Veszprém megye

A Wikitravelből
Közép-Dunántúl : Veszprém megye

Tartalomjegyzék

VESZPRÉM MEGYE
Veszprém megye címere
Turisztikai régió Közép-Dunántúl, Balaton
Megyeszékhely Veszprém
Terület 4612,59 km2
Népesség 361 620 fő (2008)
Népsűrűség 78,4 fő/km2
Települések száma 217

Veszprém megye Közép-Dunántúl megyéje. Északról Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megye, keletről Fejér megye, délről a Balaton és annak déli partján fekvő Somogy megye, nyugatról pedig Zala és Vas megye határos vele.

Földrajz[szerkesztés]

Domborzata[szerkesztés]

A megye középső részét a Bakony hegység foglalja el, déli részén a Balaton-part található. A megye északi részére mélyen benyúlik a Kisalföld síksága. A megye legmagasabb pontja az Északi-Bakonyban található Kőris-hegy (709 m.)

  • Bakonyvidék v. Bakony – A Dunántúli-középhegység része, korábban Bakonyerdő néven is szerepelt, több vonulatból áll – melyeket a köztük elhelyezkedő árkok osztanak meg:
    • Északi-Bakony – a Veszprém-Devecseri ároktól északra nyúlik el. A Dunántúli-középhegység legcsapadékosabb része. Karsztos fennsíkos terület, itt található a Bakony legmagasabb csúcsa a Kőris-hegy (709 m).
    • Déli-Bakony – a Veszprém-Devecseri árok és a Veszprém-Nagyvázsonyi árok között helyezkedik el. Harmad- és negyedidőszaki vulkáni kúpok is fekszenek területén pl. Kab-hegy.
    • Balaton-felvidék – a Veszprém-Nagyvázsonyi ároktól délre fekszik. Tipikus formái a bazaltkúpok, a vulkáni tanúhegyek, főleg a Tapolcai-medence területén és annak peremén, itt alakult ki a löszös talajon a Badacsonyi borvidék. Másik nevezetes alacsonyabban fekvő területe a Káli-medence.

Vízrajza[szerkesztés]

  • Veszprém megye legfontosabb természetes vize a Balaton.
  • A megye folyóvizei: a Cuha, a Gaja, a Gerence, a Marcal, a Rába, a Séd, a Torna, a Bittva-patak, a Hajagos-patak, az

Eger-víz patak.

Közigazgatása[szerkesztés]

Kistérség Székhely Terület (km²) Lélekszám Település
Ajkai kistérség Ajka 743,43 57 005 39
Balatonalmádi kistérség Balatonalmádi 293,39 27 457 11
Balatonfüredi kistérség Balatonfüred 324,41 22 495 21
Pápai kistérség Pápa 1021,18 62 007 49
Sümegi kistérség Sümeg 306,40 15 939 21
Tapolcai kistérség Tapolca 540,25 36 094 33
Várpalotai kistérség Várpalota 280,71 37 868 7
Veszprémi kistérség Veszprém 643,81 84 140 20
Zirci kistérség Zirc 339,29 20 701 16

Megyei jogú városok[szerkesztés]

Városok[szerkesztés]

Népesség szerinti sorrendben, a 2008. január 1.-jei állapot szerint, a KSH adatai alapján (/fő)

Községek, nagyközségek[szerkesztés]

Nevezetességek településenként[szerkesztés]

Közép-Dunántúl turisztikai régióban[szerkesztés]

  • Csesznek (Veszprém megye) – A város szélén magasodik, a Bakony szélén a hegyre épült gótikus vár romja. Már 1263-ban állt – mint lakótorony és börtön – földrengés és villámcsapás pusztította el.
  • Herend (Veszprém megye) – A világhírű herendi porcelán hazája, az 1826-ban létrehozott porcelán manufaktúra legszebb termékeit – mintegy 8000 kiállított tárgyat - a Porcelánmúzeumban tekinthetik meg a látogatók.
  • Magyarpolány (Veszprém megye) – Európa Nostra-díjas helység, a kitüntetést 83 népi műemléki épületből álló Falumúzeuma révén nyerte el. A Kálváriahegyre vezető 1780-ban létrehozott Keresztút egyike a legszebbeknek Magyarországon. Minden év pünkösdjén megrendezik itt a Polányi Passiójátékokat.
  • Pápa (Veszprém megye) – Történelmi látnivalókkal rendelkező település. Látható itt a Eszterházy kastély, a Plébániatemplom, a Bezerédy-ház és a Zichy-ház. Ókollégiumába jártak Petőfi Sándor és Jókai Mór. A Kékfestő Múzeum – Közép-Európa egyik legrégebbi kékfestő műhelyében, a Kluge üzemben működik, mely 1870 óta állt, 1956 óta műemlék. A Zsinagóga, 1846-ból jelzi, hogy a XIX. században nagyobb izraelita közösség lakott a városban.
  • Sümeg (Veszprém megye) – Vára egyike a legnagyobb és legépebben fennmaradt erődítményeknek az országban. A XIV. századi műemlék 270 m magas hegyen épült. A Vármúzeum az épület történetét eleveníti fel, udvarán nyaranta lovagi játékokat rendeznek. A barokk Plébániatemplom belső díszítése Franz Albert Maulbertsch munkáját dicséri.
  • Várpalota (Veszprém megye) – A Thury vár névadója Thury György, épült XIV. század, végvár és kuruc erőd volt, látogatható itt a Magyar Vegyészeti Múzeum. A Zichy-kastély – XVIII. századi épület, Ybl Miklós építette át. Várostörténeti kiállításnak ad otthont. A Trianon Múzeumot térkép- és fotógyűjteménye miatt érdemes felkeresni.
  • Veszprém (Veszprém megye) – A „Királynék városa” a Séd-patak partján, az ország első püspöki székhelye. A vár 540 m magas sziklára épült, a várnegyed atmoszféráját szép polgárházak biztosítják. Nevezetességei a Tűztorony, az Érseki Palota és a Gizella–kápolna. A belváros sok kulturális látnivalója mellett figyelmet érdemel még a Kittenberger Kálmán Állatkert is.
  • Zirc (Veszprém megye) – A Bakony szívében fekvő város a már 1182-ben létező cisztercita apátsági templomának köszönheti hírnevét. Itt tekinthető meg a Reguly Antal Emlékkönyvtár és a Bakonyi Természettudományi Múzeum is. Zirc Arborétuma mintegy 600 különböző növényfaj otthona.

Balaton turisztikai régióban[szerkesztés]

  • Alsóőrs (Veszprém megye) - Fürdőtelepülés a Balaton északi partján. Itt áll az ország legidősebb nemesi családi épülete a Török-ház (15.sz.), mely turbánszerű tetőszerkezetéről kapta nevét. A középkorban Alsóőrs a kőfejtőjéről volt híres.
  • Balatonalmádi (Veszprém megye) - Fürdőtelepülés a Balaton északi partján. Már 1877 óta kedvelt nyaralóhely az északi parton a leghosszabb stranddal. A település jellegzetes építőanyaga a vöröses színű homokkő.
  • Balatonederics (Veszprém megye) - Fürdőtelepülés a Balaton északi partján. Figyelemre méltó látványossága a Nagy Endre által alapított Afrika Múzeum – trófeákkal és etnográfiai jelentőségű anyagokkal. A közelben fekszik a Csodabogyó Cseppkőbarlang.
  • Balatonfüred (Veszprém megye) – Nyaralóhely a Balaton északi partján. Az ország első gyógy- és fürdővárosa volt, de itt született a legelső balatoni vitorlásegyesület is. Figyelemre méltó épület a Jókai – villa, melyben ma az író emlékmúzeuma működik. Klinikája már 300 éve várja a szívbetegségben szenvedőket. Színházában mintegy 180 éve minden esztendőben megrendezik a Füredi Anna-bált. Érdemes felkeresni a Lóczy-barlangot is.
  • Balatonudvari (Veszprém megye) - Fürdőtelepülés a Balaton északi partján. Különlegessége temetőjének 50 szívformájú síremléke (1808-1840).
  • Felsőőrs (Veszprém megye) – A település ékessége román kori préposti temploma. Természeti értéke a Forrás-hegy, mely hűen bemutatja a környék tektonikus mozgásait, változásait.
  • Örvényes (Veszprém megye) – A Pécsely-patak mellett magasodik a Vízimalom, mely már 1211-ben is búzát őrölt. Ma múzeumként üzemel.
  • Szigliget (Veszprém megye) - Fürdőtelepülés a Balaton északi partján. A hangulatos helység házai a hegyoldalra kúsznak. Fennmaradtak zsupfedeles műemléképületei melyek védelem alatt állnak. 242 m magasan emelkednek a 13. században épült majd 1702-ben felrobbantott vár romjai.
  • Tihany (Veszprém megye) – Elsősorban apátsági templomáról ismert fürdőtelepülés a Balaton északi partján. A Tihanyi-félszigeten, a Balaton legkeskenyebb részén helyezkedik el. A bencés apátságban őrzik I. András Árpád-házi uralkodó sírját. Ugyanitt tekinthető meg első nyelvemlékünk a Tihanyi Apátság alapítólevele. A templom nyaranta orgonakoncertek helyszíne
  • Nagyvázsony (Veszprém megye) – A Balatontól északra fekvő város kiemelkedő látnivalója a Kinizsi vár, melynek névadója Kinizsi Pál (1446-1494), Mátyás király és a Fekete sereg vezére. Az épült történetébe a Vármúzeum nyújt betekintést, udvarán nyaranta lovagi játékokat rendeznek. Csak kívülről ismerhető meg a másik nevezetesség, a 18. századi Zichy kastély védett parkjával, mely rendezvények helyszíne.
  • Tapolca (Veszprém megye) – A Tapolcai-medencében fekvő kisváros igen érdekes környéken helyezkedik el, hiszen 14 bazalthegy veszi körben. Egyedülálló geológiai csodája a 4 km hosszú Tapolcai-tavasbarlang, amelyen földalatti csónakkirándulást tehetnek a vendégek. Romantikus látnivaló a városka 200 esztendős vízimalma.

Nevezetességek tematikai felosztásban[szerkesztés]

Természeti örökség[szerkesztés]

  • Balaton-felvidéki Nemzeti Park v. Balatoni Nemzeti Parkhttp://www.bfnpi.hu/ Területe: 56 998 hektár - fokozottan védett 11 134 hektár. Alapítva: 1997. Fekvése: Közép-Dunántúl és Nyugat-Dunántúl, Balatontól északra és a Kis-Balaton. Veszprém megye és Zala megye területén.
    • Bemutatóhelyei Veszprém megyében:
      • Lóczy-barlang (Balatonfüred) – az Öreghegyi út végén fekszik, 1896-ban fedezték fel, majd Lóczy Lajos Balaton-kutató építtette ki. 40méter látogatható.
      • Arborétum (Zirc) – 20 hektárnyi területen a ciszterciták hozták létre, a növények a világ minden részéről származnak.
      • Erdők Háza és Erdőismereti Oktatóbázis (Bakonybél) – a hegység növény- és állatvilágába enged betekinteni, az erdei mesterségeket mutatja be.
      • Salföld Természetvédelmi Major (Káli-medence - Salföld) – az ősi magyar állatok tartásának módját tárja a látogatók elé,
      • Hegyestű Geológiai Bemutatóhely (Káli-medence - Monoszló) – csodálatos kilátásban gyönyörködhetünk egy bazaltvulkán tetejéről, de sétát lehet tenni a kürtőben is,
      • Csodabogyós-barlang (Balatonederics) – a Dunántúl legjelentősebb cseppkőbarlangja, engedéllyel látogatható.
      • Tapolcai-tavasbarlang (Tapolca) – 1903-ban fedezték fel a 4 km hosszú barlangot, 300 méteres szakaszán lehet csónakázni. [1]
    • Tanösvények Veszprém megyében: Geológiai tanösvény (Tihany-Szigliget), Bakonybél-Boroszlány tanösvény, Raposka-Bazaltorgonák tanösvény, Badacsony - Geológiai és Botanikai Tanösvény, Tihany-Lóczy - gejzír tanösvény, Doba, Somlóvásárhely, Somlójenő - Kitaibel tanösvény, Balatonederics, Balatongyörök - Pele apó tanösvény, Szigliget-Kamon kő tanösvény, Ámos-hegyi Pihenőerdő-Tanösvény, Vörös homokkő Tanösvény, Pintér-hegyi Parkerdő tanösvény.
      • Afrika Múzeum (Balatonederics) – afrikai néprajzi gyűjtemény dr. Nagy Endre hagyatékából, illetve hozzátartozó kisebb szafari park egzotikus állatokkal. [2]
      • Bazaltorgonák (Hegymagas - Szent György-hegy) – 4-5 millió évvel ezelőtt zajló vulkánkitörés emlékét szolgálja, ekkor alakult ki a fantasztikus látványt adó képződmény.

További természeti látnivalók[szerkesztés]

  • Borostyán-kút (Bakonybél)
  • Tátorján növényritkaság (Balatonkenese)
  • Tiszafás erdő (Szentgál)
  • Védett őspark (Pápa)
  • Védett őspark (Szigliget)
  • Védett őspark (Devecser)

Gyógyvizek és termálvizek (Egészségturizmus)[szerkesztés]

Gyógyfürdők:

Termálfürdők:

Üdülőkörzetek (Üdülőturizmus)[szerkesztés]

  • Balaton északi part

Épített örökség[szerkesztés]

Történelmi emlékhelyek[szerkesztés]

  • Hajmáskér – a Monarchia legnagyobb lőtere és lövész kiképzőtábora majd 1990-ig szovjet katonai bázis. Innen indultak haza először a szovjet csapatok kivonulásukkor.
  • Inota – halomsírok a római korból a 8-as út mellett.
  • Lovas – az emberiség történetének legősibb festékbányáját tárták itt fel az archeológusok.
  • Nemesvámos – Balácapuszta – Római Kori villagazdaság és Romkert a II. századból egy itáliai család emeltette, a maga nemében a legnagyobb a Dunántúlon. Minden évben Baláca Ünnepi Órái történelmi rendezvénysorozat helyszíne.
  • Sóly – István király emlékét egy Szent Kard őrzi. A séd völgyében ütközött meg István fejedelem és Koppány vezér 997-ben, a csata emlékére kápolna épült (mely ma a református templom falaiba van építve).

Várak, várromok, erődítmények[szerkesztés]

  • BándEssegvár romja, a Séd –patak felett tornyosul, tulajdonosai között Kinizsi Pál is szerepelt.
  • CsesznekCseszneki várrom, Cseszneki Jakab építtette, restaurálás alatt, programok, várjátékok.
  • Döbrönte – Szarvaskő várának romja, Himfy család építtette a XIV. században, rablóvár is volt. Ma kirándulóhely.
  • HegyesdHegyesdi várrom, 1282-ben építették egy vulkáni kúpra, kilátással a Tapolcai-medencére.
  • Nagyvázsony - Kinizsi-vár, névadója Kinizsi Pál (1446-1494). Látogatható a Vármúzeum és a lovagi játékok. [6]
  • SomlóSomlói vár, egy kialudt vulkán kúpján, 435 m magasan áll. XIII. századi épület.
  • SümegSümegi vár, egyike a legnagyobbaknak, épült a XIV. században. Vármúzeummal, lovagi játékokkal várja a látogatókat.
  • SzigligetSzigligeti vár, 1262-ben a Pannonhalmi apátság építette. Romos állapotban áll, de fentről gyönyörű panorámával kecsegtet.
  • VárpalotaThury vár, névadója Thury György, épült a XIV. században, végvár és kuruc erőd volt. Az épületben kapott helyet a Magyar Vegyészeti Múzeum. [7]
  • VeszprémVeszprémi vár, a legnagyobb egységes lakott várnegyed a budai vár után. Benne Tűztorony, Modern Képtár, Csikász Galéria, Piarista templom, Téglagyűjtemény, Dubniczay-ház – László Károly Gyűjtemény, Érseki Palota, Gizella kápolna, Gizella Királyné Múzeum, Szent Mihály-székesegyház.

Kastélyok, paloták, kúriák[szerkesztés]

  • Csopak - Ranolder-kastély – 1861, romantikus neogótikus stílusú épület, a Balaton-felvidék legszebb és legnagyobb kastélya.
  • DevecserEsterházy-kastély – XVI. századi épület, reneszánsz, de az Esterházy grófok tulajdona is volt.
  • Lesencetomaj - Nadeczky-kastély – 1752, barokk stílusban építették, csak kívülről tekinthető meg. Parkjának mamutfenyői védettek.
  • Nagyvázsony - Zichy-kastély – XVIII. század, 1760 körül épült barokk stílusban, 1815-ben átalakították klasszicista stílusban. Csak parkja látogatható.
  • PápaEsterházy-kastély, barokk stílusú főúri palota, U alakú épülettömb hatalmas parkkal.
  • SzigligetEsterházy-kastély – 1780 körül, klasszicista stílusban emelték. Jelenleg az Írók Alkotóházát rejti.
  • VárpalotaZichy-kastély – XVIII. század, Ybl Miklós építette át. Várostörténeti kiállítás.

Zarándokhelyek és egyházi épületek[szerkesztés]

Zarándokhelyek (Vallási turizmus)[szerkesztés]
  • Attyapuszta - Karmelhegyi Boldogasszony búcsújáróhelye, Veszprémi Egyházmegye. A plébániatemplomot 1950. szeptembet 11-én szentelte fel Badlik Bertalan veszprémi püspök. Ide került a kegykép, a Hauer grafikus által 1715-ben festett Madonna. A Szűzanya bakonyszéli szentélyébe azóta zarándokolnak el. [8]
  • Sümeg - Fájdalmas Anya, a Betegek Orvosának búcsújáró helye, Veszprémi Egyházmegye. "A Pieta, vagy ismertebb nevén a Fájdalmas Szűz szobra a hozzáértők szerint a 16. században készült, igazi gótikus remekmű. Alkotója ismeretlen. A művész a Szent Szűzet koronával a fején, kék és piros ruhában ábrázolja. Ölében a keresztről levett Szent Fiát tartja, arcán az anyai bánat mélységes fájdalmának jelei olvashatók le. Egyes vélemények szerint a szobrot a felvidéki Szakolcáról 1649-ben idetelepített ferencesek hozták magukkal, amit erősíteni látszik az a bevett szokás, mely szerint a szerzetes atyák áttelepüléseik során mindig vittek magukkal valami kedves emléket, mely régi otthonukra emlékeztette őket. Az évszázadok folyamán a kegytemplomot több sorscsapás érte, de a Szent Szűz szobrát sem tűz nem fogta, sem villám nem zúzta össze." [9]
  • JásdSzentkút zarándokhely. A Bakony-vidék Boldogasszony búcsújáróhelye, Veszprémi Egyházmegye. A Gaja-patak völgyében található. A Szűz Mária – kápolnát a Zichyek emeltették a XVIII. században a forrás mellett. A középkorban csodatévő erőt ruháztak rá. A Bakony leglátogatottabb zarándokhelyei között van. [10]
  • Bakonybél – bencés monostor, melyet I. István alapított és barokk templom. Ma újra bencések lakják. E helyen lakott Szent Gellért, ki egy remetelakban írta elmélkedéseit – a kápolna és kálvária ma zarándokhely.
Román egyházi épületek (Árpád-kor)[szerkesztés]
  • Balatonalmádi-Vörösberény – XI-XII. századi erődtemplom. Román alapokon nyugszik, ma református imaház.
  • Csabrendek – XIII. századi templomának ma már csupán romjai láthatók.
  • Felsőőrs - Árpád-kori templom, a Balaton környékének legszebb román stílusú prépostsági temploma, mely vörös homokkőből épült 1200 körül.
  • Litér - Árpád-kori templom a XIII. századból, több alkalommal újjáépítették. Román kapu, oroszlánszobros oszlopok. Ma református imaház.
  • Öskü – Árpád-kori templom, fazsindelyes kerektemplom a 8-as út mellett. A Via Magna-t vigyázó őrtorony alapjain nyugszik.
  • Szentkirályszabadja – Árpád-kori templom, eredetileg román stílusú épület gótikus átépítésekkel. Jelentős műemlék.
Gótikus egyházi épületek[szerkesztés]
  • Inota – gótikus műemléke a katolikus templomban az Árpád-kor emléke.
  • Nagyvázsony – gótikus műemlék plébániatemploma, mely egy Árpád-kori épület felhasználásával készült Kinizsi Pál idejében.
Barokk egyházi épületek[szerkesztés]
  • Berhida – barokk templom, katolikus az 1700-as évekből, helyén már a XIII. században is templom állott.
  • Béb – barokk templom, katolikus 1791-ből.
  • Lesencefalu – barokk templom, mely a XV. században épült, de az 1700-as években nyerte el mai külsejét. Főoltára vörös márvány.
  • Magyarpolány – kálvária, 1770 körül épült, életnagyságú faragott szobrai különleges alkotások. Előtte zajlik a Polányi passió tradíciója minden pünkösd alkalmával.
  • Márkó – barokk kálvária a XIX. század közepéről, a 8-as útról is látható helyen épült.
  • Monostorapáti – barokk templom, 1759-ben húzták fel, klasszikus zenei koncertek zajlanak falai között.
  • Nagytevel – barokk kálvária, a német telepesek szokásait őrzi.
  • Nemesvita – kései barokk templom, 1300-as években született, de a XVIII. században átépítették.
  • Pápa – Nagytemploma kései barokk templom, 1700-as évekből származik, Fellner Jakab alkotása.
  • Sümeg – a Plébániatemplom belső díszítése Franz Albert Maulbertsch munkáját dicséri.
  • Tihany – barokk templom, 1055-ben alapított bencés apátság, a város szimbóluma. A XVIII. században épült újjá mai stílusában. Itt őrzik I. András Árpád-házi uralkodó sírját. Ugyanitt tekinthető meg első nyelvemlékünk, a Tihanyi Apátság alapítólevele is. A templom nyaranta orgonakoncertek helyszíne.
  • Vigántpeterd - barokk templom 1760-ból, katolikus műemlék, mely Fellner Jakab tervei alapján született.
  • Zirc – barokk templom, cisztercita apátság már 1182-ben létezett, benne Reguly Antal Emlékkönyvtár (65 000 kötet), Bakonyi Természettudományi Múzeum. Az épület a XVIII. századból származik.
  • Veszprém – A várban: Érseki Palota, Fellner Jakab tervei szerint 1700-as évekből származik. Freskói Johann Cymbal alkotásai. A Gizella-kápolna gótikus műemlék a XIII. századból. A Szent Mihály-székesegyház neoromán alkotás a XX. század eleji átépítés után. Előtte Szentháromság-szobor barokk, 1750. A Ferences templom az 1730-as években született, itt nyugszik Ányos Pál (1756–1784), a felvilágosodás költője. A Szent György-kápolna a székesegyház mellett áll, itt tett szűzességi fogadalmat Imre herceg. A váron kívül: Szent Katalin zárda 1239-ből származik, Margit- romoknak is hívják.
Klasszicista egyházi épületek[szerkesztés]
  • Balatonfüred – Kerek temploma klasszicista stílusú épület 1846-ból.
  • Ganna – klasszicista templom, a Dunántúlon az egyik legértékesebb, a római Pantheon kis másolata a XIX. század elejéről. Alatta az Esterházy-mauzóleum helyezkedik el.
Izraelita egyházi épületek[szerkesztés]
  • Kővágóőrs – Zsinagóga, az 1800-as években született klasszicista stílusban.
  • Pápa - Zsinagóga, 1846-ból, a XIX. században nagyobb izraelita közösség lakott a városban.

Népművészeti emlékek, folklorisztika[szerkesztés]

Néprajzi Múzeumok

  • Nagyvázsony – Szabadtéri Néprajzi Múzeum.
  • Tihany – Szabadtéri Néprajzi Múzeum, a népi építészeti emléket őriz több műemlék jellegű ház, mint a Halászcéh háza, a Fazekasház és a Parasztgazda háza.

Tájházak

  • Badacsonytomaj – Tájház, mely a falu történetét tárja az érdeklődők elé.
  • Balatonkenese – Falumúzeuma 1850-es esztendőkben épített boltíves tájházban látogatható a helyi paraszti háztartás tipikus eszközeivel.
  • Bakonybél – bakonyi Tájház néprajzi gyűjteménnyel (Fő u.)
  • Bazsi – Simon István szülőháza emlékház, mellette a pajta a paraszti gazdaságok szerszámait állítja ki.
  • Kapolcs – Hagyományos településszerkezettel rendelkező község, melyben falumúzeum, malom és kovácsműhely látható
  • Szentgál – Tájház, egyik helyiségében Lőrincze Lajos nyelvész szobáját állították ki. A település kisnemeseinek életét eleveníti fel.
  • Taliándörögd – Mosóház, érdekes és egyedülálló népi jellegű műemlék, forrás fölé építették.
  • Városlőd – Falumúzeuma egyúttal Német Nemzetiségi Tájház.
  • Várpalota – barokk tornácos parasztház, benne Helytörténeti Gyűjtemény, használati tárgyakat és az iparvidék múltját ismerteti.
  • Veszprém – Bakonyi Ház, az egyik legkorábbi néprajzi szabadtéri kiállítás, egy XIX. századi öcsi kisnemesi lakóház mintájára emelték.
  • Zánka – 1700-as években németek által felhúzott zsellérházban kapott helyet a falumúzeum.

Népi építészeti emlékek

  • Zirc – Népművészeti alkotóház és műhely, Reguly Antal szülőházában kapott helyet. A Magas-Bakony helytörténeti és néprajzi emlékeit őrzi.
  • Magyarpolány – Europa Nostra-díjas népi műemléki együttes, mely Magyarországon a legnagyobb, 43 országos és 40 helyi bakonyi parasztházzal. Egyik épülete a Veszprém Megyei Népművészeti Alkotó- és Tájház kézműves műhellyel.
  • Barnag – Népi építészet német nemzetiségi településen.
  • Vöröstó – Népi építészet német nemzetiségi településen.
  • Aszófő – A népi építészet emléke a pincesor, a bortermelés és szőlőkultúra bemutatóhelye.

Népi mesterségek emlékei

  • Sümeg – A népi fazekasság örökségét a Platonai fazekasház gazdag gyűjteménye ábrázolja.
  • Sümegprága – A népi fazekasság hagyományait őrzi minden esztendőben a nemzetközi fazekastalálkozó.
  • Tüskevár – Helytörténeti Múzeumában népi fazekasságot bemutató állandó kiállítást lehet megtekinteni.
  • Tés – Kovácsműhely, a helyi bognárok és kovácsok munkájába nyerünk betekintést. Mellette 2 db holland típusú, még működő szélmalom egyedül itt látható az országban (XX.sz. eleje).
  • Csopak – Vízimalom, ma is működik az emeletes Plul malom, mely érdekes műemlék.
  • Örvényes – Vízimalom, a Pécsely-patakra építették, elődje az 1200-as esztendőkben már e helyen állott. Jelenleg múzeum – a helyi molnárok tevékenységét idézi fel.
  • Nemeshany – Vízimalom, 1907 óta áll az ún. Csizmadia vízimalom korabeli berendezéssel, gépekkel.

Iparművészeti emlékek[szerkesztés]

  • Ajka - Ajka Kristály Üvegipari Kiállítás, a gyár termékei, a gyártás folyamata, az üvegmunkások tevékenysége látható.
  • Ferenczy Noémi gobelinek (Várpalota)
  • Herend - Herendi Porcelánmúzeum és Porcelánium – az emléktárgyakat a múzeum őrzi, míg a munkafolyamatokat a Porcelániumban lehet megtekinteni.
  • Pápa - Kékfestő Múzeum – Közép-Európa egyik legrégebbi kékfestő műhelyében, a Kluge üzemben működik, mely 1870 óta állt. 1956 óta műemlék.
  • Városlőd – Keramika, mely a városlődi kerámia gyártási folyamatát láttatja. A Majolikagyár a XVIII. századi német telepeseknek köszönhető.

Ipartörténeti múzeumok, kiállítások, gyűjtemények[szerkesztés]

  • Bányászati Múzeum (Ajka) - cím: 8400 Ajka, Parkerdő, tel: +36 (88) 312-946, banyasztai.ajka@museum.hu, ajkakonyvtar@vkajka.hu
  • Bányászattörténeti Gyűjtemény(Várpalota)
  • Gőzmozdony (Balatonalmádi)
  • Magyar Építőipari Múzeum Téglagyűjteménye (Veszprém)
  • Magyar Vegyészeti Múzeum (Várpalota)
  • Mezőgazdasági Gépmúzeum (Zirc)
  • Papírmalom romjai (Sóly)

Sport és kikapcsolódás (Aktív turizmus)[szerkesztés]

Túrázás, természetjárás[szerkesztés]

Hajózás és vitorlázás[szerkesztés]

Egyéb kaland- és nyári vízi sportok[szerkesztés]

  • sétarepülés - Balatonakali
  • paintball - Balatonfőkajár és Balatonakarattya
  • vizisí - Balatonfüred
  • balatoni bob - Balatonfűzfő
  • Serpa Kalandpark - mászófal, íjászat, drótkötélpálya - Balatonfüzfő

Sielés - téli[szerkesztés]

  • Eplény – a Bakonyból Zirc felé vezető úton fekszik. Téli sportközpont sípályával és szánkópályával.

Lovas turizmus[szerkesztés]

Horgász turizmus[szerkesztés]

Vadász turizmus[szerkesztés]

  • Előforduló vadfajok: Gímszarvas (cervus elaphus), vaddisznó (sus scrofa), őz (capreolus c. capreolus), muflon (ovis ammon musimon), dámvad (cervus dama dama), apróvadak - fácán, szalonka, vízi vad, mezei nyúl.
  • Vadászházak: Huszárokelőpusza, Hódosér, Kis-szépalma, Németbánya, Sarvaly, Sárosfő, Somhegy.
  • A külföldi vendégek vadásztatását csak vadászatszervező irodák intézhetik. Az egyes vadfajok vadászata évente változó időpontokban engedélyezve.

Gasztronómia (Borturizmus)[szerkesztés]

Történelmi borvidékek

Borutak

  • Da Bibere Balaton-felvidéki Borút (Veszprém megyei szakasza) - települései: Balatonederics - Memesvita - Lesencetomaj
  • Badacsony Borvidéki Borút - települései: Hegymagas - Szigliget - Badacsonytördemic - Badacsony - Káptalantóti - Gyulakeszi - Balatonrendes - Révfülöp
  • Zánka-Nivegy-völgyi Borút - települései: Zánka - Tagyon - Szentantalfa - Balatoncsicsó - Szentjakabfa
  • Dörgicse és környéke Borút - települései: Mencshely - Dörgicse - Vászoly - Balatonakali - Balatonudvari - Örvényes
  • Balatonfüred és környéke Borút - települései: Balatonfüred - Balatonszőlős - Pécsely - Aszófő - Tihany
  • Csopak környéki Borút - települései: Csopak - Lovas - Alsóőrs - Felsőőrs
  • Cserszegi Fűszeres Nemzetközi Borút (Veszprém megyei szakasza) - települései: Hegymagas - Balatonfüred - Csopak - Balatonfőkajár
  • Somló és környéke Borút - települései: Somlószőlős

Látnivalók táblázatban[szerkesztés]

Természeti örökség

  • Tájegységek
  • Természetvédelmi területek
  • Gyógyvizek, termálvizek

Épített örökség

  • Városok
  • Történelmi emlékhelyek
  • Várak, erődök
  • Paloták, kastélyok
  • Egyházi épületek
  • Folklorisztika, népi építészet
  • Múzeumok

Utazási tanácsok[szerkesztés]

Megközelítés[szerkesztés]

Közúti közlekedés[szerkesztés]

Vasúti közlekedés[szerkesztés]

Légi közlekedés[szerkesztés]

Vízi közlekedés[szerkesztés]

Források[szerkesztés]

  • Bora Gyula, dr. - Nemerkényi Antal, dr.: Magyarország földrajza. 47-65.old. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. Eng.sz.: T510.731-H/1999. ISBN 963 19 3104 8
  • Tüskés, Tibor: Magyarország (12-23.old. Képes Földrajz sorozat, Móra Kiadó, Budapest, 1981.) ISBN 963 11 2376 6
  • Padányi, Ágnes: Ungarn. Schritt für Schritt. Ungarischer Tourismusamt. 2003.
  • Történelmi útvonalak, kulturális emlékek Veszprém megyében (katalógus, kiad. Veszprém Megyei Turisztikai Hivatal. Skicc Kft. 2006. Készült a Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a Közép-Dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság támogatásával.)
  • Veszprém megyei turisztikai ajánló - Természetjárás - Kerékpározás - Várak, várkastélyok - Múzeumok - Népművészet - Borvidékek - Vízi turizmus - Lovas bázisok - Horgász turizmus - Vadász turizmus - Sport - Szálláshelyek. (katalógus, kiad. Veszprém Megyei Turisztikai Hivatal. Skicc Kft. 2005. Készült a Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a Közép-Dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság támogatásával.)
  • Zöld út 2007. Nemzeti parkok. Kiad. KvVM és Magyar Turizmus Rt. Innova-Print Kft. 2007.
  • Nemzeti Parkok. Kiad. Magyar Turizmus Rt. Egri Nyomda Kft. (évszám nélkül)
  • Zarándok.hu - Zarándokhelyek Magyarországon

Hasznos tudnivalók[szerkesztés]

Tourinform irodák:

  • Tourinform BADACSONY, 8261 Badacsony, Park u. 6., Tel/Fax: 87/431-046, E-mail: badacsony@tourinform.hu
  • Tourinform BAKONYBÉL, 8427 Bakonybél Tájház, Fő u. 15. Tel/Fax: 88/461-476, E-mail: bakonybel@tourinform.hu
  • Tourinform BALATONALMÁDI, 8220 Balatonalmádi, Városház tér 4., Tel: 88/594-081 Fax: 88/594-080, E-mail: balatonalmadi@tourinform.hu
  • Tourinform BALATONFÜRED, 8230 Balatonfüred, Petőfi S. u. 68., Tel: 87/580-480 Fax: 87/580-481,E-mail: balatonfured@tourinform.hu
  • Tourinform BALATONKENESE, 8174 Balatonkenese, Táncsics M. u. 24., Tel/Fax: 88/594-645, E-mail: balatonkenese@tourinform.hu
  • Tourinform BALATONVILÁGOS, 8171 Balatonvilágos, Aligai út 1., Tel/Fax: 88/446-034, E-mail: balatonvilagos@tourinform.hu
  • Tourinform PÁPA, 8500 Pápa,8500 Márton István u. 10., Tel.: (89)777-047, Fax.:(89)777-048 , Email: papa@tourinform.hu
  • Tourinform RÉVFÜLÖP, 8253 Révfülöp, Villa Filip tér 8., Tel/Fax: 87/463-092, E-mail: revfulop@tourinform.hu
  • Tourinform SÜMEG, 8330 Sümeg, Kossuth L. u.15., Tel/Fax: 87/550-275, E-mail: sumeg@tourinform.hu
  • Tourinform TAPOLCA, 8300 Tapolca, Fő tér 17., Tel: 87/510-777 Fax: 87/510-778, E-mail: tapolca@tourinform.hu
  • Tourinform TIHANY, 8237 Tihany,Kossuth u. 20., Tel/Fax: 87/448-804, E-mail: tihany@tourinform.hu
  • Tourinform VESZPRÉM, 8200 Veszprém, Vár u. 4., Tel./Fax: 88/404-548,E-mail: veszprem@tourinform.hu
  • Tourinform ZIRC, 8420 Zirc, József A. u. 1., Tel: 88/416-816 Fax: 88/416-817, E-mail: zirc@tourinform.hu
  • Tourinform ALSÓÖRS, 8226 Alsóörs, Sirály park 1., Tel/Fax: 87/575-001, (csak szezonban)

Veszprém megye témához kapcsolódó forrásszövegek a Wikipédiában.

Magyarország megyéi

Budapest főváros
Bács-Kiskun megye · Baranya megye · Békés megye · Borsod-Abaúj-Zemplén megye · Csongrád megye · Fejér megye · Győr-Moson-Sopron megye · Hajdú-Bihar megye · Heves megye · Jász-Nagykun-Szolnok megye · Komárom-Esztergom megye · Nógrád megye · Pest megye · Somogy megye · Szabolcs-Szatmár-Bereg megye · Tolna megye · Vas megye · Veszprém megye · Zala megye

Változatok

Műveletek

Docents

Más nyelveken

egyéb oldalak