Barnaoel

Uit Wikitravel
Het gebouw met de torenspits is een van de herkenningspunten van de stad.

Barnaoel [1] (Russisch: Барнаул) is de grootste stad en hoofdstad van de kraj Altaj. De stad heeft 612,401 inwoners (2010).

Begrijpen[bewerken]

Er wonen veel etnische Duitsers in de stad, het gaat om ongeveer 10% van het totale inwonersaantal. Hierdoor heeft Barnaoel een bijzondere band met Duitsland.

Arriveren[bewerken]

Het stationsgebouw van Barnaoel.
Het hedendaagse Barnaoel.

Per Vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven van Barnaoel of ook wel de internationale luchthaven Gherman Titov genoemd (IATA: BAX, ICAO: UNBB) ligt ongeveer 15 kilometer ten westen van de stad. De luchthaven heeft binnenlandse verbindingen met Moskou, Krasnojarsk, Sotsji en een aantal buitenlandse bestemmingen waaronder Antalya, Bangkok, Heraklion, Hurghada, Sharm el-Sheikh, Düsseldorf en Hannover.

Enkele van de luchtvaartmaatschappijen die vliegen op Barnaoel zijn Aeroflot, KrasAvia en Nordwind Airlines.

Per Trein[bewerken]

In 1915 werd de stad aangesloten op de Turkestan-Siberische spoorlijn, een zijtak van de trans-Siberische spoorweg. De stad is dus vlot per trein te bereiken.

Per Auto[bewerken]

De M52 van Tomsk naar Barnaoel vormt de verbinding van de stad met de rest van Rusland over de weg, in de andere richting voert de weg naar Biesjk en verder naar het oosten naar de grens met Mongolië. Er is ook de A349 die naar het zuiden en de Kazachse grens voert, verder zijn er nog kleinere wegen naar steden en plaatsen in de kraj.

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Barnaoel heeft ook verbindingen over de waterwegen naar enkele Russische steden.

Rondreizen[bewerken]

In de stad zijn er verbindingen per bus, trolleybus, trams, marsjroetka's en taxi's.

Zien[bewerken]

Het huis van kooplieden Yakovlev en Polyakov.
  • Het gebouw met de torenspits (zie foto bovenaan) - Een van de herkenningspunten van de stad.
  • Het huis van kooplieden Yakovlev en Polyakov (zie foto).
  • 0-kilometerpaal - Een referentiepunt om de afstanden te meten vanaf Barnaoel.
  • Barnaoelkarivier - De rivier waar de stad naar vernoemd is.
  • Stadsdoemagebouw

Museums[bewerken]

0-kilometerpaal
  • Altaij museum over regionale studie's [2].
  • Museum over literatuur, kunst en Altaj [3].
  • Altaj kunstmuseum [4] - Met ondermeer werken van Malevich, Kandinsky, Rembrandt.
  • Museum 'Wereld van Stenen' (adres: Kalinastraat 5b).
  • Museum over militaire geschiedenis (adres: Komsomolsky Prospekt 73, openingsuren: 9.30-17.30 di-za).
  • Tijdmuseum (adres: Matrosovastraat 12) -Privécollectie van een 300 miljoenjaren oude mammoettand tot koralen en Sovjet prullaria waar de bezoekers de voorwerpen mogen aanraken met de handen.

Doe[bewerken]

  • Clubhuis (Клуб Хаус) (adres: Solnechnaya Polyana 15) - Er is een restaurant, sauna, waterpijp-lounge, dansvloer en een bowling.

Leren[bewerken]

Er zijn vijf universiteiten in Barnaoel:

  • Technische Staatsuniversiteit van Altaj
  • Pedagogische Staatsuniversiteit van Barnaoel
  • Medische Staatsuniversiteit van Altaj
  • Agrarische Staatsuniversiteit van Altaj
  • Staatsuniversiteit van Altaj

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Sibirskaya Korona (Сибирская корона) - Bierrestaurant met traditionele keuken waar men Russische bieren kan proeven zoals 'Sibirskaya Korona'.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

  • English Pub (engl_pub@mail.ru), Chkalovastraat 57a, openingsuren: 13.00u - 3.00u.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites