Basse-Normandie

Uit Wikitravel

Basse-Normandie ofwel Laag-Normandië is een regio in het westen van Frankrijk. Normandië dankt zijn naam aan de Noormannen die in de 9e eeuw binnenvielen. Aan de kust vindt men vele grillige (krijt-)formaties (worden falaises genoemd) met hier en daar kiezel- en zandstranden. Een deel van de kust heet Côte Fleurie (bloemenkust). Daarnaast is dit gebied bekend om zijn camembert en Calvados. In Normandië is het weer wisselvallig. De aantrekkelijkste maanden om in Normandië op vakantie te gaan zijn juli en augustus. Basse-Normandië heeft erg geleden onder het geweld van de Tweede Wereldoorlog. Vele steden zijn gebombardeerd en hun historische centra zijn dan ook nagenoeg totaal verwoest. In de Tweede Wereldoorlog was dit het gebied waar de geallieerden landden. Vele gedenktekens herinneren hier nog aan. De invasie was tussen Caen en Cherbourg, op Utah Beach en Omaha Beach op 6 juni 1944. Slechts enkele steden waren een ander lot beschoren en bevatten dan ook gezellige middeleeuwse straatjes, prachtige kerken en authentieke vakwerkhuizen.

Regios[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Caen
  • Bayeux - Eén van de weinige steden die ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog tevoorschijn kwamen. Omdat de geallieerde troepen dankzij het verrassingseffect al op 7 juni, de dag na D-Day, Bayeux als eerste Franse stad in handen hadden, ligt de oude binnenstad van Bayeux er nog bijna net zo bij als 100 jaar geleden. In het museum van koningin Mathilde, vlak bij het kathedraal, wordt het beroemde Tapisserie de Bayeux tentoongesteld. Dit wandkleed toont beelden uit de slag bij Hastings 1066. Door deze veldslag kreeg Willem de Veroveraar de macht over Engeland.

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Regio's van Frankrijk (Île-de-France · Noord-Frankrijk · Noordoost-Frankrijk · West-Frankrijk · Centraal Frankrijk · Zuidwest-Frankrijk · Zuidoost-Frankrijk)

Nord-Pas-de-Calais · Picardië · Haute-Normandie · Basse-Normandie · Bretagne · Pays-de-la-Loire · Poitou-Charentes · Aquitaine · Midi-Pyrénées · Languedoc-Roussillon · Provence-Alpes-Côte d'Azur · Corsica · Rhône-Alpes · Auvergne ·Limousin · Centre · Bourgondië · Franche-Comté · Elzas · Lotharingen · Champagne-Ardenne · Île-de-France

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites