Magyarország gyógyfürdői

A Wikitravelből
Európa : Közép-Európa : Magyarország : Magyarország gyógyfürdői

A gyógyfürdő olyan fürdőlétesítmény, amely elismert gyógyvizekkel rendelkezik vagy (ennek hiányában) teljes körű gyógyászati lehetőségeket biztosít.

A gyógyfürdők teljes körű fizioterápiás ellátást biztosítanak, amelybe a fürdőkezelés mellett az elismert ásványvíz, termálvíz, illetve melegített közműhálózati víz felhasználásával végzett kezelések és egyéb fizikai gyógymódok alkalmazása is beletartozik.

Gyógyfürdőket általában természetes vagy mesterségesen fúrt hőforrások vagy ásványvizes források mellett létesítenek. A gyógyfürdőhöz igen gyakran uszoda és gőzfürdő, néha strand és szálloda is tartozik, ahol nemcsak a betegek, hanem mindenki élvezheti a gyógyvíz jótékony hatását.

A gyógyfürdőkkel a balneológia (gyógyfürdőtan) tudománya foglalkozik.

Ellenjavallat (gyógyfürdő látogatása nem javasolt következők esetén): láz, terhesség, tbc, pajzsmirigytúltengés, magas vérnyomás, szívinfarktus után 6 hónap, fertőző betegségek, szív- és keringési elégtelenség, epilepszia, elmebetegség, önellátásra képtelenség, inkontinecia, rosszindulatú daganatos betegség.

Magyarország gyógyfürdői[szerkesztés]

Az ország különleges turisztikai vonzereje a világviszonylatban is kiemelkedő jelentőségű termálvízkészlete (Izland után Magyarországon van a legnagyobb felszíni termálvízkészlet a világon). A gyógyvizes hőforrások az ország valamennyi régiójában előfordulnak, és számos gyógyfürdőt táplálnak. Budapest a világ egyetlen gyógyfürdőkkel rendelkező fővárosa. A gyógyfürdők szolgáltatásainak igénybevételét magyar vendégek számára jelenleg részben még támogatja a társadalombiztosítási rendszer is, illetve a különböző egészségbiztosítási pénztárak. A gyógyfürdőkhöz az utóbbi tíz esztendőben jelentős számban születtek építkezési, infrastrukturális bővítések, szélesedett a gyógyszállók rendszere, kialakultak a welness-szállodák, működnek a legnevesebb gyógybarlangok és felépült számos aquapark is.

Gyógyfürdők törvényi szabályozása[szerkesztés]

Magyarországon az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. §-a (2) bekezdésének x) pontja alapján az Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatóság (OGYFI) engedélyezi természetes gyógytényező felhasználásával folytatandó gyógyító, vagy rehabilitációs tevékenységet végző intézmény, gyógyászati jellegére utaló megnevezés használatát.

"A gyógyvíz megnevezés használatának engedélyezése csak a 74/1999. (XII.25.) Eü. M. rendelet 18-19 §-ban foglalt feltételek teljesülése esetén lehetséges, különös tekintettel az emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló 23/2002. (V. 9.) Eü. M rendeletben előírtakra (előzetesen engedélyezett vizsgálati protokoll, vizsgálati dokumentáció, értékelés stb.)."

Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatóság

A főigazgatóság szerint a hivatalosan bejegyzett (gyógyfürdőnek minősített fürdőhelyek) nyilvántartása szerint Magyarországon 2008 októberében a következő gyógyfürdők léteznek: Országos törzskönyvi nyilvántartás a magyarországi gyógyfürdőkről

Gyógyfürdők előfordulása[szerkesztés]

Hévíz

Magyarországon a felsorolt településeken található gyógyfürdő: Balatonfüred, Balf, Békéscsaba, Berekfürdő, Budapest, Bükfürdő, Cegléd, Celldömölk, Csokonyavisonta, Csongrád, Dombóvár, Dunaföldvár, Eger, Érd, Győr, Gyula, Hajdúböszörmény, Hajdúszoboszló, Harkány, Hévíz, Igal, Kaposvár, Kehidakustány, Komárom, Lenti, Makó, Mátraderecske, Mezőkövesd, Miskolc-Tapolca, Mórahalom, Mosonmagyaróvár, Nagyatád, Orosháza, Pápa, Pécs, Parád, Sárvár, Szeged, Szentgotthárd, Szentes, Szigetvár, Tiszaújváros, Tiszavasvári, Visegrád, Zalakaros...

Közép-Magyarország régió gyógyfürdői[szerkesztés]

Budapest

Pest megye

Nyugat-Dunántúl régió gyógyfürdői[szerkesztés]

Zala megye

Győr-Moson-Sopron megye

Vas megye

Balaton régió gyógyfürdői[szerkesztés]

Zala megye

Veszprém megye

Dél-Dunántúl régió gyógyfürdői[szerkesztés]

Baranya megye

Somogy megye

Tolna megye

Közép-Dunántúl régió gyógyfürdői[szerkesztés]

Veszprém megye

Komárom-Esztergom megye

Fejér megye

Észak-Alföld régió gyógyfürdői[szerkesztés]

Hajdú-Bihar megye

Jász-Nagykun-Szolnok megye

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Dél-Alföld régió gyógyfürdői[szerkesztés]

Csongrád megye

Bács-Kiskun megye

Békés megye

Észak-Magyarország régió gyógyfürdői[szerkesztés]

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

Heves megye

Források[szerkesztés]

Változatok

Műveletek

Docents

Más nyelveken