Basel

Uit Wikitravel
Zwitserland : Basel

Basel is een stad in het noordwesten van Zwitserland.

Info[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Het vliegveld van Basel ligt op Frans grondgebied nabij Saint-Louis. Door de nabijheid van Duitsland en Zwitserland heet dit vliegveld Euro- Airport Basel-Mulhouse-Freiburg.

Air France vliegt dagelijks vanaf Schiphol naar Basel.

Per trein[bewerken]

Basel Bad.Bf.

Basel heeft twee grote stations: Basel SBB en Basel Badischer Bahnhof (Basel Bad.Bf.). Het "Franse" station van Basel (Basel SNCF) is onderdeel van Basel SBB.

De treinen uit Duitsland komen eerst aan in Basel Bad.Bf. en daarna in Basel SBB. De ICE en IC-treinen, alsmede de S-Bahn uit de richting Lörrach rijden alle door vanuit Basel Bad Bf naar Basel SBB. De overige treinen uit Duitsland hebben hun eindpunt in Basel Bad Bf. Er rijdt 1x per dag een doorgaande ICE trein vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Basel SBB.

De treinen uit Frankrijk komen aan in Basel SNCF (onderdeel van Basel SBB). SNCF heeft een aantal TGV verbindingen per dag met Parijs via de nieuwe LGV-Rhône - Rhin hogesnelheidslijn en Dijon. Er rijden een aantal rechtstreekse Eurocitytreinen van Brussel naar Basel SNCF via Namen - Luxemburg - Metz - Straatsburg. Tevens rijdt de TER200 ieder uur naar Mulhouse - Colmar - Selestat - Straatsburg - Nancy. Deze trein rijdt tussen Basel en Straatsburg met snelheden tot 200 km per uur.

Alle treinen uit Zwitserland die tot Basel rijden hebben hun eindpunt in Basel SBB .

Voor informatie zie de volgende sites van de betreffende spoorwegen:

  • Duitsland: Deutsche Bahn [1]
  • Frankrijk: SNCF [2]
  • Zwitserland: SBB-CFF-FFS [3]

Per auto[bewerken]

Vanuit Nederland: via de Duitse A61 (Linksrheinische Autobahn) tot Kreuz Hockenheim, dan via de A6 door het Rijndal naar Basel. Alternatief: volg de A61 tot Kreuz Mutterstadt en sla daar af naar de A65 richting Landau (Pfalz). Neem de afrit 22 Kandel Süd/Strasburg (Straatsburg) en volg ca 20km de provinciale weg B9 tot de Franse grens. De weg wordt hier weer Autosnelweg (A35) en is tolvrij via Straatsburg tot Basel.

Denk eraan dat je in Zwitserland op de snelwegen een Autobahnvignet (CHF 40,- voor 1 jaar) nodig hebt. In Nederland verkrijgbaar bij de ANWB-kantoren, in België bij kantoren van VTB-BAB en bij de hoofdzetel van Touring in Brussel en aan de Zwitserse grens.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites