Bangkok/Thonburi

Uit Wikitravel
De tempel van de dageraad (Wat Arun)

Thonburi (ธนบุรี) ligt aan de westelijke oever van de Chao Phraya rivier in Bangkok, Thailand.

Begrijpen[bewerken]

Thonburi was ooit even de hoofdstad van Siam nadat Ayutthaya in 1767 werd verwoest. Echter, Koning Rama I vestigde zijn nieuwe hoofdstad Krung Thep (de Thaise naam voor Bangkok) op de oostelijke oever van de rivier in 1782. Thonburi bleef nog een aparte stad totdat het pas in 1972 aan Bangkok werd toegevoegd.

Arriveren[bewerken]

Per metro[bewerken]

Een verlenging van de Skytrain richting Thonburi is pas half af, en onderwerp van politieke discussies. Opening ervan staat gepland voor december 2007. Tot die tijd kun je tot aan de oostoever komen en vanaf daar een boot naar de overkant nemen.

Per trein[bewerken]

Er zijn twee trein stations in Thonburi, beide relatief rustig.

  • Thonburi Treinstation, voorheen bekend als Bangkok Noi, is het beginpunt voor twee treinen per dag naar Kanchanaburi. Om de zaken te verwarren ligt het oude station, dat bereikbaar is met de River Express, vlak aan de rivier en het nieuwe station ca. 800 meter, ten oosten van Th Arun Amarin.
  • Wong Wien Yai station dient voor de rustieke Mahachai/Maeklong woon/werk lijn [1], een ervaring voor spoorfanaten maar niet handig voor de meeste bezoekers.

Per boot[bewerken]

De Chao Phraya River Express stopt op een aantal pieren aan de kant van Thonburi, met name bij Wat Arun en bij het oude Thonburi treinstation.

Per bus[bewerken]

The Southern Bus Terminal staat gepland om te verhuizen naar een nieuw, nog verder afgelegen locatie in Phutthamonthon Soi 1 in Februari 2007. Maar, per 1 april, 2007, is het oude station nog in gebruik. Lokaal navraag doen.

Het Southern Bus Terminal (sathanii sai tai mai) ligt op Boromratchchonnani Rd in noord Thonburi. Vanaf hier vertrekken de lange-afstands bussen naar bestemmingen in het westen en zuiden van Thailand zoals Nakhon Pathom, Kanchanaburi, Krabi, Phuket, Surat Thani, Hat Yai, en vele andere bestemmingen. Het is veruit het smerigste en drukste busstation van Bangkok, dus de verhuizing komt als geroepen. Tot die tijd kun je het beste naar de KFC aan de linkerkant gaan als je een schone WC zoekt.

Ook het bereiken van het station is lastig, aangezien er nauwelijks openbaar vervoer is en de straten overvol zijn. Het makkelijkste is om een taxi te nemen, maar je kunt ook bus 503 vanaf BTS Victory Monument en bus 511 vanaf het Democracy Monument rijden ook naar het busstation.

WAARSCHUWING: De nacht toeristen bussen naar de zuidelijke bestemmingen hebben een slechte reputatie als het op diefstal aankomt. Als je een van deze reizen boekt waar geen Thai op zitten maar alleen buitenlanders, let dan goed op je spullen, stop geen waardevolle spullen in de tassen die je in de bagageruimte stopt, en accepteer geen drankjes of eten van vreemden.

Het goede nieuws is dat dit makkelijk kan worden voorkomen door gewoonweg een normale openbare overheids bus te boeken, net zoals dagelijks duizenden Thai doen. Kaartjes naar het zuiden worden verkocht op het Southern Bus Terminal, waar ze ook van vertrekken.

Zien[bewerken]

Thonburi's top attractie is de Tempel van de Dageraad (Wat Arun), gemakkelijk en meestal bezocht met een korte boottocht van de kant van Rattanakosin side en vandaar beschreven in het artikel over Rattanakosin.

  • Songkran Niyomsane Forensic Medicine Museum, Siriraj Hospital, Adulayadejvikrom Building 2nd Floor (een korte wandeling vanaf Chao Phraya pier N10 Tha Wang Lang). Toont een griezelige collectie medicinale attributen, vergelijkbaar met de collectie in het Mütter Museum in Philadelphia, USA.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Slapen[bewerken]

Contact[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites