Észak-Alföld

A Wikitravelből

Észak-Alföld Magyarország turisztikai régiója. Megyéi:Jász-Nagykun-Szolnok megye, Hajdú-Bihar megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye.

Nevezetességek települések szerint (Tourinform nyomán)[szerkesztés]

Debrecen (Hajdú-Bihar megye)

Az ország második legnagyobb városa. Jelképes épülete a református Debreceni Nagytemplom, de neves még a Református Kollégium is sok híres diákja miatt. Az Aranybika Szálló Magyarország legrégebb óta működő hotelje. További nevezetes épületei a klasszicista Városháza, a református Kistemplom, a Veres-templom, a Zsinagóga, a görög-katolikus templom, a Kossuth Lajos Tudományegyetem, Közép-Európa legnagyobb szélmalma s az Állatkert.

Hajdúböszörmény (Hajdú-Bihar megye)

Magyarország ősi települései közé tartozik, melynek fennmaradt korai településszerkezete. Fontos látnivalói a református templom, a Hajdúsági Múzeum, a Szabadtéri Múzeum.

Monostorpályi (Hajdú-Bihar megye)

A község legjellemzőbb műemlék jellegű épülete, a három építményből álló, több emeletes gabonatárolónak használt un. „tubus” magtár. Az egyedi műemlék együttest alkotó három terményszárító 1826-ban épült. Ezek az épületek szerves részei voltak az uradalmi udvarnak. Az önkormányzat 1992-ben megvásárolta az épületegyüttest és az Országos Műemléki Hivatallal közösen felújította.

Nyíracsád (Hajdú-Bihar megye)

A Debrecentől 35-km-re található település már a honfoglalás előtt is lakott volt. Főterén magasodik a megye legősibb, Árpád-kori temploma. A XIII. századi templom mellett haranglábat láthatunk.

Hajdúszoboszló (Hajdú-Bihar megye)

A „reumások Mekkájaként” ismert város, melynek gyógyvíze 1100 m mélyből tör fel. Igazi fürdőváros több gyógyüdülővel és stranddal az élményfürdőzők számára is.

Jászberény (Jász-Nagykun-Szolnok megye)

A Duna-Tisza közének északi részén, a Zagyva folyó két partján terül el, Budapesttől 79 km-re keletre. Több száz esztendeig a XIII. században idevándorolt jászok népcsoportjának központja volt. A Szűz Mária-templom tornyát a szent korona mása díszíti. Érdemes látogatást tenni a Jász Múzeumba is, ahol „Lehel kürtje” látható. Az Állatkertben nem csak egzotikus de hazai állatok is megtekinthetők.

Mezőtúr (Jász-Nagykun-Szolnok megye)

Már a középkorban ismert volt fazekasságáról és élénk vásárairól. Erre utal a Túri Fazekasmúzeum és a Badár Balázs Fazekasház.

Szolnok (Jász-Nagykun-Szolnok megye)

A Tisza és a Zagyva találkozási pontjában elterülő város főbb emlékei a Városháza, az Evangélikus templom, a Szigligeti Színház. A Szolnoki Gyógyfürdőben a reumatikus és nőgyógyászati problémákkal küzdők találhatnak kezelésre. Érdemes sétát tenni a Tisza partján vagy ellátogatni a Szolnoki Művésztelepre (1902), a Damjanich Múzeumba vagy a Szolnoki Galériába, a barokk ferences templomba, a Milléri szivattyútelepre és a Magyar Repüléstörténeti Múzeumba.

Túrkeve (Jász-Nagykun-Szolnok megye)

A helység nevét a Finta – testvérek tették világhírűvé, műveiket a Finta Múzeum ismerteti meg a közönséggel. A településen 2000 m-ről tör fel a kén- és jódtartalmú termálvíz.

Csaroda (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

A Beregi-síkság-on, Nyíregyházától 73 km, Vásárosnaménytól 12 km távolságra fekvő település. Értékes temploma már 700 esztendeje áll, falait 1640-ben fehér színűre festették és virágmintákkal díszítették.

Kisvárda (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

Leghíresebb nevezetessége a 15. században emelt vár reneszánsz árkádjaival. Az épület történetét a Rétközi Múzeum anyaga dolgozza fel.

Máriapócs (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

Híres zarándokhely Nyíregyházától kb. 30 km-re DK-re. A Könnyező Madonna kegyhelye, nemzeti kegyhely és búcsújáróhely. Görög – katolikus bazilikája könnyező Madonna-képe miatt vált ismertté. 1756-ban II.Pius pápa emelte basilica minor rangra. 1991-ben II. János Pál pápa is felkereste.

Nádudvar (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

A Hortobágy közelében fekvő település már 200 éve a fazekas mesterek otthona. Növényi ornamentika és a geometriai formák nyernek hangsúlyt a helyi fazekas művészetben, jellegzetes a fekete kerámia. Mindezt a Fazekasműhelyben csodálhatják meg a vendégek. Felkereshető a 2006-ban felújított népi kismesterségek szakiskolájának épülete, ahol gyakorlatban tekinthető meg a fazekas-, kéziszövő-, fafaragó,- kosárfonó-, hímző munka folyamata.

Nyírbátor (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

Szabolcs-Szatmár-Bereg DK-i részén, a Nyírségben fekvő kisváros. Mátészalka 20 km-re, Máriapócs 11 km-nyire található. Legfőbb látványossága a Johannes Paul által épített Szent György-templom, gótikus mestermunka a XV. századból külön magasodó harangtoronnyal. A katolikus Minoritatemplom barokk stílusban épült. A Báthory Múzeum a nemesi családok életébe enged bepillantást.

Nyíregyháza (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

Megyeszékhely. A várostól 4 km-re fekszik a neves Sóstófürdő, hol a fürdőkultúra immár 300 éves múltra tekint vissza. Érdemes megtekinteni az Állatkertet, mely a 2. legnagyobb az országban. Figyelemre méltó a 7,5 ha fekvő Múzeumfalu. Látnivalók még: Városháza, Megyeháza, Nyírvíz-palota, görög-katolikus püspöki palota, Kállay Gyűjtemény, Jósa András Múzeum.

Szatmárcseke (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

Temetője egyedülálló Európában 600 csónakformájú sírjával. Itt nyugszik Kölcsey Ferenc, a Himnusz szerzője. A Kulturházban a Kölcsey-emlékszobában ismerkedhetünk meg életével, személyiségével és alkotásaival.

Tákos (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

A Bereg szívében, Nyíregyházától északkeletre 63 km-re található. Református temploma a „Mezítlábos Notre-Dame" elnevezést kapta, a népi építészet gyöngye 1766-ból. A környék legszebb műemlékének is tartják, ún. népi barokk stílusban épült, tetejét zsindellyel fedték, földje döngölt agyag. Különleges faragott és festett berendezése és festett kazettás mennyezete (Asztalos Lándor Ferenc munkája). A fatorony külön áll, de a templommal egyidőben keletkezett.

Tiszadob (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

Itt kezdték meg a Tisza szabályozást 150 évvel ezelőtt Széchenyi István kezdeményezésére. Ennek emlékére emlékművet állítottak. Az Andrássy kastély (1860) eklektikus stílusban épült, mesekastélyokat juttat látogatói eszébe, parkjának labirintusa a maga nemében egyedülálló az országban.

Túristvándi (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

Az Erdőháton, a Túr-folyó mellett fekszik a Kölcse, Szatmárcseke, Tiszakóród, és Kömörő által határolt Tiszahát területén. XVIII. századi vízimalma még ma is működik, ipartörténeti szempontból jelentős építmény. Népi stílusban épült, alulcsapós, három hajtókerekes épület, tetején fazsindellyel. Szabadtéri Néprajzi Múzeumában megtekinthető a helység 500 esztendős gótikus református temploma.

Nevezetességek tematikai felosztásban[szerkesztés]

Falusi turizmus[szerkesztés]

Települések: Báránd, Ebes, Nádudvar.

Települések: Cserkeszőlő, Jászapáti, Kunszentmárton, Szajol.

Települések: Csaroda, Kisnamény, Kisszekeres, Kömörő, Mánd, Penyige, Szatmárcseke, Tiszaadony, Tiszadada, Vásárosnamény.

Kulturális rendezvények[szerkesztés]

Művészeti fesztiválok (Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetsége - http://www.artsfestivals.hu)

  • Debreceni Tavaszi Fesztivál (Debrecen)
  • Debreceni Jazznapok (Debrecen)
  • Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny (Debrecen)
  • Határon Túli Magyar Színháza Fesztiválja (Kisvárda)

Források[szerkesztés]

  • Padányi, Ágnes: Ungarn. Schritt für Schritt. Ungarischer Tourismusamt. 2003.
  • Üdüljön szép falvainkban! Falusi Turizmus szálláshely katalógus, kiad. Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége.

Internetes források:

Változatok

Műveletek

Docents

Más nyelveken