Arnhem

Uit Wikitravel

Arnhem [1] is de hoofdstad van Gelderland.

Begrijpen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Per Trein[bewerken]

Station Arnhem Centrum, Station Arnhem Velperpoort oostkant van het centrum, Station Arnhem Presikhaaf op de lijn naar Velp en Zutphen en Station Arnhem Zuid tussen de wijken Elderveld, De Laar en Schuytgraaf.

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Streekbussen van Connexxion [2]

Per Boot[bewerken]

De rivier de Rijn loopt vanuit Duitsland, door Arnhem, naar Rotterdam. Vanuit Arnhem loopt de rivier de IJssel ook richting het noorden, onder meer naar Zutphen. Mede door deze ligging vlak over de grens is Arnhem een belangrijke handelshaven. Aan de zuidoever van de Rijn ligt ook een haven voor de pleziervaart en in de haven liggen verschillende rondvaartboten die vanuit Arnhem de IJssel en de Neder-Rijn bevaren.

Per bus[bewerken]

De stadsbussen [3] in Arnhem zijn uniek in Nederland. Er rijden hier trollybussen rond, met een bovenleiding boven de weg. Hoewel voor het regionale busverkeer nu dieselbussen worden gebruikt, maken de belangrijkste buslijnen in Arnhem nog steeds gebruik van de trolleybus. Het busstation ligt aan de voorzijde van het treinstation in het centrum, bovenop de nieuwe parkeerplaatsen en aan de voet van de nieuwe kantoortorens.

Zien[bewerken]

  • 39 Historische kelders uit de 13e, 14e en 15e eeuw (Rijnstraat)
  • St. Eusebiuskerk (Kerkplein 1)
  • John Frostbrug
  • Informatiecentrum Slag om Arnhem (Aan de Rijnkade onder de brug)
  • Park Sonsbeek en Huis Sonsbeek (Apeldoornseweg, Zijpendaalseweg)
  • Park en Kasteel Zypendaal (Zijpendaalseweg)

Musea[bewerken]

  • Nederlands Openluchtmuseum , Schelmseweg 89, bus 3 of 13, Tel: +031 (0)26 3576111 fax +031 (0)26 3576147, email info@openluchtmuseum.nl [4] - Een verzameling historische gebouwen uit heel Nederland.
  • Arnhems Oorlogsmuseum 40-45 (Kemperbergerweg 780)
  • Centrum voor Beeldende Kunst (Onderlangs)
  • Historisch Museum Arnhem (Bovenbeekstraat 21)
  • Bronbeek Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum (Velperweg 147)
  • Museum voor Moderne Kunst Arnhem (Utrechtseweg 87)
  • Nederlands Watermuseum (Zijpendaalseweg 26 – 28)
  • Nederlands Wijnmuseum (Velperweg 23)
  • Nationaal Historisch Museum (Nog te bouwen)

Doen[bewerken]

  • Burgers Zoo, Schelmseweg 85, Bus 3 of 13, Tel: +31 (0)26 424534 of 4450373, fax +31 (0)26 4430776, email info@burgerszoo.nl, [5] - een moderne dierentuin met onder andere een Bush, Safari, Desert, en Ocean afdeling en een speeltuin.
  • Naast de thuiswedstrijden van de voetbalclub Vitesse, is het Gelredome gastheer geweest van onder anderen de Spice Girls, Circus Herman Renz, Marco Borsato, Shakira, André Rieu, Roger Waters, Metallica, Pearl Jam, Bruce Springsteen, Paul de Leeuw en het muziekfestival Night of the Proms. Periodiek worden MXT motocross demonstraties in het stadion gegeven en vinden dancefeesten plaats als DJ Tiësto in concert en Qlimax. Ook is het Gelredome sinds 2002 thuislocatie voor de jaarlijkse EO-Jongerendag.
  • Jaarlijks trekt World Statues in de maand augustus rond de 500000 bezoekers naar Arnhem. World Statues is het officieuze Wereldkampioenschap Levende Standbeelden.
  • De Rijnhal is een beurshal, die jaarlijks plaats biedt aan verschillende hobby- en vakbeurzen zoals een modelspoorbeurs, computerbeurs, verschillende vlooienmarkten en Pasar Malam. Ook is de Rijnhal locatie voor onder meer verschillende circussen en grotere evenementen als Holiday on Ice.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • Arnhem is de 7e winkelstad van Nederland en het centrum is in 2007 uitgeroepen tot het beste van Nederland. In de binnenstad bevinden zich diverse winkels, van grote warenhuizen als Vroom & Dreesmann en De Bijenkorf tot kleine speciaalzaakjes in de achterafstraten. Bekende winkelstraten in Arnhem zijn de Ketelstraat, Steenstraat, Koningsstraat, Bakkerstraat en Rijnstraat.
  • Daarnaast heeft Arnhem ook een aantal grote winkelcentra, zoals in Kronenburg en Presikhaaf. Het winkelcentrum Presikhaaf gold in 1971 op een tentoonstelling in Parijs als het modernste winkelcentrum van Europa. Sindsdien is het zelf meerdere malen aangepast aan recentere eisen des tijds en werd het bovendien grotendeels overdekt.

Markten[bewerken]

Er zijn in Arnhem diverse weekmarkten:

  • Kerkplein op vrijdag van 07.30 - 13.00 uur en zaterdag van 09.00 - 17.00 uur
  • Elderveld op dinsdag van 07.30 -13.00 uur
  • Geitenkamp op zaterdag van 09.00 - 16.00 uur
  • Hommelstraat op zaterdag van 09.00 - 17.00 uur
  • Jansplaats op dinsdag van 07.30 - 15.00 uur
  • Presikhaaf op dinsdag van 07.30 - 13.00 uur

Eten[bewerken]

In Arnhem zijn veel leuke plekjes te vinden waar je goed kunt eten. Zoals in veel steden geldt: wijk af van gebaande paden en duik in het echte Arnhem.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

  • De Korenmarkt en zijn directe omgeving zijn bekend om de vele kroegen, discotheken en andere horeca faciliteiten. Ook in het centrum en aan de Rijnkade vind men horeca faciliteiten.

Uitgaan[bewerken]

  • Arnhem heeft 3 bioscopen (Rembrandt theater, Eurocinema (5x) en het Filmhuis), 8 theaters, een concertgebouw Musis Sacrum en een schouwburg.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • NH Rijnhotel, Onderlangs, 10, +31.26.4434642 [6]. Gelegen aan de oever van de rivier de Rijn. Het hotel ligt op loopafstand van het Centraal Station Arnhem en het centrum van de stad.

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites