Berlijn/Mitte

Uit Wikitravel
Berlijn/Mitte
Berlin Brandenburger gate.jpg
Berlin bezirke mitte.png
{{{kaart3}}}
Wapen
Coats of arms of None.svg
Geografie
Deelstaat Berlijn
Regio {{{Regio}}}
Geografische ligging {{{nb}}} NB {{{ol}}} OL
Geografische ligging 52°31′N 13°24′E
Hoogteligging {{{hoogte}}} m
Oppervlakte km²
Bevolking
Bevolking
– Bevolkingsdichtheid
()
inw./km²
Mannen
Vrouwen
{{{mannen}}}%
{{{vrouwen}}}%
Overige info
Postcode
Zonenummer {{{netn}}}

Berlijn Mitte is het historische hart van Berlijn en het echte centrum van de stad. De belangrijkste bezienswaardigheden bevinden zich in Mitte, eveneens is hier het politieke hart en er bevinden zich enkele televisiezenders. Unter den Linden is dé boulevard van Berlijn en is op zich het kloppende hart van het Mitte district. In 2001 werd het oostelijke district Mitte en het westelijke district Tiergarten en Wedding (heeft niets te maken met het Engelse woord) samengevoegd. Dit kan tot verwarring leiden omdat men in de praktijk onder Mitte verstaat het oude district. Tiergarten bestaat voor het grootste deel uit het grote centrale park (in het zuiden) met aan de rand enkele politieke en culturele instellingen en de Potsdamer Platz bevindt zich in een (eerder arme) residentiele wijk met een hoge immigranten populatie. Wedding is gelijkaardig met noordelijk Tiergarten, een residentieel district met een immigranten bevolking en weinig interessante dingen voor reizigers.

Begrijpen[bewerken]

Mitte is onderverdeeld in Mitte (oude district), Tiergarten en Wedding.

Orientatie[bewerken]

Kaart van Berlin Mitte
S-Bahn Hackescher Markt

Het oude district Mitte kan onderverdeeld worden in verschillende wijken en subdistricten om je te helpen om de weg te vinden:

  • Unter den Linden, de grote boulevard van Museumeiland tot Brandenburger poort die halfweg de belangrijkste winkelstraat Friedrichstraße kruist.
  • Museumeiland en Lustgarten (het plein voor Altes Museum en aanliggend met de Berlijnse kathedraal
  • Nikolaiviertel, een wijk nabij Alexanderplatz gebouwd in oude stadsstijl, maar eigenlijk gebouwd door het DDR regime.
  • Spandauer Vorstadt met Scheunenviertel is gelegen in het noorden van de stad aan de Spree en Hackescher Markt, in het noorden grenzend aan de oost-west verbinding van Torstrasse in het oosten aan de Karl Liebknecht Straße en door het noordelijk deel van de Friedrichstraße in het westen. Het oostelijk deel van het gebied dankt zijn naam Scheunenviertel (de Barn wijk) aan de verhuizing in 1672 door de Grote Verkozene van alle hooi wijken uit het vuurgevoelige stadscentrum. In de late negentiende eeuw werd de buurt een toevluchtsoord voor Joodse vluchtelingen ten gevolge de vervolging en pogrom in Rusland en Polen. Het werd het Joodse centrum van de stad.

Zien[bewerken]

Berliner Dom
de dom van Berlijn
Unter Den Linden
  • de Kathedraal van Berlijn,Berliner Dom, WikiTravel Rating 1, Am Lustgarten, is de protestante kathedraal van Berlijn en de begraafplaats van de Pruisische koningen. Wilhelm II wilde een Protestant tegengewicht voor de Sint-Pieters Basiliek in Vaticaanstad. Met zijn lengte van 114 meter, breedte van 73m en 116m hoogte was het groter dan de alle vorige gebouwen op deze locatie. Wereldberoemd is het Sauerorgel in de kerk met 113 registers waaronder een drietal 32 duim pedalen. Het eerste gebouw dateert van 1465 (St Erasmus kapel). Met de reformatie van Martin Luther wordt de kathedraal een lutheriaanse kerk. Als de keurvorst Johann Sigmund in 1613 zich bekeerd tot het Calvinisme wordt de kathedraal een parochiekerk. De oude bouwvallige kathedraal wordt in 1894, na de verhuizing van de graven, met de grond gelijk gemaakt en wordt de kathedraal gebouwd zoals hij nu is. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebouw ernstig beschadigd en heropgebouwd tussen 1975 en 1992 met respect voor het oude ontwerp maar met een meer eenvoudige opbouw. Een plastieken zeil over het dak heeft lang gediend om de inboedel te beschermen. wwww.berliner-dom.de
Reichstag - Parlementsgebouw
  • het Parlementsgebouw,Reichstaggebau, WikiTravel Rating 1, Platz der Republik 1, dagelijks open van 08u00 tot 24u00 (laaste ingang om 22u00). Gesloten : zie website. www.bundestag.de is een indrukwekkend gebouw dat huisvesting geeft aan het Federal Duitse Parlement (Bundestag) en was oorspronkelijk gebouwd in 1894 als antwoord aan de behoefte van een nieuw eengemaakt keizerlijk Duitsland en een groter parlementsgebouw. Als men het gelukt heeft dat de wachtrij niet te lang is voor bezoek moet men zeker eens tot boven in de koepel wandelen, het is impressionant. Het Reichstaggebouw was bedoeld als een Renaissance paleis en de architect Paul Wallot heeft het gebouw opgedragen aan het Duitse volk. De enorme inscriptie aan de voorgevel maakt het duidelijk "Dem Deutschen Volke"-"voor het Duitse volk". De leider van de nazipartij Adolf Hitler beschuldigde de communisten van de brand van 1933 en van de revolutiepoging. Er zijn goede bewijzen dat zijn volgelingen verantwoordelijk waren en er sprake is van een geensceneerde crisis. Toen de Duitse eenmaking realiteit werd is hier de nieuwe Republiek uitgeroepen op 2 oktober 1990. Het Reichstaggebouw is al grondig gerestaureerd en herbouwd , vooral de glazen koepel is enorm spectaculair, deze werd ontworpen door de Britse architect Norman Foster. Het Reichstag gebouw is wereldberoemd geworden door de inpakactiviteiten van de kunstenaar Christo, het volledige gebouw was ingepakt in zilveren stof voor twee weken in de zomer van 1995.
Victoria op de zegezuil
  • de Zegezuil,Siegessäule,WikiTravel Rating 2,Tiergarten, opgericht ter herinnering van de Pruisische overwinning in de Pruissisch-Deense oorlog, Oostenrijkse-Pruisische oorlog en Frans-Pruisische oorlog. Het bronzen beeld Victoria van 8,3meter hoog en 35 ton, ontworpen door Friedrich Drake werd achteraf toegevoegd. De Berliners noemen dit monument Goldelse. Oorspronkelijk gebouwd vlak voor het Reichstaggebouw werd het door nazi's verhuisd om hun megalomane plannen te kunnen waarmaken van Berlijn als hoofdstad van Germania. Zonder dat ze het wisten heeft deze actie de zuil gespaard van de vernietiging, de perimeter rond de Reichstag werd volledig vernietigd op het einde van Wereldoorlog Twee. In de film Der Himmel über Berlin van Wim Wenders is er een engel die van zegezuil wegvliegt.De inscripties die deden herinneren aan de overwinningen werden op bevel van de Franse troepen in 1945 verwijderd (het ging vooral om de overwinning tegen de Fransen niet te doen herinneren aan de Duitsers), later werd de inscriptie terug toegevoegd.
  • de Brandenburgse poort,Brandenburger Tor, WikiTravel Rating 2, een de symbolen van Berlijn en de enige overblijvende poort van de stadspoorten van Berlijn. De poort is ontworpen door Carl Gotthard Langhans in 1791 en is gebaseerd op de Acropolis van Athene. De Brandenburgse poort is heden te dage het symbool voor het verenigde Oost-Berlijn en West-Berlijn. De poort is waar Strasse des 17 juni Unter den Linden wordt. Als je even staat te wachten aan de Brandenburgse poort zet dan niet je voet tegen de muur zoals vele toeristen doen, je maakt het monument vuil en de stadswacht kan er niet mee lachen. Een ander bekend symbool van Berlijn is de koepel van het parlement.
  • de Televisietoren,Fernsehturm, WikiTravel Rating 2, door de Berlijners genoemd de Telespargel (de televisieasperge) dekt niet echt de betekenis van die enorme gebouw dat het alexanderplein domineert. Deze 368 meter hoge groente (het is een tv-toren) ontsproot uit zijn betonnen steigers in de jaren 1965-1969 tijdens een Sovjet geïnspireerde architecturaal tijdperk van het Oosten. Gedurende bepaalde uren van de dag reflecteert het zonlicht op de toren en veroorzaakt een kruisvormige schijn op de stad. De wraak van de paus (Rache des Papstes) wordt deze genoemd, in een periode dat de Oost-Berlijners (en socialistische sovjets) het socialisme hoog in de vaandel dragen en de invloed van de kerk proberen te minimaliseren, het kruis is het ironische gevolg van socialistische architectuur. Lichtflitsen komen soms uit de Fernsehturm alsof het een Death Star is zoals in Star Wars.
  • Alexanderplein,Alexanderplatz, WikiTravel Rating 2, belangrijk plein van voormalig Oost-Berlijn, het is na de Tweede Wereldoorlog een groot open plein geworden en was één van de showpleinen van het socialistische bewind. Men heeft er de enorm hoge Fernsehturm en het Park Inn hotel (zie verder) en nog enkele typische Oost-Duitse jaren 60 wolkenkrabbers. Er is ook de wereldtijdsklok. Op dit plein werd het einde van de DDR gevierd. Voetgangers hebben er vrije loop, het verkeer wordt door een tunnel geleid, Alexanderplatz S-bahn is ook een belangrijk metrostation. Het is een leuk plein om even tot rust te komen en om te winkelen is het ook interessant, er zijn vele winkelcentrums in de buurt. De Berlijners spreken van Alex als ze afspreken op Alexanderplatz.
  • Park Inn Hotel Alexanderplatz, het hoogste meerdere verdiepingen gebouw van Berlijn met 132 meter. Er is een panoramisch restaurant op de hoogste verdieping.
  • Aquadom, Karl-Liebknecht Straße, probeer even binnen te glippen in de hoofdingang van het Radison SAS hotel on Karl-Liebknecht Straße. Hier kan je de grootste cilindervormige aquarium ter wereld zien, gebouwd in 2003 door de Amerikaanse bedrijf Reynolds and Hydro Sight. Het goede nieuws is, je hoeft geen ingang te betalen om te kijken, wel als je met de lift wil gaan, dan betaal je ingang voor het volledige Zee Aqaurium naast het hotel.
Zoo van Berlijn - Elefantentor
  • Zoo van Berlijn, Zoologischer Garten, Hardenbergplatz 8, www.zoo-berlin.de, half okt.- half maart dagelijks van 09u00-17u00 en half maart tot half oktober dagelijks van 09u00 tot 19u00. Een van de oudste dieretuinen van Europa en de oudste van Duitsland met meer dan 17.700 dieren en 1570 verschillende soorten. De ster van de dierentuin is de ijsbaar Knüt.

museums en galerijen[bewerken]

Mitte[bewerken]

Museumeiland (Museuminsel)[bewerken]

Berlin streetmap museumsinsel.jpg

Gebaseerd op de plannen van 1822 van de beroemde architect Karl Friedrich Schinkel en begonnen met de werken in 1830 is het eiland in de Spree ontwikkeld als het Museum Eiland van de Pruisische keizers. Heden ten dage zijn er vijf museums op het eiland die zich hebben toegelegd op de archeologie en kunst uit de 19de eeuw. Na de eenmaking van Duitsland is men begonnen met de renovering en opwaardering (en nog steeds bezig) van de museums, de Museuminsel (het museumeiland) is opgenomen in de UNESCO werelderfgoed ljst. Het loont de moeite om 's nachts rond te wandelen op het museumeiland wanneer de museumgebouwen mooi verlicht zijn. Men kan een ticket kopen voor toegang tot alle museums op het museumeiland voor de prijs van 12 euro voor volwassenen en 6 euro voor gereduceerde prijs.

  • Pergamon Museum,Pergamonmuseum,WikiTravel Rating 1,Museuminsel,Am Kupfergraben, Bodestrasse 1-3, Mitte 10178, tel:+49(0)30 2090 5577, www.smpk.de,openingstijden: van dinsdag tot zondag van 10u00 tot 18u00 en donderdag van 10u00-22u00, toegangsprijs: Volwassenen: €8,00, er bestaat ook een museumeilandticket voor toegang tot alle museums. Dit enorme museum heeft zijn naam te danken aan het Hellenistische Pergamon altaar dat dateert uit 180-160 v/c. Er zijn enorme verzamelingen gehuisvest in dit museum: de collectie van klassieke oudheid, het museum van Nabije Oosten en het museum van Islamitische kunst wat maakt dat dit een van de belangrijkste archeologische museums ter wereld is. Het Pergamon museum was van alle museums op het eiland het laatst gebouwd (1910-1930), onder leiding van Ludwig Hofmann en volgens de plannen van Alfred Messel. Sinds 1901 was er een klein museum (het eerste museum, dat reeds de friezen van het Pergamon altaar bevatte) dat werd afgebroken in 1909 wegens te weinig financiële middelen. Het nieuwe gebouw was bedoeld om alle veroveringen van de 18de en 19de eeuw een onderkomen te geven. Schliemann en zijn voorgangers betekenden een revolutie in het archeologisch onderzoek met hun precieze en vooruitstreven wetenschappelijke methodes. Het was hun bijdrage dat leidde tot een onderscheid tussen echte archeologen en grafschenders van de voorbije eeuwen. In andere woorden, de filmtrilogie Indiana Jones zou kunnen gebaseerd zijn op het leven van deze mannen en het Pergamon museum het resultaat van hun inspanningen. Een goed startpunt in het museum is de Pergamonsaal. Het Pergamon Altaar, afkomstig van de stad uit klein Azië, is drie verdiepingen hoog en diende als toegangspoort tot een heel complex. Het is verbazingwekkend zowel in zijn omvang als in zijn extreem detail, vooral de fries waarin de goddelijke gevechten worden afgebeeld. De volledige ruimte is in de zelfde kleur als zodat de details van de fries nog meer tot uiting komen. Als je kijkt naar de trappen, aan de linkerhand van de zaal is een kleinschalig model van het altaar wat de kijker toelaat om een impressie te krijgen waar de friezen origineel waren opgesteld. Een 1:300 schaalmodel van de Pergamon stad bevindt zich aan de rechterkant van de ruimte. De monumentale deur van Milet is onder restauratie maar je kan nog steeds grote stukken er van zien.
    • Museum van Nabije Oosten, Voderasiatische Museum, is samen met het Louvre in Parijs en het Britisch Museum een van de belangrijkste museums op gebied van archeologie uit het Midden-Oosten. De Processieweg, de Ishtar poort en de gevel van de troonzaal van koning Nebuchadnezzar II (604 - 582 v/c) doen je wegdromen naar avontuurlijke reizen in het oosten.
    • Klassieke Antiekverzameling,Antikensammlung, In de antiekverzameling worden kunstwerken uit Griekse en Romeinse oudheden tentoongesteld, verspreid over twee locaties, in het Pergamon museum en op de belangrijkste verdieping van het Altes Museum. Pergamon Altaar is de grootste publiekstrekker van dit museum maar er zijn ook nog andere interessante werken te bezichtigen. Voorbeelden van Griekse architectuur worden voorgesteld in de zaal van de Hellenistische architectuur. De noordelijke vleugel van het Pergamon museum bevat klassieke beeldhouwwerken van de Archaische periode tot de Hellenistische periode soms zijn het wel eens kopiën van Griekse originelen of Romeinse kunst.
    • Museum van Islamitische Kunst,Museum für Islamische Kunst bevindt zich in de zuidelijke vleugel van het Pergamon Musemu. De permanente tentoonstelling is gewijd aan de kunst van Islamitische volkeren van de 8ste tot de 19de eeuw. De oorsprong van de kunstwerken is wijd verspreid, van Spanje tot Indië. Het belangrijkste deel van de werken komt uit het Midden Oosten inclusief Egypte en Iran. Het brede spectrum van de verzameling bevat architecturale decoraties, toegepast kunst en handwerk, juwelen en zeldzame calligrafische manuscripten. De architecturale decoraties is de grootste aantrekking van het museum, bestaande uit typische concepten van ruimte en omgeving: steen (de voorgevel van Mshatta,Mschatta-Fassade), stuc (archeologische vondsten van Samarra), geschilderde houten panelen (Aleppo kamer,Aleppo-Zimmer) en muurkeramiek in verschillende technieken (bidniches van Kashan en Konya). Zeer mooi is ook de Alhambrakoepel,Kuppel Aus der Alhmabar. De toegepast kunst bevat werk in alle mogelijke materialen: keramiek, metaalwerk, graveringen in hout en been, textiel, tapijten. In het deel van de boeken en oude geschriften zijn de calligrafische werken en miniaturen van de boeken uit de Mogel periode het meest opvallende.
    • toekomstige plannen van het museum: in 2008 wordt begonnen met de renovatie van het museum welke deel uitmaken van de overkoepelende renovatieplannen van het museumeiland.
  • Oude Museum,Altes museum, Am Lustgarten, 10178 Berlin-Mitte, tel: +49 (0)30 2090 5577, www.smb.spk-berlin.de, openingstijden: dinsdag tot donderdag,vrijdag en zondag van 10u00 tot 18u00, zaterdag van 10u00 tot 20u00, toegangsprijs: Volwassenen: €6,00 Kinderen: €3,00, dit museum wordt dikwijls gebruikt als tijdelijk tentoontenstellingsplaats voor andere museums die onder renovatie zijn, van 13 augustus 2005 gedurende vier jaar is hier het Egyptisch museum en de papyrusverzameling,Ägyptisches Museum und Papyrussammlung ondergebracht. De Egyptische tentoonstelling is een van de meest populaire musea van Berlijn, het is vooral bekend om de buste van de Egyptische koningin Nefertiti.
  • Oude Nationale Galerij,Alte Nationalgalerie, Bodestr. 1-3 10178 Berlin Mite, tel.: +49(0)30 2090 5801, dinsdag tot zondag (behalve donderdag) geopend van 10u00 tot 18u00 op donderdag van 10u00 tot 22u00. maandag gesloten www.alte-nationalgalerie.de, herbergt 19de eeuwse schilderijen en beeldhouwwerken op drie verschillende verdiepingen in een neoclassistisch gebouw. Het is een 19de eeuws gebouw (1876) voor 19de eeuwse kunstwerken. Onder de werken bevinden zich het Frans impressionisme (Manet, Monet, Cézanne,...), Duits Classiscime en Romantiek (Caspar David Friedrich, Karl Friedirch Schinkel en Karl Blechen) en vroeg moderne werken (Adolph von Menzel, Max Liebermann, Lovis Corinth). De belangrijkste werken zijn Friedrich's "Mönch am Meer", Menzel's "Eisenwalzwerk". Tijdens de tweede wereldoorlog is veel schade aangebracht aan de werken door bombardementen, granaten en bezetting en men weet niet juist welke schilderijen vernietigd zijn of verhuisd zijn naar de Sovjet-unie als oorlogsbuit.
  • Bodemuseum,Bodemuseum, Bodestr. 1-3 10178 Berlin Mitte, tel +49(0)30 2090 5601, dagelijks geopend van 10u00 tot 18u00 en op donderdag van 10u00 tot 22u00, Het Bode-museum is gebouwd om plaats te bieden aan de beeldenverzameling die door Wilhelm von Bode was samengesteld. Nog steeds wordt in het Bodemuseum hoofzakelijk beeldhouwkunst getoond, naast schilderijen uit de collectie van de Gemäldegalerie. Het accent ligt daarbij op Byzantijnse beeldhouwkunst en het West-Romeinse Rijk en op Italiaanse, Franse en Spaanse gotiek en de vroege renaissance. Daarnaast biedt het gebouw onderdak aan een zeer grote numismatische collectie in het muntenkabinet. De gezamenlijke presentatie van beelden, schilderijen en meubels in stijlkamers beantwoordt aan Bodes presentatie-ideaal. Het is geopend in oktober 2006 na een restauratie die zes jaar in beslag nam.
  • Friedrichswerder kerk,Friedrichswerdersche Kirche, Bodestr. 1-3 10178 Mitte, tel: +49(0)30 208 1323, openingstijd elke dag van 10u00 tot 18u00, toegang gratis, ontworpen door de Pruisische meester architect Karl Friedrich Schinkel, neogotische kerk gebouwd in begin 19de eeuw. Hier staan beeldhouwwerken van Johan Gottfried Schadow, Christian Daniel Rauch, Emil Wolff, Friedrich Tieck en anderen. Een van belangrijkste werken zijn beeldhouwwerk Prinzessinnengruppe van Johann Gottfried Schadow, een dubbel beeld van de prinsessen Louise en Friederike van Pruisen.
  • Ramones Museum,Mitte, Krausnickstr. 23, 030 75528890‎, café en museum over de punkgroep The Ramones, een must voor muziekliefhebbers. * Raum der Stille,Mitte, museum in de Brandenburger Tor waar men tot rust kan komen, bezinnen, bidden.
  • Robert-Koch-Museum,Mitte
  • Sammlung Hoffmann, Mitte
  • Sammlung Kindheit und Jugend,Mitte, Wallstraße 32, speelgoedmuseum en van de geschiedenis van de jeugd.
  • Temporäre Kunsthalle, Mitte
  • Zeughaus, Mitte, het belangrijkste grote barok gebouw, Unter den Linden 2.
  • Zille Museum, Zille Museum,Mitte,Propststraße 11, 10178 Berlin, [1]. Een museum gewijd aan de Berlijnse kunstenaar Zille.
  • Akademie der Künste,Mitte,Pariser Platz
  • Anne Frank Zentrum,Mitte
  • 'Medisch Historisch Museum,Berliner Medizinhistorisches Museum der Charité,Mitte, www.bmm.charite.de
  • Brecht-Weigel-Gedenkstätte,Mitte
  • Bundeskanzler Willy-Brandt-Stiftung, Berlin-Mitte, Unter den Linden 62–68
  • Das Stille Museum,Mitte
  • DDR Museum,DDR Museum,Mitte, Karl-Liebknecht Straße 1, Dagelijks 10-20 uur, zaterdag 10-22 uur; Toegang € 5; Ga terug in de tijd en zie hoe mensen in Oost Duitsland hebben geleefd.
  • Duits Guggenheim museum, Deutsche Guggenheim, Mittewww.deutsche-guggenheim.de
  • Mehdi Chouakri-galerij, Mehdi Chouakri Galerie, www.mehdi-chouakri.com
  • Deutscher Dom,Mitte
  • Deutsches Currywurst Museum,Mitte
  • Duitse Geschiedenis museum,Deutsches Historisches Museum,Mitte, Unter den Linden 2 10117 Berlin, www.dhm.de
  • Ephraim-Palais,Mitte
  • Erstes Berliner DDR Motorrad Museum,Mitte
  • Französischer Dom,Mitte
  • Gedenkstätte Berliner Mauer,Mitte
  • Gedenkstätte Deutscher Widerstand,Mitte
  • Hanf Museum,Mitte
  • Historischer Hafen Berlin,Mitte
  • Knoblauchhaus, Mitte
  • LOXX Miniatur Welten Berlin,Mitte
  • Mitte Museum am Festungsgraben,Mitte
  • Museum Blindenwerkstatt Otto Weidt,Mitte
  • Museum für DDR-Kunst,Mitte
  • Museum van post en telecommunicatie,Museumsstiftung Post und Telekommunikation ,www.museumsstiftung.de
  • Natuurkundig Museum, Museum für Naturkunde, (ook gekend als Humboldt Museum), Mitte, Invalidenstrasse 43 10115 Berlin, www.naturkundemuseum-berlin.de
  • Museum The Kennedys,Mitte
  • Neuer Berliner Kunstverein,Mitte
  • Nolde-Stiftung, Dependance Berlin,Mitte
  • Documentatiecentrum van de Berlijnse muur, Berliner Mauer Dokumentationszentrum, Bernauer Straße 111,

13355 Berlin,www.berliner-mauer-dokumentatinszentrum

Tiergarten[bewerken]

  • Bauhaus archief,Bauhaus-Archiv Berlin,Tiergarten, Bauhaus was een opleiding voor beeldende kunstenaars, ambachtslieden en architecten die van 1919 tot 1933 eerst te Weimar en later te Dessau en in het laatste jaar in Berlijn was gevestigd.
  • Daimler Contemporary,Tiergarten
  • Denkmal für die ermordeten Juden Europas,Tiergarten
  • Friedrich Christian Flick CollectionTiergarten
  • Hamburg stationsmuseum van hedendaagse kunst en Friedrich Christian Flick Collectie, Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart - Berlin en Friedrich Christian Flick Collection, Tiergarten, Invalidenstraße 50-51; Weekdagen 10 - 18 uur, weekend 11 - 18 uur; Toegang € 12; Wisselende collecties moderne kunst in prachtig verbouwd station.
  • Oude Meesters-museum, Gemäldegalerie,Mitte,Stauffenbergstraße 40, www.smb.spk-berlin.de
  • Kunstbibliothek,Tiergarten
  • Kunstforum der Berliner Volksbank,Tiergarten
  • Kunstgewerbemuseum Tiergarten,
  • Kupferstichkabinett,Tiergarten
  • Museum für Film & Fernsehen Berlin,Tiergarten
clavecimbel in muziekinstrumentenmuseum
  • Muziekinstrumenten museum, Musikinstrumenten-Museum, WikiTravel Rating 2,Mitte, Tiergartentrases 1, www.mim-berlin.de, het museum stelt muziekinstrumenten ten toon van de 16de eeuw tot heden, er zijn 3500 instrumenten in de collectie.
  • Duits film- en televisiemuseum, Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen,www.filmmuseum-berlin.de, Potsdamer Straße 2,10785 Berlin

Wedding[bewerken]

  • Scheringianum, Wedding
  • Zucker-Museum, Wedding
  • Anti-Oorlog Museum, Anti-Kriegs-Museum, Wedding, Brüsseler straße,[2].
  • Berliner Unterwelten-Museum, Wedding
  • Labyrinth Kindermuseum Berlin, Wedding
  • Mitte Museum am Gesundbrunnen, Wedding

nog niet geklasseerd[bewerken]

Eten[bewerken]

Hackescher Markt (S-Bahnhof)

Budget[bewerken]

Zoals in veel zoveel steden kun je voor de goedkopere maaltijden het beste uitkijken naar de wat meer exotische keukens zoals Vietnamees, Indisch etc.

  • Shezan, Neue Ross straße 11-12; (+49 30) 2460 0950. Voor een prima Lam Vindaloo of Kip Madras.
  • Asia Pavillon, Potsdamer Platz Arkaden, tel:+49 (0)30 2529 6917, snelle, goedkope en prima Aziatische keuken met als basis noedels en soja. Je krijgt veel op je bord en dat vanaf de prijs van 2,50 euro voor een vegetarische schotel.

Medium[bewerken]

  • Borchardt; Franzosische Straße 47; (+49 30) 81 88 62 62; borchardt@gastart.de. Voor een heerlijke Franse maaltijd in een mooie 19e eeuwse omgeving.
  • Lutter & Wegner Gendarmenmarkt; Charlottenstr. 56
  • Lutter & Wegner; Alte Potsdammer Straße 5; (+49 30) 25294350; info@l-w-berlin.de. Bistro achtige omgeving, met Duitse en Franse keuken, en 750 wijnen op de kaart. (ernaast zit ook een apart wijn café)

Slapen[bewerken]

Berlijn heeft een zeer groot aanbod van hotels en afhankelijk van je wat je interesses zijn in Berlijn kan het handig zijn om een hotel te kiezen dat in de buurt ligt. Voor winkelen ga je naar het Westen in de buurt van de “Kurfürstendamm ”. Voor musea boek je in “Mitte”.

Budget[bewerken]

  • EastSevem Berlin Hostel [3] - Schwedter Straße 7, 10119 Berlin (Prenzlauer Berg)), Tel. ++49 30 936 22 40 Fax ++49 30 936 222 39, info@eastseven.de, 2 persoonskamer vanaf 22 euro per persoon, slaapzaal vanaf 14 euro per persoon, U-bahn Senefelder Platz. Dit is een klein en gezellig hostel, zeer centraal gelegen, met eigen tuin.
  • Mitte's Backpacker Hostel [4] - Chausseestr. 102, 10115 Berlin (Mitte), Tel. 28 39 09 65, Fax 28 39 09 35, info@backpacker.de, 2 persoonskamer vanaf 22 euro per persoon, slaapzaal vanaf 13 euro per persoon, U-bahn Zinnowitzer Str. Dit hotel is op een zeer centrale locatie, slechts 10 minuten van de belangrijkste bezienswaardigheden. De themakamers zijn super ingericht.
  • David's - Cozy Backbacker Hostel [5], Bredowstr. 35, 10551 Berlin (Tiergarten), Tel. 3 93 53 59, Fax 39 03 84 20, reservation@hostel-berlin.org, kamer met twee bedden vanaf 15 euro per persoon en slaapzaal vanaf 9 euro per persoon., U-Bahn Birkenstraße. Ook speciale mogelijkheid voor homo's.
  • Citystay Hostel Berlin-Mitte, Rosenstraße 16, Tel. +49 30 2362 4031, Fax +49 30 2790 7170, info@citystay.de, [6]. Citystay is een modern stadshotel, geopend sidns April 2005. Onconventionele atmosfeer aan lage prijzen en in het centrum van Berlijn. Op enkele minuten te voet ben je in hart van het culturele en nachtleven van berlijn. Citystay is een goede keuze voor rugzaktoeristen, individuele toeristen en familie op reis.
  • Helter Skelter Hostel Berlin (former Clubhouse Hostel), Kalkscheunenstr. 4-5 (U-Bahn: Oranienburger Tor, S-Bahn: Friedrichstrasse), tel. 280 44 997, fax 290 44 717, e-mail: info@helterskelterhostel.com, [7]. Kamer met twee bedden start vanaf €46/kamer, slaapzaal vanaf €13.
  • Heart of Gold Hostel Berlin, Johannisstr. 11 (U-Bahn: Oranienburger Tor, S-Bahn: Friedrichstrasse/Oranienburger Straße), tel. 2900 3300, fax 290 44 717, e-mail: bridge@heartofgold-hostel.de, [8]. Tweepersoonskamer vanaf €48/kamer, slaapzaal vanaf €14.
  • The Circus, Weinbergsweg 1a (U-Bahn: Rosenthaler Platz), tel. 2839 1433, fax 2839 1484, info@circus-berlin.de, [9]. Tweepersoonskamer vanaf €21 per persoon, slaapzaal vanaf €13.
  • Baxpax Downtown Hostel Hotel , Ziegelstr. 28, tel. +49 30 2787 4880, [10].
  • Jugendgästehaus Berlin International, Kluckstr. 3, tel. +49 30 261 1097, service@jugendherberge.de, [11]. Vierpersoonsslaapkamer vanaf 21€ (afhankelijk van je leedtijf), tienpersoonsslaapzaal vanaf €15, alle overnachten zijn inclusief ontbijt en linnen. Zeer centraal gelegen nabij Potsdamer platz in een rustige buurt. HI-Hostel-lidmaatschap is vereist, internationala gasten betalen mogelijk €3.10 extra voor een lidkaart. Tiergarten
  • Amstel House Berlin, Waldenserstr. 31, tel. +49 30 395 4072, info@amstelhouse.de, [12]. Een nieuw gemeubileerd gasthuis in een art nouveau gebouw. Vierpersoonsslaapkamer vanaf €15/person/nacht. Eenpersoonskamer en tweepersoonskamer zijn ook mogegelijk. 7 minuten van het centraal station, 15 minuten van Tegel airport en 2 stops van U-bahn Tiergarten.

Medium[bewerken]

  • Ostel Das DDR Hostel, hotel volledig ingericht in DDR-stijl. Zeer populair. Wrienzener Karree 5, 10243 Berlijn, 49(0) 30 257 68 660

Duur[bewerken]

  • Wallstreet Park Plaza; Wall strasse 23-24; (+49 (0) 30) 847 117 0 ; wppinfo@pphe.com
  • Dorint Sofitel; Charlotten strasse 50 -52; 10117 Berlin; (+49 30) 20375 – 0; h5342@accor.com
  • Hilton Hotel; Mohrenstrasse 30; 10117 Berlin; (+49 30) 2023 – 0; Info.berlin@hilton.com
  • Derag Hotel Henriette; Neue Ross Strasse 13; (+49 30) 24 600 900 ; henriette@deraghotels.de; Niet alleen nette hotelkamers maar ook appartementen voor 1 of meer weken,
  • Holiday Inn Alexanderplatz, Theanolte-Bähnisch-Str. 2, +49 (0)30 740 747 – 0 (, fax: +49 (0)30 740 747 – 399), [13]. 108€+.  edit
  • Hotel Indigo Alexanderplatz, Bernhard-Weiss-Strasse 5, +49 (0)30 50 50 86 – 0 (, fax: +49 (0)30 50 50 86 – 299), [14]. 113€+.  edit

Uitgaan[bewerken]

  • Boese Buben bar, Marienstrasse 18, leuk cafe met uitgebreide kaart en met een toffe inrichting die vooral jongere mensen aanspreekt. Het ligt kortbij de Spree.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen