Île d'Oléron

Uit Wikitravel

Île d'Oléron is een Frans eiland in de Atlantische Oceaan, voor de kust van Marennes in de Charente-Maritime.

Arriveren[bewerken]

Je bereikt het eiland het makkelijkst per wagen. Dit is mogelijk door een brug die het verbindt met het vasteland. Tijdens weekends dien je rekening te houden met een extreme drukte en vaak dien je erg lang aan te schuiven. Dit komt door de populariteit van het eiland bij de Franse dagjesmensen. Daarom is het beter te arriveren op weekdagen.

Rondreizen[bewerken]

Het beste kan je het eiland verkennen met de wagen. Aangezien het eiland niet zo groot is, kan het voor de sportievelingen ook met de fiets. Er is een uitgebreid fietsnetwerk met mooie paden door de bossen. Dit kan je hier downloaden

Bekijken[bewerken]

  • vissershaven van La Cotinière met vismarkt vanaf 16u00.
  • de markt van Le Château d'Oléron, met een overdekte vismarkt
  • Port des Salines in Grand-Village-Plage
  • de vuurtoren van Chassiron, Saint-Denis-d'Oléron
  • Fort Boyard in Boyardville (geen bezoek mogelijk, wel rondvaart)
  • Plage de Gatseau in Saint-Trojan-les-Bains, een strand uiterst geschikt voor kleine kinderen

Doen[bewerken]

Oléron is erg plat en er zijn tal van fietspaden aangelegd. Je wordt dus zeker uitgenodigd om te fietsen. Ook een wandeltocht tussen de vele claires of oesterputten is interessant. Tevens is een bezoek aan een oesterboer te overwegen.

Voor de kleintjes zijn er diverse toeristische treintjes, zoals in Saint-Trojan of le Grand-Village-Plage. Watersportinitiaties zijn beschikbaar voor de wat groteren. In Le Château is er een touwenparcours tussen de bomen.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

De regio Marennes-Oléron is gekend voor de oesterteelt. Oesters zijn er dan ook volop aanwezig en kosten niet veel. Ook andere zeevruchten zijn erg dominant aanwezig en de liefhebber kan zijn hartje ophalen aan wulken, garnalen, inktvis, verscheidene soorten vis, krabben, langoustines,...

Heel typisch voor de streek zijn de in dennennaalden gebakken mosselen, die je wel eens vindt op zomerfestivals. De mosselen worden geschikt en overgoten met dennennaalden, die in brand worden gestoken. Dit geeft een uiterst aparte smaak aan de mosselen.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]