Bergen

Uit Wikitravel
Kennemerland : Bergen

Bergen [1] is een dorp in de gemeente Bergen in de regio Kennemerland in de provincie Noord-Holland. De gemeente is een populaire toeristenbestemming, vooral vanwege de vele stranden en badplaatsen langs de Noordzeekust.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • In de duinen ligt tussen Bergen aan Zee en Schoorl, bij Schoorl aan Zee het natuurgebied De Kerf. Het natuurgebied is bekend door het feit dat er in 1997 in de eerste duinenrij een opening is gegraven, zodat het zeewater de achterliggende duinvallei kan bereiken waardoor er in het brakke water een nieuwe vegetatie ontstaat.
  • Sinds circa 1900 is Bergen een kunstenaarsdorp dat veel schilders, schrijvers en architecten aantrekt. Het Museum Kranenburg in Bergen bevat een verzameling kunstwerken van deze Bergense School. De villawijk Park Meerwijk werd in 1915 geheel in de stijl van de Amsterdamse School gebouwd. Er zijn regelmatig kunstmarkten in Bergen, jaarlijkse muziekfestivals (de Holland Music Sessions in augustus en Jazz & Sail in het eerste weekend van september) en een jaarlijks kunstfestival (de Kunsttiendaagse in oktober).
  • Andere bezienswaardigheden in de gemeente Bergen zijn onder andere het Zeeaquarium (Bergen aan Zee), het Auto Union Museum met een verzameling oldtimers, en de historische musea Het Sterkenhuis en Kranenburgh.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites