Elektromos hálózatok

A Wikitravelből

Az elektromos hálózatok különbözőek a világ különböző tájain. Annyiban egyeznek, hogy valamennyi ország szinuszos váltakozó áramot használ a lakossági berendezések üzemeltetéséhez. Azonban az effektív feszültség és a frekvencia eltérő lehet. A két általános feszültségintervallum az Észak-Amerikára jellemző 110–127 V és az eurázsiai 220–240 V. A frekvencia 50 Hz (Európában) vagy 60 Hz lehet. A folyó áramon túl a dugaszok és aljzatok (konnektorok) is számos variációt mutatnak. A magyarországi áram 230 V feszültségű és 50 Hz frekvenciájú.

Aljzatok, dugaszok[szerkesztés]

A világon összesen 13 betűvel jelölt szabvány létezik arra, hogy az aljzatok és a dugaszok milyenek legyenek. Azonban a szabványokon belül is lehetnek kisebb eltérések, amelyek a más szabványokkal való kompatibilitást akadályozhatják. Magyarországon valamennyi konnektor F szabványú, oldalt földelt. Ezekbe általában gond nélkül lehet bármilyen földeletlen, C szabványú dugaszt is dugni, kivéve a régi eszközöket, amelyek kör alakú dugasszal rendelkeznek. A legtöbb újonnan gyártott földelt készülék mind a magyar-német F, mind a francia-lengyel E szabványt támogatja.

A típus[szerkesztés]

Az A típus az Egyesült Államokban, Kanadában, az Indokínai-félszigeten, Japánban és a Karib-szigeteken jellemző földeletlen szabvány. Ilyen típusú aljzatot csak régi házakban vagy kifejezetten helytakarékos aljzatoknál találni. Ezek más típusú dugaszt csak adapterrel képesek fogadni. /Földelt dugaszolóval ellátott készüléket földeletlen aljzatban érintésvédelmi okokból tilos használni adapterrel!/ A típusú dugót azonban gond nélkül minden B típusú aljzatba be lehet dugni.

B típus[szerkesztés]

Az A típus földelt változata, az 1960-as évek óta csak földelt aljzatot építenek be az USA-ban. Általában polarizáltak a lábai, emiatt nem azonos hosszúságúak.

C típus[szerkesztés]

"Europlug" néven ismert, nem földelt csatlakozó, a Szovjetunióban, az egykori keleti blokkban, és Nyugat-Európában használatos, továbbá használják még egykori francia és brit gyarmatokon is. Lábai bizonyos országokban 4 mm, míg máshol 4,8 mm átmérőjűek.

D típus[szerkesztés]

BS 546 sztenderd földelt csatlakozó, Nagy-Britanniában a 15 Amper áramerősségre tervezett (gyakran M névvel jelölt) változata elterjedt, ezen változat 5 Amper áramerősségre lett tervezve, széleskörűen elterjedt Nagy-Britannia egykori gyarmatain, legfőképpen Indiában.

E típus[szerkesztés]

A nálunk megszokotthoz hasonló rendszer, de a lábai polarizáltak és a földelésről egy, az aljzatból kiálló láb gondoskodik, ami a csatlakozón lévő nyílásba illeszkedik. Elterjedt Franciaországban, Belgiumban és Lengyelországban. A nem földelt C típusú csatlakozó gond nélkül belemegy, illetve a "CEE 7/7" nevű E/F hibrid csatlakozó ami az egész kontinentális Európában használható.

F típus[szerkesztés]

Az F típus a Magyarországon legelterjedtebb aljzatszabvány, amely kétoldali földelést tesz lehetővé. A földelt készülékek mind ilyen dugóval rendelkeznek Magyarországon. A szabvány a világon még számos helyen működik, Európa legnagyobb részén, Oroszországban és Dél-Koreában. Az Oroszországban szokásos szabvány (GOST csatlakozó 4.0 mm-es csatlakozólábakkal) azonban kissé eltér a magyartól, mivel a konnektorokon található lyuk kisebb az európainál, így például egy magyar (F típusú Schuko csatlakozós) készüléket nem lehet ilyenbe bedugni. Fordítva minden akadály nélkül lehetséges.

G típus[szerkesztés]

Az Egyesült Királyságban leginkább elterjedt típus, 3 lábbal rendelkezik, polarizált.

H típus[szerkesztés]

Izraelben, illetve Palesztinában használatos, 3 lábbal rendelkezik, az 1989-es módosítása óta nem földelt C típusú "Europlug" csatlakozó bedugható, a régi típusnak Y alakban állóak voltak a lábai, így a C kerek csatlakozói nem illeszkedtek, bár ezek a régi típusú aljzatok manapság igen ritkák.

I típus[szerkesztés]

Ausztráliában, Argentínában és Kínában használatos, 3 lábbal rendelkezik, a fázis és a nulla fordított "V" alakban helyezkedik el, egymással 30 fokos szöget zár be.

J típus[szerkesztés]

Svájcban használatos, hasonló a C típushoz, de van egy harmadik földelő lába a fázis és a nulla között, ami nem illeszkedik ezen kettő között húzható képzeletbeli tengelyre.

K típus[szerkesztés]

L típus[szerkesztés]

Olaszországban használatos, 3 lába van amik egy tengelyre illeszkednek. 2 különböző szélességű változata van, mivel a II. világháború után külön adósávba tartozott a világítás és az egyéb felhasználású elektromosság, a keskeny csatlakozó 10 Amper áramerősségre használatos, a széles 16 Amper áramerősségre.

M típus[szerkesztés]

Változatok

Műveletek

Docents

Más nyelveken