Berlijn/Tempelhof-Schöneberg

Uit Wikitravel
Duitsland : Oostelijk Duitsland : Berlijn : Tempelhof-Schöneberg

Tempelhof-Schöneberg is een stadsdeel van Berlijn.

Begrijpen[bewerken]

Schöneberg is altijd een levendig district geweest van Berlijn, het gemeentehuis was West-Berlijn gedurende de Koude Oorlog. De vrijheidsgordel (een gift van het Amerikaanse volk) en verschillende gedenktekens zal je hier vinden. Op 9 oktober 1989 is het hier dat Helmut Köhl (Bondskanselier van 1983 tot 1998) en Willy Brandt (voormalig Bondskanselier) de val van de muur van Berlijn bejubelden. Het gemeentehuis is een emotionele plaats voor veel mensen (zeker West-Berlijners). Nu is het een woonzone voor de middenklasse.

Oriëntatie[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Berlin Tempelhof, is een soort van relikwie uit een vooroorlogse tijdperk gesloten in oktober 2008. Het is gebouwd rond 1930 in een groteske stijl die kenmerkend was voor het ideeëngoed van de nazi's. Het is één van de grootste gebouwen (zijde van 1,2km) ter wereld na het Pentagon en het paleis van het volk in Boekarest. De luchthaven heeft gediend voor de luchtbrug van Berlijn in 1949 voor de bevoorrading van West-Berlijn, op die manier hangt er een positieve herinnering aan de luchthaven. Tempelhof is zeer dicht bij het centrum is gelegen, dat is ook een van de redenen van de sluiting, de luchthaven zorgt voor veel overlast bij de omwonenden en had een veiligheidsprobleem. De andere belangrijke reden: de luchthaven is economisch niet rendabel. Tempelhof had slechts een beperkt aantal binnenlandse en Europese vluchten (Eurowings, DBA, Windrose Air, SN Brussels en verscheidene kleine operators voor zakenreizen). De eerste naoorlogse vlucht werd uitgevoerd door het Belgische Sabena en de laatste vlucht door Brussels Airlines. De aankomsthal is afgewerkt in mooie beige natuursteen met een helder plafond en siert in zijn eenvoud. De vliegtuigen taxieden tot onder de enorme stalen overhang, die op zich al een knap staaltje architectuur is, zodat passagiers beschut van de regen konden uitstappen en instappen. Openbaar vervoer: neem de U-6 aan Platz der Luftbrücke (het was de allereerste luchthaven ter wereld met een metroverbinding.) vanaf Friedrichstraße S+U-bahn. De Britse architect Sir Norman Foster noemde de luchthaven in 2004 'moeder van alle luchthavens'. In de luchthaven zijn ook een vijftal vliegtuigmotoren tentoongesteld van oude en recente vliegtuigen. Let op, net zoals de luchthaven van Tegel, stemt de locatie van gelijknamige S-Bahnhof Tempelhof niet overeen met de luchthaven Berlin-Tempelhof, neem U-Bahnhof Platz der Luftbrücke als je je wil begeven naar de luchthaven Berlin-Tempelhof. Men is nu op zoek naar een nieuwe bestemming voor het gebouw. Het kan niet verdwijnen want het is geklasseerd als monument.
  • Gutspark Marienfelde
  • Naturpark Schönerberger Südgelande'
  • Rudolph Wilde Park
  • Victoria Luise Platz
  • Polizeihistorische Sammlung
  • Tempelhofmuseum
  • Erinnerungsstätte Notaufnahmelager Marienfelde
  • Historisches Leuchtenmuseum
  • Rotkreuz-Museum Berlin,Schöneberg
  • 1. Berliner Uhrenmuseum,Schöneberg
  • Museum der Unerhörten Dinge,Schöneberg
  • Museum Tempelhof-Schöneberg und Jugend Museum

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • KaDeWe, KaDeWe, Schöneberg, Tauentzienstraße 21-24, Kaufhaus des Westens is het grootste warenhuis op het Europese continent, hoewel het wel Harrod's moet laten voorgaan in Londen en heeft alles dat je maar kan indenken. Vooral de voedselafdeling op de zesde verdieping is enorm, daar kan je alles vinden van een kip tot de meest exotische dingen uit alle uithoeken van de wereld of simpelweg Champagne. Op zaterdagen kan deze winkel zeer druk zijn, rijke arrogante klanten en toeristen drummen voor de beste koopjes. Tijdens een weekdag gaan kan een optie zijn.

Eten[bewerken]

Goedkoop[bewerken]

  • Buddha house, Akazienstr. 27, t: 030-70 50 99 59, combinatie van Nepalese en Thaise keuken, je kan traditionele tafel reserveren, dan zit je op kussens en niet op stoelen)
  • Gottlob Akazienstr. 16, t: 030-78 70 80 95, Italiaans geïnspireerde keuken met excellent weekend buffet of ontbijt a la carte.
  • Phuket Akazienstr. 3, T:030-78 47 015, goed restaurant met authentieke Thaise keuken, (pikant betekent pikant!).
  • Ypsilon, Haupstrasse 163, t: 030-782 45 39, [1] Grieks restaurant met goede keuken en goede wijn. Grote biertuin,biergarten en met live Griekse muziek op vrijdag en zaterdag.

Uitgaan[bewerken]

Slapen[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites