Antwerpen (provincie)

Uit Wikitravel
Europa : Benelux : België : Vlaanderen : Antwerpen

De provincie Antwerpen[1] is 1 van de 5 Vlaamse provincies van België. Het is de enige provincie van Vlaanderen die genoemd is naar de hoofdstad van de provincie. Ze grenst aan de provincies Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. België heeft veel te danken aan de haven van Antwerpen.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

Gemeenten & Deelgemeenten[bewerken]

  • Antwerpen: Aartselaar, Antwerpen, Boechout, Boom, Borsbeek, Brasschaat, Brecht, Edegem, Essen, Hemiksem, Hove, Kalmthout, Kapellen, Kontich, Lint, Malle, Mortsel, Niel, Ranst, Rumst, Schelle, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wommelgem, Wuustwezel, Zandhoven, Zoersel, Zwijndrecht
  • Mechelen: Berlaar, Bonheiden, Bornem, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Mechelen, Nijlen, Putte, Puurs , Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver, Willebroek
  • Turnhout: Arendonk, Baarle-Hertog, Balen, Beerse, Dessel, Geel, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hoogstraten, Hulshout, Kasterlee, Laakdal, Lille, Meerhout, Merksplas, Mol, Olen, Oud-Turnhout, Ravels, Retie, Rijkevorsel, Turnhout, Vorselaar, Vosselaar, Westerlo

Zie[bewerken]

In de deelgemeenten rond Antwerpen vind je grote forten per nummer genaamd.
Deze forten zijn meestal omgebouwd tot natuurpark of recreatieterrein. Een paar van de forten zijn gesloten en zijn natuurreservaten (oa. Fort 7).

Info[bewerken]

Uiteindelijk ontstond Antwerpen uit het Hertogdom Brabant, een van de toonaangevende gewesten van de Nederlanden. Het omvatte de huidige provincies Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en het hoofdstedelijk gewest Brussel. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog raakte Brabant verdeeld tussen de Spaanse Nederlanden en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Het noordelijke deel werd onderdeel van de Republiek, het zuidelijke deel kwam bij de Zuidelijke Nederlanden. Na de Franse inval in 1795 werd Brabant opgesplitst in de departementen Twee Neten en Dijle. Na de geallieerde bevrijding in 1815 werden deze departementen hernoemd naar Antwerpen en Zuid-Brabant.

Na de vorming van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden kent Antwerpen, met name de haven van Antwerpen, een periode van ongekende bloei. Dit dankzij het einde van de napoleontische oorlogen en de wederopenstelling van de Schelde.

Na de Belgische Revolutie volgt België een meer continentale politiek, waar met name Wallonië en Limburg voordeel aan hebben. Antwerpen maakt een depressie mee, omdat de handel moeilijker geworden is, mede door de gevoerde politiek. Door haar ligging vlakbij Nederland, blijft in de provincie Antwerpen het Nederlands het sterkst beschermd tegen de verfransingspolitiek waartoe de regering had besloten.

Geleidelijk wist de economie zich te herstellen en begon Antwerpen de aloude rivaal Rotterdam bij te benen. Na de Tweede Wereldoorlog komt Antwerpen in de 'Vlaamse industriële ruit' te liggen.

Taal[bewerken]

De officiële taal is het Nederlands, de meeste Antwerpenaren zullen u ook in het Engels te woord kunnen staan.

Globaal genomen worden de dialecten uit de provincie ingedeeld onder het Brabants. Verder vallen de dialecten onder te verdelen als Kempen-Brabants en vervolgens Zuiderkempens en meer bepaald de subgroep van de "heirbaan-dialecten" (de dialecten die ontstonden langs de heirbaan richting Dordrecht). Het echte Antwerps en Mechels zijn typische stadsdialecten, die duidelijk te onderscheiden zijn van de dialecten uit de omliggende gebieden.

Het is de enige provincie in Vlaanderen waar geen faciliteitengemeenten zijn.

Arriveren[bewerken]

De belangrijkste autosnelwegen die de provincie doorkruisen zijn de E19, de A12, de E313, de E17 en de E34. Daarnaast hebben de steden Antwerpen (R1 en R2), Lier (R16), Mechelen (R12), Turnhout (R13) en Herentals (R15) een ringweg.

Er lopen enkele belangrijke spoorlijnen door Antwerpen die de provincie verbinden met de omliggende provincies en het buitenland: Antwerpen-Brussel, Antwerpen-Gent en Antwerpen-Rotterdam/Amsterdam zijn de belangrijkste. De belangrijkste stations zijn Antwerpen Centraal, Berchem, Mechelen en Lier.

Verschillende buslijnen van de vervoersmaatschappij De Lijn verbinden de gemeenten van de provincie onderling en met de gemeenten in de omliggende provincies. De belangrijkste "busstations" zijn in Antwerpen, Mechelen, Oostmalle, Turnhout, Hoogstraten, Lier, Willebroek, Mol en Heist-op-den-Berg.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Het is zeer veilig in de provincie Antwerpen, ook de stad Antwerpen is een veilige stad. Dezelfde waarschuwing als voor andere grote steden is deze: de aanwezigheid van veel toeristen lokt tevens een aantal verdachte figuren, wees niet nonchalant.

Rondom[bewerken]

Regio's van Antwerpen (provincie)

Antwerpen · Mechelen · Antwerpse Kempen · Scheldeland

Provincies van België

Antwerpen · Henegouwen · Luik · Limburg · Luxemburg · Namen · Oost-Vlaanderen · Vlaams-Brabant · Waals-Brabant · West-Vlaanderen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites