Aalst (Oost-Vlaanderen)

Uit Wikitravel

Aalst is een stad in Oost-Vlaanderen.

Inhoud

Arriveren[bewerken]

Grote Markt

Aalst is na Gent de grootste stad van Oost-Vlaanderen. Het maakt deel uit van de toeristische regio Scheldeland Met de wagen is Aalst best bereikbaar langs de autosnelweg E40. Met de trein kan je Aalst ook makkelijk bereiken. Treinstation ligt op 500 m van het stadscentrum.

Tips in Aalst[bewerken]

Voor meer info omtrent wandelingen, fietstochten, fietsverhuur stap eens binnen in het toeristisch infokantoor. Molenstraat 45, 9300 Aalst[1]. Op sluitingsdagen of -uren van de toeristische dienst kan je in Aalst terecht bij een van de horeca-ambassadeurs. Dit zijn hotels, restaurants of cafés die graag al jouw toeristische vragen beantwoorden. Je vindt hun gegevens hieronder bij de rubrieken "Eten & drinken" en " Overnachten"

Bekijken[bewerken]

Je kan Aalst gerust een kunststad noemen. De Vlaamse carnavalstad bij uitstek pakt uit met het oudste nog bestaande schepenhuis der Nederlanden met belforttoren en gebiedshuisje, de hooggotische Sint-Martinuskerk, het 17de eeuwse landhuis en neo-classisitische stadhuis en 't Gasthuys - Stedelijk Museum Aalst. Het stadspark en het natuurgebied Osbroek zijn parels voor de natuurliefhebber op amper 800 m van de Grote Markt. Op stap in Aalst ontdek je vele herinneringen aan grote historische figuren. In Aalst zagen boekdrukker Dirk Martens, kunstschilder Valerius De Sadeleer, schrijver Louis Paul Boon en de sociaal bewogen priester Daens het levenslicht. Hun standbeelden kregen een speciaal plekje op een van de gezellige pleinen.

Sint-Martinuskerk

Doen[bewerken]

  • Aalst Carnaval Aalst Carnaval of gewoonweg Oiljst Carnaval is een driedaags volksfeest dat jaarlijks doorgaat van zondag tot dinsdag voor Aswoensdag. Op zondag en maandag trekt een originele carnavalstoet door de straten van het centrum. Meer dan 70 uitsluitend Aalsterse groepen geven hun persoonlijke en humoristische kijk op (politieke) figuren en gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Info over carnaval als Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid[2]. Je kan ook een digitale carnavalswandeling maken.
Aalst viert carnaval
  • Jumping Aalst[3]
  • Pikkeling[4] De Pikkeling is een jaarlijks oogstfeest dat afwisselend in één van de Faluintjesgemeenten plaatsvindt: Baardegem, Herdersem, Meldert of Moorsel. Hier wordt ode aan de oogst gebracht.
  • Natourcriterium Maandag volgend op de aankomst van de Tour de France zakken heel wat renners af richting Aalst voor het eerste NaTourcriterium.
  • Cirk! Aalst[5] Dit driedaagse openluchtfestival voor jong, oud, families met kinderen, circusliefhebbers is het treffen van de cultuurliefhebber. Vindt einde augustus plaats
  • Aalst twinkelt Met eindejaar kan je in het centrum de feeërieke sfeer van het kerstdorp opsnuiven, genieten van hartverwarmende melodieën, vurige acts en vertederende kerstconcerten. Iedere winkelstraat wordt betoverd met straattheater. Aalst twinkelt vindt plaats begin december

Als je wil weten wat er vandaag te doen is in Aalst, klik dan hier[6]

Kopen[bewerken]

Wie houdt van een dagje winkelen, is in Aalst ongetwijfeld aan het juiste adres. Aalst heeft een unieke openluchtwinkelstructuur: vijf winkelstraten (Nieuwstraat, Kattestraat, Molenstraat, Kerkstraat en Lange Zoutstraat)vormen samen het economische hart van de stad. Bijzondere shoppingweekends: Topdag (eerste zaterdag van mei), Zomerbraderie (laatste weekend voor de zomersolden), Herfstshopping (eerste weekend van oktober) en Aalst Twinkelt (eindejaarswinkelen met een bruisend kerstdorp en ijspiste op de Grote Markt). Zaterdagmarkt Zaterdagvoormiddag is er een grote openluchtmarkt in het stadscentrum. Straten: Grote Markt, Nieuwstraat, Korte Nieuwstraat, Hopmarkt, Vredeplein en Vlaanderenstraat.

Eten & drinken[bewerken]

Aalsterse Vlaaien

Aalsterse Vlaaien

Erkend Vlaams streekproduct. 'Het bruine goud' van Aalst... niets zo lekker als een stukje vlaaien bij een kopje koffie of simpelweg op een boterham. Ze worden gemaakt met mastellen (soort steenhard broodje met kaneel) en zeker niet met peperkoek of speculaas. Stap gerust eens binnen bij één van de vijf erkende bakkers en proef van de Aalsterse culinaire troef met zijn rijke geschiedenis.

Restaurants

  • Brasserie Markt 12[7], Grote Martk 12, Tel: +32(0)53 42 06 60, info@markt12.be Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme. Op de menukaart vind je een ruime selectie van voorgerechten, vleesgerechten, visgerechten, specialiteiten, ijsvariëteiten, wafels, aperitieven, cocktails, wijnen, bieren, frisdranken, enz, .. Van maandag tot en met vrijdag kan je genieten van een heerlijke dagschotel voor slechts € 10.00,- (zolang de voorraad strekt)
  • So Lounge[8], Keizersplein 1, Tel: +32(0)53 700 555 info@so-resto.be Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme. Van maandag tot vrijdag wordt een lunch aangeboden tegen €19,- met keuze tussen 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten en een dessert
  • Eethuis In de Maeltydt[9], Gentsestraat 91, Tel: +32(0)53 41 73 86, info@indemaeltydt.beHoreca-ambassadeur van de dienst Toerisme. Zin in een origineel, heerlijk broodje of een versbereide lunch? Alles wordt huisbereid met dagverse producten die zorgvuldig geselecteerd worden.
  • De Biek[10], Moorsel Dorp 3, 9310 Moorsel, Tel: +32(0)53 60 76 40,info@hostelleriedebiek.beHoreca-ambassadeur van de dienst Toerisme. Gastronomische arrangementen inclusief overnachting mogelijk.

Tearooms

  • 't Soetebekje[11], Erembodegem-Dorp 39, 9320 Erembodegem, Tel: +32(0)53 21 62 66 Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Bakkerij Lowie[12], Molenstraat 16, Tel: +32(0)53 77 43 00, lowiejan@skynet.be Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme

Wijnbar

Cafés & tavernes

  • Café Safir [14], Grote Markt 22, Tel: +32(0)53 77 55 05,cafe.safir@telenet.be Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Eet- en praatcafé 't Vertier[15], Meldert-Dorp 1, 9310 Meldert, mertenssteven@msn.com Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Café de Paris[16], Grote Markt 7, Tel: +32(0)53 78 45 29, rogierschockaert@telenet.be Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Café De Steeg, Sint- Jorisstraat 6, Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Cafe bij Stinne, Putstraat 116, 9310 Meldert bijstinne@gmail.com Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Café Volkshuis, Houtmarkt 1, Tel: +32 (0)53 41 80 09, stas.miguel@gmail.com Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.

Uitgaan[bewerken]

  • Cultuur Centrum De Werf[17] organiseert elk seizoen (jaarlijks van september tot juni) concerten, dans- en theatervoorstellingen, comedy-optredens, familievoorstellingen, cursussen, lezingen, workshops, tentoonstellingen… Molenstraat 51 Tel: (+32) (0)53 73 28 11
  • Bioscoop - Palace, Bert Van Hoorickstraat 4, Tel: (+32) (0)53 21 40 48
  • Bioscoop - Feestpaleis, Vlaanderenstraat, 24 Tel: (+32) (0)53 21 40 48

Overnachten[bewerken]

  • Aparthotel Malpertuus, Kattestraat 67, Tel: +32 (0)53 78 62 00 of +32 (0)473 92 85 14, aparthotel_malpertuus@telenet.be, Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Hotel Keizershof[18], Korte Nieuwstraat 15, Tel: +32(0)53 77 44 11, contact@keizershof-hotel.com, Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Ibis-Aalst[19], Villalaan 20, Tel: +32 (0) 53 71 18 19, info@ibisaalst.be, Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • B&B Hof Selmussen[20], Blektestraat 140, 9308 Hofstade, Tel: +32 (0)53 21 50 53 of +32 (0)477 61 18 71, info@hofselmussen.be , Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Hostellerie De Biek[21], Moorsel-Dorp 3, 9310 Moorsel, Tel: +32 (0) 53 60 76 40, info@hostelleriedebiek.be, Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • La Vie en Roses[22], Tinnenhoekstraat 61, 9310 Moorsel, Tel: +32 (0)53 78 80 34 of +32 (0)472 76 86 05, info@lavieenroses.be , Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • Hotel Royal Astrid[23], Keizersplein 27, Tel: +32 (0)53 70 65 00, info@royal-astrid.be, Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.
  • De zwarte maan, Dirk Martensstraat 11, Tel: +32 (0)53 78 37 29 of +32 (0)478 59 4 81, lieven.corthals@scarlet.be, [24]. Bed & breakfast in een 19e eeuws herenhuis, nabij het historisch centrum (500m) en treinstation (200m). 1 ruime gastenkamer met alle comfort. Prijs voor een tweepersoonskamer: 75€/nacht (inclusief ontbijt) (korting vanaf 3 nachten).
  • vakantiewoning Het Gedicht, Denderstraat 15, Tel: +32 (0)486 78 33 59,het.gedicht@hotmail.com, Horeca-ambassadeur van de dienst Toerisme.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Omliggende regio's in de provincie Oost-Vlaanderen zijn:

Aalst bevindt zich bovendien op zeer korte afstand van de kunststeden

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites