Belize

Uit Wikitravel
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Bh-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Belmopan
Regering Parlementaire democratie
Munt Belizaanse dollar (BZD)
Oppervlakte 22.966 km2
Bevolking 307,899 (schatting juli 2009)
Taal Engels 3,9% (officieel), Spaans 46%, Maya 8,9%, Garifuna 3,4%(Carib), Creools 32,9% Duits 3.3%, anders 1.4%, onbekend 0.2% (2000 census) [1]
Religie Rooms Katholiek 50%, Protestant 27% (Pinksterbeweging 7%, Anglicaans 5%, Zevendedagsadventisten 5%, Mennoniet 4%, Methodist 3.5%, Jehova Getuigen 1.5%), geen 9.4%, anders 14%
Elektriciteit 110/60Hz (Noord-Amerikaanse stekker)
Oproepcode +501
Internet TLD .bz
Tijdzone UTC-6

Belize (voormalig Brits-Honduras) ligt in Centraal Amerika en grenst in het noordwesten aan Mexico en in het westen en zuiden aan Guatemala. In het oosten grenst het aan de Caribische Zee. Het Staatshoofd is Koningin Elisabeth II. Belize is lid van het Gemenebest van Naties.

Belize is half zo groot als Nederland en wordt soms s'werelds best bewaarde geheim van Moeder Natuur genoemd. Het is het enige land in de regio waar Engels de officiële voertaal is. De bevolking is zodanig vermengd dat een onderscheid naar herkomst zeer moeilijk te maken is. De belangrijkste etnische groepen vormen mestiezen (44%), creolen (30%), indianen (vooral Maya's; 11%) en zwarte Cariben (7%); er zijn slechts kleine groepen Europeanen en Aziaten (onder andere Chinezen en Taiwanezen). Benadrukt moet worden dat al deze verschillende groepen en culturen relatief vreedzaam met elkaar samenleven. Meer dan 50% van de bevolking leeft op het platteland. De levensverwachting van de inwoners van Belize bedraagt 79,9 jaar. [2]

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

Kaart van Belize.

Maya ruïnes[bewerken]

  • Altun Ha
  • Cahal Pech
  • Caracol
  • Lamanai
  • Lubaantun
  • Xunantunich

Info[bewerken]

Klimaat[bewerken]

Tropisch, erg warm en vochtig tijdens het regenseizoen (mei tot november); droog seizoen (februari tot maart). Het orkaanseizoen (juni tot november) gaat vaak gepaard met overstromingen (met name in het zuiden).

Terrein[bewerken]

Vlakke en moerassige kust, waar de plantengroei overheerst door mangrovebossen; Het enige gebergte van belang is het Mayagebergte, in zuidelijk centraal Belize. Hier ligt ook de hoogste berg van Belize, de 1122 meter hoge Victoria Peak. Laagste punt: Caribische Zee, op 0 m.

De belangrijkste rivieren van Belize zijn de Río Hondo, die een groot deel van de grens tussen Belize en Mexico vormt en door de Mexicaanse grensstad Chetumal stroomt, de Belize die langs Belmopan en door Belize City stroomt en de Sarstoon, die de zuidgrens van Belize vormt.

Langs de kust ligt het op een na grootste koraalrif ter wereld, het Barrièrerif van Belize. Het land heeft veel flora en fauna

Geschiedenis[bewerken]

Territoriale geschillen tussen Engeland en Guatemala vertraagden de onafhankelijkheid van Belize (voorheen Brits-Honduras) tot 1981. Guatemala weigerde het land te erkennen als nieuw land tot 1992 en de landen zijn nog steeds verwikkeld in grensgeschillen. Guatemala en Belize bereiden zich momenteel voor op een referendum om te beslissen of het geschil zal worden voorgedragen aan het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Toerisme is de belangrijkste bron van inkomen voor Belize gevolgd door de landbouw met de export van suiker, bananen en citrusvruchten. Het land worstelt momenteel met groeiende werkeloosheid, stijgende criminaliteit (met name in) in Belize City (mede onder invloed van een groeiende betrokkenheid bij de Zuid-Amerikaanse Drugskartels)en een groeiend deel van de bevolking dat onder de armoede grens leeft. Bovendien stijgt het aantal 'drop-outs' in het lager onderwijs en het analfabetisme. Daarnaast is er een stijging van 2.1% (schatting 2007) [3]. In 2006 is begonnen met het commercieel exploiteren van olie in het Spanish Lookout gebied.

Hoe er geraken?[bewerken]

Paspoort- en Visuminformatie[bewerken]

Houders van een Europees, Amerikaans, Canadees of Australisch paspoort hebben geen visum nodig. Een geldig paspoort volstaat. Bij de grens wordt een visum voor maximaal 30 dagen verschaft. Bij vertrek uit Belize of bij verlenging van het visum wordt aan de noord- en westgrens US$18,75 berekend. In het zuiden, Punta Gorda wordt eveneens US$ 18,75 berekend. In Belize City kost de verlenging 25US$. Bezoekers die het land binnenkomen op een cruiseschip hebben niet eens een paspoort nodig. De Belize Tourism Board [4] houdt de informatie actueel.

Per Vliegtuig[bewerken]

Het Philip S. W. Goldson International Airport (IATA: BZE, ICAO: MZBZ) is in Ladyville, ten noordwesten van Belize City waar internationale directe vluchten van Atlanta, Charlotte, Newark, Miami, Dallas, Houston, Flores, San Salvador, Roatan en San Pedro Sula aankomen.

Per Trein[bewerken]

Belize heeft geen spoorwegennetwerk.

Per Auto[bewerken]

Er zijn twee officiële grensovergangen op de Mexico-Belize grens. De meest gebruikte is Subteniente López–Santa Elena, 14,5 km van Corozal Town in Belize en 11 km van Chetumal in Mexico. De volledig geasfalteerde Northern Highway ligt van de grens naar Belize City. De andere overgang is bij La Unión–Blue Creek, 54,5 km ten zuidwesten van Orange Walk Town. Wanneer je van Mexico rechtstreeks naar La Milpa Field Station of Chan Chich Lodge rijdt, is deze overgang de beste optie, daar de weg volledig geasfalteerd is vanaf de grens terwijl er 45 km ongeasfalteerde weg wacht op de weg van Orange Walk naar Blue Creek.

De enige overgang tussen Belize en Guatemala is een goeie aderhalve km ten westen van Benque Viejo del Carmen in Belize en het einde van de volledig geasfalteerde snelweg, de Western Highway, van Belize City. De stad Melchor de Mecos is aan de Guatemalteekse kant van de overgang.

Per Bus[bewerken]

Reizigers per bus moeten bij de grensovergang de bus uit en hun eigen bagage door de douane sjouwen.

Vanaf het busstation in Chetumal, Mexico, vertrekken bussen naar Corozal Town (BZ$2 tot BZ$4, 1 uur), Orange Walk Town (BZ$ 6,00 tot BZ$ 8,00, 2 uur) en Belize City (BZ$ 10,00 tot BZ$ 14,00, 4 uur). Het busstation ligt ong. 1,2 km ten noorden van het centrum aan de noordzijde van de Nuevo Mercado. Bussen vertrekken 1 a 2 keer per uur tussen 4:30 tot 18:00 uur. Zowel Línea Dorada en San Juan Travel hebben een busdienst van Chetumal via Corozal naar Flores, Guatemala (BZ$ 40,00 tot BZ$ 50,00 8 of 9 uur).

Per Boot[bewerken]

Verschillende cruiseschepen doen Belize City aan. Helaas blijven ze normaal gesproken maar één dag, waardoor er bij deze manier van reizen weinig mogelijkheden zijn om veel van Belize te zien. Er worden tours naar de Maya ruïnes, dagtochten naar de eilanden en stadsbezoek met een bezoek aan het museum aangeboden, of een bezoek aan de dierentuin. Om meer van Belize te zien moet men een andere manier van reizen kiezen.

De enige vaste veerboten naar Belize zijn: van Puerto Cortés in Honduras vertrekt de Gulf Cruza, een klein speedbootje voor maximaal 20 mensen, elke maandag naar Placencia (BZ$ 100,00 / US$ 50,00 3 a 4 uur, wekelijks) en Dangriga (BZ$ 100,00 / US$ 50,00, 3 a 4 uur, wekelijks). Vanuit Puerto Barrios, Guatemala naar Punta Gorda (Q 114,00/US$ 15,00 tot Q147,00/US$18,00,[5] ong. 2 uur, dagelijks) en van Livingston, Guatemala naar Punta Gorda (Q 114,00 / US$ 15,00 tot US$ 15,00, ong. 2 uur, 2 keer per week op dinsdag en vrijdag). [6]

Rondreizen[bewerken]

Taal[bewerken]

Kopen[bewerken]

Kosten[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Landen in Amerika

Antigua en Barbuda · Argentinië · Belize · Bolivia · Brazilië · Canada · Chili · Colombia · Costa Rica · Ecuador · El Salvador · Guatemala · Guyana · Honduras · Mexico · Nicaragua · Panama · Paraguay · Peru · Suriname · Uruguay · Venezuela · Verenigde Staten van Amerika

Niet zelfstandig: Falklandeilanden · Frans-Guyana

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites