Ardennen

Uit Wikitravel
Benelux : België : Wallonië : Ardennen

De Ardennen (Frans: Ardennes, Waals: Årdene) vormen een bosrijk laaggebergte in oostelijk België (een groot deel van Wallonië het grootste deel in de provincies Luxemburg en Luik, en uitlopers in Namen en Henegouwen), Noord-Luxemburg en een klein stukje aangrenzend Frankrijk.
Het is de westelijke uitloper van een massief van leisteen waartoe ook het ten oosten van de Ardennen in Duitsland gelegen Eifelgebergte behoort.

Info[bewerken]

Er bestaan twee indelingen ten aanzien van welk gebied precies tot de Ardennen behoort.

De ene betreft een geologische indeling. Hierbij gaat het om het eigenlijke Ardense heuvelland. De grenzen hiervan worden min of meer gevormd door de rivier de Vesder en het daarboven gelegen Land van Herve in het noorden en de rivier de Semois en het daaronder gelegen Belgisch-Lotharingen in het zuiden. De westgrens betreft de schisteuze depressies van de Fagne en de Famenne en de oostgrens de Eifel.Tussen de Fagne-Famenne en de Ardennen ligt een slechts enkele kilometers brede kalksteenformatie, de Calestienne.

De andere is een toeristische en cultureel-landschappelijke indeling, de ruime opvatting. Hierbij worden ook de gebieden rondom het eigenlijke Ardense heuvelland tot de Ardennen gerekend zoals de Condroz, de Fagne en de Famenne, de Gaume of Belgisch-Lotharingen, het Land van Herve en de Voerstreek. De grenzen van deze 'ruime' Ardennen liggen bij de rivieren de Maas en de Samber in het westen, de Franse Maas bij Sedan in het zuiden, de Eifel in het oosten en het Nederlandse Zuid-Limburg in het noorden.

In dit artikel beperken we ons tot de “eigenlijke Ardennen”. Meer informatie over de streken die tot de “ruime Ardennen” gerekend worden, is te vinden in de respectievelijke artikels.

Regio's[bewerken]

Men onderscheidt een hoger gedeelte en een lager gedeelte in de Ardennen, de Hoge en de Lage Ardennen. De Hoge Ardennen liggen in het noordoosten; hier vindt men dan ook de hoogste toppen die tot ver over de zeshonderd meter kunnen reiken. Zo is de hoogste heuvel de in de Hoge Venen gelegen Signaal van Botrange (694 meter). Een andere topper is de in het noorden van de provincie Luxemburg gelegen Baraque de Fraiture (652 meter). De Lage Ardennen liggen in het meest in het zuidwesten, in het zuiden van de provincies Henegouwen, Namen en Luxemburg alsmede in het aangrenzende Frankrijk. De heuvels zijn over het algemeen nooit hoger dan vijfhonderd meter. Talloze kleine rivieren ontspringen in het Ardense heuvelland, zoals de Amblève, de Ourthe en de Semois. In een aantal daarvan zijn stuwmeren aangelegd zoals onder andere bij Eupen en Robertville.

Steden[bewerken]

In de Belgische Ardennen:

In de Franse Ardennen:

In de Luxemburgse Ardennen:

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Auto[bewerken]

De auto is het aangewezen transportmiddel in de Ardennen

Trein[bewerken]

Met de trein kan je grote en kleine steden bereiken.

Bus[bewerken]

Behalve de drukste lijnen hebben de busverbindingen een lage frequentie in het Waals gewest. Je hebt bijvoorbeeld enkel 's morgens en 's avonds enkele verbindingen.

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Er is in de Ardennen ontzettend veel te doen. Vooral onder Nederlanders is een weekend of midweek Belgische Ardennen erg populair. De heuvelachtige omgeving, de dichte bossen en het gevoel al echt in het buitenland te zijn is voor veel Nederlanders een goede reden om naar de Ardennen te reizen. Met name de gebieden rondom Luik zijn erg populair, gevolgd door stadjes als Vielsalm en La Roche.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Uitgaan is in de Ardennen vrijwel onmogelijk. Hoewel elk groter dorp of stadje wel beschikt over cafés en terrasjes, zijn echte uitgaansgelegenheden eigenlijk niet aanwezig. Wel worden in de zomermaanden in vrijwel alle kleine dorpjes verschillende festivals georganiseerd.

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Steden en dorpen Ardennen ( regio's Luxemburg · Luik · Namen · Henegouwen · Groothertogdom Luxemburg · Champagne-Ardenne · Noordrijn-Westfalen )

Bastenaken (Bastogne) · Bertrix · Bouillon · Clervaux · Diekirch · Durbuy · Esch-sur-Sûre · Ettelbruck · Fumay · Gedinne · Givet · Houffalize · La Roche-en-Ardenne · Libramont-Chevigny · Malmedy · Neufchâteau · Revin · Saint-Hubert · Sankt Vith · Spa · Stavelot · Verviers · Vianden · Thüringen · Wiltz

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites