Aken

Uit Wikitravel

Aken (Duits: Aachen) is een stad in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen in Duitsland. De stad ligt dichtbij de grens met Nederland en België, vlakbij het Limburgse Vaals en in de buurt van het Luikse Kelmis (La Calamine); voorts ligt Aken ongeveer 65 km ten westen van de Duitse stad Keulen. Aken is een stad met een lange geschiedenis en een beroemde Dom. Het is tevens een industrieel centrum in een steenkoolgebied en een belangrijk spoorwegknooppunt met aansluiting op de hogesnelheidslijn (Thalys). Het vliegveld van Aken, Maastricht Aachen Airport, ligt op Nederlands grondgebied, zo'n 30 km van de stad, nabij het Limburgse Beek.

Begrijpen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Ongeveer 30 km buiten de stad ligt in Nederland het internationale vliegveld van Aken: Maastricht Aachen Airport. Het centrum wordt met de luchthaven verbonden door een pendelbus. Voor kleinere vliegtuigen (zweef- en sportvliegtuigjes) kan gebruik worden gemaakt van het vliegveld Merzbrück, waar ook de reddingshelikopter Christoph Europa 1 gestationeerd is. Merzbrück is een voormalige militaire basis van de Belgische strijdkrachten (licht vliegwezen van de Landmacht). Die luchthavens Keulen/Bonn en Düsseldorf kunnen ook gebruikt worden om naar Aken te reizen. Door een goede spoorverbinding met Aken zijn de pendelbussen die tussen deze luchthavens en Aken reden (de zogenaamde "Airport-Aixpress") vanaf 31 oktober 2004 opgeheven.

Per trein[bewerken]

Naast het centraal station bestaan er in Aken de stations Aken-West en Aken-Rothe Erde en de halteplaatsen Aken-Schanz en Eilendorf. De sneltrein Thalys van Keulen naar Parijs stopt ook in Aken. De Duitse sneltrein ICE Brussel-Zuid - Frankfurt heeft Aken als stopplaats.

Belangrijke regionale sneltreinen zijn :

Tip: houders van een dagkaart voor Nederland hebben slechts een kaartje nodig vanaf de grens. In Nederland kun je aan de automaat eenvoudig een kaartje vanaf een willekeurig vertrekpunt bestellen en daarbij opgeven dat je vrij reizen hebt op het Nederlandse deel van het traject. Wie een andere route neemt en alleen een enkeltje van Aken naar de Nederlandse grens nodig heeft moet (alleen aan een DB automaat!) een kaartje naar grensplaats Herzogenrath kopen. Houd er daarbij rekening mee dat dit kaartje slechts 120 minuten geldig is, en dus niet te lang voor vertrek moet worden gekocht!

Per auto[bewerken]

Op het knooppunt Aken komen de snelwegen A4, A44 en A544 bij elkaar. De A4 verbindt Aken met Keulen en sluit bij de grensovergang Vetschau aan op de A76 in Nederland, de A44 geeft Aken een verbinding met Düsseldorf en sluit aan op het snelwegnet van België. De A544 verbindt het Knooppunt Aken met de Europaplatz in het oosten van Aken. Als E40 is de A4 van Keulen tot het knooppunt Aken en vanaf daar de A44 richting België aangegeven. Andere verkeerswegen in het stadsgebied van Aken zijn de Bundesstraßen B1, B57, B258 en B264.

Per bus[bewerken]

Vanaf station Maastricht rijdt (overdag ieder kwartier) Veolia bus 50 in ongeveer een uur naar Aken. De trein (via Heerlen) heeft er ongeveer evenveel tijd voor nodig, maar rijdt slechts eenmaal per uur.

In 1974 werd de laatste tramlijn van Aken stilgelegd. Sindsdien wordt het openbaar vervoer van Aken uitgevoerd door bussen. De lijnen lopen in het gehele concessiegebied Aken (Aachener Verkehrsverbund) en in het naburige buitenland, bijvoorbeeld naar Vaals en Heerlen of Eupen (België). Er zijn een aantal snelbuslijnen naar Alsdorf/Aldenhoven, Jülich, Heerlen, Eschweiler, Roetgen/Simmerath en Roetgen/Monschau.

Per boot[bewerken]

Aken is niet per boot bereikbaar.

Rondreizen[bewerken]

De stadsbussen worden geëxploiteerd door ASEAG (Aachener Straßenbahn und Energieversorgungs AG) met in totaal 60 lijnen. Het belangrijkste punt voor het busvervoer is het busstation, waar bijna alle lijnen stoppen. Slechts vier lijnen doen het busstation niet aan.

In Aken is er daarnaast een nachtbusnet. Deze bestaat uit zeven lijnen (N1 t/m N6 en N13), die elke zaterdagnacht, zondagnacht en op feestdagen om 01:45 en 02:45 rijden. De lijnen rijden stervormig de stad uit. Bij de invoering van de nieuwe dienstregeling in 2006 wordt er een achtste nachtlijn toegevoegd (de N7) die vanuit Aken naar Kelmis (La Calamine) in België rijd. De succesvolle lijn N1 krijgt één extra rit om 03:45 uur.

De busmaatschappij ASEAG kreeg door toedoen van de stad een bezuinigingsdoelstelling opgelegd, waarbij men kijkt naar hoe rendabel de lijnen zijn. Het is de bedoeling het lijnenaanbod hierop aan te passen. In de laatste jaren werd gekeken of het mogelijk was de tram weer in te voeren in Aken, het project faalde door de hoge kosten hiervan. Als vervanging van dit project rijden op twee lijnen vanaf 19 september 2005 twee dubbele gelede bussen van de firma Van Hool (type AGG 300) op de lijnen 5 en 45 als een test. Vanaf 2007 kunnen dan (bij een succesvolle test) in totaal 16 bussen van dit type besteld worden.

Zien[bewerken]

  • De Dom van Aken is nog steeds het meest opmerkelijke gebouw van de stad en maakt deel uit van de palts van Karel de Grote. Het paleis in de palts werd vele malen verbouwd en vormt nu het stadhuis van Aken. De centrale cour van de palts is nog steeds herkenbaar als het plein tussen beide gebouwen. De dom was voor 400 jaar de grootste kerk ten noorden van de Alpen. De tombes van Karel de Grote en Otto III bevinden zich in deze kerk. Ook worden hier de relieken bewaard die Karel de Grote in 799 ter inwijding van zijn koninklijke kapel (paltskapel) vanuit Jeruzalem had laten overbrengen: de windselen van het Kind Jezus, het lendendoek van Jezus Christus, het kleed van de Maagd Maria en het doek waarin het hoofd van Johannes de Doper gewikkeld zou zijn geweest. Dit werd echter pas in 1239 openbaar bekend. Hierdoor kreeg de Dom van Aken een religieuze betekenis als bedevaartsoord en ontstond een pelgrimage. De zevenjarige cyclus van deze Heiligdomsvaart ontstond echter pas in de eerste helft van de 14e eeuw. Nog steeds komen elk jaar duizenden gelovigen naar Aken voor de toning van de relieken. De eerstvolgende Heiligdomsvaart in Aken is in 2007.

De Dom van Aken was het eerste Duitse monument op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Doe[bewerken]

fnadsklf

Leren[bewerken]

  • Universiteit Aken (RWTH)
  • HTS FH Aken
  • Katholieke Hoogeschool Noordrijn-Westfalen, afdeling maatschappelijk werk
  • Conservatorium Keulen, afdeling Aken

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Camping[bewerken]

  • Kampeerplaats Aken [1], Branderhofer Weg 11, D-52066 Aachen phone=+49(0241)60880 57, alleen geschikt voor Kampeerautos en Caravans.
  • Gunstig is ook de nabije camping Vaals

Jeugdherberg[bewerken]

  • Jugendherberge Aachen - Euregionales Jugendgästehaus [2], Maria Theresia Allee 260, D-52074 Aachen; phone +49(0241)71101-0

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites