstaat.
  • De Berenkuil (Bärengraben): de beer is het symbool van Bern. Als levend bewijs worden er een aantal beren gehouden in de Bärengraben aan het einde van de Nydeggasse.
  • Het parlementsgebouw: schuin tegenover het station, hoog uitstekend boven de Aare. Naast het parlementsgebouw kun je met een kabeltreintje (Standseilbahn) naar de oever van de Aare.

Doe[bewerken]

  • Wandeling naar Gurten (90 minuten). Vanop deze berg heb je een prachtig panoramisch zicht over Bern. Je kan ook het kabeltreintje (Gurtenbahn) nemen (6 CHF).

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

De jeugdherberg van Bern is goed, groot en centraal gelegen, recht onder het parlementsgebouw aan de rivier de Aare. Neem de kabellift (Marzilibahn) naast het parlementsgebouw naar beneden en ga bij de uitgang van het station linksaf. De jeugdherberg is even verderop aan de Weihergasse.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites