Belmopan

Uit Wikitravel
Het plein voor het kleine parlementsgebouw in Belmopan.

Belmopan is de hoofdstad van Belize. De stad heeft ongeveer 12.300 inwoners en is daarmee één van de kleinste hoofdsteden ter wereld. De overheidsorganen werden in 1970 verplaatst van Belize-Stad naar Belmopan, vanaf dat moment is Belmopan de hoofdstad van het land.

Arriveren[bewerken]

Belmopan is met de auto vlot te bereiken via twee snelwegen: de Hummingbird Highway (Kolibriesnelweg) en de Western Highway (Westelijke Snelweg). Men kan ook met de bus reizen tussen Belize-Stad en Belmopan voor 12 Belize-Dollars.

Rondreizen[bewerken]

Belmopan is een heel kleine stad en men kan de stad gemakkelijk te voet ontdekken. Wie slecht te been is kan natuurlijk ook gebruik maken van een (huur-)auto of een taxi.

Bekijken[bewerken]

  • The Artbox - Een interessante gallerij.

Doen[bewerken]

Belmopan is een interessante stad voor mensen die houden van wandelen, men kan ontspannen kuieren langs de pleinen en op de markten. Toeristen hoeven zich overigens geen zorgen te maken op straat want Belmopan is zeer veilig en kent weinig criminaliteit.

Kopen[bewerken]

De winkeltjes met soevenirs zijn een aanrader voor toeristen:

  • Angelus Press is zo een geweldige plek om te winkelen, men kan er terecht voor een geschenkje voor het thuisfront. U kan er vlaggen, kaarten, boeken en snuisterijen aanschaffen.
  • Markt - Elke dinsdag en vrijdag is er een markt, gehouden in het centrum van de stad. Ideaal om de sfeer op te snuiven en de lokale gewoonten te leren kennen. Men kan er vanalles kopen gaande van DVD's en goedkope kleding tot voedingswaren. Het is wel aangeraden om vroeg genoeg te komen want veel standjes houden er rond de middag mee op.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

  • Banana Bank Lodge [1] (E-mail: bbl@bananabank.com), Tel.: 501-832-2020, fax: 501-820-2026. Een goed hotel, een paar kilometer buiten Belmopan gelegen, aan de oever van de Belizerivier. Men kan er paardrijden in het oerwoud en er is een groot zwembad.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites