Arunachal Pradesh

Uit Wikitravel
Azië : Zuid-Azië : India : Noordoostelijk India : Arunachal Pradesh

Arunachal Pradesh (Hindi: अरुणाचल प्रदेश) is een regio in het noordoosten van India.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Itanagar - De hoofdstad van Arunachal Pradesh.In de hoofdstad is nauwelijks iets te zien voor toeristen. De stad is het centrum van de lokale regering en biedt niets interessants. Het kan een goede tussenstop zijn op een reis tussen twee toeristen gebieden ( bijv voor de lange reis van Bhalukpong naar Ziro) en beschikt over een uitstekend hotel - SC Continental - Near Polytechnic College - Vivek Vihar - bedden met een goed matras en een prima keuken.

Info[bewerken]

De regio word betwist door India en China.Itaganar als hoofdstad van Arunachal Pradesh heeft weinig te bieden voor de toerist. De regio AP kan alleen bezocht worden met een speciale vergunning P.A.P ( Protected Artea Permit ) die te verkrijgen is bij de lokale reisbureaus en gidsen tegen betaling van $ 50.- per person ( 2014).Let wel, deze vergunning wordt niet verstrekt aan toeristen die op eigen gelegenheid reizen, men dient een tour met een touroperator te boeken. Men kan deze Permit echter wel boeken via het Ministerie van Toerisme in Delhi, maar reken op een procedure van minstens 3 maanden. Reizen in A.P. is bijna ondoenbaar met het openbaar vervoer ( aftandse bussen), en er bestaan geen lijsten van guesthouses of hotels in een stad of dorp. Het is aangewezen om een lokale gids in te huren, liefst met eigen auto, die de mooiste dorpen en plekken voor U kan uitstippelen. Wij hadden rondreis geboekt bij Bully Bengia , bacvoyages at gmail.com . Zeer kundige gids met comfortabele luxe auto voor een zeer redelijke dagprijs. Men dient in A.P. rekening te houden met zeer lange reistijden in verband met de erbarmelijke staat van de wegen. Een uursnelheid van 20-25 km is een goede norm. De wegen zijn gedurende de moesson bijna onberijdbaar en de vele aardverschuivingen zijn nog altijd een obstakel ver na de moesson. Plaatsen met toeristische bezienswaardigheden :

  • Tawang - klooster - Zeer lange reis over slechte wegen - Men kan zich afvragen of de lange reis de moeite loont. Klooster is zeer oud en is bewoond.

Tawang stad(je) is een koud oord en warme kleding is aangewezen ( Okt/Febr) - Zeer frequent stroomuitval - meestal de gehele nacht .

  • Nafra - Dorp met de Miji bewoners - herkenbaar aan hun typische bamboewoningen op palen. Slechts de ouderen dragen nog de traditionele kledij, jongeren zijn zoals alle jongeren gekleed in t-shirt en jeans.
  • Seppa - Heel moeilijk te bereiken stadje - reis over erbarmelijke weg, duurt minstens 8 a 9 uur. Slechts een smerig hotelletje. Government House is de tweede mogelijkheid, maar alleen als er plaats is . Meestal volzet met ambtenaren op doorreis. Toestemming dient gevraagd te worden in Itaganar.
  • Bomdilla - Grote stad met een klooster. Weinig bezienswaardigheden, behalve de zeer kleurrijke markt op Donderdag. Op de weg van Seppa naar Bomdilla liggen verschillende dorpen met Monpa bewoners. Ze zijn te herkennen ( de ouderen ) aan hun hoofdeksel van Yakhaar met de uitsteeksels. Zonder gids, zijn deze dorpen moeilijk te vinden .
  • Ziro - In deze stad en de omliggende 5 dorpen vindt men de meeste authentieke bevolking, alweer de ouderen . Ze laten zich niet gemakkelijk fotograferen, maar enkele Ruphees helpen dit probleem te overkomen. Hier vindt men nog vele ouderen die de neusverfraaiing hebben in de vorm van een plat stukje bamboe.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

===Per Auto===De stad is alleen te bereiken met auto of met lokale bussen.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

==Overnachten==Behalve de bekende kleine guesthouses, die niet allemaal even netjes zijn, beschikt deze stad over een prima 3 sterren hotel , de sterren waardig. Grote schone kamers met prima matrassen en geen plank met een laagje schuimrubber. Zeer nette toiletruimte en douche. Het restaurant serveert smakelijke lokale gerechten voor een zeer redelijke prijs. Ontbijt in de prijs inbegrepen. Nette en vlotte bediening. Prijsidee IR 3600 per kamer.

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites