Apeldoorn

Uit Wikitravel

Apeldoorn [1] is de grootste stad op de Veluwe in de Nederlandse provincie Gelderland. Apeldoorn ontwikkelde zich pas in de laatste honderd jaar tot een van de grootste steden van het land. Het staat tegenwoordig bekend om zijn stadsparken en zijn 'groene' karakter. Kenmerkend is de Apeldoornse huisjes-structuur, met veel monumentale en vrijstaande woningen en relatief weinig hoogbouw. Door de bouw van de nieuwbouwwijken Zonnehoeve en Zuidbroek zal het inwoneraantal in de komende jaren stijgen naar ongeveer 170.000 inwoners.

Arriveren[bewerken]

Per auto[bewerken]

Apeldoorn is per snelweg bereikbaar via de rijkswegen A1 en A50. Op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn en het A1-traject tussen Apeldoorn en Deventer-Oost zijn medio 2006 spits- respectievelijk plusstroken in gebruik genomen. Door minister Peijs van verkeer en waterstaat zijn deze spitsstroken geopend.

Per trein[bewerken]

Apeldoorn is ook per trein bereikbaar. Tussen station Amersfoort en station Deventer stopt de intercity tweemaal per uur op station Apeldoorn. Hierdoor kent Apeldoorn een snelle en directe verbinding met Amsterdam, Rotterdam, Schiphol, Den Haag, Utrecht en Enschede. Tussen station Zutphen en station Apeldoorn rijdt een stoptrein.

Sinds de nieuwe dienstregeling van de NS is ingevoerd (op 10 december 2006), stoppen ook de internationale treinen op station Apeldoorn zoals tot 1995 gebruikelijk was. Hierdoor heeft Apeldoorn weer een rechtstreekse verbinding met Rheine, Osnabrück, Hannover, Wolfsburg en Berlijn in Duitsland en Szczecin in Polen. Ook rijden per deze datum stoptreinen richting Deventer en Almelo, die op de nieuwe stations Apeldoorn-Osseveld en Twello stoppen. Eveneens per deze datum is het Station Apeldoorn De Maten, gelegen aan de lijn Apeldoorn - Zutphen, in gebruik genomen. Hierdoor beschikt Apeldoorn nu over drie spoorwegstations.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

In Apeldoorn zelf zorgt een ringweg voor de bereikbaarheid van de wijken van de stad. Ook kent Apeldoorn een zeer fijnmazig netwerk van fietspaden.

De verschillende wijken van de stad zijn bovendien verbonden door elf stadsbuslijnen. Deze stadsbussen rijden om het kwartier en sluiten altijd op elkaar aan. Bovendien kost een retourtje met de stadsbus in Apeldoorn slechts 1.50 euro. Hierdoor is het gebruik van de stadsbus in Apeldoorn de laatste jaren sterk toegenomen.

Zien[bewerken]

  • Apenheul[2] 3-9j € 12 10-64j € 16,50, 65+ € 12
  • Paleis Het Loo Nationaal Museum[3], Koninklijk Park 1, Tel: +031 {0)55-5772400 (maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren), fax +031 {0)55-5219983m email info@paleishetloo.nl Di t/m Zo van 10.00 tot 17.00 uur. Ma gesloten, behalve op een feestdag.- Volwassenen € 9,00 p.p., 6 t/m 17 jaar € 3,00 p.p., Cultureel Jongerenpaspoort € 3,00 p.p., ANWB-pas (Show your Card!) max. 4 personen per kaarthouder € 7,00 p.p.
  • Paleis Museum
  • Museum van de Kanselarij der Nederlandse Orden in de Oostvleugel
  • Kroondomein het Loo[[4]]
  • Koningin Julianatoren.
  • De Grote Kerk, ook wel bekend als Koninginnekerk.
  • De parochiekerk Maria ten Hemelopneming.
  • De Parkenbuurt, ten noorden van het centrum. Hier staan veel oude herenhuizen, soms rijk versierd met ornamenten.
  • villapark Berg en Bos, dat wordt gekenmerkt door haar ruime opzet, 'meanderende' lanen en een bijzondere constellatie van de aanwezige bebouwing en de nog alom aanwezige bebossing. De wijk wordt vaak vergeleken met de villawijken in Blaricum en Laren (het Gooi).
  • * De begraafplaats Heidehof

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • De Hoofdstraat, de langste winkelstraat van Nederland, en het overdekte winkelcentrum De Oranjerie.

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • De schouwburg Orpheus is in november 2004 heropend en is nu een van de vijf grootste schouwburgen van Nederland. De grootste zaal is te gebruiken als concertzaal en theaterzaal en qua akoestiek zou deze zaal concurreren met het Concertgebouw te Amsterdam.

Slapen[bewerken]

  • Nationaal Park de Hoge Veluwe, met het museum Krӧller Müller, jachtslot Sint Hubertus en bezoekerscentrum Museonder.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites