פארק בריטניה

מתוך ויקיטיול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

פארק בריטניה משתרע בלב שפלת יהודה על פני 40,000 דונם של גבעות עטורות ביערות נטועים ובחורש טבעי. בפארק אתרי נוף, צמחייה מגוונת ואתרים ארכיאולוגיים רבים.

אתרים בפארק[עריכה]

תל עזקה - עיר חשובה מתקופת המקרא, שחלשה על הדרך מהשפלה להר. למרגלות התל, בין שוכה לעזקה, נערך הקרב בין דוד לגוליית. "וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-מַחֲנֵיהֶם לַמִּלְחָמָה וַיֵּאָסְפוּ שׂכֹה אֲשֶׁר לִיהוּדָה וַיַּחֲנוּ בֵּין-שׂוֹכֹה וּבֵין-עֲזֵקָה בְּאֶפֶס דַּמִּים" (פרק יז' פסוק 1 שמואל א') מראש התל תצפית מרהיבה, ביום בהיר ניתן לראות בדרום מערב את הארובות של אשקלון ובצפון מערב את המגדלים של תל אביב. במדרון המזרחי נמצאת מערכת מחילות מסתור, כנראה מתקופת בר כוכבא. בחניון עזקה שוחזרה מערכת המוליכה מי גשם לבור מים. למרגלות התל הקימה קק"ל חניון לפיקניק.

חורבת שקלון - גבעה שעליה כותרות עמודים, בורות מים, גתות ושרידי בית בד.

מצפה משואה - מגדל תצפית של קק"ל שנשקפת ממנו תצפית מרהיבה על מישור החוף, על מרחבי הפארק ועל הרי יהודה. מצפה משואה, שנמצא בין לכיש ועזקה, נקרא על שם הכתובת שנתגלתה בתל לכיש, שבה נכתב: " כי אל משואות לכיש אנחנו שומרים ככל האותות אשר נתן אדוני. כי לא נראה את עזקה". באתר פועלת מסעדה (לא בשבת).

רמת אבישור - כ- 350 מטר מעל פני הים, ממנה ניתן להשקיף מערבה ומזרחה לעבר נופים מרהיבים. מדרונות הרמה מכוסים בחורש ים תיכוני מפותח. לאורך הרמה עובר שביל טיולים רגלי המחבר בין מצפה משואה בצפון לתל גודד בדרום.

חורבת צורה - שרידי חורבה (אולי חווה חקלאית) בראש הפסגה השטוחה והרחבה של רמת אבישור. בחורבה ניתן למצוא קירות שלמים והרוסים של בתים ומעט מערות.

תל גודד - שרידי יישוב קדום שמזוהה עם העיר המקראית מורשת גת, עירו של מיכה הנביא. באזור התל ובמורדותיו חצובות מערות רבות, ביניהן מערכת מסתור מסועפת. למרגלות התל, לא הרחק מהכביש, עוברים שרידי האמה שהוליכה מים ממעיינות הרי חברון לבית גוברין. מראש תל גודד, שהוא הנקודה הגבוהה ביותר בפארק בריטניה (398 מ'), יש תצפית מרהיבה.

חורבת עג'ור - שרידי כפר ערבי גדול שהיה מיושב עד מלחמת 1948. במקום ניתן למצוא שרידים של חקלאות כגון טרסות זיתים שקדים ועוד, שרידים של מיבנים, מערות בית בד, גת(ככל הנראה מתקופות יותר מוקדמות של החורבה)בורות מים שבחלקם עדיין מלאים מים בחורף ובאביב.

מערות לוזית - מכלול מרשים של מערות פעמון, מהגדולות בשפלה, בצד מערות קולומבריום מרשימות, מערת מסתור ומערות אחרות.

עיי כידון - חורבה ציורית המשתרעת על פני גבעה הבולטת בסביבתה. בין שרידי המבנים צומחים עצי בוסתן רבים וכן עצי אשל ומשוכות צבר. על הגבעה ובסביבתה יש בורות מים רבים ומערות שונות.

חורבת עקבה - שרידי מבנים קדומים, בורות מים, מערות ומתקנים חקלאיים. באחת ממערות הפעמון נמצאים שרידי בית בד.

ישובים בתחומי הפארק[עריכה]

גרסאות שפה

פעולות

Docents

דף זה בשפות אחרות