Baskenland

Uit Wikitravel

Baskenland is een regio in het noordwesten van Spanje bestaande uit drie Spaanse provincies. In Frankrijk is een vierde provincie die ook wel tot Baskenland wordt gerekend.

Regio's[bewerken]

Traditioneel is Baskenland opgedeeld in zeven provincies. Vier daarvan liggen in Spanje, en worden Hegoalde genoemd, en de andere drie liggen in Frankrijk en worden Iparralde genoemd.

(*) De provincie Navarra is in zijn geheel een autonome regio, Navarra wordt grotendeels bewoond door Basken en door die laatste wordt de regio als onderdeel van Baskenland gezien.

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

De Basken genoten onder de Franse en Spaanse koningen vaak een grote mate van autonomie. Deze autonomie werd door de eeuwen heen steeds meer aangetast, totdat het gebied geheel geïntegreerd was in de Franse en Spaanse staat.

Binnen de Tweede Spaanse Republiek verkregen de Basken grote autonomie onder hun president Aguirre. Onder het bewind van Franco werden zij sterk onderdrukt en als reactie hierop ontstond uiteindelijk de gewapende afscheidingsbeweging ETA, met als politieke tak Batasuna. Onder koning Juan Carlos kreeg de Spaanse regio Baskenland meer autonomie. Het autonomiestatuut van Baskenland maakt het Navarra uitdrukkelijk mogelijk zich bij Baskenland aan te sluiten, maar deze provincie heeft hier geen gehoor aan gegeven.

Taal[bewerken]

De autonome regio Baskenland is officieel tweetalig: zowel het Spaans als het Baskisch zijn officiële talen. Het merendeel van de inwoners spreekt dan ook beide talen met uitzondering van Spanjaarden die afkomstig zijn uit andere delen van het land. De Baskische taal is tot op vandaag een taalkundig raadsel en vertoont geen enkele overeenkomst met welke andere taal dan ook.

Arriveren[bewerken]

De internationale luchthaven van Loiu [1] bij de hoofdstad Bilbao/Bilbo is de grootste luchthaven van Baskenland.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

  • Pintxos - De Baskische variant van de bekende tapa's.

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Met slechts 33,4 misdrijven per 1000 inwoners heeft Baskenland één van de laagste misdaadcijfers in Europa. Zelfs in grote steden is het zeer veilig, op een paar wijken (bijvoorbeeld de wijk San Francisco in Bilbao) na die best vermeden worden. Gewelddadige criminaliteit is uiterst zeldzaam, de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen zijn zoals steeds van toepassing: vermijd 's nachts donkere verlaten straatjes en wees waakzaam voor zakkenrollers.

De kans op problemen veroorzaakt door de ETA zijn zeer klein. Het aantal aanslagen van de ETA is in de afgelopen jaren sterk gedaald ('slechts' 10 mensen zijn gedood door de ETA in de afgelopen 4 jaar, 4 van hen in het Baskenland) en meestal zijn ze gericht tegen één persoon, een kleine groep mensen of een bepaald gebouw. Politieagenten, militairen, zakenlieden of politici worden meestal als doelwit uitgekozen.

Het dragen van Spaanse symbolen (voetbalshirts, vlaggen of zaken die verwijzen naar voetbalclubs Atletico of Real Madrid) is niet aan te raden. Bepaalde personen kunnen zich eraan storen en het als beledigend of respectloos beschouwen.

Rondom[bewerken]

Regio's van Spanje

Andalusië · Aragon · Asturië · Balearen · Baskenland · Canarische Eilanden · Cantabrië · Castillië-La Mancha · Castillië en León · Catalonië · Extremadura · Galicië · Madrid · Murcia ·Navarra · Rioja · Valencia · Ceuta · Melilla

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites