Barcelona

Uit Wikitravel
Barcelona
Sagrada familia barcelona.jpg
{{{kaart2}}} {{{kaart3}}}
Wapen
Coats of arms of None.svg
Geografie
Regio Sjabloon:Catalonië
Provincie Sjabloon:Barcelona (Provincie)
Geografische ligging {{{nb}}} NB {{{ol}}} OL
Geografische ligging 41°23′N 2°11′E
Hoogteligging {{{hoogte}}} m
Oppervlakte 100,4 km²
Bevolking
Bevolking
– Bevolkingsdichtheid
1.605.602 (2006)
15.969 inw./km²
Mannen
Vrouwen
{{{mannen}}}%
{{{vrouwen}}}%
Overige info
Postcode 08001–08080
Zonenummer {{{netn}}}
Barcelona is een grote stad onderverdeeld in meer district- of buurtartikelen, die lijsten over sightseeing, restaurants, nachtleven en slaapgelegenheden bevatten — overweeg om ze allemaal of slechts een gedeelte af te drukken.

Barcelona [1] is de op één na grootste stad van Spanje. Het is de hoofdstad van de autonome regio Catalonië, en ook van de provincie Barcelona.

De stad had op 1 januari 2006 een inwonertal van 1.593.075, en in de metropool Barcelona, oftewel inclusief de voorsteden, wonen er 5.239.927 mensen. Door de inwoners wordt de stad vaak ‘Barna’ genoemd, niet te verwarren met ‘Barça’ wat op voetbalclub FC Barcelona slaat.

Barcelona ligt aan de Middellandse Zee, aan de zogenaamde Costa del Maresme, welke 60 km ten noorden van de stad overgaat in de Costa Brava, die bekend staat als de mooiste kust van Spanje, en in het zuiden aan de Costa Daurada grenst. De stad ligt op slechts 160 kilometer afstand van de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneeën. Barcelona heeft diverse internationale evenementen georganiseerd die hebben bijgedragen aan een modern imago, en haar opnieuw op de wereldkaart hebben gezet. De belangrijkste daarvan waren de Wereldtentoonstellingen van 1888 en 1929, en wat recenter, de Olympische Zomerspelen van 1992 en het Fórum (Universeel Cultureel Evenement) in 2004.

Buurten[bewerken]

  • Ciutat Vella - De oude binnenstad met de beroemde gotische wijk Barri Gòtic (Spaans: Barrio Gótico)
  • Eixample - Blokvormige modernistische buurt met veel artnouveaugebouwen van o.a. architect Gaudí
  • Sants-Montjuïc - Het gebied vormt nu de wijk Sants-Montjuïc in Barcelona als gevolg van de annexatie van de voormalige gemeente van Santa Maria Heiligen.
  • Gràcia - Voormalige voorstad van Barcelona, nu is het een levendige buurt
  • Barceloneta - Voormalige visserswijk

Geschiedenis[bewerken]

Er bestaan twee verschillende theorieën over het ontstaan van Barcelona. Volgens één van deze zou de stad al 400 jaar voor de stichting van Rome door Hercules gegrondvest zijn. Later zou de Carthager Amílcar Barca, de vader van Hannibal, de stad in de 3e eeuw v. Chr. hebben uitgebreid en naar zichzelf, Barcino hebben vernoemd. Volgens de andere legende zou Hamilcar zelf de stad voor het eerst hebben gesticht.

Hoe dan ook, de eerste sporen van civilisatie in de omgeving van Barcelona stammen uit de periode van 2000-1500 voor Chr. Het eerste volk dat de plek waar nu de stad staat daadwerkelijk bewoonde waren de “Layetanos”, een Iberisch volk, in de 7e eeuw v. Chr. Gedurende de Tweede Punische Oorlog werd de stad veroverd door de Carthagers, en in het jaar 218 voor Chr. door de Romeinen. De stad kreeg van hen de naam “Julia Augusta Paterna Faventia Barcino”. Barcino werd gebruikt als een militair fort, in de 3e eeuw na Chr. woonden er ongeveer 6000 inwoners, maar het was slechts één van de vele vestigingen in de Romeinse route van Rome naar Cádiz. Ook was Barcelona niet eens de belangrijkste vestiging in de omgeving, die eer ging naar “Tarraco”, het huidige Tarragona, toentertijd de hoofdstad van “Hispania Tarraconensis”, een Romeinse provincie die het grootste deel van Spanje besloeg.

In de 5e eeuw werd “Barcino” bezet door de Visigothen, die er een belangrijk centrum voor handel en bestuur van maakten. In de 7e eeuw werd de stad veroverd door de Moren onder leiding van de Arabische koning “Al-Hurr”. Een groot deel van de oorspronkelijke bevolking vluchtte in die tijd naar de Pyreneeën, waar kleine nederzettingen werden gesticht. In het jaar 801 kwam de stad in bezit van het Frankische rijk. In 985 werd een groot deel van de stad verwoest door zware aanslagen van de Arabische leider van het Kalifaat van Córdoba: “Almansur”. Hij slaagde er overigens nooit in de stad te bezetten. Aan het einde van de 9e eeuw maakte Barcelona deel uit van het “Koninkrijk van Aragón” en werd begonnen aan de wederopbouw van de stad, onder leiding van “Graaf Borrell II”. Onder zijn leiding groeide Barcelona uit tot een rijk en machtig graafschap, en in de 13e en 14e eeuw werd het één van de belangrijkste steden van het Mediterraan gebied, samen met Venetië en Genua.

Ernstige politieke spanningen en onrust bereikten de stad in de 16e en 17e eeuw. Nadat de koning van het Spaanse rijk Ferdinand II van Aragón trouwde met Isabella van Kastilië, ontstonden er grote conflicten in het hele land, ook in Barcelona. Het begon met de “Catalaanse Opstand” van 1640 tot 1651 en later de Spaanse successieoorlog van 1706 tot 1714, waarmee een einde kwam aan de onafhankelijkheid van heel Catalonië, en een grijze periode voor de stad begon. Pas in de 19e eeuw werd Barcelona weer een belangrijk politiek, economisch en cultureel centrum, deze periode staat ook wel bekend als de “wedergeboorte” van de stad. In 1897 werd een groot deel van de stadsmuren verwijderd, zodat Barcelona met de omliggende dorpen werd verbonden en op die manier verder kon groeien. Deze uitbreiding begon met de bouw van de wijk Eixample, ontworpen door “Ildefons Cerdà”. Aan het begin van de 20e eeuw begonnen de economie en de industrie te groeien en kwamen nieuwe moderne ideologieën de stad binnen.

Hier vind u een reisverslag over de Romeinse route in Barcelona.

Spaanse burgeroorlog en het Franco-regime[bewerken]

In juli 1936 kwam een abrupt einde aan de groeiperiode van Barcelona, door het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog. De stad werd verscheidene keren gebombardeerd en werd uiteindelijk in januari 1939 veroverd door de fascistische dictator Francisco Franco, de dictator zou maar liefst 36 jaar de macht in handen houden. De macht van de Catalaanse regering werd overgenomen door Spaanse anarchisten, en een groot deel van de bedrijven werd overgenomen door syndicaten van de dictatuur, zoals de UGT en CNT. Franco ‘gebruikte’ Barcelona, met name gedurende de eerste 15 jaar van zijn regime, als een industriële fabriek, waarvoor een buitenproportionele groei van de stad werd afgedwongen. Door deze groei kwamen duizenden Spanjaarden uit het zuiden naar Barcelona voor werk, een groot deel van hen leefde echter in barakken zonder gas, licht of water. Dit fenomeen heette in het Spaans “barraquismo”. Iedere uiting van de Catalaanse taal en cultuur werd strikt verboden en gewelddadig bestraft, volgens de dictator was dat namelijk schadelijk voor de moraal van het Spaanse volk. Dit gold overigens ook voor alle andere talen (Engelstalige muziek, films, etc.).

Pas in de jaren 60 braken economisch gezien betere tijden aan, vooral door de massale komst van Noord-Europese toeristen. Deze concentreerden zich echter niet in Barcelona, maar rondom de verschillende vissersdorpen aan de kust, waarvan een aantal zouden uitgroeien tot kermisachtige badplaatsen. Het bracht wel meer werkgelegenheid in de omgeving met zich mee, waardoor ook de bevolking van Barcelona tot op zekere hoogte van deze groei profiteerde. Toch stond de stad tot ver in de jaren 70 bekend als gevaarlijk voor toeristen, er werden erg veel auto’s gestolen en huizen beroofd. In 1975 overleed Franco en kwam een einde aan 36 jaar onderdrukking en isolatie. Spanje kreeg opnieuw een koning, Juan Carlos I, en Barcelona kreeg de kans om zich vrij te kunnen ontwikkelen. De Catalaanse taal en cultuur konden weer vrij worden gebruikt, wat zelfs sterk werd gestimuleerd. De jaren 80 brachten meer stabiliteit met zich mee, en toen in 1986 bekend werd dat Barcelona de Olympische Zomerspelen 1992 zou organiseren, begon men aan een enorme transformatie van de stad. Barcelona werd in 1987 geschokt door een bomaanslag van de Baskische afscheidingsbeweging ETA op de supermarkt Hipercor aan de Avinguda Meridiana, waarbij 21 mensen om het leven kwamen. In de daaropvolgende jaren werd, in het kader van de Olympische Spelen, toch het metronetwerk gemoderniseerd, de huidige rondwegen werden aangelegd, het vliegveld werd uitgebreid, een groot deel van het centrum werd ‘schoongemaakt’, de criminaliteit werd zeer succesvol bestreden, en vele historische gebouwen (waaronder een aantal van Antoni Gaudí) werden compleet gerestaureerd. Sindsdien is Barcelona één van de metropolen van Europa, en één van de belangrijkste grote steden van de Europese Unie. Barcelona is uitgegroeid tot een moderne en veilige stad, en heeft sinds 1 januari 2006 vier punten op de lijst van wereldsteden.

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Met meer dan 24 miljoen passagiers per jaar is Airport Barcelona "El Prat" (Code: BCN) het op één na drukste vliegveld van Spanje, alleen Madrid wordt meer bevlogen. Het ligt 18 kilometer ten zuidwesten van de Catalaanse hoofdstad, wat doorgaans betekent dat u binnen een uur na landing al kan arriveren in uw hotel of appartement.

Vervoer vanaf het vliegveld naar het centrum van de stad kan per regionale trein, bus of taxi. Per bus heeft men voor €5,30 een enkeltje naar Plaça de Catalunya, retour kost €9,15.

Per trein is El Prat verbonden met het internationale treinstation Sants (reisduur 15-25 minuten). Een enkeltje kost ongeveer €3,00, maar voordeliger is het om een T-10-ticket aan te schaffen (€7,95 voor tien ritten) tevens te gebruiken in de metro en op alle busroutes binnen Barcelona.

Mocht u in Girona aankomen dan is er een busdienst vanaf het vliegveld naar Estacio del Nord voor 12 Euro (enkeltje) en voor 21 Euro heeft u een retourtje. De reis duurt ongeveer één uur en tien minuten.

Trein[bewerken]

Een alternatieve manier om Barcelona te bezoeken is per boemeltreintje vanuit toeristenplaatsen aan de Costa. Vanuit Callella, even ten noorden van Barcelona bijvoorbeeld, is het een uurtje sporen langs de kust. Leuk ritje en een relaxte manier om een dagtocht te maken naar Barcelona. Met dit treintje kom je midden in het centrum van Barcelona aan.

Auto[bewerken]

Autocar[bewerken]

Barcelona is vier maal per week bereikbaar per autocar met Eurolines. Reisduur bijna 24 uur. Prijs ongeveer tussen €56 en €104, afhankelijk van reisdag.

Boot[bewerken]

BARCELONA YACHTING GROUP S.L. Alquiler yates Ibiza Alquiler de yates de lujo. Yacht charter and sailing - BARCELONA YACHTING GROUP, one of the worlds largest yacht charter companies, can take care of all charter requirements, from bareboat to crewed in the Barcelona

Rondreizen[bewerken]

Zie[bewerken]

Tibidabo

Musea[bewerken]

  • het MHC, historisch museum van Catalonië, Museu d'Història de Catalunya, www.mhcat.net, het museum is opgevat in het Catalaans en Engels. Een grote aanrader als je de geschiedenis wil begrijpen van de Catalanen.
  • het MNAC, Nationaal kunstmuseum van Catalonië, Museu Nacional d'Art de Catalunya,,www.mnac.es
  • het stadsmuseum van Barcelona
  • het MACBA, museum van Hedendaagse kunst van Barcelona,Museu d'Art Contemporani de Barcelona , http://www.macba.es.
  • het CCCB', centrum voor hedendaagse kunst van Barcelona, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
  • Caixa Fòrum', Plaça Espanya, [2].
  • Antoni Tàpies-museum,Fundació Antoni Tàpies, [3].
  • Joan Miró-museum,Fundació Joan Miro,Parc de Montjuïc s/n, tel: (34) 934.439.470, fjmiro@bcn.fjmiro.es, [4], dinsdag tot zaterdag van 10u00 - 19u00 (oktober-juni), 10u00 - 20u00 (juli-september), donderdag van 10u00 - 21u30, zondag en feestdagen van 10u00 - 14u30, maandag gesloten behalve feestdagen.
  • het CASM,Kunstencentrum Santa Monica, Centre d'Art Santa Mònica [5].
  • Aquarium van Barcelona, L’Aquàrium de Barcelona, Moll d’Espanya del Port Vell zonder nummer, Tel. 00 34 93 221 74 74, info@aquariumbcn.com, www.aquariumbcn.com. Dit is het belangrijkste centrum voor maritieme vrije tijd en opleiding ter wereld betreffende de Middellandse zee. Er zijn 35 tanks, 11.000 dieren waarvan 450 verschillende soorten en een onderwatertunnel van 80 meter met zes miljoen liter water en een uniek immens Oceanarium.
  • Eroticamuseum,Museum de l'Eròtica de Barcelona
  • Voetbalmuseum FC Barcelona, Museu Futbol Club Barcelona, tel. (+34) 93 496 36 00, www.fcbarcelona.es, maandag tot zaterdag , (van 2 april tot 28 oktober) van 10u00 tot 20u00 - Camp Nou Tour sluit een uur vroeger dan het museum. Zondag en feestdagen van 10u00 tot 15u00, Camp Nou Tour sluit een uur vroeger dan het museum. Op dagen van Champions-League-wedstrijden in het stadium, van 10u00 tot 15u00, Camp Nou Tour niet toegankelijk. 1 januari, 6 januari en 25 december gesloten. Dit is het meest bezochte museum van Barcelona met permanente tentoonstelling over de geschiedenis van de club, de Pablo Ornaque-verzameling met voetbalgadgets en rariteiten en met tijdelijke tentoonstellingen. Er is ook de Camp Nou Tour.
  • Maritiem museum,Maritime Museum, [6].
  • Catalaans Archeologisch Museum', Museu d'Arquelogia de Catalunya, www.mac.es.
  • Mies van der Rohe Pavilion [7] - Het beroemde Duitse paviljoen werd ontworpen voor de wereldtentoonstelling van 1929 en herbouwd in 1986 op zijn oorspronkelijke plaats. De innovatieve architectonische structuur betekende een radicale verandering in de lay-out van de ruimte en grote invloed op de ontwikkeling van de moderne architectuur. Bovendien, het Paviljoen vertoont de Barcelona Chair, ook ontworpen door Mies van der Rohe, samen met een bronzen reproductie van de beeldhouwkunst Georg Kolbe's Morning. De Fundació Mies van der Rohe sluiers voor het behoud van het Paviljoen.

Doe[bewerken]

Toeristische boottochten[bewerken]

  • Zeilen en het charteren van een jacht - International Charter group [8] - is één van 's werelds grootste charterbedrijven voor jachten, het bedrijf kan aan alle chartervoorwaarden voldoen, van zelf varen tot bemande boten in de Balearen. Opererend vanuit 9 kantoren wereldwijd (Verenigde Staten, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, het Caribisch gebied, Hong Kong en Dubai en Barcelona).
  • Vesping, Carrer de Lepant, 277, 0034626773361 (), [9]. 10am-8pm. Verken Barcelona op een GPS-uitgeruste Vespa. Keus uit diverse voorgeprogrammeerde tours om de mooiste plekjes van de stad te ontdekken.  edit

Fietsen in Barcelona[bewerken]

Het milde mediterrane klimaat, de brede boulevards en slechts een klein hoogteverschil in het centrum van de stad, maakt Barcelona de perfecte fietsstad. Het is dus geen wonder dat de fiets in Barcelona snel aan populariteit wint.

In Barcelona ligt al zo´n 120 km aan fietspad en de stad is van plan om dit snel uit te breiden tot 200 kilometer. Dit is ook nodig. Mede door het grote succes van Bicing [10] in Barcelona - is het aantal fietsers in de Barcelona geëxplodeerd. De kleine rode "Bicing" fietsen die je overal in de stad ziet, zijn enkel te gebruiken voor de lokale bevolking van Barcelona. Deze zijn dan ook erg enthousiast over dit systeem dat 70% van de stad beslaat. Verschillende naburige steden hebben gevraagd om de service uit te breiden tot hun stad. Momenteel wordt er onderzocht of dit uitvoerbaar is.

  • Fietsverhuur: Voor diegene die alleen in Barcelona zijn voor een korte periode, is het mogelijk om een fiets te huren of om een fietstour met een Nederlandse gids te doen. Het aantal fietsverhuurders in Barcelona is enorm.
  • Bornbike Rental & Tours, Straat Marquesa nº1 (Metrostation Barceloneta), (), [11].  edit Fietsverhuur en begeleide fietstours in Barcelona met Bornbike.Er zijn verschillende fietstours, voor ieder wat wils; een van Gothiek naar Modernisme tour, Tapastour, Strandtour en Montjuic tour. Ook voor bedrijfsuitjes en schoolexcursies.

  • Regels: De gemeente heeft duidelijke regels in Barcelona opgesteld, waar fietsers zich aan dienen te houden:
  1. Als er een fietspad is, zijn fietsers verplicht om hier gebruik van te maken.
  2. Als er geen fietspad is, dan mogen fietsers het deel van de straat dat voor auto´s bedoeld is gebruiken.
  3. Een fietser mag alleen gebruik maken van de stoep als deze ten minste vijf meter breed is en er zijn ten minste drie meter overblijft voor voetgangers.
  4. Fietsen dienen te zijn voorzien van een bel, en een voor- en achterlicht.
  5. Fietsen mogen niet worden bevestigd aan straatmeubilair, zoals fietsen, bomen en verkeerslichten.
  6. Buiten de spits, in het weekend en in de zomer mogen fietsen ook met de metro worden vervoerd In de regionale treinen van FGC zijn ze altijd welkom.

Voor een compleet overzicht van alle fietspaden in Barcelona kun iedere ochtend van 9 tot 14 uur terecht bij het speciale Bureau voor de Fiets (Oficina de la Bicicleta) op Plaça Carles Pi i Sunyer, vlakbij Avinguda del Portal de l’Àngel of bekijk de PDF versie [12].

Leer[bewerken]

Barcelona is een zeer populaire bestemming voor iedereen die de Spaanse taal wil leren. Een internationale mix van studenten zit dagelijks in de schoolbanken van diverse taalscholen om zich het Spaans eigen te maken. Neem eens een kijkje bij de volgende taalscholen voor meer informatie:

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

  • Mercat de la Boqueria Is de meest kleurrijke markt van Barcelona. Hier vindt u het verse van het verse. Vis, groeten, fruit. Ook als u niets koopt is het de moeite waard om hem te bezoeken. Gelegen aan de Ramblas.

Eet[bewerken]

´s Ochtends, onderweg naar het werk of niet, nemen de meeste mensen in Barcelona een kopje koffie en een broodje (bocadillo) in een café. In het toeristische gedeelte kan het bedrag voor eten flink oplopen. Tip: kijk uit naar de minder hippe tentjes. Bij een kleine nog echt Catalaanse bar kan je voor zo'n 2,20 Euro al een koffie met croissant krijgen.

Voor de lunch aan het begin van de siësta rond 14:00 uur eten de Barcelonezen hun warme maaltijd. Mensen gaan naar huis en of eten in een restaurant. De lunches zijn in Barcelona populair zowel bij de klant als bij het restaurants. Je kunt al vanaf 9 Euro een platos combinados krijgen. Dit is een maaltijd van vlees/vis, groenten, brood, en een drankje. Het "lunch"-menu is ook zeer populair en bestaat over het algemeen uit 3 gangen, voor-, hoofd- en nagerecht. Een glas wijn of water is vaak in de prijs inbegrepen. Soms wordt de prijs exclusief 7% BTW aangegeven.

Omdat de Catalanen hun hoofdmaaltijd hebben tijdens de middag, zijn de tapas de laatste maaltijd van de dag, en ze worden gegeten tijdens het drinken van een glas wijn met vrienden en vriendinnen. Vanwege het warme klimaat eet men 's avonds vanaf 21:00 uur. Tapas bestaan uit verschillende warme en koude hapjes die je samen met een drankje bestelt. De tapas worden met z’n allen aan tafel gedeeld.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drink[bewerken][add listing]

Accommodatie[bewerken]

Er is genoeg accommodatie te vinden in Barcelona om de nacht door te brengen, maar wees niet te laat want het hele jaar door zijn er veel toeristen en zijn de meeste accommodaties volgeboekt. Men kan natuurlijk kiezen uit:

Jeugdherberg en B&B[bewerken]

  • Hostal Barcelona City Centre, c. Balmes, 60. entlo. 08007 bcn ; Tel: +34 65 39 000 39; info@barcelonacitycentre.com, [14]. Drie straten van het Plaza Catalunya, Las Ramblas en het Gotisch Kwartier. U bevindt zich op één minuut wandelen van stations/haltes van metrolijnen, trein en luchthavenbus.
  • Pensión Barcelona City Ramblas, La Rambla, 133. 3de verdieping · Tel: +34 65 39 000 39; ramblas@barcelonacitycentre.com [15]. Barcelona City Ramblas is een 'budget'-hostel voor mensen die de stad willen bekijken en een plekje om te overnachten zoeken.
  • Barcelona City Urquinaona Guesthouse,13th Bailénstraat. Pral. 1ª; · Tel: +34 65 39 000 39; urquinaona@barcelonacitycentre.com; [16]. Voorheen 'Residencia San Salvador', is een charmant hostel. Het is een fraai flatgebouw daterend uit het begin van de twintigste eeuw in het centrum van de stad. Een goede plek voor onafhankelijke reizigers die een centrale maar rustige locatie zoeken. Makkelijk bereikbaar voor reizigers die van het vliegveld Girona (Ryanair) komen, daar het busstation zich twee straten van het hotel af bevindt.
  • Hostal Barcelona City North; c. Saragossa, 95-97. Entlo. 2ª; Tel: +34 65 39 000 39; north@barcelonacitycentre.com [17]. Een compleet nieuw hostel, van alle gemakken voorzien, biedt uitstekende waar voor je geld, gericht op de onafhankelijke reiziger, schone accommodatie van goede kwaliteit.
  • BBB - Jardinets Guest House - Bed en Breakfast in Barcelona (BBB - Jardinets Guest House), Carrer Gran de Gracia, Barcelona - Spanje, +34 644 200 680 (), [18]. In de belangrijkste straat in deze wijk, met vele elegante gebouwen, vindt u onze Bed en Breakfast. In ons fraaie gebouw beleeft u zelf de schoonheid van de Catalaanse modernistische architectuur en geniet uw van deze ontspannen omgeving. In onze Bed & Breakfast bieden we u een gevulde ijskast en kunt u vrij de magnetron gebruiken. Verder vindt u in de ontbijtzaal alle ingeredienten om voor uzelf een mediteraan ontbijt samen te stellen. Wij verwachten dat uw verblijf in ons Bed & Breakfast Jardinets positief zal bijdragen aan uw bezoek aan Barcelona! vanaf 50€ voor een tweepersoonskamer, ontbijt en draadloos internet inbegrepen.  edit
  • BBB - Casanova Guest House - Bed and Breakfast in Barcelona (BBB - Casanova Guest House), Carrer Casanova, Barcelona - Spain, +34 644 200 680 (), [19]. Het appartementen gebouw waar u ons Bed en Breakfast vindt, is een typisch voorbeeld van de modernistische architectuur in de ‘Eixample’ wijk. De gallerij aan de voorkant van het appartement, waar onze gezellige zithoek zich bevindt, heeft uitzicht over de straat Casanova. Dubbele en Enkele kamers, Airconditioning en Verwarming, Kamers met klein balkon, Koffie en thee de hele dag, Magnetron en ijskast en Welkom packs van 50€/driepersonkamer / brekafast and Wifi included.  edit
  • Casa Maca Guest House - Bed and Breakfast in Barcelona (Casa Maca Guest House), Carrer Bruc, Barcelona - Spain, +34 644 200 680 (), [20]. In de beroemde wijk Eixample in Barcelona, waarin u veel van de belangrijkste werken van Gaudi vindt, bevindt zich ons Bed en Breakfast, een huis ontworpen voor onze gasten, waar u niet alleen kunt genieten van ons schone, comfortabele en zeer goed gelegen Bed en Breakfast. We bieden u toegang tot onze keuken met koelkast en magnetron, en een een compleet en gevarieerd ontbijt buffet. van 50€/driepersonkamer / brekafast and Wifi included.  editwww.nesthostelsbarcelona.com/ Hostels Barcelona Nest]
    • Mellow Nest Hostel, Calle Aguilar 54, 08032 Barcelona
    • Yellow Nest Hostel, Reg. Mendieta 5, 08028 Barcelona
    • Zalen van 4, 6, 8, 10 en 12 bedden. Vanaf 14 € per nacht. Aanwezig: spelruimte, toegang tot internet, wifi, terrassen, keuken voor gasten, leesruimte, wasserij, enz. Geopend 24 uur per dag.

Hotel[bewerken]

De meeste hotels tref je rond Las Ramblas. De duurdere hotels (4/5 sterren) zijn vooral ten noorden van Las Ramblas te vinden, in de buurt van de Passeig de Gracia.

De wijken L’Eixample (ten noorden van Las Ramblas) en Barri Gòtic (ten oosten van Las Ramblas) zijn het populairst om te verblijven, vooral vanwege de goede locatie, centraal in de stad en veilige omgeving.

Een aantal populaire hotels:

  • NH Calderón[21]Het NH Calderón bevind zich in de "Ciudad Condal" in de "El Eixample" naast de "Plaza de Cataluña", één van de belangrijkste gedeelten van Barcelona op cultureel en zakelijk gebied.
  • Hotel Majestic Passeig de Gracia, 68, [22] 5 sterren. Het bekendste en een van de meest luxueuze hotels van Barcelona.
  • Hotel ME PERE IV, 272 286, [23] 5 sterren.
  • Hotel 987 Barcelona Carrer Mallorca , 288, [24] 4 sterren. Het bekendste en een van de meest designhotels van Barcelona. Telf +34 93 4763396
  • Hotel 1898 [25] La Rambla 109, 4 sterren. Luxe hotel aan de Ramblas, ingericht in kenmerkende koloniale stijl.
  • Appartement Hotel Hispanos 7 Suiza [26] Calle Sicilia, 255, 4 sterren. Appartementhotel, uitstekend beoordeeld door gasten die er verbleven.
  • Hotel Arts [27] Marina 19-21, 5 sterren. Luxe hotel aan het strand van Barceloneta. Het 43-verdiepingen tellende hotel maakt deel uit van de Ritz-Carlton groep.
  • Hotel Jazz [28] Pelai 3, Modern hotel, ideaal gelegen net achter Plaza Catalunya.
  • LM hotel Barcelona, Gran Via de las Corts Catalans 561, 08002 Barcelona, Spain 932 684 536.

Vakantieappartementen[bewerken]

Appartementen neigen goedkoper te zijn dan hotels, en bieden ook meer gemak en privacy. Dit soort toeristische appartementen hebben keukens met koelkast, wat aanzienlijk op eetkosten kan besparen en zijn over het algemeen comfortabeler en groter dan hotels.

Hotels in Barcelona vinden dat appartementen een bedreiging zijn voor hun zaken en hebben hierover ook geklaagd. Hierdoor heeft het gemeentebestuur een nieuwe regelgeving ingevoerd, waardoor een aantal oude appartementen, die vroeger verhuurd werden, nu gesloten is.

Alvorens u een appartement boekt is het aan te raden te controleren of het een geregistreerd bedrijf is (controleer de "over ons"- of "contact"-pagina van de verhuurder).

  • Appartementen Cocoon Barcelona, In het centrum of vlakbij het strand, Cocoon Barcelona biedt een selectie van de beste appartementen in Barcelona voor uw vakantie of zakenreis. Tel +34 93 500 5058.
  • The Urban Suites.com, Carrer Sant Nicolau 1-3, 08014 Barcelona Tel. (+34) 93 2015164, info@theurbansuites.com, [31]. The Urban Suites.com heeft 16 suites en 4 appartementen dicht bij de Beurs van Barcelona. Internet WiFi Gratis.
  • Appartementen Barcelona, Villarroel 1, 08003 Barcelona Tel. +(34)933255027, info@barcelonacheckin.com. Bij appartementen Barcelona Checkin vindt u meer dan 400 vakantie appartementen in Barcelona.
  • Oh-Barcelona Roger de Llúria 50, 1º, 08009 Barcelona, +34 93 467 37 82 (), [32]. Oh-Barcelona biedt een grote selectie van vakantie appartementen, kortingen en activiteiten in heel de stad. Met het huren van een appartement via Oh-Barcelona kunt u ervaren hoe een local zich voelt in de Catalaanse hoofdstad.
  • Goedkope Vakantie Appartementen Barcelona Passeig de Gracia 39, 08007 Barcelona, +34 931 930 424 (), [33]. Goedkope vakantie appartementen. Zoek naar appartementen in Barcelona , die in de buurt van de populairste plekken en bezienswaardigheden zijn en die u een ruim onderkomen bieden tegen een betaalbaar tarief.

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Barcelona is geen gewelddadige stad, maar je moet wel op je bezittingen letten. Zoals in elke andere grote stad zijn er zakkenrollers en tasjesdieven in Barcelona.

Afgezien van normale voorzorgsmaatregelen, neem geen waardevolle bezittingen mee de straat op als het niet nodig is; het is veel veiliger om ze in het appartement/hotel/hostal of bij vrienden thuis achter te laten. Laat geen mobiele telefoon op tafel liggen. Laat geen tassen op de grond onder de tafel of stoel staan.

Toerisme[bewerken]

  • Voor een overzicht van de hoogtepunten en bezienswaardigheden in Barcelona kunt u terecht op de volgende website: Bezienswaardigheden Barcelona

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites