Bangkok/Rattanakosin

Uit Wikitravel
Zuidoost-Azië : Thailand : Bangkok : Rattanakosin
Statues in Wat Rajanadda

Rattanakosin Eiland is het hart van historisch Bangkok.

Begrijpen[bewerken]

Rattanakosin is waar Koning Rama I zijn nieuwe hoofdstad liet bouwen in 1782. Nog steeds de zetel van de macht, herbergt dit eiland de meeste verplichte bezienswaardigheden van Bangkok. De buurt grenst aan de Chao Phraya Rivier in het westen, maar dankzij inpoldering is de oostelijke oever lang gelden aan het vasteland verbonden. Het middelpunt van het gebied is het open veld van de Koninklijke Grond (Sanam Luang), waar vele festivals en ceremonies in opdracht, aanwezigheid of ter ere van de koninklijke familie worden gehouden.

Er is een uitstekende Gouvernement toeristen informatie centrum (VVV) bij de rivier onder de Pinklao Brug.

Arriveren[bewerken]

Per metro/skytrain[bewerken]

Hoewel er een aantal staat gepland zijn er momenteel geen metro of skytrain stations hier.

Per boot[bewerken]

De beste manier om toegang te krijgen tot de attracties in Rattanakosin is door de Chao Phraya River Express boot te nemen, die vanaf het skytrain station BTS Saphan Taksin op en neer de rivier vaart. De belangrijkste pier is Tha Tien, vanaf waar je naar Wat Pho of het Grand Palace (Koninklijke Paleis) kunt lopen, of vanaf waar het pontje (2 baht) naar Wat Arun kunt nemen. Eventueel zou je ook de Saen Saep grachten boot kunnen nemen naar het westelijke eindpunt bij de Golden Mount (Wat Saket), vanaf waar het een stevige wandeling of een kort tuk-tuk ritje is naar de genoemde tempels en paleizen.

Te voet[bewerken]

Het Grand Palace en Wat Pho zijn ca.20 minuten lopen verwijderd van Khao San Road, maar wel verwarrend en erg heet als je niet bekend bent met de buurt.

Zien[bewerken]

Rattanakosin heeft een overdaad aan pracht en praal, maar de top 3 attracties staan heel handig vlak bij elkaar. Bedenk dat je bij alle tempels netjes gekleed moet zijn (knieën en schouders bedekt) en dat er anders een kans bestaat dat je niet wordt toegelaten. Als je een tuk tuk neemt laat je dan niet wijsmaken dat de attracties gesloten zijn voor een Boeddhist Holiday of alleen maar 's middags open zijn. De attracties zijn iedere dag, de hele dag open. Als je de tijd hebt kan het verstandig zijn om de Grand Palace en Wat Pho op twee verschillende dagen te bezoeken daar zowel de omvang als de temperatuur teveel kan zijn voor 1 dag.

Tempels[bewerken]

Het Koninklijk Paleis
  • Grand Palace. (Koninklijk Paleis) De voormalige residentie van de Koning is naast de Tempel van de Smaragden Boeddha (Wat Phra Kaew) gebouwd en vormt er nu praktisch een geheel mee. De gecombineerde toegangsprijs is een stevige 250 baht; Thai mogen gratis naar binnen. Hiermee mag je ook naar binnen in de Vimanmek Mansion en Abhisek Dusit Troon Hal (net buiten het terrein), het Munten Museum, en krijg je een gratis gidsje met beperkte toegevoegde waarde. Het Paleis is dagelijks open van 8:00 tot 15:30 uur.
    • De tempel bevat een klein jade beeldje, de Emerald Buddha (Smaragden Boeddha), van ondeugdelijke maar wel oude afkomst, en het wordt vereerd als het symbool van de Thaise staat. De eerste keer dook het beeld op in het noorden van het land, werd toen voor een tijdje naar Vientiane gebracht en kwam terug naar Bangkok in 1828. Bezoekers staan in de rij en schuifelen langs de Boeddha om lelies en wierook te offeren. Het tempelcomplex bestaat uit een aantal binnenplaatsen, gevuld met chedi torens in het goud en gebroken porselein en met kleinere tempels met weer andere Boeddha's. Ook prachtig is de grote muurschildering van de Ramayana die de buitenmuur van Wat Phra Kaew versiert (onderdeel van het Grand Palace terrein).
  • Het Grand Palace is gebouwd in een Europese stijl, maar met Thaise daken die soms wat plompverloren er op lijken geplaatst. Slechts een klein gedeelte is geopend voor bezoekers: de ontvangsthal van het paleis (Chakri Maha Prasat) is waarschijnlijk het hoogtepunt. Er is ook een beetje saai, maar gratis, museum met antiek maar voornamelijk gewoon oud wapentuig.
  • Wat Pho. Een blok (ca. 400 meter) ten zuiden van het Grand Palace, vind je Wat Pho, de tempel met de grootste Liggende Boeddha van Azië. Het is een adembenemend plaatje. Er is verder nog veel meer te zien op dit grote tempel complex, maar het staat met name bekend om zijn uitstekende massage school, dus maak gebruik van de gelegenheid: teken in voor ene cursus of neem gewoon een lekkere massage in de school aan de achterkant. Open van 8:00 tot 17:00.
  • Tempel van de Dageraad (Wat Arun). Aan de overkant van de rivier, tegenover Wat Pho aan de Thonburi kant, staat een duidelijk zichtbare witte toren met gekleurd porselein. Met 88 meter het hoogste gebouw van Bangkok totdat de wolkenkrabbers hun intrede deden. Deze toren is het middelpunt van de prachtige tempel van de dageraad. Vanaf Tha Tien kun je met de pont naar deze tempel toe (2-baht) , naast de River Express steiger.
  • Wat Rajanadda. Iets minder bekend en bezocht, maar zeer de moeite waard. Vlakbij de eindhalte van de Saen Saep kanaal boot en de Golden Mount, en makkelijk te herkennen vanwege de torens van zwart staal in plaats van glinsterend goud. De tempel zelf is 5 verdiepingen hoog, strak wit gebouw met rijen Boeddha's en een mooi uitzicht als je boven bent. Na een bezoek aan de tempels die hierboven staan beschreven is dit een serene en ontspannende plek. Toegang is gratis. Neem ook een kijkje op de amuletten markt vlakbij.
  • The Golden Mount [1] is een herkenbaar en prominent punt in het landschap van Rattanakosin, gelegen op het terrein van Wat Srakes. De originele structuur werd aangelegd tijdens de regeerperiode van King Rama III in het begin van de 19de eeuw, maar werd aan het eind van die eeuw uitgebreid om plek te bieden aan alle Boeddhistische relikwieën die de Koning van Thailand had ontvangen van de Britse Onderkoningen in India. Een wenteltrap van 318 treden brengt je van de begane grond naar de toonzaal die met bladgoud bladeren is bedekt. Toegang: 10 baht.

Overig[bewerken]

  • Nationale Galerie. Th Chao Fa (ten noorden van Sanam Luang), [2]. Relatief klein en overzichtelijk. De permanente collectie is niet echt de moeite waard maar de periodieke tentoonstellingen van moderne kunst zijn vaak zeer interessant. Toegang 30B, open 09:00 tot 16:00 van woensdag tot en met zondag.
  • Yaowarat (ook Yaowaraj). Bangkok's Chinatown, gelegen rondom Th Yaowarat en Th Charoenkrung, een korte wandeling vanaf Hualamphong Treinstation. Overdag ziet er niet eens zo heel anders uit dan de rest van Bangkok, maar in het donker branden alle neon-verlichtingen met hun Chinese karakters en openen de restaurants hun terrassen en zo wordt een soort van mini Hong Kong (zonder de wolkenkrabbers)

Leren[bewerken]

Deze wijk is gezegend met een tweetal universiteiten. Om hier te kunnen studeren is het wel handig als je goed Thais spreekt.

  • Silpakorn Universiteit, 31 Na Phralan Road (tegenover Wat Phra Kaew en het Grand Palace). Als Thailand's meest gerenommeerde instituut van de kunsten tref je hier vele gebouwen met kunstwerken van de studenten. [3]
  • Thammasat Universiteit, 2 Phrachan Road (naast het Nationale Museum). Het hoofd terrein van de meest prestigieuze universiteit van Thailand. Hier hebben de invloedrijke politici, en de geslaagde zakenmensen gestudeerd. Het is een stuk moderner dan Silpakorn University ernaast en het is de moeite waard om een wandeling over het terrein te maken, zeker op een schooldag. [4]

Kopen[bewerken]

  • River City, 23 Trok Rongnamkhaeng (pier N3 Si Phaya), [5]. Makkelijk bereikbaar vanaf de eigen pier van de River Express boot, vind je hier Bangkok's beste collectie van antiekwinkels — maar dit is (voor het grootste deel) echt antiek en conform geprijsd. Bedenk ook dat voor echt antiek een export vergunning nodig is. De meeste winkels kunnen dit echter, tegen een vergoeding, voor je regelen.
    • Old Maps & Prints. Shop 412, 4F. Een fascinerend verzameling van (he, verrassend) oude kaarten, met nadruk op die van Thailand en zuidoost Azië. Ouder dan 100 jaar is meteen een paar duizend baht.

Eten[bewerken]

Bamboo Bar, Oriental Hotel

Vergeleken met het uitbundige aanbod in de andere wijken is het aanbod hier wat kleiner maar daarom niet minder goed.

Mid-range[bewerken]

Yaowarat (Chinatown) is de wijk met het beste aanbod Chinese restaurants. Hier vind je ook heerlijke, maar prijzige specialiteiten als haaienvinnen, vogelnestjes, en verse vis (meestal zwemmend in een speciale tank naast de ingang). Verzamel zoveel mogelijk mensen, bij voorkeur met een of twee die Chinees spreken en geniet ergens van een ren'ao ("heet en luid") banket.

  • Nam Sing, 39-47 Soi Texas, Th Phadung Dao (naast Yaowarat Rd). Een typisch, groot, functioneel restaurant. Meest bekend vanwege de vogelnestjes, maar met een ruim menu (in het Engels!) Probeer de chili krab of de varkensnek. Meeste gerechten 200-300B. Visa, Mastercard of contant.

Duur[bewerken]

De hotels aan de rivieroever (zie ook de Slapen Sectie) hebben meestal verscheidene restaurants met een stevig prijskaartje. Hoewel het buffet in de Oriental (1000+ B) beroemd is.

Diner cruises op de Chao Phraya rivier zijn een toeristische maar leuke manier om de tempels te bewonderen terwijl je je tegoed doet aan verse vis. Er zijn vele verschillende bedrijven, maar ze vertrekken wel bijna allemaal vanaf de River City Pier, naast pier N3 Si Phaya van de River Express.

  • Wan Fah, tel. +66-2222-8679, [6]. 2-uur durende diner cruise met een vast menu van aan westerlingen aangepast Thais eten, een orkestje met pling-plong muziek, en Thaise dans act. Vertrek: 19:00 uur vanaf River City, B1000 p.p. exclusief drankjes.

Uitgaan[bewerken]

  • Bamboo Bar. 48 Th Oriental (Oriental Hotel). Jazz liefhebbers willen hier naartoe. De befaamde Bamboo Bar in het nog beroemdere Oriental Hotel is verbazend knus en klein. In een prachtige koloniale stijl luister je hier naar live jazz, terwijl je een Cubaanse sigaar kunt roken en een heerlijke cocktail kunt drinken. Let op: een biertje is tegenwoordig bijna 300B en dat is wel het duurste biertje in Thailand.
  • Ta Chang een minuutje lopen naar links vanaf de VVV onder Pinklao Brug – heerlijke koffie met een mooie uitzicht over de tuin of een lekker drankje.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Budget guesthouses en vergelijkbare opties zijn te vinden rondom Khao San Road, een apart artikel.

Luxe[bewerken]

Het zuidelijk deel van de rivier, bij de Sathorn Brug, heeft twee van de beste hotels ter wereld, en een aantal anderen die er niet voor onder willen doen.

  • Oriental Bangkok. 48 Th Oriental, tel. +66 2659 9000, [7]. Vaak gerangschikt als het beste hotel ter wereld, en met name bekend vanwege de bijna overdreven goede service. Uiteraard hangt hier een prijskaartje aan. De goedkoopste kamers zijn, via het Internet te verkrijgen, ca. $300 per nacht. Maar dan heb je wel een in koloniale stijl (wel in het nieuwe, moderne gebouw!) opgetrokken, ruime kamer met uitzicht over de rivier. Het hotel heeft een eigen halte van de River Express boot, genaamd Tha Oriental.
  • Peninsula Bangkok. 333 Th Charoennakorn, tel. +66 2861 2888, [8]. Tegenover de Oriental, heeft deze nieuwe concurrent de Oriental een paar keer verdreven van de eerste plek. De prijzen zijn hier iets schappelijker maar nog steeds boven de $200 per nacht. Ze hebben een gratis shuttle service naar de skytrain BTS Saphan Taksin halte.
  • Shangri-La Bangkok. 89 Soi Wat Suan Plu, tel. +66 2236 7777, [9]. Zonder twijfel ook een 5-sterren hotel, maar niet helemaal zo overdreven als de Oriental of de Pen. Wordt deels goedgemaakt door de handige locatie pal naast de Skytrain halte en de River Express boot. Prijzen beginnen bij $120.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites