Amiens

Uit Wikitravel

Amiens [1] in Noord-Frankrijk is de hoofdstad van de regio Picardië en van het departement Somme. De stad ligt circa 115 km ten noorden van Parijs en telt ongeveer 137.000 inwoners, die Amiénois worden genoemd.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

De stad is gesticht door de Romeinen onder de naam Samarobriva, hetgeen "brug over de Somme" betekent. De huidige naam is afgeleid van een toenmalig Belgisch volk, de Ambiani, dat de stad tot hoofdstad maakte.

In de late middeleeuwen werd hier de verfplant wede verbouwd die destijds de grondstof was voor bijna alle blauwe kleuren; eind 15e eeuw wordt het velours d'Amiens ontwikkeld.

De schrijver Jules Verne leefde vanaf 1882 in Amiens, stierf er en ligt er begraven.

In de Eerste- zowel als de Tweede Wereldoorlog heeft de stad zwaar te lijden gehad en het mag een wonder heten dat het oude centrum nog zo goed bewaard is gebleven.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

In de stad staat een van de belangrijkste kathedralen van Frankrijk, de Notre-Dame d'Amiens|Notre-Dame, die sinds 1981 is opgenomen in de UNESCO-Werelderfgoed lijst. Het is de grootste gotische kathedraal van Europa, ongeveer twee keer zo groot als de Notre-Dame van Parijs. De kathedraal maakt tevens deel uit van een ander werelderfgoed: Pelgrimsroutes in Frankrijk naar Santiago de Compostella. De nabijgelegen klokkentoren behoort tot een derde soort werelderfgoed in deze stad: de Belforten in België en Frankrijk.

De 'Hortillonnages' vormen een 300 hectare groot moerassig gebied, dat bestaat uit talloze kleine volkstuinen, die van elkaar gescheiden zijn door middel van evenzo talloze smalle kanaaltjes. De meeste van die volkstuinen zijn slechts toegankelijk per boot. De naam "hortillonnages" is afgeleid van het Picardische woord "hortillon" wat "warmoezenier" of "tuinbouwer" betekent. Het woord "hortillon" is dan weer afgeleid van het Latijnse "hortillus", wat staat voor "kleine tuin".

Het Quartier saint Leu en de Quai bélu

Het stenen circus Cirque Jules Verne en het Maison Jules Verne

De 'tour Perret' werd in 1942 ontworpen door de architect Auguste Perret. Ze paste in het kader van een groot heropbouwingsproject in de buurt van het station van Amiens dat grotendeels verwoest werd tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1949 werd hiermee begonnen en in 1954 volgde de voltooiing. In 1959 wordt de toren echt in gebruik genomen omdat men er pas dan appartementen en kantoren in installeert. In de tijd van haar bouw gold de toren als een buitengewone constructie van gewapend beton. De toren telt 30 verdiepingen en is 110 m hoog als de 6 m lange mast meegerekend wordt. Lange tijd was ze de hoogste wolkenkrabber van West-Europa.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites