Adana

Uit Wikitravel
Turkije : Adana

Adana is een stad in het zuiden van Turkije, ten oosten van Tarsus, ongeveer 30 kilometer van de Middellandse Zee. Adana is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Adana. Het is met 1.271.894 inwoners een grote stad. De grond bij Adana is vruchtbaar vanwege de rivier de Seyhan die hier stroomt.

De stad heeft een oud en een modern gedeelte. Een belangrijke bron van inkomsten is de textielindustrie. Er ligt een treinstation in de stad, en een vliegveld dichtbij de stad. De Incirlik luchtbasis van de NAVO ligt 12 kilometer ten oosten van Adana.

Geschiedenis[bewerken]

De stad werd waarschijnlijk ongeveer 3000 jaar geleden door de Hittieten of de Grieken gesticht en leed vele eeuwen onder de oorlogen tussen Griekenland en Perzië. De naam zou afkomstig zijn van Adanus, de zoon van Kronos uit de Griekse mythologie, die het gesticht zou hebben. In de eerste eeuw v.Chr. ging de stad deel uitmaken van het Romeinse Rijk. In deze tijd werd de stad een belangrijk handelscentrum. Uiteindelijk ging het in de 16e eeuw deel uitmaken van het Ottomaanse Rijk. In 1909 vonden er in Adana gevechten plaats tussen Armeniërs en Turken. Dit eindigde in een pogrom, waarbij ongeveer 10.000 Armenen omkwamen en de helft van de stad afbrandde. Tussen 1918 en 1920 werd de stad door de Fransen bezet.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Adana Sakirpasa Airport (IATA: ADA, ICAO: LTAF) is de internationale luchthaven van de stad Adana. Er zijn onder meer vluchten naar:

Per trein[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Archeologisch museum
  • Hassan Aga moskee
  • Kruisvaarderskerk
  • Tas Köprü (Romeinse brug over de Seyhan)
  • Uli Cami (grote moskee)
  • Yak moskee (Eski moskee)
  • Armeense kerk

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites