Palitana

Da Wikitravel.
Gujarat : Kathiawar : Palitana
Palitana

Palitana è una cittadina sulla punta occidentale della penisola di Kathiawar, nel distretto di Jamnagar dello stato indiano del Gujarat.

Palitana si estende ai piedi della collina di Shatrunjaya (593 m.) uno dei luoghi sacri della religione jainista ove è stato eretto un gran numero di templi. Una grande meta turistica dell'India.

Bhavnagar, the nearest airport lies at a distance of 51 kilometer from Palitana, but it is only connected to Mumbai. For people coming from other places, a more convenient airport would be Ahmedabad which has an international airport or Vadodara a.k.a Baroda as it is connected through regular flights to many important cities of the country like Mumbai and Delhi.

By Rail: Palitana is a small railway station and has connection only with Bhavnagar.

  • By Road: There are busses for Bhavnagar from Palitana. Regular buses are also available from Ahmedabad, Talaja, Una, and Diu. Taxis are also available on hire for Palitana from Bhavnagar, Ahmedabad or Vadodra. The bus stand is situated 800 meters away from the Palitana railway station. Since Palitana is an imporant destination for a lot of people who follow Jainism, and the fact that there are a lot of people in Mumbai (Bombay ), there are buses that run daily between Mumbai and Palitana

The Palitana temples, are considered the most sacred pilgrimage place (tirtha) by the Jain community. There are a total of 1250 temples located on the Shetrunjaya hills, exquisitely carved in marble. The main temple on top of the hill, is dedicated to 1st tirthankar lord Adinath (Rishabdeva). No one is allowed to sleep overnight including the priest, because the temple city has been built as an abode for the Gods. The town is considered by many Jains to be more important than the temple covered hills of Jharkhand, Mt Abu and Girnar. Palitana was the capital of a princely state of the Gohil Rajput clan. It is also one of the greatest tourist attractions in Gujarat for foreign tourists.

There are hundreds of other temples (besides those on the Shetrunjaya hills) and guest houses (dharmashalas) in Palitana city. It is believed that every Jain should visit Palitana at least once in his lifetime to get "Bhavya" status (fit to attain nirvan or salvation).

Storia[Modifica sezione]

As a "Second Class" princely state, founded in 1194 (one of the major states in Saurashtra, where there were many smaller states), Palitana covered 777 km² and had 58,000 inhabitants (in 1921) in 91 villages, generating a 744,416 Rs revenue.

It was ruled by a Thakore sahib (also spelled Thakur Saheb), enjoying a 9-guns salute, of the Hindu Gohil dynasty, which received a privy purse of 180,000 Rupees at the state's accession to independent India on 15th February 1948.

Il complesso di templi sulla collina di Shetrunjaya (circa 400 metri di dislivello, percorribili con una comoda scalinata) è di assoluto interesse. Accesso: il principale ad est, inizia dalla città, molto frequentato dai pellegrini; un secondo accesso ad ovest, a circa un km. da una villa adibita ad hotel, il Vijay Vilas Palace Hotel, è consigliabile per la salita al mattino, svolgendosi, in parte in ombra. Semplicissimo raggiungere i luoghi d'interesse, seguendo la striscia bianca dipinta in terra. L'insieme di templi, in un complesso fortificato , si sviluppa sulla doppia sommità della collina: a sud la parte più grande, frequentata ed interessante (all'ingresso si può chiedere, a pagamento, il permesso per fotografare); anche il complesso di templi a nord è notevole, con bellissimi panorami e vedute, nonché, a nord ovest un santuario islamico, caratterizzato dall'offerta di piccole culle in legno per propiziare la nascita di figli.

Cosa acquistare[Modifica sezione]

Mangiare[Modifica sezione]

Bere[Modifica sezione]

In città, oltre a diverse locande per pellegrini,l'hotel Sumeru, in un edificio degli anni '70, economico ma molto sporco. Un'alternativa a circa 6 km. dall'abitato, il Vijay Vilas Palace Hotel (circa 3000 rs. a persona, compresa cena e colazione, dic. 2009), un km ad ovest della collina sacra Shatrunjai, in un trascurato ma affascinante edificio della fine dell'800, una villa in stile anglo- indiano costruito da un nobile locale.

Uscire[Modifica sezione]

Fonti, Referenze & collegamenti esterni[Modifica sezione]

Varianti

Azioni

Docenti dell'articolo

In altre lingue