Asjchabad

Uit Wikitravel
Gouden standbeeld van ex-president Niyazov

Asjchabad (Turkmeens: Aşgabat, Perzisch عشق آباد; Eshgh-abad, Russisch Ашхабад; Asjchabad) is de hoofdstad van Turkmenistan. Asjchabad ligt in de Karakoem- of Karakumwoestijn aan de voet van het Kopet-Dag gebergte. De stad telde op 1 januari 2004 773.400 inwoners. De belangrijkste industrie van de stad is textiel.

Begrijpen[bewerken]

Asjchabad is een relatief jonge stad: de eerste nederzetting verscheen rond 1818. De naam zou afkomstig zijn van het Perzische Ashk-abad wat zoiets betekent als 'de stad van Arsaces'. Een andere uitleg van de naam is dat het een verbuiging is van het Perzische Eshq (liefde)en abad (plaats). De stad begon zich aan het eind van de 19e eeuw te ontwikkelen, nadat ze in 1885 was aangesloten op de Trans-Kaspische spoorlijn. Tussen 1919 en 1927 heette de stad Poltoratsk, naar de revolutionair Pavel Poltoratski. In 1948 leed de stad grote schade door een zware aardbeving.

In Asjchabad werd tussen 1902 en 1907 de eerste bahai-tempel ter wereld gebouwd. Onder het communisme werd het gebouw gebruikt als een bibliotheek. Het werd door de aardbeving van 1948 zwaar beschadigd en in 1963 werden de restanten verwijderd.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De Internationale Luchthaven Saparmurat Turkmenbashy (IATA: ASB, ICAO: UTAA) is de naam van de internationale luchthaven van Asjchabad. Het is vernoemd naar de eerste president van het land: Saparmyrat Niyazov. De luchthaven werd in 1994 geopend en groeide al snel uit tot de belangrijkste luchthaven van het land.

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

De neutraliteitsboog
  • De Vlaggenmast van Asjchabad is met een hoogte van 133 meter de op een na hoogste vlaggenmast ter wereld, na die van Kijŏng-dong (160 meter) en volgens het Guinness Book of World Records de hoogste vrijstaande vlaggenmast ter wereld.
  • De 75 meter hoge neutraliteitsboog werd in 1998 gebouwd op bevel van toenmalig Turkmeens president Saparmurat Niyazov om de neutrale politiek van het land te benadrukken. *Zie foto hiernaast.*
  • De stad staat ook vol (vergulde) standbeelden van de overleden president Saparmurat Niyazov (Turkmenbashy).

Doe[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites