Albaicín

A Wikitravelből
Granada : Albaicín

Az Albaicín vagy régi írásmód szerint Albayzin a spanyolországi Granadában a városnegyedek legismertebbike, melyet 1994-ben az UNESCO Világörökség részévé választottak. Az Alhambrától északi irányban terül el, a Darro folyó túlpartján. Innen közelíthető meg a Sacromonte ősi negyede.

Az Albaicín határai a Darro-part, a Calle de Elvira és a Porta de Elvirán túl magasodó városfalak. A domb alján és a dombra mintegy felkúszva helyezkedik el.

Az Albaicín történelmi érdekessége, hogy itt emelkedett egykor a római város, Iliberri. A mórok igen sok erre utaló emléket találtak a területen, mikor bejöttek. Ugyanígy gótok által épített erődítményre is leltek, melyet azonban elpusztítottak, így annak nyoma nem maradt fenn.

Műemlékei[szerkesztés]

Nem annyira műemlékei, mint inkább különös atmoszférája ragadja meg az ide ellátogatókat. Az egykori mór városrész említésre méltó épületei:

  • Alcazaba Cadina: megkülönböztetően az Alhambrától található fellegvártól viseli a melléknevet. Az Albaicín középpontjában állt, 765-ben Aszan bin Abd ar-Rahmán asz-Szajbajní kezdte meg építtetését. Majd Hábúsz al-Zírí és fia, Bádiszí bővíttette ki.
  • El Salvador-templom: 16. században épült, benne a régi mecset néhány maradványa is megtalálható.
  • San Nicolás-templom: gótikus stílusban a 16. században emelt templom, Rodrigo Hernández tervei alapján született meg.
  • Palacio de Daralhorra: Boabdil granadai uralkodó anyjának palotája volt. A 15. században készült. Részei az oszlopos kerengős belső udvar, a festett mennyezetes termek és a kilátótorony.
  • San Miguel el Bajo-templom: a mór fal maradványaira épült imaház.
  • Puerto Monaita: mór városkapu, mely a Plaza del Triunfóra vezet.

Források[szerkesztés]

  • Baedeker Spanyolország (Ikon Kiadó Kft., Bp. 1992.) ISBN 963 7948 14 7
  • Doromby Endre: Spanyolország (Panoráma útikönyvek, Athenaeum Nyomda, Bp. 1982.) ISBN 963 243 212 6
  • Szentirmai József és Szentirmainé Bánlaky Cecília: Spanyolország (Panoráma útikönyvek, Medicina Könyvkiadó Rt., Bp. 1995.) ISBN 963 243 838 8
  • España de punta a punta (Guía total, Grupo Anaya S.A. , Madrid 2005.) ISBN 84 9776 206 1

Változatok

Műveletek

Docents

Más nyelveken