Aarlen

Uit Wikitravel

Aarlen (Frans: Arlon) is een gemeente in en tevens de hoofdstad van de provincie Luxemburg. De stad telt ruim 26.500 inwoners (die Aarlenaars worden genoemd) en is daarmee de kleinste Belgische provinciehoofdstad. Met Tongeren en Doornik wordt Aarlen beschouwd als de oudste stad van België.

In het omringende Land van Aarlen, is de volkstaal van oudsher het Luxemburgs, dat ook in het aangrenzende Groothertogdom Luxemburg wordt gesproken. In 1990 heeft de Franse Gemeenschap de streektalen op haar grondgebied erkend, waaronder het Luxemburgs, echter zonder verdere maatregelen te nemen. Hoewel in de stad Aarlen de taal bijna uitsluitend door bezoekers uit de streek en het groothertogdom gesproken wordt heeft het gemeentebestuur van Aarlen de afgelopen jaren wel veel straatnamen tweetalig of eentalig Luxemburgs gemaakt. De Duits- en Luxemburgstalige naam van de stad is Arel; in het Waals is dit Årlon.

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Archeologisch museum: collectie van Gallo-Romaans beeldhouwwerk, aardewerk e.d.
  • Musée Gaspar: museum gewijd aan de werken van de in Aarlen geboren beeldhouwer Jean Gaspar (1861-1931)
  • Sint-Donatuskerk, gelegen bovenop de centrale heuvel "Knipchen". Oorspronkelijk bevond zich hier een kasteel, dat in 1552 door de Fransen werd verwoest. De kerk werd in de 17e eeuw op de ruïnes van het kasteel gebouwd.
  • Sint-Maartenskerk. Een van 1907 - 1914 in opdracht van koning Leopold II van België gebouwde kerk in neogotische stijl met een toren van niet minder dan 97 meter hoog.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Steden en dorpen Ardennen ( regio's Luxemburg · Luik · Namen · Henegouwen · Groothertogdom Luxemburg · Champagne-Ardenne · Noordrijn-Westfalen )

Bastenaken (Bastogne) · Bertrix · Bouillon · Clervaux · Diekirch · Durbuy · Esch-sur-Sûre · Ettelbruck · Fumay · Gedinne · Givet · Houffalize · La Roche-en-Ardenne · Libramont-Chevigny · Malmedy · Neufchâteau · Revin · Saint-Hubert · Sankt Vith · Spa · Stavelot · Verviers · Vianden · Thüringen · Wiltz

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites