Alkmaar

Uit Wikitravel

Alkmaar [1] is een stad in het noorden van Noord-Holland. Het is onder meer beroemd vanwege zijn kaasmarkt.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Alkmaar is makkelijk te bereiken per trein vanuit heel Nederland. Minimaal 1x per uur, maar meestal 2x per uur of nog vaker vertrekken er vanuit Den Helder, Amsterdam, Maastricht, Nijmegen, Den Haag, Haarlem en Hoorn treinen in de richting van Alkmaar.

Per bus[bewerken]

Vanuit Leeuwarden en Harlingen rijdt er ieder uur een snelbus over de Afsluitdijk naar Alkmaar.

Per auto[bewerken]

De stad is uit het zuiden per auto te bereiken via de snelweg A9. Uit Friesland Via de Afsluitdijk en de N9.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Kaasmarkt
  • De kaasmarkt die plaatsvindt vanaf de eerste vrijdag in april tot en met de eerste vrijdag in september, iedere vrijdagochtend van 10:00-12:00. Het is een van de vier kaasmarkten die nog gehouden worden in Nederland. De demonstratie vindt plaats voor de Waag, die tevens dient als locatie van het Hollands Kaasmuseum en de VVV.
  • Alkmaar heeft, met zijn karakteristieke oude grachten, cafés, restaurants en winkels een aangename sfeer. Alkmaar is alom bekend om zijn vele hofjes, onder andere het 16e eeuwse hofje van Sonoy. De stad kent vele grachten met huizen uit de 16e tot de 19e eeuw.
  • Het stadhuis
  • De vismarkt
  • De Accijnstoren
  • De watertoren

Kerken[bewerken]

  • Sint Laurenskerk
  • Sint-Laurentiuskerk
  • Evangelisch-Lutherse Kerk
  • Doopsgezinde Kerk

Molens[bewerken]

  • Molen van Piet
  • Geestmolen
  • 't Roode Hert
  • Viaanse Molen
  • Ambachtsmolen

Musea[bewerken]

  • Het Beatles Museum
  • Het Hollands Kaasmuseum
  • Nationaal Biermuseum "De Boom"
  • Nederlands Kachelmuseum
  • Stedelijk Museum Alkmaar

Doen[bewerken]

  • Bekend uit Alkmaar is de voetbalclub AZ. Kaarten zijn redelijk goed verkrijgbaar.
  • Er zijn verscheidene mogelijkheden voor het maken van rondvaarten. [2] [3]

Kopen[bewerken]

Er zijn diverse markten in Alkmaar de grootste zijn op het Europaplein Huiswaard, op woensdag van 12.30 - 17.00 uur en op de Gedempte Nieuwesloot op zaterdag van 08.00 - 17.00 uur.

Eten[bewerken]

Restaurant Hielander [4] , Ridderstraat 15, 1811 EX Alkmaar, De keuken is Schots en er zijn meer dan 700 whisky's te krijgen.

Drinken[bewerken]

Proeflokaal De Boom [5], onder het Biermuseum, Houttil 1, 1811 JL Alkmaar. Als proeflokaal bieden ze acht speciaalbieren op de tap en ruim 30 op fles.

Slapen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites