Armenië

Uit Wikitravel
Europa : Armenië
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Am-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Jerevan
Regering Republiek
Munt Dram (AMD)
Oppervlakte 29,800 km2
Bevolking 2.976.372 (Juli 2006)
Taal Armeens
Religie Christenen (ongeveer 100%)
Elektriciteit 220V/50Hz
Oproepcode +374
Internet TLD .am
Tijdzone UTC +4

Armenië (officieel Republiek Armenië) is een land in de Kaukasus dat soms bij Europa wordt gerekend maar geografisch eerder tot Azië behoort.

Regio's[bewerken]

Armenië is onderverdeeld in 11 provincies (marzer, enkelvoud: marz):

Steden[bewerken]

De tien grootste steden van Armenië waren volgens de volkstelling van 2001:

Plaats Armeens Inwoners
Jerevan (Erevan) Երևան 1.091.235
Gjoemri Գյումրի 140.318
Vanadzor Վանաձոր 93.823
Echmiatsin (Etsmiadzin) Էջմիածին 51.280
Hrazdan Հրազդան 43.926
Abovjan Աբովյան 38.876
Kapan Կապան 34.656
Armavir Արմավիր 28.733
Ararat Արարատ 26.175
Gavar Գավառ 23.302

Het Sevanmeer (soms ook gespeld als Sevameer): Het grootste meer van het land.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Armenië is één van de oudste landen ter wereld en omvatte vroeger een veel groter gebied dan nu.De geschiedenis van Armenië gaat terug tot ongeveer 1500 voor Christus. Armenië was vroeger een koninkrijk en was op zijn grootst onder koning Tigran de Grote van 95 v.Chr.-66 v.Chr. Hij stichtte de stad Tigranocerta als hoofdstad van zijn machtige rijk.Het land strekte zich uit over de Kaspische Zee tot aan de Middellandse Zee. Armenië was het eerste land ter wereld dat het Christendom als staatsreligie aannam, in 301.

In de 17e eeuw werd het land opgedeeld. In de 19e eeuw kwam een groot deel van Armenië onder bestuur van het Russische Rijk. Na de Eerste Wereldoorlog maakte Armenië samen met Georgië en Azerbeidzjan deel uit van de Kaukasische Federatie. Zo konden deze drie landen van 1918 tot 1920 onafhankelijk blijven, waarbij Armenië werd aangeduid als de Democratische Republiek Armenië. In 1920 werd Armenië veroverd door het Rode Leger en bij de Sovjet-Unie gevoegd, waarna het werd hernoemd tot de Armeense SSR.

In december 1988 vond er een zware aardbeving plaats in het noorden van het land. Ook in dat jaar ontstond er een conflict met Azerbeidzjan over Nagorno-Karabach, dat als autonome oblast binnen Sovjet-Azerbeidzjan lag en waar de Armeniërs de meerderheid vormen. In augustus 1990 werd Armenië onafhankelijk van de Sovjet-Unie. In 1991 riep Nagorno-Karabach de onafhankelijkheid uit. Zowel bij de hierop volgende oorlog als op de huidige situatie wordt Nagorno-Karabach door Armenië politiek en militair ondersteund.

Armenië leed ernstige economische schade als gevolg van een blokkade door Turkije en Azerbeidzjan. In de jaren 90 is meer dan een kwart van de totale bevolking uit het land geëmigreerd. Voor het heropenen van de grens met Armenië stelde Turkije jarenlang als eis dat Armenië niet langer internationale erkenning voor de Armeense Genocide zou zoeken, territoriale claims ten opzichte van Oost-Anatolië (westelijk Armenië) zou afzien en dat Armeense strijdkrachten zich zouden terugtrekken uit 'bezette gebieden' om Nagorno-Karabach. Toen het er in 2009 op leek dat er daadwerkelijk vooruitgang in de onderhandelingen tussen Armenië en Azerbeidzjan waren, gingen Turkije en Armenië overleggen over een normaliseringsovereenkomst. Op 10 oktober 2009 ondertekenden Armenië en Turkije een protocol, waarmee beide landen een einde maken aan de jarenlange onderlinge spanningen en diplomatieke betrekkingen aangaan. Het protocol moet evenwel nog door de parlementen van beide landen geratificeerd worden. Het is de bedoeling dat dan ook de Turks-Armeense grens weer zal worden opengesteld. De Turkse premier Recep Tayyip Erdoğan stelde echter dat het Turkse parlement niet tot de ratificatie zou overgaan zolang Armenië zich niet terugtrekt uit Nagorno-Karabach. Het lijkt erop dat Erdoğan een versnelling van de oplossing wil forceren.

Klimaat[bewerken]

Armenië heeft een bergachtig landklimaat. Extreme temperaturen variëren van minder dan -30° C in de winter tot ruim 40° C in de zomer (in het zuiden), hoewel de temperaturen het grootste deel van het jaar meer gemiddeld zijn. Vooral in de zomer kent het land langere droge periodes. De Armeense winters duren naar West-Europese normen meestal erg lang.

Bevolking[bewerken]

Het inwoneraantal van Armenië bedraagt 2.967.004 (2009) en de bevolkingsdichtheid is 99,6/km² (2009). Sinds de onafhankelijkheid heeft Armenië te kampen met een dalend inwoneraantal.

De bevolking is vrij homogeen samengesteld. Volgens de laatste telling in 2001 wonen er in Armenië 97,9% Armeniërs, 1,3% Koerden (Jezidi's) en 0,5% Russen.

Kunst & cultuur[bewerken]

Klooster van Tatev

Armenië kent een zeer lange kunstgeschiedenis die 4500 jaar teruggaat. In Armenië kom je veel vroegchristelijke bouwkunst tegen, zoals kathedralen, kerken en kloosters. Enkele beroemde vroegchristelijke bouwwerken zijn:

  • Kathedraal van Echmiatsin
  • Kathedraal van Zvartnots
  • Kloosters van Haghpat
  • Klooster van Sanahin
  • Klooster van Sint Hripsime
  • Klooster van Noravank
  • Klooster van Tatev
  • Klooster van Haghartsin
  • Klooster van Achtala
  • Klooster van Ketsjaris
  • Kloosters van Sevan
  • Klooster van Goshavank

Armenië staat tevens bekend om zijn kunstschilders, Ivan Aivazovski is er een van. I.K. Aivazovski (Aivazian) schilderde voornamelijk romantische zee- rivier- en strand- gezichten.

Feestdagen[bewerken]

De nationale feestdag is op 21 september.

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Visa voor Armenië worden afgegeven door de ambassade in Brussel, maar zijn ook bij aankomst verkrijgbaar. De Visumdienst kan daarbij helpen.

Sinds begin 2013 is het voor Nederlandse paspoorthouders niet meer nodig om een visum aan te vragen voor een toeristenreis naar Armenië.

Per vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven van Zvartnots ligt ongeveer 10 kilometer ten westen van de hoofdstad Jerevan. Dit is veruit de belangrijkste luchthaven van het land.

In de buurt van Gyumri, in het noordwesten van het land, bevind zich de Shirak Luchthaven waar vluchten worden aangeboden van en naar enkele Russische steden.

Per trein[bewerken]

Er is een internationale treinverbinding tussen Jerevan en Tbilisi, de hoofdstad van buurland Georgië. Alle verbindingen van en naar Turkije en Azerbeidzjan zijn opgeschort vanwege de politieke situatie.

Per auto[bewerken]

Met de auto kan men vanuit Georgië en Iran naar Armenië reizen maar de grenzen met Turkije en Azerbeidzjan zijn gesloten. Hou er wel rekening mee dat de wegen in slechte staat zijn.

Per bus[bewerken]

Er is een dagelijkse busdienst naar Jerevan beschikbaar vanuit Teheran of Tabriz voor ongeveer €60, bespreek dit best vooraf in het reisbureau. De enige grensovergang tussen Iran en Armenië nabij Nuduz en Agarak is anderzijds zeer slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. De grensovergang is namelijk heel afgelegen en wordt vooral door vrachtwagenchauffeurs gebruikt.

Per boot[bewerken]

Armenië is door land ingesloten en de rivieren zijn voor het grootste deel onbevaarbaar, hierdoor is het dus onmogelijk om per boot naar Armenië te reizen.

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Taal[bewerken]

In Armenië spreekt men Armeens, ook Russisch is wijdverspreid. Engels daarentegen wordt door veel Armeniërs niet begrepen, zeker buiten de steden en in afgelegen gebieden is dit nog het geval.

Geldzaken[bewerken]

De munteenheid van Armenië heet de Dram, ook wel aangeduid als AMD. 1 Euro is +/- 550 dram. Deze munteenheid is niet verkrijgbaar bij Nederlandse banken of GWK's en kan niet in- of uitgevoerd worden. In de grotere steden zijn echter genoeg geldautomaten te vinden waaruit contant geld kan worden opgenomen. Creditcards zijn in Yerevan goed te gebruiken alleen in de rest van het land zullen deze minder geaccepteerd worden.

Kosten[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Landen in Europa: (Balkan, Baltische staten, Benelux, Britse en Ierse eilanden, Centraal-Europa, Iberisch Schiereiland, Kaukasus, Scandinavië)

Albanië · Andorra · België · Bosnië en Herzegovina · Bulgarije · Cyprus · Denemarken · Duitsland · Estland · Finland · Frankrijk · Georgië · Griekenland · Hongarije · IJsland · Ierland · Italië · Kroatië · Letland · Liechtenstein · Litouwen · Luxemburg · Macedonië · Malta · Moldavië · Monaco · Montenegro · Nederland · Noorwegen · Oekraïne · Oostenrijk · Polen · Portugal · Roemenië · Rusland · San Marino · Servië · Slovenië · Slowakije · Spanje · Tsjechië · Turkije · Vaticaanstad · Verenigd Koninkrijk · Wit-Rusland · Zweden · Zwitserland

Landen in Azië (Centraal-Azië, Midden-Oosten, Noord-Azië,Oost-Azië,Zuidoost-Azië, Zuid-Azië)

Afghanistan · Armenië · Azerbeidzjan · Bahrein · Bangladesh · Bhutan · Brunei · Cambodja · China · Filipijnen · Georgië · India · Indonesië · Irak · Iran · Israël · Japan · Jemen · Jordanië · Kazachstan · Kirgizië · Koeweit · Laos · Libanon · Maldiven · Maleisië · Mongolië · Myanmar · Nepal · Noord-Korea · Oezbekistan · Oman · Oost-Timor · Pakistan · Qatar · Rusland · Saoedi-Arabië · Singapore · Sri Lanka · Syrië · Tadzjikistan · Taiwan · Thailand · Turkije · Turkmenistan · Verenigde Arabische Emiraten · Vietnam · Zuid-Korea

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites