Észak-Magyarország

A Wikitravelből
Magyarország : Észak-Magyarország

Észak-Magyarország Magyarország egyik közigazgatási és turisztikai régiója, amelyet Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád és Heves megye (a Tisza-tó környéki települések kivételével) alkot. Magyarország leghegyesebb régiója természeti értékeiről, középkori várairól és híres borkultúrájáról (Eger, Tokaj) ismert.

Nevezetességek települések szerint (Tourinform nyomán)[szerkesztés]

  • Bélapátfalva (Heves megye) - Egerből észak felé haladva az Eger-patak völgyében érhető el Bélapátfalva, a Bélkő sziklatömbjeinek árnyékában magasodik a ciszterciek apátsága, amely az országban az egyetlen épen fennmaradt középkori cisztercita apátsági templom.
  • Mezőkövesd (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) - A Bükk hegység déli lábánál, az Alföld és az Északi-középhegység találkozásánál fekszik. Egertől 20, Miskolctól 50 kilométerre található. Matyóföld centruma a hírneves Matyó Múzeummal. Őrzi népi hagyományait, népszokásait, építészeti emlékeit, tájházait.
  • Miskolc (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) – Északkelet-Magyarország legnagyobb városa, Borsod-Abaúj-Zemplén megye székhelye. Budapest és Debrecen után Magyarország harmadik legnépesebb városa, regionális központ.
    • Diósgyőr - A vesztes muhi csata közelében a tatárok fosztogattak környékén és a hajdani várat is feldúlták. IV. Béla király Ernye bánnak adományozott birtokai között szerepelt 1271-ben a győri terület neve is. Az egykori földvár helyére kővár épült ovális formával. Ernye fia, István nádor, nemzetségének székhelyévé vált. 1316-ban a család tagjai Borsa Kopasz lázadásához csatlakoztak, így birtokaikat elvesztették. A vár legvirágzóbb korszakát I. (Nagy) Lajos idején élte.
    • Újmassa - A Hámori-tótól 3 km-re kereshetjük fel Magyarország első ipari létesítményét, az 1813-ban Fazola Frigyes által építtetett vasolvasztót, vagy Őskohót. Mellette látható a Massa Múzeum (Országos Műszaki Múzeum Kohászati Múzeuma), amely a diósgyőri vasgyártás, a Diósgyőr-hámori Vasmű 100 esztendős történetét eleveníti fel.
  • Muhi (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) – Nemzeti emlékhely, 1241-ben a tatárjárás csatájának helyszíne, Batu kán hadai és IV. Béla seregének összecsapása a magyarok vereségével végződött. Az emlékmű Vadász György tervei alapján készült.
  • Parád (Heves megye) – A palócok földjének központjában fekszik Magyarország legidősebb klimatikus gyógyhelye. Nevezetes még a Palóc-ház, melyben a népművészet elemeit mutatják be a közönségnek.
  • Parádfürdő (Heves megye) – Gyógyvize a 17.század óta ismert, nőgyógyászati problémákat kezelnek vele. Legérdekesebb látnivalói a hintókat kiállító Kocsimúzeum és az Ásványvíz Gyűjtemény.
  • Parádsasvár (Heves megye) – Különlegessége a parádi gyógyvíz, melyet palackozott formában ajánlanak gyomorpanaszokra és a 18.század óta készített parádi üveget előállító Üveggyár.
  • Sárospatak (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) - Miskolctól kb. 70 kilométerre északkeletre fekszik, az Északi-középhegység lábánál, a Bodrog folyó mentén. A kisváros II.Rákóczi Ferenc székhelye volt. A Rákóczi vár legértékesebb része a gótikus és a reneszánsz szárny. A Református Kollégium múzeumában az iskola történetébe, könyvtárának anyagába nyerhetünk betekintést.
  • Sátoraljaújhely (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) – A Zempléni hegyvidék, régi nevén Eperjes-Tokaj Érchegység északkeleti részében, a szlovák határ mentén fekszik. Három tájegységet köt össze: a Bodrogköz, a Hegyköz és a Hegyalja „kapuja”. Magyarország legészakibb városában a barokk belváros, a 13. századi templom és a Barátszer, a Kazinczy Múzeum a Szár-hegyi (Trianon emlékére felállított) Keresztút hívja fel magára a figyelmet. A központtól 3 km-re fekszik Széphalom Kazinczy Ferenc (1759-1831) síremlékével).
  • Szerencs (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) – Miskolctól 30 kilométerre. A Szerencsi-dombság déli lábánál, a Taktaköz peremén helyezkedik el. Reneszánsz várkastélya (Szerencsi vár) a Rákócziak tulajdona volt. Termeiben megtekinthető a Zempléni Múzeum gazdag gyűjteménye.
  • Tokaj - (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) – Miskolctól 54 km-re fekszik, a híres Tokaj-hegyaljai borvidéken, két folyó, a Tisza és a Bodrog találkozásánál. A Tokaji borvidék központja, a Tokaji Aszú hazája, a Tokaj kultúrtáj Világörökség egyik települése. Érdemes ellátogatni a Tokaj Múzeumba, a Rákóczi Pincébe és a görög-ortodox templomba.
  • Eger (Heves megye) - Történelmi város, melynek fő látnivalója a vár. 1552-ben az egyetlen végvár volt, mely visszaverte a török hadjáratban a sokszoros túlerő támadását. Ma látható épületében a Vártörténeti kiállítás, a Hősök terme, a Kazamaták, a Képtár, a Börtönkiállítás. További nevezetességei a Dobó tér, a Bazilika, a cisztercita templom, a görög-keleti (Szerb) templom, a Ferences templom, a Megyeháza, az Eszterházi Károly Tanárképző Főiskola (Líceum) épülete, az Érsek-kert és a világhírű egri bor születési helye, a Szépasszonyok Völgye borpincéi.
  • Gyöngyös (Heves megye) - A Mátrába induló kirándulások kedvelt kiindulópontja a kisváros, melynek említésre méltó értékei a ferences templom és rendház, a Szent Bertalan-templom igen értékes Kincstárával és a Mátra Múzeum.
  • Recsk (Heves megye) - Szomorú múltat idéző történelmi emlékhelye a Recski Nemzeti Emlékpark. A Mátra térségében, a községhez közel a Magyar Államvédelmi Hatóság (ÁVÓ) 1950 -ben létesített kényszermunkatábort, ahol 1500 kényszermunkást tartottak fogva. 1988-ban a túlélők által életre hívott Recski Szövetség emlékművet emeltetett, majd emlékparkot hozott létre a tábor egykori helyén, melyet 1996-ban adtak át a látogatóknak. A park a település központjától kb. 6 km-re fekszik.
  • Sirok (Heves megye) - Látnivalója a Siroki vár. A 700 éves építmény romja a település központjától 1 km-re,az északra levő Vár-hegy 294 m magas riolittufa kúpján helyezkedik el a Mátrában, gyönyörű körpanorámát nyújtva a környék hegycsúcsaira és völgyeire. A várból gyönyörű körpanoráma nyílik. A különleges formájú sziklák vulkáni tevékenység közben riolittufából jöttek létre.
  • Hollókő (Nógrád megye) - "Palócföld éke, s egyben Közép-Európa legépebben megmaradt, egységes palóc építészeti stílust tükröző faluja Hollókő, melynek legnagyobb értéke az ófalu nagy részét kitevő, 58 védett épületet magába foglaló falurezervátum, mely őrzi a XVII. századi népi építészet remekműveit." - olvasható a település hivatalos oldalán. A jelenleg látható építmények, falusi házak az 1909-es tűzvész után épültek, ám eredeti formavilágot és hangulatot tükröznek. Ma megcsodálható fatornyos római katolikus temploma a XIX. századból származik, gúlasisakos fatornyát 1889-ben emelték. A Hollókői vár ugyancsak része az UNESCO világörökségnek, míg környezete a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága által védett terület. A zömök, sziklán magasodó épület Vármúzeuma Panoptikummal, fegyverteremmel, várkápolnával, kőtárral enged betekintést az erődítmény múltjába.
  • Szécsény (Nógrád megye) - Szécsény vára az Ipoly-völgy szélén állt hajdan, építésének pontos ideje ismeretlen, létezéséről 1461-ből maradt fenn írásos dokumentum. Része volt a ferences templom és a kolostor is. A XVI. században Disznóssy Ferenc várkapitány gyújtatta fel, majd egykori falmaradványait a Forgách-kastély építése alkalmával hasznosították. Ma már csupán falrészek, északnyugati és északkeleti sarokbástyája (Bástyamúzeum) tekinthető meg. Szécsény másik figyelemre méltó épülete a Forgách-kastély, jellegzetes barokk építészeti emlék, a Forgách-család részére emelték 1753-1763 körül, pillanatnyilag állami tulajdon, kiemelt műemlék, 1973-tól közgyűjtemény. Múzeuma Kubinyi Ferenc nevét viseli. 2005-ben teljesen felújították.
  • Pásztó (Nógrád megye) - Pásztó város a Nyugati-Mátra lábánál, a Zagyva-folyó és a Kövecses-patak által határolt dombháton települt. A város tengerszint feletti magassága 171 méter. Nevezetessége a Kolostor: A kialakított romkert a bencés, majd a ciszterci monostor maradványaival elevenen idézi a város múltját. A helyreállított barokk kolostorépületben található dr. Rajeczky Benjámin utolsó pásztói perjel, európai hírű zenetudós emlékszobája is.
  • Drégelypalánk (Nógrád megye) - A Börzsöny északi lejtői és a kanyargós Középső-Ipoly mocsári árterei, égeres láperdői közt települt, a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó Ipoly-völgyi Természetvédelmi Területen. Drégely vára egy 444 méter magas andezitkúpon épült.

Nevezetességek tematikai felosztásban[szerkesztés]

Természeti örökség[szerkesztés]

  • Aggteleki Nemzeti Parkhttp://anp.nemzetipark.gov.hu Területe: 19 892 hektár - fokozottan védett 3922 hektár. Alapítva: 1985. Fekvése: Észak-Magyarországi-középhegység. UNESCO Világörökség része 1995.
    • Bemutatóhelyei a Baradla-barlang (Aggtelek-Jósvafő) és a Vass Imre-barlang.
    • Tanösvények: Baradla tanösvény (Aggtelek-Jósvafő), Tohonya-Kuriszlán tanösvény (Jósvafő), Fürkész-ösvény (Jósvafő), Szádvár tanösvény (Szödliget), Alsó-hegyi Zsombolyos tanösvény (Bódvaszilas), Borz tanösvény (Szin-Szelcepuszta).
    • Barlangtúrák: Baradla-barlang (Aggtelek-Jósvafő), Béke-barlang, Rákóczi-barlang, Rákóczi-barlang, Vass Imre-barlang, Meteor-barlang, Kossuth-barlang
  • Bükki Nemzeti Park – http:// http://www.bnpi.hu/ Területe: 43 130 hektár - fokozottan védett 3774 hektár. Alapítva: 1976. Fekvése: Észak-Magyarországi-középhegység.
    • Bemutatóhelyei a Szent István- és Anna-barlang (Lillafüred), a Hollókői Tájvédelmi Terület Tájháza, a Zempléni Tájvédelmi Körzet Tájháza (Bodrogkőváralja), az Arborétum (Erdőtelek), az Orbán-ház (Szilvásvárad), az Oszla Tájház (Cserépfalu) és a Természeti és Kultúrtörténeti Kiállítás (Árokfő).
    • Tanösvények: Ipolytarnóci Ősmaradványok Természetvédelmi Terület tanösvény-hálózata, Millenium tanösvény és kilátótorony (Szilvásvárad), Szalajka-völgyi tanösvény (Szilvásvárad), Bél-kő tanösvény, Felsőtárkányi tanösvények.
    • Látogatóközpontok: Nyugati Kapu Oktató- és Látogatóközpont.
  • Duna-Ipoly Nemzeti Park (részben) – http://www.dinpi.hu/ Területe: 60 314 hektár - fokozottan védett 16 119 hektár. Alapítva: 1997. Fekvése: Budapesttől É-ra Duna és Ipoly közt, Pilis és Börzsöny, benne a Dunakanyar és a Szentendrei-sziget.
    • Bemutatóhelyei a Pálvölgyi-barlang (Budapest), a Szemlőhegyi-barlang (Budapest), az Alcsúti Arborétum (Alcsútdoboz), az Ócsai Tájház (Ócsa), a Esztergomi Bemutatóközpont (Esztergom)
    • Látogatóközpontok: Királyréti Erdei Iskola (Szokolya-Királyrét), Szénások Európa Diplomás Terület Látogatóközpontja.

Egészségturizmus[szerkesztés]

Egészségturizmus: gyógyvizek és termálvizek[szerkesztés]

Borsod-Abaúj-Zemplén megye gyógyfürdői

  • Zsóry Gyógy- és Strandfürdő vagy rövidebben Zsóry-fürdő (Mezőkövesd): 1939-ben olajkutató talapfúrás alkalmával 800 m mélyből tört elő a 72 fokos kéntartalmú gyógyvízforrás Zsóry Lajos országgyűlési képviselő családi birtokán. A víz elősegíti a reumás betegségek, a különböző kopások és izületi gyulladások, a sérülések és ortopédiai beavatkozások kezelését, de alkalmas nőgyógyászati panaszok enyhítésére is. [1]
Cím: 3400. Mezőkövesd, Napfürdő út 2. • Telefon: (36) 49/412-844 • Fax: (36) 49/412-844 • E-mail: info@zsory-furdo.hu furdovezeto@zsory-furdo.hu, Üzemeltető: Mezőkövesdi VG ZRt. • Cím: 3400 Mezőkövesd, Dózsa György út 2. • Telefon: (36) 49/505-149 • Fax: (36)49/505-141 • E-mail: mezvgrt@t-online.hu
  • Barlang- és Gyógyfürdő (Miskolctapolca): 1934-ben nyilvánították üdülőhellyé. Pávai Vajna Ferenc négy barlang megvizsgálása után 1-1,5 méter magasságban részenként 28 °C-s vizet talált a karszt üregeiben - ilyen magas hőfokú víz karsztrendszerben Európában sehol nem bukkant fel még másutt. A feltárás során melegvíz forrásra (31,5 °C) is akadtak. 1941. május 28-án megnyitották a Termálfürdőt. 2002. július 19-én az Országos Tisztifőorvosi Hivatal Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatóságának határozata gyógyfürdővé emelte és gyógyászati ellátás szempontjából országos kategóriába sorolta. [2]
Cím: Miskolc-Tapolca, Pazár sétány, Telefon: (36) 46/560-030, Fax: (36) 46/370-998, E-mail: info@barlangfurdo.hu, Üzemeltető: Miskolci Turisztikai Kft.
  • Termálfürdő Komplexum (Tiszaújváros): Gyógyfürdője 1200 méter mélységből feltörő 57 Celsius fokos termálvízzel működik, melynek sókoncentrációja, nátrium-klorid és hidrogén-karbonát tartalma magas, így izületi, idült nőgyógyászati és urológiai panaszok kezelésére hasznosítják. A medencékben a víz 32, 36, 38 illetve 40 fokos. [3]
Cím: 3580 Tiszaújváros, Szederkényi út 12., Telefon: +36 49 540 460, fax: +36 49 341 420, E-mai: termal@tujvaros.hu

Heves megye gyógyfürdői

  • Parádfürdői Gyógyfürdő vagy Parádfürdő Állami Kórház (Parád): Parád többféle gyógyvízkinccsel rendelkezik, melyek között legismertebb a kénes vegyületet tartalmazó "Csevice" és a vasas-timsós fürdővíz. A parádi víz vasas, kalcium-, magnézium-hidrogén-karbonátos, szulfátos, timsós gyógyvíz, melynek vas- és mangántartalma jelentős. Alkalmas nőgyógyászati folyamatok kedvező befolyásolására, kimerüléses állapotok kezelésére, ivókúra formájában pedig gyomor és bélrendszeri betegségek kezelésére. [4]
  • Parádfürdő (Parád): A Mátra északi oldalán, a Parádi-Tarna völgyében fekszik, a Fehérkő, a Jámborhegy és a Kékes csúcsának tövében.
  • Markhot Ferenc Kórház Törökfürdő (Eger): Első írásos dokumentuma 1448-ból származik, ebben nevét még "karthausi fürdőként"" emlegetik. A mai létesítmény 1610-1617 között épült, a török hódoltság idején törökök építették rituális célból. Azóta is gyógycélokat szolgál. Radonos víze Magyarországon egyedülálló jelenség, főképp mozgásszervi betegségek kezelésére használják fel. A Wellnes.itthon.hu honlapján
  • Mátraderecskei Széndioxid Gyógygázfürdő (Mátraderecske): 1992-ben lakossági bejelentések után kezdeményezték a gázszivárgás növekedésének, a gáz összetételének vizsgálatát, összetétele: oxigén O2, nitrogén N2, metán CH4, széndioxid CO2, radon. 1000 m mélységből jut a felszínre, az Egészségügyi Minisztérium Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatósága a gázt 1999-ben gyógygázzá, a gyógyközpontot 2006-ban gyógygázfürdővé minősítette. Érbetegségek, egyes reumatológiai esetek kezelésére javallják. [5]
  • Hőforrás-fürdő vagy Strandfürdő, Gyógy- és Wellnessfürdő (Egerszalók): Egertől 6 km-re található. A település déli részén feltörő 65-68 Celsius-fokos melegvizű hőforrás domboldalon lefolyó vize csodálatos természeti képződményt – 120 négyzetméteres mészkőlerakódást – épített ki. A kalciumot, magnéziumot tartalmazó hidrogénkarbonátos gyógyvíz értékét felismerve a falu a gyógyturizmus központja. Sokan keresik fel, főleg csontsérülésben, ízületi és reumatikus bántalmakban szenvedők. A gyógy- és wellness központban kül- és beltéri-, gyógy-, élmény-, illetve gyermekmedencék, szaunapark, masszázs, kádfürdő, fényterápia, keleti terápia, szépségfarm, fitnesz részleg vehető igénybe.

Termálfürdők:

  • Termálfürdő - Bogács (Borsod-Abaúj-Zemplén megye): 1955-ben olajkutató fúrások alkalmával egy fúrómunkás "kideríthetetlen okokból az emelőszerkezethez ment, és meghúzta a fúrókötelet indító kart. A fúrórudazat megindult lefelé, miközben a dolgozót kb. 2 méter magasba emelte. Innen a szerkezetet elengedve az emelő mellé zuhant. Ez a folyamat nagyon gyorsan zajlott le, közben a termelőcső-oszlop 5-7 méteres zuhanása következett be. Ekkor érkezett meg a váltást hozó teherautó, ahonnan Domján István fúrómester leugorva nyomdafestéket alig elviselhető hangnem kíséretében az emelőműnél feltápászkodó embert fenéken rúgta. A kiabálásra és szokatlan zajra a két műszak emberei összegyűltek és a fúrómester szitok-átok szövegét hallgatták. Az események után kb. 10 perccel egy dolgozó felkiáltott: " Jön a víz a lyukból! ". Gőzölgő víz tört ki 60-70 C fokkal, becslés szerint 200-300 liter/perc hozammal. 1958-59-ben a Megyei Vízmű Vállalat fúrást végeztetett és kiásták az első fürdőmedence gödrét is. [6]
  • Salvus Strandfürdő - Bükkszék: az 1938-ban feltárt, emésztőrendszeri, légúti és mozgásszervi panaszokra kiváló Salvus gyógyvíz hozta meg az országos ismertséget a település számára. Az 540 méteres mélységből kitermelt, mintegy 40 °C hőmérsékletű alkáli-hidrogén-karbonátos gyógyvíz fürdésre és ivókúra formájában egyaránt alkalmas betegségek kezelésére. A fürdőben 39-40°C-os hévíz fogad a medencékben. Befogadóképessége: 2500-3000 fő.

Klimatikus gyógyhelyek[szerkesztés]

A magyarországi klimatikus gyógyhelyekről az 1997. évi CLIV. törvény az „Egészségügyről" illetve az 50/2006. (XII.28.) EüM rendelettel módosított 74/1999. (XII.25.) EüM rendelet „A természetes gyógytényezőkről” ad tájékoztatást. Az országban az ÁNTSZ Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatósága tartja nyilván intézményeit, mely lehet szanatórium, éghajlati gyógyintézet, klímagyógyintézet, gyógyszálló és gyógybarlang (barlangterápiás intézet).

A Mátrában:

  • Mátrai Gyógyintézet - Kékestető - Mátraháza (Gyöngyös): 1924-ben alakult meg a Tuberculosis Elleni Küzdelem Országos Bizottsága, melynek erőfeszítései révén 1927 nyarán építkezések kezdődtek a Mátrában. 1932 június 15-én nyitotta meg kapuit a 300 ágyas Mátrai Magyar Királyi Szanatórium, mely ekkor "Közép-Kelet Európa legmodernebb és Magyarország legnagyobb közegészségügyi intézménye" volt. Még ugyanezen esztendőben egy 150 ágyas magaslati gyógyszálló a Kékestetőn. 1980. január 1-jén a a mátraházai, a kékestetői és a parádfürdői szanatóriumokat (Mátrai Állami Gyógyintézet) összevonták, majd a későbbiekben Parádfürdő (1994) egysége önállósult. 2005. december 14-től Mátrai Gyógyintézet néven működik 405 ágyas befogadóképességgel. Egységei: [7]
    • Mátraháza: A Mátra hegy gerincén fekvő 650-700 méter tengerszint feletti magasságban fekszik, 14.9 km-re Gyöngyös központjától. A gyógyintézmény 18 hektáros területen, a környék szubalpin klímájával kedvező gyógyulási lehetőséget teremt a TBC-ben és más légzőszervi betegségekben szenvedőknek.
    • Kékestető: tengerszint felett 1000 m-en, a csúcs közelében helyezkedik el a közelmúltban felújított épületrészekkel. Az intézetben idült légzőszervi panaszok és pajzsmirigybetegségek kezelését végzik. Igénybe vehető egyéb gyógyszolgáltatásai: szolárium, fényterápiás vízsugármasszázskád, masszázs. Sétautak és terrain-kúra útvonal áll a betegek rendelkezésére.
  • Mátraderecske (ld.fent)
  • Mátraszentimre - Galyatető

A Bükkben:

  • Bükkszentkereszt: Miskolctól 20 kilométerre nyugatra, a Bükk hegységben. A község az ország egyik legmagasabban fekvő települése.
  • Jósvafő - Béke-barlang: Miskolctól közúton kb. 65 km-re északra, az Aggteleki Nemzeti Park területén, az Aggteleki-karszt tövében fekvő falu ("a források és barlangok völgyében"). A Béke-barlang két terme kapta meg a gyógybarlang minősítést. A kúrát igénybe vevő vendégek 3-5 órát tartózkodnak naponta a barlangban. Nemcsak betegek, de egészségesek számára is javallott. A barlang termeinek hőmérséklete 10 Celsius fok, főképpen légúti megbetegedések, asztma, hörghurut kezelését segíti elő levegője.
  • Miskolc- Lillafüred: Miskolc belterületétől több kilométerre helyezkedik el, tulajdonképpen az agglomerációban. A város egyik legmagasabb fekvésű része, a Bükk hegységben.
  • Szilvásvárad: a Bükk lábánál, a hegységtől északnyugatra, tszf. 345 m magasságban. A Szalajka-völgy a Bükki Nemzeti Park része, természetvédelmi terület.

Falusi turizmus[szerkesztés]

Települések: Baskó, Bodrogkeresztúr, Bodrogkisfalud, Bogács, Bükkzsérc, Csernely, Dédestapolcsány, Erdőbénye, Erdőhorváti, Füzérradvány, Garadna, Gönc, Hejce, Hídvégardó, Irota, Krasznokvajda, Mogyoróska, Olaszliszka, Rátka, Répáshuta, Sajtóecseg, Tarcal, Tardona, Telkibánya, Tibolddaróc, Tolcsva, Varbó.

Települések: Adács, Atkár, Balaton, Bélapátfalva, Bükkszentmárton, Demjén, Domoszló, Egerszalók, Felsőtárkány, Mátraderecske, Mikófalva, Mónosbél, Noszvaj, Ostoros, Parád, Parádsasvár, Szentdomonkos, Szihalom.

Települések: Cered, Magyarnándor, Mátraterenye, Nógrádkövesd, Nógrádsipek, Pásztó-Hasznos, Salgótarján,Somoskőújfalu. Szécsény.

Nevezetességek - összefoglaló táblázat[szerkesztés]

Természeti tájak

Aggteleki-karszt, Bükk, Cserehát, Cserhát, Mátra, Zempléni-hegység

Nemzeti parkok, természeti látnivalók

Aggteleki-karszt barlangjai Világörökség része, Aggteleki Nemzeti Park, Borsodi-Mezőség, Bükki Nemzeti Park, Karancs, Kékes, Lillafüred, Mátra, Medves, Szalajka-völgy, Zempléni-hegység

Fürdőhelyek

Miskolc-tapolcai Barlangfürdő, Parádfürdő

Történelmi városok

Eger, Pásztó, Sárospatak, Sátoraljaújhely

Kultúrtájak, népművészet

HollókőVilágörökség része, Matyóföld, Tokaj–Hegyalja

Várak, erődök

Boldogkői vár, Diósgyőri vár, Füzéri vár, Egri vár, Hollókői vár, Rákóczi-vár (Sárospatak), Siroki vár, Somoskői vár, Rákóczi-vár (Szerencs)

Paloták, kastélyok

l'Huiller-kastély (Edelény), De la Motte-kastély (Noszvaj), Mágocsi-várkastély (Pácin), Forgách-kastély (Szécsény), Teleki-kastély (Szirák), további kastélyok…

Templomok, apátságok

Bélapátfalvai apátság, Csereháti templomok (Rakacaszend, Szalonna), Feldebrői altemplom, Gönci pálos kolostorrom, Gyöngyöspatai plébániatemplom, Nógrádsápi templom, Vizsolyi templom

További látnivalók

Lipicai ménes (Szilvásvárad)

Kulturális rendezvények[szerkesztés]

Művészeti fesztiválok (Magyar Művészeti fesztiválok Szövetsége - http://www.artsfestivals.hu)

Hasznos információk[szerkesztés]

Tourinform irodák Borsod-Abaúj-Zemplén megyében:

  • Tourinform Borsod-Abaúj-Zemplén megye, 3530 Miskolc, Széchenyi utca 35., Tel: +36(46)508-773, Fax: +36(46)508-773
  • Tourinform Abaújszántó, 3881 Abaújszántó, Szent István tér 4., Tel: +36(47)330-053, Fax: +36(47)330-053
  • Tourinform Aggtelek, 3759 Aggtelek, Baradla oldal 3., Tel: +36(48)503-001, Fax: +36(48)503-002
  • Tourinform Dédestapolcsány, 3643 Dédestapolcsány, Petőfi utca 21., Tel: +36(48)501-037, Fax: +36(48)501-037
  • Tourinform Edelény, 3780 Edelény, Borsodi út 7., Tel: +36(48)342-999, Fax: +36(48)342-999
  • Tourinform Encs, 3860 Encs, Rákóczi utca 9., Tel: +36(46)587-389, Fax: +36(46)587-390
  • Tourinform Mezőkövesd, 3400 Mezőkövesd, Szent László tér 23., Tel: +36(49)500-285, Fax: +36(49)500-286
  • Tourinform Miskolc, 3525 Miskolc, Városház tér 13. (városi), Tel: +36(46)350-425, Fax: +36(46)348-921
  • Tourinform Sárospatak, 3950 Sárospatak, Eötvös utca 6.
  • Tourinform Tiszaújváros, 3580 Tiszaújváros, Széchenyi út 27., Tel: +36(49)540-238, +36(49)540-239, Fax: +36(49)540-122
  • Tourinform Tokaj, 3910 Tokaj, Serház utca 1.
  • Tourinform Zemplén, 3980 Sátoraljaújhely, Hôsök tere 3., Tel: +36(47)321-458, Fax: +36(47)321-458

Tourinform irodák Nógrád megyében:

  • Tourinform Hollókő, 3176 Hollókő, Kossuth út 68., Tel/Fax: 0036/32/579-010, Telefon: 0036/32/579-011, E-mail: holloko@tourinform.hu
  • Tourinform Salgótarján, 3100 Salgótarján, Fõ tér 5., Tel./Fax: 0036/32/512-316 Tel: 0036/32/512-315, E-mail: salgotarjan@tourinform.hu
  • Tourinform Szécsény, 3170 Szécsény, Ady E. u. 7., Telefon: 0036/32/370-777, Fax: 0036/32/370-170, E-mail: szecseny@tourinform.hu

Források[szerkesztés]

  • Padányi, Ágnes: Ungarn. Schritt für Schritt. Ungarischer Tourismusamt. 2003.
  • Üdüljön szép falvainkban! Falusi Turizmus szálláshely katalógus, kiad. Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége.

Internetes források:

Észak-Magyarország témához kapcsolódó forrásszövegek a Wikipédiában.

Változatok

Műveletek

Docents

Más nyelveken