Anguilla

Uit Wikitravel

Anguilla is een Brits overzees gebiedsdeel in de regio van de Caribische eilanden.

Inhoud

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Algemeen

Vanwege de ligging vlak bij Sint Maarten is Anguilla erg goed bereikbaar. Doordat er niet rechtstreeks op Anguilla gevlogen kan worden vanuit Europa en de V.S. is Anguilla echter toch aanmerkelijk rustiger dan Sint Maarten.

Vanuit Europa

Vanuit Europa is vliegen op Sint Maarten (IATA: SXM) de meest eenvoudige optie. Vanuit Amsterdam (KLM) en Parijs-Charles de Gaulle (KLM-Air France) zijn er rechtstreekse verbindingen met Sint Maarten. De reistijd vanuit Amsterdam bedraagt ca. 9 uur. De terugvlucht naar Amsterdam is niet rechtstreeks (via Curacao, Bonaire of Parijs) en duurt daarom ca 2,5 uur langer.

Vanuit de Verenigde Staten

De meeste toeristen uit de V.S. reizen ook via Sint Maarten. Er zijn rechtstreekse verbindingen met o.a. New York, Boston, Atlanta en Miami. Een alternatief voor Sint Maarten is San Juan, Puerto Rico (IATA: SJU).

Van Sint Maarten naar Anguilla met de boot

Eenmaal aangekomen op Sint Maarten hebben reizigers twee opties: vliegen of met een (shuttle) boot/ferry. De meeste toeristen kiezen voor de boot. Sinds december 2012 is vlak bij de luchthaven van Sint Maarten een nieuwe veerboothaven in gebruik genomen, waarvan alle veerbootdiensten gebruik maken. Vervoer van personen en koffers, inchecken en douane is zeer efficiënt geregeld.

De goedkoopste diensten worden uitgevoerd door MV Shauna Ferries en Link Ferry ($ 60 retour). Ook populair zijn GB Express en Funtime, maar deze zijn wel aanzienlijk duurder (ca. $ 120 retour). Privé charters zijn mogelijk. De ferries varen alle op Blowing Point, Anguilla en de vaarduur bedraagt ca. 30 tot 45 minuten, exclusief vervoer van en naar de veerboothaven, inchecken enz. Reken in totaal op 1 tot 1,5 uur.

Een paar luxe hotels op Anguilla, Cap Juluca en Viceroy, bieden hun gasten de mogelijkheid om gebruik te maken van een eigen privé shuttle.

Van Sint Maarten naar Anguilla met het vliegtuig

Anguilla heeft één luchthaven: Clayton J. Lloyd International Airport (IATA code: AXA). Dit is een kleine internationale luchthaven met verbindingen in de Caraibische regio. De belangrijkste verbindingen voor reizigers vanuit Europa en Amerika zijn de vluchten van en naar Sint Maarten en San Juan, Puerto Rico.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites