Athene

Uit Wikitravel
Het Parthenon op de Akropolis in Athene.

Athene (Grieks:Αθήνα) is de hoofdstad van Griekenland en ligt in de regio Attika.

Info[bewerken]

In de gemeente Athene wonen ongeveer 1 miljoen mensen. De agglomeratie Athene heeft ruim drie miljoen inwoners. De stad is in veel opzichten de bakermat van het klassieke Griekenland, en dus van de westerse beschaving.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De luchthaven Eleftherios Venizelos International Airport (ATH) ligt bij de stad Spata, zo'n 30 kilometer ten oosten van Athene. Dit vliegveld opende in 2001 haar deuren in de aanloop naar de Olympische Spelen van 2004. Het is een overzichtelijk en goed georganiseerd vliegveld. In zowel 2005 en 2006 kreeg de luchthaven de Skytrax prijs voor beste Zuid Europese luchthaven. De meeste grote internationale luchtvaartmaatschappijen hebben Athene als bestemming in hun programma.

De luchthaven heeft uitstekende openbaar vervoer verbindingen en de stad kan op de volgende wijzen worden bereikt:

  • Met de metro. Lijn 3 brengt je naar het centrum voor € 8. Indien met meerdere personen wordt gereisd kan gekozen worden voor een groeps ticket tegen een bepaalde korting.
  • Met de Proastiakos, de suburban spoorlijn van de agglomeratie Athene voor € 6 naar het Station Larisis aan de rand van het centrum van de stad. Dit station is aangesloten op het metro netwerk van de stad.
  • Met de bus: x92 tot Kifissia, X93 naar Kifissos Regionaal Busstation, X94 naar Ethniki Amyna metrostation (metrolijn 3), X95 naar het Syntagma Plein (metrolijnen 2 en 3), X96 naar Piraeus (metro Lijn 1) en X97 naar Dafni metro station (metro lijn 2) voor € 3,20. Het rit duurt 45 minuten tot 1,5 uur, afhankelijk van de verkeersdrukte. Bussen, in tegenstelling tot Metro, werken 24 uur per dag.
  • Met de taxi voor tussen € 30-35. Zorg ervoor dat de taxichauffeur de meter ingeschakeld heeft en tarief 1 hanteert (tarief 2 is van toepassing na middernacht en is twee keer zo duur).

Per trein[bewerken]

Als gevolg van de economische crisis heeft het internationale treinverkeer naar Griekenland een aantal jaren stil gelegen. Sinds 10 mei 2014 rijden er echter weer treinen tussen Bulgariije en Griekenland. Vanuit de Bulgaarse hoofdstad Sofia is er een dagelijkse verbinding met Thessaloniki in Griekenland. Er rijden tevens weer treinen tussen Skopje en Thessaloniki. Vanuit deze Noord-Griekse stad kan men gemakkelijk verder reizen naar Athene.

Vanuit de Benelux is het erg omslachtig om met de trein naar de Balkan te reizen aangezien er veelvuldig moet worden overgestapt.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Van uit de regio en en de rest van het Griekse vasteland is Athene per bus bereikbaar.

Per boot[bewerken]

Zie voor bootverbindingen bij Piraeus, de havenstad niet ver van Athene. Een bezoek aan Athene kan inbegrepen zijn in het pakket van een Middellandse-zee-cruise.

Rondreizen[bewerken]

Athene Metro

Bekijken[bewerken]

Pallas Athene
Olympische Velodroom van Athene
Acropolis
  • Acropolis
  • Acropolis museum
  • Agora van Athene - het centrum van Athene in de klassieke oudheid
  • Kerameikos - de begraafplaats van Athene in de klassieke oudheid
  • Panatheense stadium - het stadium van de eerste moderne Olympische Spelen gebouwd op de fundamenten van een stadium uit de klassieke oudheid
  • Tempel van de Olympische Zeus - ooit een van de grootste tempels van het klassieke Griekenland
  • Syntagma plein - het centrale plein van het moderne Athene waaraan het Griekse Parlement is gelegen waar tevens de typische Griekse erewacht te zien is

Doen[bewerken]

Fietsen in Athene, [1].  edit Athene is perfect om per fiets te ontdekken. Steeds meer delen van het centrum worden verkeersvrij gemaakt (fietsers zijn hier wel toegestaan), de meeste kleine straten worden door het verkeer in Athene gemeden, auto´s staan in de file terwijl fietsers glimlachend voorbij rijden.

Als je Athene bezoekt met kinderen dan is fietsen ook echt dé manier om de stad te verkennen. Je kunt makkelijk een veilig, leuke en informatieve fietstour boeken, waardoor je Athene op een snelle manier ontdekt.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Exclusieve winkels zijn te vinden in de wijk Kolonaki. In de meest bekende winkelstraten in deze wijk - Voukourestiou, Tsakalof en Skoufa - vindt men winkels van onder andere Gucci en Louis Vuitton. Het luxe warenhuis Attica ligt aan de rand van de wijk aan de boulevard Panepistimiou. Een stuk betaalbaarder zijn de winkels in de belangrijkste winkelstraat van het centrum van Athene, de Odos Ermou.

Een aanrader is de overdekte markt van Athene, de Varvakeios. Hier vindt men verse vis, vlees, groente en fruit. Deze kleurrijke markt is gelegen aan de Odos Athinas. In de wijk Monastiraki wordt iedere zondag een antiek en curiosa markt gehouden.

Ten noorden van het centrum van Athene ligt de wijk Kifissia. In deze wijk is het goed vertoeven voor shopaholics maar ook voor liefhebbers van goede restaurants en hippe cafe's. In de tevens noordelijk gelegen wijk Marousi zijn een aantal grote winkelcentra te vinden zoals The Mall en het chique Golden Hall.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Athene heeft een aantal restaurants met een michelin ster:

  • Spondi (2 sterren) - 5 Odos Pyronos, Pangrati 11636 Athene
  • Funky Gourmet (2 sterren) - 13 Odos Paramythias , Keramikos 10435 Athene
  • Varoulko (1 ster) - 80 Leoforos Pireaus, Keramikos 10435 Athene
  • Galazia Hytra (1 ster) - 40 Odos Apollonos, Vouliagméni 16671 Athene
  • Hytra (1 ster) - Onassis Cultural Centre, 107-109 Leoforos Syngrou, 11745 Athene
  • Botrini's (1 ster) - 24b Odos Vasileos Georgiou, 10435 Αθήνα

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Hotel Candia, 40, Diligianni str., Athens, 10438, Tel.: +30 210 5246112-7, Fax: +30 210 5246117, candia@candia-hotel.gr

Duur[bewerken]

  • Hotel Grande Bretagne, Syntagma (plein)
  • St. George Lycabettus Boutique Hotel, 2 Kleomenous Street, ''(+30)'' 210 7290711-19 (, fax: (+30) 210 7290439), [2]. St George Lycabettus hotel is een luxe hotel met spa gelegen in de trendy wijk Kolonaki.  edit

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

  • Apollo-kust, ten zuidoosten van de stad, langs de kustweg naar Sounion. Hier liggen wat kustplaatsen met stranden.
  • Om eens wat tot rust te komen van de drukte van de stad is het aanbevolen een vaartocht te maken langs de Sardonische Golf Eilanden.
  • Zie verder voor de omgeving van Athene de regio Attika.

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites