Amersfoort

Uit Wikitravel

Amersfoort[1] is een stad in het noordoosten van de provincie Utrecht.

Info[bewerken]

Amersfoort is gebouwd tegen de rand van de Utrechtse Heuvelrug. Het biedt daarom een uitstekend uitgangspunt voor het verkennen van de Heuvelrug en de aangrenzende Eemvallei en Gelderse Vallei. Vooral de mogelijkheden om vanuit Amersfoort te fietsen en wandelen door afwisselende landschappen van bos, heide en polder zijn groot.

Amersfoort heeft een binnenstad waarin een aantal middeleeuwse elementen goed geconserveerd zijn, en waarin het genoeglijk wandelen is. Daarnaast biedt Amersfoort met de wijk Kattenbroek voor Nederlandse begrippen uiterst bijzondere nieuwbouw.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Dichtstbijzijnde internationale vliegveld: Schiphol.

Per Trein[bewerken]

Amersfoort is een treinknooppunt. De hoofdlijnen uit Amsterdam, Apeldoorn, Utrecht en Zwolle komen hier samen.

Het is per trein uitstekend te bereiken vanuit Rotterdam (ca. 1 uur), Den Haag (ca. 1 uur), Amsterdam (ca. 40 min.), Utrecht (ca. 15 min), Zwolle (ca. 40 min), Groningen (ca. 1h45min), Leeuwarden (ca. 1h.45min), Apeldoorn (ca. 30 min), Enschede (ca. 1h30min) etc.

Per Auto[bewerken]

Ten noordoosten van de stad ligt knooppunt Hoevelaken. Hier kruisen de A1 (van Amsterdam naar het oosten van het land) en de A28 (Utrecht naar het noorden van het land) elkaar. Dit geeft een aanwijzing voor de bereikbaarheid van de stad.

Per Bus[bewerken]

Streekbussen van Connexxion [2] van en naar Amersfoort rijden op (en via tussen liggende plaatsen):

  • Blaricum, Ede, Hilversum, Hoevelaken, Houten, Leusden, Rhenen, Urk, Utrecht, Wageningen, Wijk bij Duurstede en Zeewolde.

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Amersfoort heeft een aantal attracties, zoals:

  • Museum Flehite
  • Mondriaanhuis
  • Nederlands Cavaleriemuseum[3] In de Bernardkazerne, Barchman Wuylierslaan. Per auto; volg de borden dierentuin en cavalariemuseum.Tel: +31 (0)33-4661996, fax +31 (0)33-4661493 Di-Vr 10-16u Zo, feestdagen en 31 december gesloten. Volwassenen € 4.-, 4-10 jaar € 2.-, NS-pas € 3.-, Museumjaarkaart Gratis. NB Legitimatie (paspoort, rijbewijs) is aan de kazernepoort verplicht.
  • Armando Museum
  • Vindselmuseum In Natura
  • DierenPark Amersfoort; Barchman Wuytierslaan 224, (westen van Amersfoort) Tel: +31 (0)33 422-7100; Email: gastenservice@dierenparkamersfoort.nl [4] Open: nov-apr dagelijks 10:00 -17:00, apr-okt dagelijks 10:00 - 18:00. Goed toegankelijk met de rolstoel. Onder voorwaarden mogen ook honden mee. Een particuliere dierentuin aan de rand van het bosgebied Birkhoven waarmee het een geheel vormt, vandaar de hoofdletter P van Park. Bekende attracties zijn: de Savanne, de Stad der Oudheid, de Nacht en het Dinobos. Interessante diersoorten zijn de Siberische tijgers, chimpansees, Aziatische olifanten en Siamangs.

Doen[bewerken]

In juli en augustus is de 98 meter hoge lieve vrouwetoren te beklimmen. Rondleidingen zijn maandag om 14.00 uur en dinsdag t/m zondag elk uur van 11.00 en 18.00 uur. Van april t/m oktober zijn er ook rondleidingen, maar minder frequent.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • mini supermarkt Station Amersfoort Centraal AH to go
  • supermarkt Noorderwierweg, Soesterkwartier Albert Heijn
  • Supermarkt De Natuurwinkel

Eten[bewerken]

  • Brasserie Bellevue
  • Restaurant Sober
  • Snel voedsel Burger King
  • snackbar De Hoefslag
  • cafetaria Hakze
  • restaurant Perron 4/5

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • NH Amersfoort, Stationsstraat 75, +31 33 4221200 [5]. NH Amersfoort is ideaal gelegen op 5 min. loopafstand van Amersfoort CS en op 2 min. loopafstand van het historische stadscentrum. Hier vindt u vele winkels, boetiekjes, diverse musea en gezellige pleinen met leuke restaurants, terrassen en (Grand) cafés.

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites