Akureyri

Uit Wikitravel
Europa : Scandinavië : IJsland : Akureyri
Havenzicht van Akureyri

Akureyri [1] is een stad met 17.304 inwoners (2008) in het noorden van IJsland en is de hoofdstad van de regio Oost-Noordland (Norðurland eystra).

Begrijpen[bewerken]

Akureyri is de tweede belangrijkste stad van het land en wordt in IJsland daarom ook wel "de metropool van het noorden" genoemd.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Akureyri Airport (IJslands: Akureyrarflugvöllur) (IATA: AEY, ICAO: BIAR) is de kleine internationale luchthaven van Akureyri. De luchthaven ligt ongeveer 3 kilometer ten zuiden van het stadscentrum. Iceland Express, Air Iceland en Norlandair vliegen op deze luchthaven. De luchthaven van Akureyri wordt voornamelijk voor binnenlandse vluchten gebruikt, zo vliegt Air Iceland dagelijks regelmatig naar Reykjavik, maar er vertrekken ook vluchten naar Grímsey, Vopnafjörður en Þórshöfn. Vanaf Akureyri wordt ook op Groenland gevlogen, en sinds 2006 ook op Kopenhagen en Londen.

Per Trein[bewerken]

IJsland is één van de weinige landen ter wereld dat niet over een eigen spoorwegnetwerk beschikt, men kan dus ook niet per trein naar Akureyri reizen.

Per Auto[bewerken]

De Ringweg (IJslands: Hringvegur) of weg 1 loopt in een grote cirkel rond IJsland en verbindt de belangrijkste plaatsen van het land. De Ringweg loopt ook door Akureyri en de stad is daardoor zeer gemakkelijk met de auto te bereiken.

Per Bus[bewerken]

Er zijn goede busverbindingen van het stadscentrum naar de luchthaven en de omliggende dorpen, bovendien is het openbaar vervoer in Akureyri gratis.

Per Boot[bewerken]

De haven van Akureyri is van vitaal belang voor de stad en de omliggende regio. Zo meren hier de vissersboten aan en leveren de vangst aan de visverwerkende industrie. De haven is ook belangrijk voor het toerisme, omdat meerdere cruiseschepen in de zomermaanden Akureyri aandoen.

Rondreizen[bewerken]

Akureyri is dan wel een grote stad (vierde in IJsland gebaseerd op inwonertal) maar dit betekent niet dat het een grote metropool is. Het is makkelijk rond te lopen in de stad, afstanden zijn goed te doen voor een fitte wandelaar.

Akureyri heeft een openbaar bussysteem, SVA genaamd, en dit is gratis voor iedereen. De bussen rijden maar één keer per uur ongeveer en stoppen om 23:00 op werkdagen en in het weekend en vakanties rijden ze alleen tussen 12:00 en 18:00.

BSÓ [2] is het enige taxibedrijf in de stad.

Zien[bewerken]

Vuurtoren aan overkant fjord van Akureyri
Akureyrarkirkja

De stad Akureyri heeft toeristen heel wat te bieden, hier volgt een lijst met de interessantse bezienswaardigheden:

  • Akureyrarkirkja - een prominente Evangelisch-Lutherse kerk (ook wel IJskerk genoemd).
  • De katholieke kerk aan de Eyrarlandsvegur 26, een fraai huis uit 1912 dat in 1952 door de kerk verkregen is. Op het grasveld van de voorliggende rotonde staat een kopie van Útlaginn (De vogelvrijverklaarde), een standbeeld van de beeldhouwer Einar Jónsson. Het origineel staat in Reykjavík.
  • Laxdalshús, een uit 1795 daterende oudste huis van Akureyri, aan de Hafnarstræti 11.
  • Listagarður Akureyrar - de noordelijkste botanische tuin ter wereld, gelegen aan de Eyrarlandsvegur.
  • Nonnahús - het huis en museum van de schrijver Jón Sveinsson.
  • Sigurhæðir - het huis en museum van Matthías Jochumsson.
  • Leikfélag Akureyrar, het theater van Akureyri in een oud en mooi gebouw uit 1907.
  • Nýja bíó, bioscoop in het centrum van Akureyri, gebouw dateert uit 1929.
  • Akureyri Art Museum, Kaupvangsstræti 12, [3]. Open 12:00-17:00, gesloten op maandag. Kunstmuseum in een modern gebouw. Gratis.  edit

Doe[bewerken]

In ieder stadje in IJsland vind je wel één of meerdere zwembaden en niet zelden zijn het verwarmde openluchtzwembaden. Ook in Akureyri kan men gaan zwemmen maar vergeet niet om vooraf te douchen!

Leren[bewerken]

Akureyri is een moderne universiteitsstad, de universiteit werd vrij recent gesticht in 1987. Er worden hoofdzakelijk opleidingen tot master aangeboden.

Werken[bewerken]

De belangrijkste bedrijven in Akureyri:

  • Samherji (visverwerking)
  • Norðurmjólk (zuivelverwerking)
  • Brim hf
  • Vífilfell (brouwerij)

Kopen[bewerken]

Winkelstraat Hafnarstræti

Hafnarstræti, in het centrum van de stad, is de voornaamste winkelstraat. Je vindt hier onder andere de Eymundsson boekenwinkel met een café, verschillende souvenierswinkels, kledingwinkels etc..

Voor lokale kunst moet je naar Grófargil gaan, ook bekend als Listagil ("kunst canyon"). Dit is een steile kloof bij Kaupangsstræti straat en er bevinden zich hier verschillende kunt galerieën en winkels.

Iets ten noorden van het stadscentrum bevindt zich een klein winkelcentrum, Glerártorg [4].

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Nætursalan In dit eethuis serveert men een snelle hap zoals hamburgers (MacGratsky burger) met frietjes, probeer ook de IJslandse kokteilsósa. De hele nacht open (enkel om mee te nemen).

Medium[bewerken]

  • Strikið: Skipagata 14 - 602 Akureyri, tel: 4627100, [5]. Goed visrestaurant met een prachtig uitzicht op het fjord vanop de bovenste verdieping.

Duur[bewerken]

  • Friðrik V: Kaupvangsstræti 6 - 600 Akureyri, tel: 4615775, [6] (e-mail: fridrikv@fridrikv.is). Het bekendste restaurant van Akureyri, voor wie houdt van de IJslandse keuken. Het restaurant is gelegen in een prachtig pand die de klasse van het restaurant uitstraalt, duurder prijsklasse.

Drinken[bewerken]

Akureyri is een stad die bekend staat om zijn nachtleven, er zijn dan ook voldoende café's te vinden. Na middernacht zit het er meestal goed vol want IJslanders houden ervan om een biertje te drinken na een lange werkdag.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Gista: Gránufélagsgata 43, tel: +354 694 4314, [7] (e-mail:gista@gista.is). Bij Gista kan men drie- of tweekamerappartementen huren voor €110 (drie kamers) of €86 (twee kamers). Heel goedkoop als men met een grotere groep reist. Zo heeft een appartement met drie slaapkamers plaats voor vier bedden en een tweepersoonsslaapbank, een extra (kinder)bed kan men daar bovenop nog gratis bijkrijgen.

Medium[bewerken]

  • Hotel Kea: Hafnarstraeti 87, tel: +354 460 2000, [8] (e-mail: kea@keahotels.is). In Hotel Kea staan vriendelijke en behulpzame medewerkers klaar om u een aangenaam verblijf te bezorgen. Dit viersterrenhotel ligt in het centrum van de stad. Men heeft er een tweepersoonskamer voor ongeveer 19.000 kronen (€110) en een éénpersoonskamer voor ongeveer 15.500 kronen.

Duur[bewerken]

  • Hotel Nordurland: Geislagötu 7, tel: +354 462 2600, [9] (e-mail: nordurland@keahotels.is). Hotel Nordurland behoort ook tot de hotelketen Kea maar is iets duurder dan het traditionele Kea Hotel. Dit hotel moet daardoor zowat het duurste hotel van Akureyri zijn, men voorziet wel gratis parking voor de klanten. Dit viersterrenhotel heeft 34 kamers verdeeld over 3 verdiepingen en ligt in het centrum van de stad.

Communicatie[bewerken]

De meeste mensen jonger dan veertig hebben in minder of meerdere mate kennis van het Engels maar verwacht niet dat iedereen je te woord gaat staan in het Engels, het kan daarom misschien nuttig zijn om enkele basisbegrippen in het IJslands aan te leren.

Veiligheid[bewerken]

Akureyri is, net zoals de rest van IJsland, zeer veilig. Er is weinig tot geen criminaliteit en toeristen kunnen dan ook zorgeloos naar deze stad afreizen. De politie is vriendelijk en behulpzaam.

Akureyri is de perfecte startplaats voor wie het dunbevolkte IJslandse binnenland wil verkennen.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites