Bangkok/Phahonyothin

Uit Wikitravel
Azië : Zuidoost-Azië : Thailand : Bangkok : Phahonyothin
Overwinningsmonument in het donker

De wijk Phahonyothin in Bangkok is gecentreerd rondom Phahonyothin road, beginnend bij het Overwinningsmonument, een groot bus/Skytrain overstapstation. Het wordt begrensd door Vibhavadi Rangsit Road, zich uitstrekkend in noordelijke richting helemaal langs het oude vliegveld Don Muang (nu gedeeltelijk vervangen door Suvarnabhumi) richting Rangsit en snelweg 1 naar Ayutthaya.

Arriveren[bewerken]

Per (sky)trein[bewerken]

De Skytrain Sukhumvit lijn gaat noordwaarts vanaf het Overwinningsmonument naar Chatuchak/Mo Chit, waar het de Blauwe metrolijn kruist. SRT's Bang Sue Trein Station is ook bereikbaar per metro en is een goede optie als je naar het noorden of noordoosten gaat.

Per bus[bewerken]

Veel bezoekers arriveren (of vertrekken) ook via het gigantische noordelijke busstation Moh Chit noordelijke busterminal (sathanii Mo Chit), ook bekend als Mo Chit Mai ("nieuw Mo Chit") of simpelweg Mo Chit nu de oude versie niet meer bestaat. Dit is de grootste terminal in Bangkok en bussen vertrekken naar alle punten in het midden, noorden en noordoosten van het land, zoals Ayutthaya, Chiang Mai, alle steden in Isaan en Aranyaprathet (voor Cambodja).

Het kopen van een kaartje is hier heel eenvoudig: zoek een raam waar jouw bestemming op staat geschreven (in het ons bekende alfabet), betaal de prijs die in grote cijfers op datzelfde raam staat geschreven en je krijgt een kaartje voor de eerst beschikbare rit. Let op: blauwe cijfers en letters betekent 1e klasse, rood betekent 2e klasse (niet aangeraden voor langere ritten). Kaartjes naar het noordoosten worden verkocht op de 2e verdieping. Er is een informatiebalie op de begane grond waar je terecht kunt als het je allemaal begint te duizelen. Ook loopt hier behulpzaam personeel van de BKS rond, te herkennen aan hun witte hemden met gouden knopen. Als je je kaartje hebt dan is het zaak om het vertrek-platform te vinden en weg ben je. Als je tijd over hebt da kun je prima wat te eten en te drinken kopen in een van de twee eettenten aan de uiteinden van de terminal. Ook is er een KFC en een aantal 7-11 supermarktjes.

Het busstation is nogal een wandeling vanaf de Skytrain of metrohaltes aan de andere kant van Chatuchak park. Motorfiets taxi's doen het ritje voor een vast tarief van 30 baht (onderhandelen heeft geen zin), terwijl tuk-tuks vragen waar ze op dat moment behoefte aan hebben – onthoud dat met een echte taxi het ritje 35 baht zou kosten plus wat extra voor de tijd dat je in de file staat. Als je veel bagage hebt dan is dat het handigste en het veiligste.

Zien & Doen[bewerken]

Er zijn een paar attracties in de buurt en de meeste toeristen weten hun weg te vinden naar de weekendmarkt (zie kopen).

  • Overwinningsmonument (อนุสาวรีย์ ชัยสมรภูม anutsawarii chaisamorraphuum). Opgericht in 1941 na de Franse-Indochina oorlog om de gevallenen te eren en herinneren. Vandaag de dag is dit monument beter bekend als Bangkoks grootste busterminal. Als je naar het noorden reist met de Skytrain wordt je getrakteerd op een panorama op het monument van 180 graden, en dit is waarschijnlijk de beste blik die je op het monument kunt werpen omdat het op straatniveau praktisch onbereikbaar is vanwege het vele busverkeer dat er omheen cirkelt.

Kopen[bewerken]

  • Chatuchak weekendmarkt (จตุจักร, ook Jatujak of zelfs JJ). BTS Mo Chit, Metro Kampaeng Phet. De grootste attractie van Noord-Bangkok. Een open markt van 14 hectare groot met meer dan 8.000 kooplui die alles wat je kunt bedenken, en meer, verkopen. Om dit aantal in perspectief te plaatsen: als je iedere stal met een bezoekje van 1 minuut wilt vereren dan heb je meer dan 16 volledige werkdagen (dus twee maanden, want het is een weekendmarkt) nodig. Dus als je wat ziet dat je leuk vindt, is het verstandig om het daar meteen aan te schaffen want dat stalletje vind je nooit meer terug. De markt gaat om 07:00 uur open. Om de drukte en de hitte voor te zijn is het verstandig om ook al vroeg in de ochtend te beginnen. Let goed op je spullen want op deze drukke markt zijn ook zakkenrollers actief en vermijd de markt op regenachtige dagen, aangezien de daken en afvoeren niet goed overweg kunnen met de tropische hoeveelheden water die dan naar beneden komt. Een alternatie voor deze markt is Silom's Suan Lum Night Bazaar; het is centraler gelegen in de stad en het is open in de avond als het meestal wat koeler is, en het heeft verschillende restaurants waar je koud bier en lekker eten kunt krijgen. Maar nergens is het aanbod zo groot en gevarieerd als hier op Chatuchak.
  • Or Tor Kor Market. Naast Chatuchak, niet zoveel toeristen weten deze markt te vinden waar je planten en producten van het platteland van de allerbeste kwaliteit kunt kopen tegen Thaise prijzen.

Eten[bewerken]

Kaart van Soi Ari
1) Reflections hotel/restaurant
2) Ari Bar
3) Deli House
4) Som Tum Bangkok
5) dbaa
6) Banana Family Park/Coffee Garden

De hipste plekken om een hapje te eten in Noord-Bangkok vind je in het gebied rondom Phahonyothin Soi 7, beter bekend als Soi Ari (of Aree), en Soi 5, Soi Ari Samphan. Net naast BTS Ari station, zijn deze drukke zijstraten weer vertakt met hun eigen zijstraten met Ari Soi 1 als goed voorbeeld met een eigen, drukke markt vol met eetstalletjes en de meer hippe restaurants in en om de Sois 2 en 3.

Victory Monument heeft de gebruikelijke verzameling westerse & Thaise fastfood favorieten maar natuurlijk ook een straatmarkt, met name in de avonduren.

Budget[bewerken]

  • Jud Leeo, Phahonyothin Soi 19 (om de hoek van de British Council en Index). uitzonderlijke Thaise curry's en andere gerechten met een vriendelijke, Engelssprekende bediening. Schaduwrijke bomen en een rustig zijstraatje maken buiten eten een waar genoegen. Gesloten op zondag!
  • Khrob Khreung (ครบเครื่อง), Ari Samphan Soi 10. Beroemd om zijn kuay tiow yam bok rijstnoedels met verse groentes, en met varkensvlees of garnalen (30 baht). Ook Thaise-Chinese dim sum, muu stek varkenssaté met pindasaus, en een brede selectie andere gerechten. Geen Engelstalige menu's, dus aanwijzen en met handen en voeten bestellen.
  • Maruay Market, Naast BTS Ari. De tweede verdieping heeft een eethofje met verschillende restaurants en een prettige airco. Hier vind je bijvoorbeeld de restaurants Hana, voor Japanse gerechten, en Dim Sum, voor Thaise-Chinese gerechten. Allebei bieden ze vaste menu's aan voor minder dan 100 baht.
  • Pathe, Hoek van Lat Prao en Vipawadi, tel. +66-29384995. De atmosfeer is fantastisch hier met muziek vanaf een ouderwetse platenspeler. Ze hebben ook eten!
  • Som-Tum Bangkok, Ari Soi 3, tel. +66-26198659. Verstopt in een schaduwrijke zijstraat is dit tentje vernoemd naar het beste gerecht op de kaart de som tum (groene papajasalade, 45 baht en meer) maar serveert uiteraard ook alle andere specialiteiten uit Isaan, met hoofdgerechten tussen de 50-70 baht. Binnen en buiten zijn er zitplaatsen, open van 11:00 tot 23:00 uur.
  • Wake Up Café, Phahonyothin Soi 9. Op een onverwachte locatie onderaan een soi bij Shinawatra Tower 2, vind je deze kleine groene oase met witte lijnen. Hoofdgerechten ong. 50 baht, een chique kop koffie ongeveer dezelfde prijs.

Gemiddeld[bewerken]

  • Arancini, BTS Station Ari - Soi Ari (Phaholyothin Soi 7). Italiaans eten, met vooral pizza's om van te watertanden (probeer de Rianata) en een goede selectie, schappelijk geprijsde wijnen (per glas en/of fles) om je te helpen met het verwijderen van de zure Chang smaak van de middag.
  • Bale, Lad Phrao Soi 35. Dit restaurant ligt aan het begin in de soi. Het is een groot, gerenoveerd huis dat populair lijkt bij jonge Thaise ondernemers. Een orkestje met 8 violisten, wijnen en internationale bieren.
  • Chlorophyll, Lad Phrao Soi 64, aan het begin. Op Bali geïnspireerd restaurant met een terras in een mooie tuin. Thaise en Japanse gerechten en af en toe een musicus.
  • Pickle Factory, 55 Ratchawithi Soi 2 (10-15 min van het overwinningsmonument per tuk-tuk), tel. 22463036. Diep achter een smalle soi in Din Daeng, ligt dit hippe maar ontspannen lounge-c.q.restaurant. Het is geen fabriek maar een gewoon woonhuis (met zwembad?!) waar je een uitstekende pizza kunt eten (160/300 baht klein/groot), pasta en de normale Thaise waren (90-150 baht).
  • PizZanotti, Soi Ari, tel. 1344. Authentieke Italiaanse pizza gemaakt met geïmporteerde ingrediënten en bereid in een op hout gestookte oven. Pizza's vanaf 220 baht, gratis bezorging in noord-Bangkok.
  • Reflections, 81 Soi Ari (Phaholyothin Soi 7), tel. +66-22703344, [1]. Heerlijk Thais eten in een, altijd druk, kitscherig (primaire kleuren) maar wel leuk ingericht restaurant van 2 verdiepingen. Gerechten vanaf 50 B, vis is duurder.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen