Almería (stad)

Uit Wikitravel
Het Arabisch fort ofwel Alcazaba.
De binnentuin van de Alcazaba.

Almería is een stad in Andalusië, in het zuiden van Zuid-Spanje, aan de Middellandse Zee. De stadsnaam is afgeleid van het Arabische woord Al-Mariya ('Spiegel van de Zee').

Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Almería. In 2008 had de stad 187.521 inwoners. De kust bij Almería heet de Costa de Almería en is 219 kilometer lang, met zonnige stranden. Deze regio kent gemiddeld het meeste aantal zonuren per jaar van heel Europa.

Ten west-noord-westen van de stad ligt de Sierra Nevada en aan de andere kant hiervan ligt de stad Granada.

Bij Almería ligt een vliegveld en een circuit, verder heeft de stad een treinstation. Vanuit de haven kan men met de boot naar Noord-Afrika, er zijn overtochten van Transmediterranea naar onder meer de Spaanse exclave Melilla. De oversteek naar Afrika vanaf Almería is echter veel duurder dan die vanuit Algeciras of Tarifa, aangezien de afstand van deze laatste steden tot Afrika veel kleiner is.

Geschiedenis van Almería[bewerken]

Tijdens het Kalifaat van Córdoba was Almería de belangrijkste havenplaats, de haven was van belang voor de handel. In 1489 kwam hieraan een einde toen de Katholieke Spanjaarden onder Ferdinand van Aragón en Isabella van Castilië de stad heroverden en de moslims verdreven. In 1522 werd de stad verwoest door een aardbeving.

Bezienswaardigheden in en rondom Almería[bewerken]

  • 16e eeuwse Kathedraal
  • Alcazaba (Arabisch fort)
  • Muralla de Jairan
  • Sala de Prehistoria (museum over de prehistorische tijd)
  • Sala de Historia Antigua (museum over de oudheid)
  • Torre de los Espejos

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites