Bandung

Uit Wikitravel
West Java : Bandung

Bandung is een stad op Java. Het is de hoofdstad van de provincie West-Java.

Info[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per travel[bewerken]

Een populaire manier om Bandung vanuit Jakarta te bereizen is per zogenaamde travel. Dit zijn busjes die elk uur van een aantal plaatsen in de stad vertrekken naar Bandung; het is dus een soort shuttle-service. Van tevoren moet een stoel worden geboekt maar dit hoeft niet al te lang van tevoren en op het laatste moment zijn ook nog wel wijzigingen mogelijk. De busjes reizen via de tolweg en kosten IDR 100.000 per persoon. De reis duurt tussen 2,5 en 4 uur afhankelijk van de files. Zie Xtrans voor meer info.

Rondreizen[bewerken]

Bandung is een grote stad en kent net als Jakarta nogal wat filevorming.

Bekijken[bewerken]

  • Tangkuban Prahu, de "omgekeerde boot", is een langwerpige berg, die vanuit heel Bandung te zien is. De berg dankt zijn naam aan zijn vorm en aan een sage, over een prins, die, net als Oedipus uit het Griekse verhaal, zonder zijn moeder, een fee, die niet ouder wordt, te kennen opgroeit. Later worden hij en zijn moeder verliefd. Omdat de moeder haar zoon uiteindelijk toch herkende aan een litteken, stelt zij hem een onmogelijke voorwaarde: Hij moet in een nacht de rivier afdammen, zodat zij samen op het ontstane meer kunnen varen. Als de zoon bijna klaar is met de taak. roept de moeder de hulp van de goden in. Deze laten de hanen eerder kraaien, ten teken, dat de nacht ten einde is. De zoon laat uit woede de boot kapseizen. Zo komt de berg aan zijn naam. Buitenlanders betalen hier het tienvoudige aan entree vergeleken met Indonesiërs. In het weekend is dat IDR 300.000, daarbuiten IDR 200.000.
  • Angklungschool, Yayasan Paksi, Gang Sukasirnja 41/138B, nabij de Jl. Yani- Met van bamboe gemaakte instrumenten wordt muziek gemaakt.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Bandung staat nogal bekend vanwege zijn outletcentra. Verder heb je de nodige malls in de stad, waaronder:

  • Istana Plaza
  • Paris Van Java, PVJ voor intimi
  • Bandung Indah Plaza, kortweg BIP

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]