Bangkok/Sukhumvit

Uit Wikitravel

Sukhumvit Road is Bangkok's belangrijkste winkelgebied.

Overbelasting van de zintuigen op Siam Square

Inhoud

Begrijpen[bewerken]

Sukhumvit is, op vele manieren, het centrum van modern Bangkok en niet alleen de langste straat van Thailand, maar zelfs een van de langste straten in de wereld. In het westen ervan kom je in Ploenchit Road en Rama I Road terecht, maar oostwaarts gaat de straat een heel eind verder richting de grens met Cambodja!

De sois (zijstraten) met de lage nummers zijn tot de nok toe gevuld met winkels en hotels, inclusief het gigantische Siam Paragon een de drukke toestanden van Siam Square (Plein van Siam) zelf er tegenover. De sois met de hoge nummers zijn populaire woonwijken voor de permanent gevestigde buitenlanders. De New York Times heeft Soi 55, ook wel bekend als Thong Lo (Thonglor) beschreven als het Beverly Hills van Azië, en je vindt er een aantal van de beste eettenten, modische winkels en hipste clubs van de stad.

De vleesmarkten Nana (in soi 4 Nana Tai) en Soi Cowboy (tussen Sois 21 & 23) met alle go-go-bars liggen ook aan Sukhumvit. En dan zijn de stoepen van Sukhumvit zelf ook nog eens een grote markt waar je overdag koffers, nep Rolexen en zo kan kopen en 's nachts een drankje.

Arriveren[bewerken]

Met de opening van het nieuwe Suvarnabhumi International Airport, is Sukhumvit zo mogelijk een nog centraler locatie van de stad geworden. Echter, een taxi via Rama IX Road is waarschijnlijk sneller dan je een weg proberen te banen door het verkeer van Sukhumvit zelf.

Vanaf andere delen van de stad is Sukhumvit makkelijk bereikbaar met BTS Skytrain's Sukhumvit lijn, die vanaf het National Stadium (Nationale Stadion) via de Silom lijn connectie op Siam Square naar On Nut on Soi 71 rijdt, en met de metro die tussen de twee treinstations aan de oostkant van de stad rijdt en ook Sukhumvit Station aandoet.

Vanaf het nieuwe Suvarnabhumi International Airport kun je ook bus AE3 (150 baht) nemen die over Bangna-Trad naast Sukhumvit helemaal doorrijdt naar Ploenchit bij Central World Plaza (voormalige World Trade Center) en dan terugdraait naar Nana en terug naar het vliegveld. Een andere optie is bus 552 bus naar On Nut BTS Station en vanaf daar verder met de Skytrain.

De rivier boten varen over het Saen Saeb Kanaal, in eerste instantie parallel aan Sukhumvit maar verderop buigen ze af naar he noorden. Toch is het een goedkoop en snel alternatief vooral als je westwaarts gaat richting Wat Saket en de rest van de Rattanakosin wijk.

Let op dat de nummering van de zijstraten van Sukhumvit niet gelijk op gaat, bijvoorbeeld Soi 33 is tegenover Soi 24.

Zien[bewerken]

  • Siam Square (Siam BTS Station) wil graag het Times Square van Bangkok zijn, en het lijkt nog te lukken ook. Ondanks de naam is het eigenlijk een wirwar van kleine sois gevuld met kleine winkeltjes en restaurants die zich voornamelijk richten op de welgestelde Thai, winkelende Maleisiërs, en werkende westerlingen (in tegenstelling tot de permanent vakantievierende westerlingen). Ook als je geen zin hebt om te winkelen bij de Gap of geen trek hebt in een roze martini is het toch nog de moeite waard om hier te gaan kijken naar het Bangkok van de toekomst. Er zijn bijvoorbeeld 4 bioscopen. Hier kun je de hele dag door de grote, meest recente Hollywood films zien, met airco, op een toegewezen stoel en met de verplichte staande ovatie over de Koning voordat de film begint.

  • Jim Thompson's House [1]. Soi Kasemsan 2 (vlakbij National Stadium BTS Station). Vol met zijde en mysterie alsmede ene goede portie Thaise geschiedenis. De befaamde OSS/CIA agent en vader van de moderne Thaise zijde industrie heeft hier indertijd een prachtig huis gebouwd uit 6 traditionele Thaise huisjes. De tour kost 100 baht p.p. en dat is de enige manier om het complex te kunnen bekijken. Open dagelijks 09:00-17:00, maar probeer vroeg te zijn om de hitte een beetje te ontlopen.
  • Erawan Shrine is op de kruising van Ploenchit en Ratchaprarop. Gebouwd om de geesten gunstig te stemmen nadat er een serie ongelukken had plaatsgevonden bij de bouw van het naastgelegen Grand Hyatt Erawan hotel. Het is een klein maar fotogeniek heiligdommetje opgedragen aan Brahma (Phra Phrom) en genoemd naar zijn olifant, waarvan vele teak modellen staan als donatie. Overdag wordt er traditioneel Thais gedanst.

Doen[bewerken]

Massageshops rondom Sukhumvit.

  • BODY Tune, Sukhumvit Soi 24 (10 minuten wandelen vanaf Phrom Pong BTS Station) en 56 Yada Building, Silom Road (naast het Sala Daeng BTS Station) [2] is een gerespecteerde kleine keten met zeer goede traditionele Thaise massages voor 350 baht/uur.
  • Praiphana, Thong Lo (Sukhumvit Soi 55) Soi 7 en 9, Tel: +66 2 392 6518. Biedt traditionele Thaise massage, olie massage en aroma therapie, nagel verzorging. Geen rare dingen of happy endings hier. Gewoon een degelijke 15 minuten nek en schouder massage voor maar 50 baht. Open dagelijks 10:00-23:00

Kopen[bewerken]

Sukhumvit is de plek in Bangkok om te winkelen.

Malls[bewerken]

De glinsterende facade van MBK
  • Central World Plaza, hoek van Rama I en Ratchaprarop (Chidlom BTS Station) [3]. Voormalig World Trade Center, huist nu sinds 2006, na een grote verbouwing en uitbreiding de enige mall die Paragon naar de kroon steekt. Met bioscoop en ijsbaan (!) op de bovenste verdieping zitten er verder ook grote filialen van de warenhuizen Isetan en Zen.
  • Emporium Shopping Center , Sukhumvit Soi 24 (Phrom Phong BTS Station) is de grootste concurrent van Gaysorn Plaza, met de benedenverdiepingen vol met merken als Louis Vuitton en Rolex, maar (in tegenstelling tot Gaysorn) heeft het ook betaalbare spullen op de bovenste verdiepingen. Emporium heeft ook een populaire eetsectie met vele restaurants op de 4de verdieping.
  • Gaysorn Plaza, hoek van Phloen Chit Road en Ratchadamri Road (Chidlom BTS Station) [4] positioneert zichzelf als de meest luxueuze mall van Bangkok; hier koop je je Armani, Gucci en Tiffany producten. De bovenste verdiepingen hebben een grote selectie antiek en Thais handwerk van goede kwaliteit en dienovereenkomstige prijzen.
  • Mahboonkrong, of afgekort MBK (National Stadium BTS Station) [5] is een enorm en altijd druk winkelcentrum vol met kleine stalletjes (zo'n 2.500) die eigenlijk alles verkopen. De nadruk ligt op kleding, vooral goedkoop en trendy spul maar de verdieping die is gewijd aan elektronica is de beste plek in Bangkok om een mobiele telefoon te kopen. Goed, meubels en Thais eten zijn ook goed vertegenwoordigd en een sectie op de 5de verdieping heeft selectie handwerk en souvenirs. De bovenste verdieping heeft restaurants en bioscopen en het warenhuis Tokyu zit aan de noordkant tegenover het BTS station. Het zit tegenover Siam Square en een wandelbrug biedt toegang aan het drukke Bonanza Center waar meer van hetzelfde te vinden is.
    • Champ (3de verd.– vlakbij de centrale roltrappen) staat bekend om zijn fantastische gedroogde fruit en Chinese snacks, prijzen beginnen onder de 100 baht.
  • Narayana Phand, 127 Ratchadamri Road, tussen Gaysorn Plaza en Big C. Een Thais handwerk centrum van de overheid met een ruim assortiment traditionele Thaise handwerken. Prijzen staan duidelijk aangegeven en zijn aan de hoge kant en niet onderhandelbaar. Een goede plek om te zien wat er te krijgen is en wat de prijzen zijn alvorens de markten op te gaan. Open dagelijks 10:00-21:00.
  • Pantip Plaza, 604/3 Phetchaburi Road. Een centrum van 6 verdiepingen met vrijwel alleen maar computers en computer gerelateerde spullen en befaamd vanwege de gehackte software. Niet meer zo in het oog springend als voorheen maar nog steeds aanwezig op DVD's). Open van 10:00 tot 20:00.
  • Siam Center (Siam BTS Station) [6] is een van de oudere winkelcentra in dit gebied en heeft goede eetfaciliteiten.
  • Siam Discovery Center (National Stadium BTS Station) [7] is een nieuwer en wat duurder gepositioneerde toevoeging aan Siam Center.
    • Loft [8] (op de 2de verd.) is een grote en merkwaardige Japanse interieur winkel met, naast vele andere zaken, een grote collectie rare, wollige speeltjes te koop. De moeite waard.
  • Siam Paragon (Siam BTS Station) [9]. Ongelooflijke, groot winkelcentrum in het hart van de stad, verbonden aan het Paragon warenhuis en met het Siam Ocean World aquarium, de grootste van Zuid Oost Azië. Op de 3de verdieping vind je een grote (prijzige) verzameling Thaise moderne kunst en handwerken, en ook de grote Kinokuniya boekenwinkel. Heerlijke opties voor eten met twee eet-hallen, een culinaire supermarkt en een strip chiquere restaurants vind je in de kelder.

Warenhuizen[bewerken]

  • Central Chidlom (Chit Lom BTS Station) [10]. Warenhuis in het duurdere segment, met goede selectie horloges, cosmetica en kleding. En uiteraard verschillende mogelijkheden om een hapje te eten.
  • Robinson's Department Store, Sukhumvit Soi 19. Opereert in het middensegment met degelijke, betrouwbare producten en diensten
  • Playground!, Thong Lo (Sukhumvit Soi 55) Soi 18, [11]. Zo hip dat het pijn doet. Een modieus, zwart warenhuis van 3 verdiepingen adverteert zichzelf als een inspiratie winkel en heeft kunstige kleding, muziek albums, boeken, meubels en uiteraard te eten en een Starbucks. Het is nog zeker 15-20 minuten lopen van Thong Lo BTS Station, dus overweeg een taxi of een rode bus overdag of de gratis elektrische Rode Limousine in de avond.

(Super)Markten[bewerken]

  • Pratunam Wholesale Garment District. (hoek van Phetchaburi en Ratchadamri). Een verbazend goede plek om kleding te kopen. Hoewel het zich met name richt op exporteurs kan iedereen hier inkopen doen. Alles is goedkoop, maar nog goedkoper als je aantallen koopt. Het is lastig om te vinden omdat het meer een verzameling steegjes is dan een echte georganiseerde markt met stalletjes. Begin op de noordwestelijke hoek van Phetchaburi Road en Ratchadamri Road. Loop dan naar het westen op Phetchaburi, dan zie je een paar kledingzken en ga naar binnen en begin rond te dwalen in plaats van weer naar buiten te gaan waar je binnenkwam. Als het goed is vind je een andere uitgang en kom je zo in de steegjes terecht. Je kunt ook beginnen bij het Baiyoke Sky Hotel en vandaar naar het zuiden en oosten lopen. De winkels gaan rond 17:00 dicht. Het glanzende nieuwe Pratunam center aan de oostkant van Ratchadamri Road staat voornamelijk leeg.
  • Street market op Sukhumvit biedt ongeveer hetzelfde aan als Patpong avond markt (hoewel wel tegen wat betere prijzen). Onderhandelen wordt verwacht. Ook zitten hier veel kleding zaken voor maatpakken.
  • Foodland supermarkt, Sukhumvit Soi 5 (Nana BTS Station, tegenover Amari Boulevard) heeft alles wat je in een supermarkt verwacht tegen redelijke prijzen. 24 uur per dag open. Er zit ook een Foodland op Sukhumvit Soi 16, vlakbij Asoke BTS Station.
  • Fuji Supermarket, Sukhumvit Sois 33 & 39, is een Japanse supermarkt gespecialiseerd in geïmporteerd eten en snacks die je elders niet kunt vinden. Met een kleine bakkerij, een Sushi bar een foto winkel en een Takoyaki stand.

Eten[bewerken]

Er is een gigantisch groot aanbod met restaurants en eettentjes op en om Sukhumvit en de zijstraten. De prijzen zijn naar Thaise maatstaven redelijk hoog. Maar met restaurants uit de hele wereld is dit de uitgelezen plek om je eentonige phad thai dieet te doorbreken en een paar van de beste Japanse, Libanese, of Indiase gerechten te nuttigen die je ooit zult vinden.

Budget eettenten[bewerken]

  • Took Lae Dee, binnenin de Foodland Supermarkt, Sukhumvit Soi 5 (Nana BTS Station) is een instituut in Bangkok: stel je een lange bar voor met alleen maar in het wit geklede chefs en eten in plaats van barkeepers en drankjes en een kleurrijk gezelschap dankzij het nabijgelegen Nana Plaza aan de overkant van de straat. De naam betekent letterlijk Goedkoop en goed en inderdaad, gebakken rijst begint bij 40 baht, maar het zijn vooral de goedkope Westerse gerechten, velen minder dan 100 baht, die hier populair zijn. Het American breakfast (twee eieren, ham, bacon of worstjes, jus d'orange, toost, koffie) in het bijzonder is een koopje voor 39 baht tussen 06:00-09:00, of zelfs voor de 55 baht op andere tijden.
  • Hong Kong Noodle, Soi 10 Siam Square. Serveert goedkope en smakelijke wonton noedels (30 baht), een selectie van dim sum (20-30 baht) en andere Kantonese favorieten in een moderne of eigenlijk praktische omgeving met airco, tafel bediening, enz. Waar voor je geld. Open 10:00-22:00.
  • Soi 38. Onder Thong Lo BTS Station, tegenover Sukhumvit Soi 55. Niet een restaurant, maar het beste straat eten in Bangkok. Pak een tafeltje en bestel van welke stal je maar wilt (maak je niet druk om de rekening, dat wordt keurig voor je gerekend) Je vindt hier onder meer de lekkerste mango & plakrijst (khao niow ma muang) uit de stad.
  • Tussen Soi 1 en Soi 3 Een rijtje straatstalletjes met de beste aan het einde. Lekkere dingen om te bestellen zijn Crispy fish in Chili Sauce" (krokante vis in chili saus), Tom Yum Soep en al hun Thaise salades (zoals de gemixte vissalade). Ook de Chinese gebakken groentes zijn erg goed.

Eet hallen (Food courts)[bewerken]

Als je op zoek bent naar goedkoop eten en een koele (lees: airconditioning) omgeving zoek dan de bovenverdieping op van de meeste winkelcentra en warenhuizen waar rondom een centrale ruimte met tafeltjes en en stoeltjes een hele schare aan aan stalletjes en restaurants is opgesteld. Bij de meeste gevallen is er een soort coupon systeem ingevoerd die je eerst koopt en dan bij de verschillende stalletjes inruilt voor je bestelling. Teveel gekochte coupons kun je altijd weer terug verkopen. Een paar van de betere zijn:

  • Big C, Ratchadamri, naast Narayana Phand, 4de verd. Nieuw, licht, luchtig en erg goedkoop met voornamelijk Thaise gerechten vanaf slechts 20 baht. Betalen met een waarde kaart
  • MBK, 4de verd. Recentelijk verbouwde, goedkope, (minder dan 50 baht per gerecht) en populair Thais eten. Betalen met coupons.
  • FoodLoft, 7F Central Chidlom (verbonden met Chidlom BTS Station) [12]. Groot en populair, een brede selectie eten (Thai, Japans, Chinees, Italiaans, Indiaas, Vietnamees) maar iets prijziger dan anderen met gerechten van tegen de 100 baht. Je krijgt voor 1000 baht munten en je betaalt voor wat je hebt gebruikt als je vertrekt.
  • Garden Kitchen, 1e verd Central Chidlom. Verscholen achter de TOPS Supermarkt in hetzelfde gebouw als de FoodLoft, biedt Thaise waren (en Engelse menu's!) tegen goedkopere prijzen (20-30 baht).
  • Emporium, 4e verd. Vergeleken met anderen klein. Verscholen achter de andere restaurants maar goedkoop en vaak afgeladen vol. Tijdens piekuren is het lastig een tafeltje te bemachtigen als je alleen bent. Betalen per coupon, en gestaag stijgende prijzen over de afgelopen jaren.

Thaise restaurants[bewerken]

  • Once Upon A Time, 32 Petchaburi Soi 17, Tel: 02 252 8629. In een dubieus uitziend steegje tegenover Pantip Plaza, zit dit restaurant in een oud Thais huis met een tuin. Vol met foto's van oude Thaise (film)sterren wordt hier heerlijk Thais eten geserveerd. De moeite van het vinden op deze merkwaardige locatie waard. Hoofdgerechten: 100-200 baht.
  • Lan Som Tam Nua, ook bekend als Som Tam Paradise, Siam Square Soi 4. Als Thais eten niet pittig genoeg is voor je of hebt nog nooit som tam (rauwe papaja salade) geprobeerd, dan is dit trendy maar erg vriendelijke en erg Thaise restaurant echt iets voor jou. Gespecialiseerd in noordelijke, Isaan gerechten. Voor de complete Isaan ervaring, bestel rauwe mango salade (ตำมะม่วง tam ma-muang), pittige varken salade (ลาบหมู laap muu ), gegrilde kip (ไก่ทอด kai thot) en kleefrijst (ข้าวเหนียว khao nio) – tezamen minder dan 150 baht p.p. Geen Engels menu, maar de bediening helpt graag. Waarschuwing: Dit is echt Isaan eten en dus erg pittig!
  • Baan Khanitha, op 36/1 Sukhumvit Soi 23 (Asoke BTS Station). Bekend maar beetje toeristisch restaurant in een oud Thais huis, met als eerste concessie het ontbreken van chili in de meeste gerechten. Aan de dure kunt met de meeste hoodfdgerechten tussen de 200-400 baht, maar het eten is in het algemeen erg lekker, de presentatie prachtig. Meest bekend vanwege zijn grapefruit salade (ยำส้มโอ yam som-o) en rode curry met eend (แกงแดงเป็ด kaeng daeng pet).
  • Cabbages and Condoms, 6 Sukhumvit Soi 12 (tussen Nana & Asoke BTS Stations). Wordt gerund door Thailands Populatie en Gemeenschap Ontwikkeling Associatie, en de naam is gekozen vanuit het idee dat condooms net zo goedkoop en makkelijk verkrijgbaar zouden moeten zijn als groentes. Dus niet raden wat je na afloop bij de rekening krijgt in plaats van een pepermuntje. Het eten prima maar wat aangepast aan de Westerse smaak. Complete maaltijd is ca. 300 baht p.p.
  • Lemongrass, 5 Sukhumvit Soi 24. Een erg goed maar expat-georiënteerd Thais restaurant. Pomelo salade en tom yam kung (ต้มยำกุ้ง) zijn allebei lekker.
  • Food Centre Soi 5 (Nana BTS Station). Simpel, druk bezocht restaurant met Thais en westers eten. Thais gerechten zijn redelijk oorspronkelijk net weinig concessies aan westerlingen. Snelle service. Hoofdgerechten ca. 100 baht.

Fusion restaurants[bewerken]

Voor Thais eten met een aparte draai eraan zijn de beste plekken de hippe wijken van Siam Square (Zien hierboven) en het H1 complex op Thong Lo (Sukhumvit Soi 55).

  • Bed Supperclub, 26 Soi 11 Sukhumvit, Tel: 2651 3537, [13]. Een van de meest trendy bar/club/restaurants van Bangkok met een spaarzaam minimalistisch maar adembenemend decor. Bezoekjes in het weekend worden aangeraden omdat je dan een 4 gangen verrassingsmenu kunt eten en een wekelijks veranderend podium show kunt bekijken. Reserveringen zijn noodzakelijk (per telefoon of email) aangezien er slechts een zitting per avond (21:00 uur) is. Reserveer een bed en arriveer een half uurtje voortijdig. Indien er speciale dieet verzoeken zijn moet je deze bij de reservering opgeven. Reken wel op een hoge rekening: ca. 1000 baht p.p. voor eten plus ca. 200 baht voor drankjes.
  • Greyhound Cafe, Emporium 2F (Phrom Phong BTS Station) en ook op Central Chidlom 2F (Chid Lom BTS Station). Een extreem modern restaurant van beton en staal met mooie fusion gerechten van authentiek Thai, met Italiaanse en Amerikaanse accenten en gerechten. Hoofdgerechten rond de 100 baht+, hoewel lunch redelijk goedkoop zijn.
  • Holy Pizza, Soi 7 Siam Square, Tel: 2654 6373. Siam Square op zijn best: hip en innovatief, met Thaise pop art op de muren en Italiaanse dunne pizza's met ingrediënten waar de Paus bleek van om de neus wordt. Probeer de redelijk bescheiden Vaticaans Keuze (mozzarella, Parma ham, roquette sla; 240 baht), of doe experimenteel met kippen larb pizza.

Italiaanse restaurants[bewerken]

Bangkok heeft een verrassend groot aantal Italiaanse restaurants, en de beste zijn erg goed en redelijk geprijsd (tenminste naar Westerse maatstaven).

  • Gianni, 34/1 Soi Tonson, bij Ploenchit. Een van Bangkok's beste en meest authentieke Italiaanse tenten. Formele maar romantische atmosfeer met gedeelde banken en zo, zodat je je een beetje netjes wilt aankleden. Probeer de lunch menu's van270/320 baht, daar de diners aanzienlijk duurder zijn (rondom 1000 baht per persoon).
  • La Buca, Soi 1 Sukhumvit. Deze kleine Italiaan is zo mogelijk nog authentieker. De Italiaans eigenaar verandert het menu wekelijks, en de wijnkaart is erg goed. Romantisch maar aan de prijzige kant, 400-800 baht per persoon, zonder wijn.
  • L'Opera, 53/1 Soi 39, Sukhumvit Road, +66-2-258-5606 (, fax: +66-2-258-5599), [14]. 11.30-14.30PM, 17:00- 23:00. Geopend in 1984, is dit het oudste echte Italiaanse restaurant in Bangkok, en wellicht in Thailand. Hoewel gevestigd als de Italiaan voor de Thaise sterren, politici en de lokale zaken elite is de atmosfeer relaxt en ook geschikt voor de toeristische middenklasse. Het eten van de Italiaanse chef is top en de wijnselectie is van gelijke hoogte.  edit

Japanse restaurants[bewerken]

Bangkok's Little Japan is gevestigd vlakbij Sukhumvit Soi 33 en aan de andere kant bij Soi 24, waar Phrom Phong BTS Station de twee verbindt. Er is ook een kleinere concentratie bij Thong Lo (Sukhumvit Soi 55), bekend als het Nihonmura ("Japanse Dorp") in Thong Lo Soi 13. (De andere grote Japanse gemeenschap is in Soi Thaniya in Silom.)

  • Ichiban Ramen, Soi 24 Sukhumvit. Een authentieke Japanse "vette-bek" noedels tent, gespecialiseerd in ramen soep. Een grote kom kost 80 baht.
  • Grande Teppanyaki en Grande Ramen. Thong Lo (Sukhumvit Soi 55 – aan de linkerkant, een korte wandeling van Thong Lo BTS Station). Twee kleine Japanse restaurants tegenover elkaar, populair bij zowel Thais als Japanners. Onder de -100 baht Lunch menu's zijn bijzonder veel waar voor je geld, maar de runder-curry met echte biefstuk (130 baht) is de hele dag door een goede deal.
  • Fuji. Deze Japanse restaurant keten kun je vinden in Emporium, Siam Center, Central World Plaze, en Siam Paragon. Een maal voor twee kost rond 500-600 baht.

Koreaanse restaurants[bewerken]

Terwijl Koreaanse restaurants door de hele stad gevonden kunnen worden, is er een sterke concentratie in Korea Town, de informele naam van Sukhumvit Soi 12's Sukhumvit Plaza (vlakbij Asoke BTS Station). Deze restaurants zijn wel zeer authentiek en als je geen ervaring hebt met Koreaans eten kan bestellen hier lastig zijn.

  • Shilla. 4/10-16 Sukhumvit Soi 22, Tel: 26634296. Een Koreaanse barbeque plek die zich volledig richt op Koreanen met self-service bulgogi gegrilleerd aan je tafel, en ene groot menu met alle Koreaanse specialiteiten

Vietnamese restaurants[bewerken]

  • Le Dalat, Sukhumvit Soi 23. Twee locaties ongeveer een blok van elkaar verwijderd, met goede gerechten.

Andere restaurants[bewerken]

  • Bei Otto, Sukhumvit Soi 20 [15]. Bekend Duits restaurant.
  • Big John's, Sukhumvit Soi 55 (Thong Lo) Soi 9, Tel: +66 2 392 0847, [16]. Zelfgemaakte Australische gerechten, maar ook hamburgers & pasta. TV met sport, en gratis wi-fi.
  • Bourbon Street, 29/4-6 Sukhumvit Soi 22, Tel: +66 2 259 0328, [17]. Verrassend authentiek Cajun eten. Diners tegen de hoofdprijs,maar lunch tussen de B250/300 is een goede deal. In het tweede deel van Soi Tonson.
  • Check Inn 99, Sukhumvit. Komt rechtstreeks uit een James Bond film – donker, beetje ranzig en een dwerg als portier.
  • Charlie Brown's, off Sukhumvit Soi 11. Fantastisch Mexicaans eten, misschien wel het beste in Bangkok. Men spreekt hier Engels als moedertaal, maar eerst is het de kunst om een leeg tafeltje te vinden. In Soi 11, linksaf bij de eerste kleermaker, voorbij Cheap Charlies bar en om de hoek zie je het: 300-500 baht.
  • Great American Rib Company, 32 Sukhumvit Soi 36 +66 2 661 3801. Lekkere spare-ribs op zijn Amerikaans maar ook TexMex eten. Redelijke prijzen
  • Rang Mahal, 26F Rembrandt Hotel, 19 Sukhumvit Soi 18 +66 2 261 7100. Bangkok's beste Indiaanse restaurant, met Mughal (Noord India) eten van wereldklasse in een omgeving waarin een maharadja zich thuis zou voelen. Aan de prijzige kant (500+ baht p.p.), maar het onbeperkte zondag brunch buffet inclusief champagne voor 499 baht is een koopje. Op de 26e verdieping heb je ook nog eens fantastisch uitzicht. Dus bel op en reserveer een plekje aan het raam.
  • Senor Pico's, Rembrandt Hotel, 19 Sukhumvit Soi 18. Mexicaans restaurant.
  • Ronnys New York Pizza, Sukhumvit Soi 4, Tel: ++66 2 255 2626. Noemt zichzelf het eerste New York pizza restaurant in Bangkok. Neem je laptop mee voor de gratis wi-fi.

Uitgaan[bewerken]

De wijk Sukhumvit heeft meer drankgelegenheden dan er kunnen worden geteld, en touts (van die opdringerige portiers) zijn hier niet zo overduidelijk en overdadig aanwezig als in Patpong. Maar toch richt de business hier zich op toeristen en op rijke Thais. Ben je op zoek naar een meer lokale ambiance (en meer lokale prijzen) ga dan een beetje naar het noorden in Ratchadaphisek.

Wijncafés[bewerken]

Met een groeiende interesse in buitenlandse maar ook in Thaise wijnen komen er ook meer wijncafés in Bangkok. Veel hiervan vestigen zich in de wijk Sukhumvit. Het zijn trendy gelegenheden met exclusieve Europese, Californische en andere internationale wijnen.

  • Opera Riserva Wineteque, 53/3 Soi 39, Sukhumvit Road, +662-2585601 (, fax: +662-258-5599), [18]. 5.30PM-12PM. Opera Riserva is redelijk ver op Sukhumvit Soi 39 gelegen, en het kan lastig zijn voor een nieuwe bezoeker om het te vinden. Maar de doorzetter wordt beloond met een mooie selectie variërend van betaalbare tot zeer exclusieve wijnen. Ook rijke en of beroemde Thais weten deze mooie locatie te vinden.  edit

Biertuinen[bewerken]

In de winter (merkwaardig genoeg in Thailand gedefinieerd als 'bierseizoen'), duiken er populaire biertuinen op voor het Central World Plaza, waar je van koud bier, heet eten en luide Thaise popmuziek kunt genieten.

  • Beergarden, Sukhumvit Soi 7, is een prettige plek om te ontspannen van alle inspanningen, met rustige Westerse muziek en Duits (en ander) bier. Ook kun je hier een hapje (Europees) eten.
  • Cheap Charlie's, Soi 11, is meer een bierterras, en ziet eruit alsof het uit de zijkant van een gebouw is gegroeid. Pak een kruk en geniet van een koud biertje in de steeg.

Clubs en bars[bewerken]

Thong Lo (Soi 55) and Ekamai (Soi 63) zijn allebei overladen met trendy ars en clubs. De meeste richten zich op rijke Thais en expats.

  • Witch's Tavern Thong Lo (Sukhumvit Soi 55) Tussen Soi 8 & Soi 10 - Bangkok's eerste Engels Pub. Iedere avond live muziek. Gratis drankjes voor de dames iedere woensdag van 17:00 tot 21:00. Minstens 5 Engelse/Ierse bieren van het vat.
  • Escudo Thong Lo (Sukhumvit Soi 55) – net voorbij Soi 13
  • Booze Thong Lo Soi 10 (Sukhumvit Soi 55) - bij kkamai
  • Gigabyte Thong Lo Soi 10 (Sukhumvit Soi 55) - naast Booze
  • The Ice Bar Thong Lo 50m on the right (Sukhumvit Soi 55) – Nieuwe, hippe club
  • Escobar Ekamai (Sukhumvit Soi 63) -net voorbij Soi 5
  • Remix Thong Lo (Sukhumvit Soi 55) - voorbij Soi 18 in The Playground
  • Santika Ekamai (Sukhumvit Soi 63) - voorbij Soi 9 - Bangkok's grootste en beste(?) Hip Hop Club. Open tot 02:00. Gratis toegang.
  • WeZa Ekamai (Sukhumvit Soi 56) Net voorbij Soi 21
  • Narcissus Club, 112 Sukhumvit Soi 23. Een dans club met veel te veel disco ballen.
  • Q Bar, 34 Sukhumvit Soi 11, [19] is een hippe, nogal on-Thaise tent. Kan doorgaan voor een New York cocktail lounge. Bekend om zijn lange lijst met drankjes. Vol met zakenmensen van middelbare leeftijd en freelancers.

Go-go bars[bewerken]

Soi Cowboy (vlakbij Soi 21 Asoke) en Nana Entertainment Plaza (Soi 4) zijn gevuld met go-go bars in dezelfde stijl als in Patpong. Soi 33 heeft wat chiquere bars dan de andere twee en hier zul je nauwelijks go-go-dancers aantreffen maar hostessen. De meeste tenten in iedere straat lijken sprekend op elkaar. De twee die hieronder worden genoemd zijn al een tijdje in zaken en hier is de kans dat je wordt afgezet een stuk kleiner.

  • Rainbow 4, Nana Entertainment Plaza 2F, Soi 4. Twee kleine podia geperst in een nog kleinere ruimte. Altijd vol met meisjes. Bier 125B.
  • Suzie Wong, Soi Cowboy. Klein en iet indrukwekkend op het eerste gezicht, maar samen met het zusterbedrijf Sheba's aan de overkant beroemd om misschien wel de beste shows van Bangkok. Bier 130B.

Slapen[bewerken]

Accommodatie in alle prijsklassen is beschikbaar in deze wijk.

Budget[bewerken]

Niet ver van Siam Square is Soi Kasemsan 1 gelegen. Ongeveer 10 minuten lopen vanaf Siam BTS Station, of aan de voet van het National Stadium BTS Station, pal tegenover het Stadion zelf. Soi Kasemsan 1 is centraal gelegen en rustig. Het Jim Thompson House in de straat erachter en op loopafstand is ook een halte voor de kanaalboot waarmee je naar de rivier kunt komen. Er zijn hier verschillende hotels te vinden.

  • A-One, Soi Kasemsan 1 (aan de rechterkant). A-One is een functioneel hotel. Wi-fi 100B per dag voor gasten. Kamers: 600-700B.
  • Reno Hotel, 40 Soi Kasemsan 1, Tel: 662 215 0026 7, 612 3096 7, Fax: 662 215 3430 renohotel@clickta.com – inclusief ontbijt en met achter een zwmebad. Sommige kamers zijn wat aan de oude kant en lawaaiig, maar er wordt ruim gerenoveerd en de bediening is zeer vriendelijk. Kamers vanaf 750B tot 1200B.
  • Muangphol Mansion, 931/9 Soi Kasemsan 1, Tel: 662 219 4445, Fax: 662 216 8053 mpmbkk@loxinfo.co.th kijkt uit over Rama I, maar de ingang is aan Soi Kasemsan 1. Internet en een 24 hour restaurant op de BG.
  • Patumwan House, Soi Kasemsan 1 (de flat aan je linkerhand als je bij de bocht in de straat komt), Tel: 662 612 3580 99, Fax: 662 216 0180 patumwan_house@hotmail.com. Dit is voornamelijk een woonflat met een paar studios voor de verhuur. Er is een beveiligde entree en een lift. Niet iets voor rugzaktoeristen. 1000-1200 baht voor een studio met airco, TV, en koelkast. (300 baht korting bij verhuur per week, en grotere kamers beschikbaar).
  • Wendy House, Soi Kasemsan 1. Tel: 662 214 1149, 662 214 1150. Een beetje goedkoper, en meteen een stuk populairder. Reserveren dus gewenst.
  • White Lodge, 36/8 Soi Kasemsan 1, Tel: 662 216 8867, 215 3041.

Communicatie[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen