Bay of Islands

Uit Wikitravel
Oceanië : Nieuw-Zeeland : Noordereiland : Bay of Islands

Bay of Islands is in Nieuw-Zeeland gelegen ten noorden van Auckland op het Noordereiland .

Algemeen[bewerken]

Bay of Islands is in zekere zin de geboortegrond van het huidige Nieuw-Zeeland. Hier werd het verdrag van Waitangi getekend waarmee de Maori's Nieuw- Zeeland aan de Engelsen overdroegen. Het terrein waar dit gebeurde ligt vlak bij Pahia, de eerste plaats waar je aankomt als je de Bay of Islands regio binnenrijdt.

Het stadje (tegenwoordig eigenlijk meer een dorpje) Russell was de eerste hoofdstad van Nieuw-Zeeland.

Dorpen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Er is een vliegveld in Kerikeri. Tevens (maar iets verder weg) zij er vliegvelden in Kaitaia en Whangarei.

Bus[bewerken]

InterCity [1] onderhoudt regelmatige busdiensten tussen Auckland en Bay of Islands (Pahia).

Auto[bewerken]

Het is ongeveer 3 uur rijden vanaf Auckland naar Pahia

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Waitangi Treaty House [2] - Hier werd op 6 februari 1840 het verdrag van Waitangi getekend waarmee Nieuw Zeeland officieel aan het gemenebest overgedragen werd. Het Treaty house is ongeveer 1 km ten noorden van het centrum van Pahia aan de Tau Henare Drive.

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Met de boot van Pahia naar Russel en rondkijken in dit dorpje dat een aantal jaren de hoofdstad van Nieuw Zeeland is geweest.

Een zeiltocht maken (meestal 1 dag durend) met een van de vele charterboten vanuit Pahia of Russel.

Een van de vele andere tours met Fullers Northland [3] de grootste touroperator in dit gebied. Zij hebben tours naar o.a. Cape Reinga & Ninety Mile Beach en naar de hole in the rock. Ook hebben zij tours waar je met de dolfijnen kunt gaan zwemmen.

Zwemmen: Pahia heeft een strand waar je redelijk veilig kunt zwemmen, tevens zijn er op veel plaatsen in het gebied zandstranden waar je prima kunt zwemmen, echter deze zijn meestal alleen per boot toegankelijk.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Het uitgaanscentrum van Bay of Islands is Pahia.

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites